[WC] storing pomp - monitor

Pagina: 1
Acties:

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
Nu heb ik in andere topics gelezen, dat een pomp wel eens wat trilling kan geven bij en monitor
nu heb ik gelezen dat de beste oplossing is om een plaat (week)ijzer tussen de pomp en de monitor te zetten.

mijn pomp zit voor-ondering een chieftech dragon kast, en mijn monitor staat daar rechts van.
er zitten dus al 2 platen staal tussen (backplate en zijkant kast)

toch, sinds ik mijn H2O koeling heb ingebouwt (met een EHEIM 1048) krijg ik niet alleen trillingen op mn beeldscherm (hoe dichter bij hoe meer), maar binnen 5 minuten begint mn beeld aan en uit te springen, om vervolgens helemaal te verdwijnen!
(status lampje wordt orange en knippert)
en een EHEIM pomp zou toch magnetisch afgeschermd moeten zijn?

Monitor gaat pas weer aan als ik de stekker uit het stopcontact heb gehad.

ik heb al geprobeerd om de kast verder weg te zetten. meer als 60 cm kan niet (anders flikkert ie van mn bureau af). de trillingen worden wel minder, maar hij gaat nog steeds uit.
nog een stuk staal heb ik niet, ook niet echt plaats voor.
pomp verplaatsen gaat ook niet, geen plaats meer, en ik heb koperen leidingen liggen tussen rad en binnenkant kast, die ik niet zo maar kan verplaatsen.

btw, monitor staat geen merk op, powerstrip ziet em als "TVM"
draait op 85Hz, net als altijd.

wat is er nu aan de hand, en wat kan ik nog doen?
is de monitor kapot? want die mag toch geen last hebben van een beetje magnetisme volgens de FCC normen?
is de mag. afscherming van de pomp kapot? (zit nog wel garantie op, monitor niet) (systeem is ook instabiel geworden, maar dat kan ook aan de rest van de koeling liggen)

insert:
computer haalt windhoos nu niet eens meer...

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Voordat je overging naar WC gebruikte je een normaal koelblok neem ik aan. Zet eens je WC uit en monteer dat blok even. Is je PC dan stabiel en werkt alles, zet dan eens alleen je pomp aan (dus nog niet WC-koelblok op CPU). Gaat hij dan direct weer storen etc, dan heb je de oorzaak geisoleerd.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Vrij extreem wat er bij jou gebeurt!

Als je nog wat afdekplaatjes in je case heb zitten, kan je die om je pomp doen.

• RocketKoen
heb net de monitor getest @ een andere pc. alles werkt goed

ik probeerde net in bios de onboard VGA aan te zetten, om te kijken of ik niet per ongeluk de core van mn GPU had gecrushed. en zelfs de bios werkte niet goed meer.

alle letters door elkaar, werd steeds erger. :(

denk dus eerder dat mn HDD's en BIOS worden aangetast (HDD's zitten alle 3 direct boven de pomp, en de bios chip zit er bijna naast.

ik heb de PC ook getest zonder de pomp aan (houd ik ook maar 2 min vol, anders verbrand de boel) en dan is er niks aan de hand.

nu is dus of mn pomp stuk, of alle eheims doen dit (wat me onwaarschijnlijk lijkt)

edit: alles aangesloten op geaarde aansluiting. verbeterd ook niets

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 20-09-2003 23:15 ]

TheS4ndm4n#1919

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 09:18

CaDje

Framedrops for life

volgens mij heb je een behoorlijk magnetisch veld in en rondom je pc. Je moet idd een keer je pomp uitzetten en kijken wat er dan gebreurt

Verwijderd

Als je je pomp uitzet, en je PC werkt normaal, dan lijkt de situatie me nogal duidelijk.

Een pomp kan best een _beetje_ storing veroorzaken, maar wat jij omschrijft loopt de spuigaten uit.

Hoe zit e.e.a. aangesloten? Zit de pomp op hetzelfde stopcontact als de PC? Is e.e.a. geaard?

• RocketKoen
CaDje schreef op 20 September 2003 @ 23:15:
volgens mij heb je een behoorlijk magnetisch veld in en rondom je pc. Je moet idd een keer je pomp uitzetten en kijken wat er dan gebreurt
zie post hier boven.
pomp uitzetten houd een P4 nog wel een paar min vol idle.
gaat makkelijker als hele WC uitbouwen en luchtkoeling weer inbouwen.

maar als de bios niet eens meer werkt (letters die eerst door elkaar gaan staan, en daarna helemaal vervangen worden door !!#!#!**!*#**!#! tekentjes)
dan is er toch echt iets mis. want een computer kan tegen aardig wat magnetisme (cdrom en hdd aandrijving zijn allen magnetisch)..edit: heb dus al geprobeerd om pomp op een andere groep te zetten, en om alles op een geaard contact aan te sluiten.

ik denk dat ik perfect systems eens ga meelen, want dit kan toch eigenlijk niet.

