Toon posts:

KG7 + Athlon 2400 = onstabiel, mobo of voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een tijd lang een Abit KG7 + een Athlon 1800+,
Deze draaide in het begin onstabiel, ik heb toendertijd de Vcore van 1.65 naar 1.75 gezet, en hij was stabiel. ik dacht dus = CPU beetje gaar.

Ik heb vandaag een nieuwe Athlon 2400+ erin geduwd. in de eerste instantie ging het goed, en draaide hij +/- een uur stabiel, toen vooral 3Dmark laten draaien.
Toen ging hij hangen, ik weer de Vcore verhoogd naar 1.75, en dat hielp even.
(Toen dacht ik bij mezelf, m'n ouwe athlon was helemaal niet gaar dus, raar)

Toen een uurtje lang Prime95 gedraaid, ging goed, maar toen ik daarna 3Dmark wou starten freezde het systeem weer.

In dit hele proces is m'n radeon 9800pro op onverklaarbare wijze kaduuk gegaan, maar dat is een ander verhaal, nu zit er een cheap-ass videokaart in, maar de problemen worden alleen maar erger:

PC wil alleen maar opstarten als ik een bios-reset heb gedaan met de jumper, Zet ik hem in de bios op een FSB van 133 ipv. default 100, of geef ik hem zelfs een simpele reset zonder iets te veranderen, start de PC niet meer op.

Hij draait nu dus op een FSB van 100, en zotezien wil hij nu tenminste wel stabiel draaien.

K'heb het zelf narrowed-down tot 2 dingen:

Mobo gaar, want: Met vorige CPU deed hij ook al raar (Vcore moeten verhogen),
En het laatste probleem wat ik heb kan niks met de voeding te maken hebben (?).
k'heb ook alle overbodige stroom-vretende apparatuur losgerukt, maar het probleem blijft, voltages zijn ook perfect: +5v: 5.08, +12: 12.30

Voeding ontoereikend, want: 1 uur Prime95 ging goed, maar 3Dmark crashde, Misschien dat oude CPU toch te weinig vermogen kreeg, en dat verholpen was door de voltjes omhoog te krikken.

Een van de 2, ik kom er zelf niet uit. kan iemand een lichtje laten schijnen op dit probleem?

Specs:

340 Watt Chieftec voeding
Abit KG7, laatste bios (AMD 761, Via 686B)
2x PC2100 DDR ram, nameless
Athlon 2400+ (133 FSB), Boxed cooler. temp = 40, stressed 60
Radeon 9800pro (Nu tijdelijk een Rage pro :| )
Adaptec SCSI-RAID controller
4x 9Gb SCSI schijven
2x SCSI CD-ROM spelers.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 01:18 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Voeding mag het normaal gesproken niet zijn, tenminste, levert genoeg power.
FF doormeten kan je uitsluitsel geven...
Mijn eerste verdachte zou het mainboard zijn...

Verwijderd

Als ik het zo hoor lijkt het me het moederbord waar ergens een brakke spanningsregelaar op zit. 1.75v voor een 1800+ is toch niet echt normaal, tenzij het een Palomino is. Een Tbred-A 1800+ hoort op 1.5 en een Tbred-B op 1.6. Een 2400+ hoort op 1.6 of 1.65v afhankelijk van je stepping. Het lijkt erop dat je voeding wel OK is maar het moederbord de stroom niet kan verwerken. Er zit weinig anders op dan even een andere voeding te proberen, of jouw voeding in een vergelijkbaar systeem te schroeven.

Verwijderd

Topicstarter
K'heb net even wat PSU guides doorgenomen, en ben tot de conclusie gekomen dat uiteindelijk het om de 12V lijn gaat;

M'n chieftec kan aan:
+3,3 25 Amp
+5 30 Amp
+12 15 Amp

De 12 volt lijn zit wel redelijk krap, met 4 HD's en wat CD-ROM zut (+/- 8 Amp), maar dit is het verschil tussen een Palomino en een T'bred:

Palomino = 6.8 Amp
T'bred 2400+ = 7.1 Amp

(Bron: http://firingsquad.gamers.com/guides/power_supply/page2.asp)

Het lijkt me erg sterk dat een toename van 0.3 Ampere er voor zorgt dat m'n systeem zo raar doet, toch? tegenspraak graag, want ik wil er zeker van zijn
dat als ik een nieuw mobo haal, dit gedoe over is :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 01:46:
Als ik het zo hoor lijkt het me het moederbord waar ergens een brakke spanningsregelaar op zit. 1.75v voor een 1800+ is toch niet echt normaal, tenzij het een Palomino is. Een Tbred-A 1800+ hoort op 1.5 en een Tbred-B op 1.6. Een 2400+ hoort op 1.6 of 1.65v afhankelijk van je stepping. Het lijkt erop dat je voeding wel OK is maar het moederbord de stroom niet kan verwerken. Er zit weinig anders op dan even een andere voeding te proberen, of jouw voeding in een vergelijkbaar systeem te schroeven.
T'was een Palomino, maar die wou standaard ook op 1.65.

Jammer genoeg heb ik geen vergelijkbare voeding in de buurt, of systeem :(
Zie ook m'n post hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag crash het systeem na +/- 5 minuten, zelfs als ik alles niet-essentieels eruit heb gerukt, en die 2400+ op een FSB van 100 draait. ik weet dus bijna zeker dat het mobo gewoon gaar is, morgen maar een mooie A7N8X halen.

I.i.g bedankt voor de reply's

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 14:13 ]

Pagina: 1