Toon posts:

Mutt met twee IMAP accounts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met de overstap van Mozilla Mail naar Mutt.

Situatie:
M'n eigen mailserver draait Qmail met courier-imap. Op m'n eigen domein heb ik een mailadres waar ik van overal via IMAP mee werkt. Ook heb ik nog een POP3 account bij m'n provider. Deze wordt door fetchmail leeggehaald. Hiervoor heb ik een eigen gebruiker aangemaakt met een eigen Maildir. Ook deze mail handel ik af met IMAP.

Nu heb ik in Mozilla Mail dus twee IMAP accounts voor twee emailadressen en dat werkt prima.

Probleem:
Het blijkt dat het met Mutt niet eenvoudig is om twee IMAP accounts naast elkaar te hebben. Het is wel mogelijk om met 'c' imap://servernaam/INBOX van mailbox te switchen, maar dat vind ik te lastig.

Eigen pogingen:
In de documentatie wordt de optie acount-hook genoemd, maar dit wordt zo beknopt omschreven dat ik er geen wijs uit wordt. Ook vind ik op Google geen oplossing waarmee ik het aan de praat krijg. Wel blijkt het mogelijk moet zijn.

Ik heb ook nog naar een oplossing met Procmail gekeken, maar het liefst hou ik het simpel met twee verschillende IMAP accounts.

Heeft iemand ervaring met Mutt en meerdere IMAP accounts (of IMAP en POP3 accounts, want het lijkt dat de benadering hetzelfde is)?

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-04 15:48
Het makkelijkst lijkt me een andere oplossing, namelijk een forward bij je provider naar je domein-emailadres. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je eigen mailserver misschien iets meer down/onbereikbaar is dan die van je provider, zodat je in sommige situaties niet bij je nieuwe mail kunt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij beschrijft zou ik nu al kunnen doen met fetchmail en dan hebt je zelfs geen last bij downtime. Toch wil ik graag twee gescheiden Maildirs en dus twee gescheiden IMAP accounts houden.

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 21:34
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 23:19:
Probleem:
Het blijkt dat het met Mutt niet eenvoudig is om twee IMAP accounts naast elkaar te hebben. Het is wel mogelijk om met 'c' imap://servernaam/INBOX van mailbox te switchen, maar dat vind ik te lastig.
Tussen mailboxen switchen doe je nu eenmaal met 'c' in mutt. Ik ga er van uit dat je het te lastig vindt om steeds het hele adres naar je IMAP-box in te tikken? Met de volgende commando's krijg je tab-completion als je 'c' intikt:

code:
1
2
mailboxes imap://server1/INBOX
mailboxes imap://server2/INBOX

Je hebt account-hook trouwens alleen nodig als je verschillende gebruikersnamen/wachtwoorden wilt opgeven.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

Verwijderd

Topicstarter
Dank je. Met het 'mailboxes' commando icm tab-completion gaat het switchen tussen de twee accounts nu prima. Wel heb ik twee verschillende usernames op een server ipv van dezelfde username op twee servers zoals in jouw voorbeeld, maar dat is eenvoudig opgelost:

code:
1
2
mailboxes imap://user1@server/INBOX
mailboxes imap://user2@server/INBOX

Nu ben ik er nog niet helemaal want ik zit nog met het afzender adres, sent folder etc.
Je hebt account-hook trouwens alleen nodig als je verschillende gebruikersnamen/wachtwoorden wilt opgeven.
En als je verschillende emailadressen als afzender wilt gebruiken? Want ik wil nu nog afhankelijk van de mailbox waar ik in zit m'n From: en Fcc: header aangepast proberen te krijgen. Moet ik daarvoor toch naar hooks kijken of zijn er betere manieren. Ik las bijvoorbeeld iets over sender profiles .

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 21:34
Verwijderd schreef op 21 september 2003 @ 13:30:
En als je verschillende emailadressen als afzender wilt gebruiken? Want ik wil nu nog afhankelijk van de mailbox waar ik in zit m'n From: en Fcc: header aangepast proberen te krijgen. Moet ik daarvoor toch naar hooks kijken of zijn er betere manieren. Ik las bijvoorbeeld iets over sender profiles .
Ik heb hier op zich geen ervaring mee (ik laat Exim gewoon mijn From: header toevoegen), maar ik denk dat de link die je geeft goed zou kunnen werken, als je de account-hook gebruikt ipv sender-hook:
code:
1
2
account-hook imap://user1@server/INBOX  'source ~/.mutt/profile.user1\n"
account-hook imap://user2@server/INBOX  'source ~/.mutt/profile.user2\n"

Dan hoef je alleen maar de headers aan te passen in ~/.mutt/profile.user1 ~/.mutt/profile.user2.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt !

Maar vreemd genoeg werkt het niet als je account-hook gebruikt. Wel als je folder-hook gebruikt.

code:
1
2
folder-hook imap://user1@server/INBOX  'source ~/.mutt/profile.user1\n"
folder-hook imap://user2@server/INBOX  'source ~/.mutt/profile.user2\n"

Zo pakt hij netjes de headers uit de verschillende profile files.

Johannes bedankt voor je hulp.
Pagina: 1