[ Voor 13% gewijzigd door RocketKoen op 20-09-2003 23:20 ]

TheS4ndm4n#1919

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Ik heb ook aadig last van me pomp hoor zal ik me kast er 0.5m vandaan heb staan trilt me beeld nog erg.
Het is niet zo erg dat hij aan en uit gaat maar text word iig onleesbaar.

Mischien heeft het ook iets te maken met het soort monitor ?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

is er geen lekstroom in het pompje?

• RocketKoen
lekstroom in het pompje?
ik ben niet bekend met dat begrip, leg uit plz (en hoe ik het na kan kijken)
zit btw wel een EHEIM mod op dat pompje (die speciale tape over een stukje van de as zodat de aandrijfas en het waterrad beter vastzitten, en dat alles minder trilt)

als dit normaal is (hoop het niet..) moet ik dus mn hele kast opnieuw bouwen om hem ergens anders kwijt te kunnen (hij zit nu op 1cm afstand van de HDD's)

[ Voor 23% gewijzigd door RocketKoen op 20-09-2003 23:34 ]

TheS4ndm4n#1919

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25
RocketKoen schreef op 20 September 2003 @ 23:12:
heb net de monitor getest @ een andere pc. alles werkt goed

ik probeerde net in bios de onboard VGA aan te zetten, om te kijken of ik niet per ongeluk de core van mn GPU had gecrushed. en zelfs de bios werkte niet goed meer.

alle letters door elkaar, werd steeds erger. :(

denk dus eerder dat mn HDD's en BIOS worden aangetast (HDD's zitten alle 3 direct boven de pomp, en de bios chip zit er bijna naast.

ik heb de PC ook getest zonder de pomp aan (houd ik ook maar 2 min vol, anders verbrand de boel) en dan is er niks aan de hand.

nu is dus of mn pomp stuk, of alle eheims doen dit (wat me onwaarschijnlijk lijkt)

edit: alles aangesloten op geaarde aansluiting. verbeterd ook niets
Dit is wel HEEL sterk

een 50 Hz magnetisch veld kan echt je bios niet om zeep helpen en met de sterkte van die pomp ook zeker geen hd's wissen laat staan data veranderen.

Je CRT is wel ERG gevoelig voor deze storing dat komt omdat je met een magnetisch veld de electronen die van achter naar voren door je beeldbuis vliegen kunt afbuigen maar hierdoor kan je monitor niet in stanby gaan (de electronica in je monitor heeft er verder geen last van en merkt zelfs niet eens dat je beeld vernaggeld is

Repareren doe je zo.

• RocketKoen
nee klopt.... effecten hier lijken er meer op dat het hele systeem wordt gestoord:
bios chip, GPU (beeldscherm op standby lijkt op GPU die niets meer doet)
HDD's of mem kan beeldscherm ook storen, maar minder waarschijnlijk. dan gaat er nml meer fout. Windhoos draait wel normaal. ik kan de pc opstarten, ik hoor wel het windhoos intro geluidje, maar mijn beeld komt niet verder als het opstarten van de RAID driver

TheS4ndm4n#1919

• Sine
Ik ben helemaal niet bekend met eheim pompjes heeft die pomp zelf een aarde aansluiting ?

zo niet is het idee van _ferry_ niet eens zo gek ... Je zou dit met je multimeter kunnen meten (wel met een digitaal instrument) meter op AC volts 1 pen aan je kast (aarde) en dea andere ergens in verbinding met de water stroom (metalen koelblok, direct in je res)

en daar mag je echt GEEN spanning meten, zo wel zou het kunnen dat je een inwendig lek in je pomp hebt

Repareren doe je zo.

• RocketKoen
en als dat zo is zijn mij koelblokken dus eigenlijk kleine electro magneten.....
dat zal wel niet goed zijn.

* RocketKoen pakt zn multimeter

alleen de pomp moet aanstaan als ik het goed begrijp

edit:
ik meet helemaal niets.

maar uh, mn radiator zit ook vastgelosdeerd aan mn kast, dus niet zo verwonderlijk (koperen leiding uit radiator komt zit vast aan kast dan)

kan ook ook een andere aardebron gebruiken? (verwarmingsbuis ofzo?)

