Parhelia + DVI laat POST 2,5 minuten wachten

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Ik zit hier met een heel wazig probleem. Vandaag heb ik een Parhelia ingebouwd in mijn PC (mobo: Tyan Tiger MP) en d.m.v. twee DVI kabels heb ik daar twee Eizo L685 TFT's aan gehangen. Bij het aanzetten van mijn bak gebeurt er precies 2,5 minuten niks (helaas telkens reproduceerbaar); m'n schermen blijven zwart en de pc vertoont ook geen enkele diskactiviteit. Als de 2,5 minuten om zijn wordt het primaire scherm (dat aan uitgang A hangt) actief en geeft aan dat hij een digitaal signaal ontvangt waarna de POST begint (cpu, ram, IDE.. etc. het normale verhaal) en alles daarna gewoon verloopt zoals je mag verwachten.

Tijdens de twee en een halve minuut inactiviteit kan ik op de Signaal of Auto knoppen van m'n TFT drukken wat ik wil maar hij geeft aan dat hij géén signaal vindt. Echter, wanneer ik het primaire scherm d.m.v. een analoge kabel (en DVI -> Dsub adapters) verbind met de Parhelia start het hele zwikkie gewoon normaal op zonder inactiviteit.

Wat heb ik al geprobeerd?
*Ik heb twee verschillende DVI kabels geprobeerd waaronder eentje die bij de Eizo geleverd werd.
*de kabels op de twee verschillende Parhelia uitgangen geprobeerd,
*met drie TFT's geprobeerd (de andere L685 en nog een L665),
*de AGP/PCI First volgorde in het moederbord BIOS beiden geprobeerd alsmede twee verschillende aperture size's,
*de primaire DVI connector op de Parhelia doorgeblazen,
*de Parhelia van de nieuwste BIOS voorzien.
*de Parhelia in een andere pc gehangen en daar liep ik tegen exact hetzelfde probleem aan.
*de TFT's volledig van de netspanning gehaald alvorens ik weer ging booten

En volgens de manual zouden de TFT's zelf moeten kunnen vaststellen welk signaal binnenkomt, ik hoef hier geen schakelaartje voor om te zetten o.i.d. (welke ook niet aanwezig is). Overigens gebruik in exact dezelfde fysieke ingang op de TFT's wanneer ik de analoge of de DVI kabel gebruik (m'n L685's hebben alleen maar DVI in, d.m.v. een adapter kan ik er een Dsub kabel op aansluiten) dus aan een kapotte ingang kan het ook niet liggen (dat zou ook te toevallig zijn, want beide L685's gedragen zich exact hetzelfde).

Ik ben ten einde raad 8)7 De kaart doet 't gewoon wel, alsook de kabels en schermen; ik krijg na 2,5 minuten opgedrongen geduld gewoon een werkende situatie. Daarnaast gaat alles zoals gezegd gewoon uit de kunst wanneer ik de primaire TFT via een analoge kabel aan de Parhelia hang en de secundaire gewoon via DVI aanstuur.

Nu heb ik niet echt ervaring met DVI en de werking maar wat me opvalt is dat XP de beide (en de derde ook trouwens) TFT's niet zelf herkent, ik dacht dat het DVI protocol heen en weer communiceerde tussen kaart en scherm om zo vast te stellen wat voor vlees 't in de kuip heeft. Iets zegt me dat 't daar op stuk loopt, dat tijdens het booten dit proces niet goed verloopt en er een soort loop ontstaat welke pas na 2,5 minuten wordt opgeheven.

Het enige wat ik nog kan proberen (maar nu helaas niet) is een ander type DVI kabel. Ik gebruik nu twee van deze jongens:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/dvi.jpg

En zover ik weet is dit het type DVI-D. Ik ga er niet voetstoots vanuit dat een DVI-I kabel soelaas zal gaan bieden omdat deze geheel digitale DVI-D kabel officieel bij m'n Eizo hoort (product nummer wat er op staat, FD-C04, klopt komt precies overeen met de Eizo specs).

De grote vraag: kan iemand licht in de verstikkende duisternis welke mij in zijn greep heeft werpen? :P En kan het zijn dat er een 'onderdeel' van het DVI gebeuren 'kapot' kan gaan. Mij lijkt het dat 't werkt of niet werkt maar mijn probleem doet me daar ernstig aan twijfelen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Abbadon schreef op 20 september 2003 @ 22:31:
(m'n L685's hebben alleen maar DVI in, d.m.v. een adapter kan ik er een Dsub kabel op aansluiten) dus aan een kapotte ingang kan het ook niet liggen (dat zou ook te toevallig zijn, want beide L685's gedragen zich exact hetzelfde)
ZOu wel kunne omdat je tft via de Dsub anders wordt aangestuurd dan via de DVI-D.