[ Voor 39% gewijzigd door RocketKoen op 21-09-2003 00:20 ]

TheS4ndm4n#1919

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik heb ook een Eheim 1048, en die zit ook voor in me Chieftec Dragon kast... en als ik hem naast me monitor op me bureau heb staan heb ook ik die irritante storingen. Maar niet dat me beeld uit gaat of zo... maarja ik heb nu me kast onder me bureau en ik heb nergens meer last van. ( ik heb een LG Flatron 795FT Plus )

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

RocketKoen schreef op 21 September 2003 @ 00:14:
en als dat zo is zijn mij koelblokken dus eigenlijk kleine electro magneten.....

edit:
ik meet helemaal niets.

maar uh, mn radiator zit ook vastgelosdeerd aan mn kast, dus niet zo verwonderlijk (koperen leiding uit radiator komt zit vast aan kast dan)

verwarmingsbuis als aarde zou ik niet doen, het KAN wel, maar IVM veiligheidsredenen raad ik je dat af aangezien deze wel eens in contact wil staan met de warm water leiding, en je douche water zo onder spanning zou komen te staan....

heb je misschien een kompas? schuif deze er dan vanaf verschillende zijdes er naar toe, en kijk wanneer hij gaat mebewegen door het pompje. Stel dat dat al erg snel is is hij dus gewoon niet goed afgeschermd, al zal dat denk ik niet echt veel uitmaken, mijn HDD's bevinden zich ook slechts 15cm boven me pompje, en das een sicce, en dus mider goed afgeschermd.

• RocketKoen
ik heb een compas tussen de pc en de monitor gehouden. edit: monitor en pc stonden uit!
noord wordt zuid en andersom oei oei, piraten compas
als ik em IN de kast leg, vlak naast de pomp, dan wijkt noord maar een graad of 30 af.

edit:
net gemeten met CV als aarde.
0,000A

btw, ik doe peltier koeling als profielwerkstuk, sta voor lul als de waterkoeling voor de pelts niet eens werkt |:(

[ Voor 38% gewijzigd door RocketKoen op 21-09-2003 01:28 ]

TheS4ndm4n#1919

• Sine
RocketKoen schreef op 21 September 2003 @ 00:14:

edit:
ik meet helemaal niets.

Nee niet als magneten, maar die maken iig electrisch contact met je waterstroom

Maar als je rad aan je kast geschroeft is kun je dat idee ook droppen, daarmee is je waterstroom namelijk "geaard" (iig op het zelfde potentiaal als de rest van je kast)
RocketKoen schreef op 21 September 2003 @ 01:01:
ik heb een compas tussen de pc en de monitor gehouden. edit: monitor en pc stonden uit!
noord wordt zuid en andersom oei oei, piraten compas
als ik em IN de kast leg, vlak naast de pomp, dan wijkt noord maar een graad of 30 af.

edit:
net gemeten met CV als aarde.
0,000A

btw, ik doe peltier koeling als profielwerkstuk, sta voor lul als de waterkoeling voor de pelts niet eens werkt |:(
Een wisselend magnetisch veld zal een compas ook niet doen uitstlaan maar aangezien de rotor van je pomp waarschijnlijk een permanente magneet is zou ie daar naartoe kunnen wijzen

(mijn idee was trouwens de eventuele spanning (Volts dus) tussen koelblok (vooral het GPU koelblok) en aarde meten

Repareren doe je zo.

• RocketKoen
meter nu op voltjes gezet. 0,7 volt tussen kast/waterkring en aarde
maar dit kan ook komen omdat de kast nu niet meer geaard was (de verlengsnoer lag in de weg, ouders willen slapen)

meeltje naar perfect systems gestuurd.
kan ik straks alles weer afbreken voor een RMA ofzo.... :(

TheS4ndm4n#1919

• Targeter
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 08:08
Ik heb hetzelfde effect met zo'n zelfde pomp.
Ik merkte het alleen pas op een lanparty vorige week.
Ik zet dat ding daar op tafel, naast mn monitor: storing, en niet te weinig ook. Nu zaten we daar in een schuur van een tuinder, en daar lag toevallig een stukkie traanplaat, dus die tegen me kast tussen mn monitor aan gezet: geen effect.

Toen die kast maar een stuk naar achter geschoven: de hele rij tegenover me slecht beeld :*).

Ok dan maar onder de tafel zetten, jammer van mn mooie casemod, maar kwil toch gamen. Thuis staattie namelijk ook daar onder mn bureau, en geen 1 van mn 3 moitoren heeft er last van (2 sony E250 trinitron monitoren en een compaq S710). Het maffe is nu dat ook al staattie op precies dezelfde plaats als thuis, op de lanparty stoorde mn beeld als een wilde. Het werkte pas goedt oen ik de kast zover mogelijk naar achteren en naar links schoof als het monitorsnoer toeliet, terwijl de kast thuis ongeveer 40cm pal onder mn ene monitor staat, zonder problemen.

Het enige verschil wat ik me kan indenken is dus de tafel, maar thuis is mn bureau van glas en daar wastie van hout dus dat lijkt me ook niet veel uitmaken. Thuis is het stopcontact ongeaard, op die lan heb ik het op geaard en ongeaard geprobeerd, zonder verschil.

Ik zit em nu een beetje te knijpen want ik wil naar netgamez over 2 weken... toch maar vast luchtkoeling meenemen :(

oh ik heb btw ook geen ruimte om er een kooi oid omheen te bouwen

[ Voor 8% gewijzigd door Targeter op 21-09-2003 12:02 ]

• Targeter
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 08:08
edit: }:O met mn slaperige kop quote ipv edit gedaan.

[ Voor 99% gewijzigd door Targeter op 21-09-2003 12:01 ]

Verwijderd

Ik heb ook een keertje last van mijn eheim gehad, maar toen had ik het zijpaneel open. Toen begon mijn beeldscherm behoorlijk van links naar rechts te gaan. Maar het aan en uit gaan heb ik nog geen last van gehad. Nu kan het best zijn dat jouw monitor behoorlijk gevoelig is voor die magnetische golven. Wat je kan proberen is er een ijzeren kistje omheen bouwen (of kopen).

Zoiets (tekoop bij Aquacomputer):
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer-systeme.de/prodimg/1048fmj_500.jpg

• RocketKoen
ik vind het maar vreemd....
computer draait nu al wel >5 min. alleen storing van het beeldschem (een klein beetje)

heb nog 2 opties.
1) RMA naar perfect systems, maar dan ben ik em 2 weken kwijt.
2) stukje plaatstaal meenemen @ mn werk, of kijken of de TAO op school een stukje weekijzer over heeft

TheS4ndm4n#1919

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 22:03

Borry

prutsen is mijn leven

Zo'n pomp heeft een sterk magnetish veld, dat is het zelfde effect als een netvoeding van b.v. een modem die te dicht bij je monitor staat.
Een gewone stalen plaat zal weinig of niets uithalen, je moet een plaat MU-metaal hebben.
MU-metaal absorbeert magmetishe straling.
Dat kapje wat RaZORbLaDe laat zien is vermoedelijk gemaakt van MU-metaal.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Ik heb zelf ook 2x eheim 1048, ben deze problemen nog nooit tegengekomen. Ik heb op me bureau 4x Philips 105s4 aangesloten op 2 systemen, aan elke kant van bureau 1 rig.

Tot op heden heb ik alleen gehoord van Enermax fans die kunnen lopen kloten op je HDD's met alle gevolgen van dien door magnetische straling.

Ik kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit op dit moment. RMA heeft geen zin want als ze je rig opbouwen @ PS zal hij waarschijnlijk wel gewoon goed werken en kan je opdraaien voor de verzendkosten.

Suces met je werkstuk

-

• RocketKoen
pc draait nu al een half uur zonder enig probleem......
zondag = rustdag voor magnetische straling?

wat precies is MU metaal? en waar kan ik dat halen?

TheS4ndm4n#1919

• RocketKoen
ik heb het probleem gevonden....
bij het uitbouwen van mn waterkoeling vond ik een gezellig plasje water in mn agp slot
daar direct boven een klein scheurtje in mn CPU blok....

TheS4ndm4n#1919

• Av3ng3rtje
  • Laatst online: 05-01 22:08
Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb me pomp in een paar lagen alu folio gewikkeld en het is een stuk minder en ik heb de freq van me beeldhscherm op 75 hz gezet. Ik ben zelf wel van plan om nog zo'n kapje te halen..

Dat alu folio staat ook voor geen meter :P

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

RocketKoen schreef op 21 September 2003 @ 19:15:
ik heb het probleem gevonden....
bij het uitbouwen van mn waterkoeling vond ik een gezellig plasje water in mn agp slot
daar direct boven een klein scheurtje in mn CPU blok....
oei, denk je dat je mobo of kaart nu kaduuk is?
Alles gewoon rustig laten drogen op de tocht is geloof ik het beste, was het een zelfgemaakt blok trouwens?