Maar zo je verhaal te lezen denk ik niet dat het aan je scherm zou liggen. Voor de zekerheid zou jet het moeten uitesten met een tft van een andere merk.

Ik vermoed dat je Parhelia videokaart niet helemaal 100% is.
Abbadon schreef op 20 september 2003 @ 22:31:Nu heb ik niet echt ervaring met DVI en de werking maar wat me opvalt is dat XP de beide (en de derde ook trouwens) TFT's niet zelf herkent,
Het klopt wel dat een video kaart via de DVI poort kan zien wat voor scherm op je computer zit aangesloten.

Ik denk dat de DVI van je video kaart stuk is.
WIndows hoort wel je scherm automatiche te herkenne, staan ze in wondows niet als pnp monitor.

[oftopic]
Leuk pakje kameel sigarette :P.[/oftopic]

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 09:18 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:06
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 09:15:
[...]
Hoewel ik geen verstand heb van Parhelia's en DVI zou ik hier toch ook eens na kijken. Probeer een andere Parhelia te bemachtigen en test die.
Verder zou ik kijken of de kaart goed in 't AGP slot zit gedrukt en of er geen stof oid in het AGP slot zit.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:37
Het klinkt raar, maar heb je de laatste bios versie?

t lijkt mij namelijk dat de bios aan t "ruzieeen" met de parhelia op welke monitor hij POST moet posten :P\

250ste post :)

[ Voor 10% gewijzigd door SyS_ErroR op 21-09-2003 10:32 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:32

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het klinkt raar, maar heb je de laatste bios versie?
Ja, probeer eens je moederbord van de laatste bios te voorzien. Lost bij mij weleens de vaagste videokaartproblemen op.

Hier stond een dode link.

• Abbadon
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 09:15:

Dat vermoeden heb ik ook. Het is zelfs zo dat als ik, wanneer alles gewoon draait, het scherm uit zet, de DVI kabel vervolgens in de secundaire ingang van de TFT zet (TFT heeft namelijk twee DVI ingangen) en daarna het scherm weer aanzet hij geen signaal ontvangt, ik zou verwachten dat 'ie 'm wel zou detecten of anders wel een signaal zou moeten zien.

Ik zal dit eens bij Matrox op het forum zetten zodra deze weer open is (is 's weekend gelocked daaro 8)7 ) en alvast een RMA formulier aanvragen. Dit is wel het meest wazige wat ik ooit heb meegemaakt. Lekker dat DVI, koop ik o.a. daar deze kaart voor heb ik dit :/

Wat m'n mobo BIOS betreft, da's idd niet de nieuwste maar eerlijk gezegd zie ik geen verband tussen m'n mobo BIOS en waarom hij met een analoge kabel wél gelijk doorstart en met een DVI kabel zelfs geen eens een signaal ziet: het probleem moet tussen de schermen en de kaart zitten waarvan ik de laatste eigenlijk nog als enige verdenk. En een andere Parhelia 'even' testen zit er helaas niet in, alsook een ander merk TFT (ik ken er slechts een paar in m'n omgeving met een TFT en geen hebben een DVI aansluiting). Iig bedankt voor de reacties :)

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Ik zie geen reden om niet even een BIOS-update te doen. Misschien los je het probleem er mee op, misschien ook wel niet, maar het lijkt me altijd het proberen waard...

• Abbadon
ESteg schreef op 21 september 2003 @ 12:23:
Ik zie geen reden om niet even een BIOS-update te doen. Misschien los je het probleem er mee op, misschien ook wel niet, maar het lijkt me altijd het proberen waard...
Ik heb _exact_ hetzelfde probleem ook in een pc met een compleet ander moederbord. Vandaar :)

(daar heb ik dus de Parhelia ook in getest en van alles geprobeerd, daar zit toevallig wel het nieuwste BIOS is. Het betreft een Asus P3B-F)

[ Voor 17% gewijzigd door Abbadon op 21-09-2003 12:27 ]

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Hm. En ik ben nog steeds aan het wakker worden, merk ik... :)

Hoe is het als er maar één monitor aangesloten is?

* ESteg heeft zojuist het hele verhaal nog een keer doorgelezen, en kon die info niet vinden - als ik er over heen gelezen heb, dan ga ik weer naar bed en kom er morgen pas weer uit... :z

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Abbadon schreef op 20 September 2003 @ 22:31:
[...]