• RocketKoen
blok kwam van MafKees
alles lijkt nog te werken
heb net het mobo en de agp kaart opnieuw geinstalleerd, 1 reboot en ik weet of het werkt.

TheS4ndm4n#1919

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
RocketKoen schreef op 21 September 2003 @ 22:28:
blok kwam van MafKees
heb net het mobo en de agp kaart opnieuw geinstalleerd, 1 reboot en ik weet of het werkt.
Bij mij werkte het altijd wel :P

Ik heb ook op jouw manier fouten gezocht eerst: Ik dacht m'n videokaartdrivers slecht waren omdat ik de dag ervoor juist nieuwe erop had gezet. na deinstallatie deed die het nog niet, later viel scherm uit, moest ik rebooten, en dat ging steeds sneller. Kast open, en een gezellig plasje water uit chipsetblok :P

Het best droogmaken kun je door (voorzichtig) een tisue met een platte schroevendraaier in je agp slot te doen. Heel veel keer, duurt lang voordat het droog wordt. Dan je kaart in en uit halen, en die steeds droogmaken. Daarna een fan op het slot richten, en een kwartiertje later weer starten. Bij mij werkt alles weer :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Av3ng3rtje
  • Laatst online: 05-01 22:08
Ik begin opeens nu problemen te krijgen met mijn videokaart. Telkens als ik windos zit voor een aantal minuten begint het beeld raar te doen. Meestal komt links boven in een heel vaag vlakje wat heel vaag beweegt. Als ik mijn logs kijk dan staat er dit:
//
// Watchdog Event Log File
//

LogType: Watchdog
Created: 2003-09-21 22:22:28
TimeZone: -60 - W. Europe Standard Time
WindowsVersion: XP
EventType: 0xEA - Thread Stuck in Device Driver

//
// The driver for the display device got stuck in an infinite loop. This
// usually indicates a problem with the device itself or with the device
// driver programming the hardware incorrectly. Please check with your
// display device vendor for any driver updates.
//

ShutdownCount: 122
Shutdown: 0
EventCount: 4
BreakCount: 4
BugcheckTriggered: 1
DebuggerNotPresent: 1
DriverName: ati2dvag
EventFlag: 1
DeviceClass: Display
DeviceDescription: RADEON 9700 PRO
HardwareID: PCI\VEN_1002&DEV_4E44&SUBSYS_00041002&REV_00
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
DriverFixedFileInfo: FEEF04BD 00010000 0006000E 000A18EA 0006000E 000A18EA 0000003F 00000008 00040004 00000003 00000004 00000000 00000000
DriverCompanyName: ATI Technologies Inc.
DriverFileDescription: ATI Radeon WindowsNT Display Driver
DriverFileVersion: 6.14.10.6378
DriverInternalName: ati2dvag.dll
DriverLegalCopyright: Copyright (C) 1998-2002 ATI Technologies Inc.
DriverOriginalFilename: ati2dvag.dll
DriverProductName: ATI Radeon Family
DriverProductVersion: 5.2.3790.2
Ik heb een Swiftech waterblok (voor verdere specs check sign) op me videokaart en op het geheugen heb ik Tweakmonsters geplakt. Dit heeft een hele tijd goed gewerkt.. ik vind het nogal vaag waarom hij nu ineens zomaar raar gaat doen. Ik heb ook al alles nagekeken op lekjes maar nog niks gezien... :(

• Sine
RocketKoen schreef op 21 September 2003 @ 22:28:
blok kwam van MafKees
GOED drogen dat AGP slot !!

water kan veel schade aanrichten aan je contacten... Als je een compressor in de buurt hebt zou ik hem ff uitblazen

Repareren doe je zo.

• RocketKoen
Die schade is er denk ik al. zat viezigheid op mn AGP connector en slot heeft nu 2 kleurren bruin...

ik kreeg het niet meer goed aan de praat.
nu windhoos opnieuw geinstalleerd, en alles lijkt nog te werken.

nu de AGP + Det. drivers installeren, en kijken wat ie doet

edit: zie net meeltje van perfect systems.
ze hadden al aangeboden me een nieuwe pomp op te sturen. goede service :)

edit2: De god die demiwater heeft uitgevonden zei geprezen. Alles werkt weer :)

[ Voor 29% gewijzigd door RocketKoen op 22-09-2003 17:07 ]

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1