Het enige wat ik nog kan proberen (maar nu helaas niet) is een ander type DVI kabel. Ik gebruik nu twee van deze jongens:

[afbeelding]

En zover ik weet is dit het type DVI-D. Ik ga er niet voetstoots vanuit dat een DVI-I kabel soelaas zal gaan bieden omdat deze geheel digitale DVI-D kabel officieel bij m'n Eizo hoort (product nummer wat er op staat, FD-C04, klopt komt precies overeen met de Eizo specs).

[...]
Als ik jou was zou ik toch eens een DVI-I kabel proberen omdat sommige grafische kaarten analoge gegevens meesturen over het beeld wat het LCD moet weergeven. Ik weet het niet 100% zeker, maar ik meen dat toch ooit eens ergens gehoord te hebben. :)
Daarnaast ontbreken er op die kabels van je wat pinnen in het digitale gedeelte (om het zo even te noemen). Kheb hier ook een DVI-D kabel maar die heeft gewoon alle pinnen in het rechtergedeelte, misschien dat die Parhelia daar ook niet van houdt.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Abbadon
Zou kunnen, is zeker het proberen waard, zo'n andere kabel. Zal eens langs de plaatselijke pc shops morgen (en bedingen dat de kabel terug mag als 't niet helpt natuurlijk, anders is het zonde v.d. centen :P )

• Abbadon
ESteg schreef op 21 September 2003 @ 12:30:
Hm. En ik ben nog steeds aan het wakker worden, merk ik... :)

Hoe is het als er maar één monitor aangesloten is?
Met één monitor exact hetzelfde verhaal (ongeacht welke v.d. drie ik aansluit en welke v.d. twee kabels ik gebruik).
* ESteg heeft zojuist het hele verhaal nog een keer doorgelezen, en kon die info niet vinden - als ik er over heen gelezen heb, dan ga ik weer naar bed en kom er morgen pas weer uit... :z
Wel, ....
Abbadon schreef op 20 September 2003 @ 22:31:

Wat heb ik al geprobeerd?
*Ik heb twee verschillende DVI kabels geprobeerd waaronder eentje die bij de Eizo geleverd werd.
*de kabels op de twee verschillende Parhelia uitgangen geprobeerd,
*met drie TFT's geprobeerd (de andere L685 en nog een L665),
*de AGP/PCI First volgorde in het moederbord BIOS beiden geprobeerd alsmede twee verschillende aperture size's,
*de primaire DVI connector op de Parhelia doorgeblazen,
*de Parhelia van de nieuwste BIOS voorzien.
*de Parhelia in een andere pc gehangen en daar liep ik tegen exact hetzelfde probleem aan.
*de TFT's volledig van de netspanning gehaald alvorens ik weer ging booten
.. tot morgen dan :+

• Abbadon
Update:

Parhelia RMA'ed en vandaag een vervangend exemplaar ontvangen. Nu werkt hij _helemaal_ niet meer met DVI, ook niet na twee minuten, nee, gewoon helemaal niet! :( Hij werkt alleen als ik er analoge kabels aan hang.
Conclusie: met afstand de grootste miskoop die ik ooit gedaan heb op PC gebied. Tjeez, wat is dit voor een baggerrommel zeg, complete rotzooi welke alleen geschikt is voor de vuilnishoop! :r

* Abbadon gaat naarstig op zoek naar een ander merk grafische kaart met dual DVI

• Abbadon
Wel, ik ben nu exact twee maand verder en na wederom een mislukte poging met een derde en spiksplinter nieuwe Parhelia (welke nu wel perfect werkte in m'n P3B-F) is het probleem officieel 'duidelijk': De Parhelia en Tyan Tiger MP zijn incompatible met elkaar wanneer DVI wordt gebruikt. Matrox' antwoord:
Abbadon
The issue has been reproduced and entered into the bug database. Tech Support has no info on when or if it will get fixed.
Jammer maar helaas. Wat nu de technische oorzaak precies is weet ik niet, niemand I guess maar da's voor mij niet meer relvant; kaart heb ik niet meer.

End of story :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En nu? Je gaat dus voor een andere kaart ipv een ander mobo?

• Abbadon
Eh, ander mobo :+ Ik had 't na twee maanden gedoe gewoon _helemaal_ gehad met die kaart. Trouwens, m'n oude Elsa's geven analoog net zulk goed beeld als de Parhelia (serieus!), dus waarom ik me al met al zo druk heb gemaakt :X

Pagina: 1