Degelijke (stereo?) microfoon gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 23:32
Ik heb de afgelopen 2 jaar voor online computerspelletjes eigenlijk altijd van die goedkope microfoontjes (20 euro max) gebruikt. Die krengen waren helaas altijd van zeer slechte kwaliteit (veel ruis, vervorming) en gingen ook erg snel kapot.

Nu wil ik eigenlijk voor eens en voor altijd een degelijke microfoon kopen die niet al te veel ruis oppakt en ook niet snel kapot gaat. Het mag van mij best wat kosten, maar 50 euro is mijn budget.

Helaas weet ik helemaal niks van microfoons (of audio apparatuur over het algemeen) af en heb ik geen flauw idee waarnaar ik moet zoeken. Hij komt uiteindelijk wel aan de computer te hangen en ik wil heb gebruiken voor spraak bij bijvoorbeeld presentaties. Verder zou het leuk zijn als het een stereo microfoon is (hoeft geen topkwaliteit stereo te zijn) voor andere doeleinden dan voicecom tooltjes (waar toch alles mono verstuurd word neem ik aan), maar ik weet niet of dat in mijn budget past.

Ik heb wat gezocht naar stereo microfoontjes hier op GoT maar dat leken mij over het algemeen toch iets te gevanceerd voor mij. Kan iemand mij hier advies over geven?

[ Voor 4% gewijzigd door Aphax op 20-09-2003 21:51 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je een aparte mic voor spelletjes? Is een goede headset geen oplossing?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Aphax
Nou ik heb liever gewoon een losse microfoon op standaard, aangezien ik dan mijn koptelefoon niet aan de kant hoef te zetten :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je kunt natuurlijk even naar de makro/expert/EP/Elektro World/whatever gaan, en daar een dikke mic halen :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

ik heb zo'n microfoonkapje gekocht van €1.25 en er zelf een koperen pootje (stuk dik koperdraad) aangeknutseld, en hij is werkelijk onverwoestbaar ;)
Ik zou wel willen weten of het mogelijk is om 'standaard microfoons' (voor op mengpanelen enzo) aan te sluiten op de pc, ik heb hier nog een Sennheiser studio mic. Als dat kan is de oplossing gevonden, hoge kwaliteit en nog een redelijke prijs. Die pc micjes zijn toch allemaal het zelfde van binnen (allemaal zelfde microfoonkapje).

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Let er wel op dat de microfooningang van je geluidskaart stereo moet zijn (2 ringetjes om het plugje)
anders gaat een stereo mic. natuurlijk niet werken :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

.

[ Voor 98% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:08 ]

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 23:41
huh mic's zijn gewoon altijd mono :S, je hebt toch ook een 'mono stem'

Verwijderd

dreeke schreef op 20 September 2003 @ 22:05:
Let er wel op dat de microfooningang van je geluidskaart stereo moet zijn (2 ringetjes om het plugje)
anders gaat een stereo mic. natuurlijk niet werken :)
Huh, een microfoon is toch per definitie mono (tenminste, als ik logisch nadenk)... Net zo zinvol als een stereo speaker ofzo ? :)

• Aphax
Laat maar hangen, slotje aub.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Die ruis komt niet door de microfoon maar door de mic preamp: de versterker die het signaal dat uit je mic komt versterkt.

Als je voor wat meer kwaliteit wilt gaan, zul je met een losse mic preamp moeten werken.
Verder een goede microfoon voor spraak is de eeuwenoude, onverwoestbare en wereldwijd gebruikte SM58 van Shure. Of de opvolger de Beta 58. Kosten allebei niet heel erg veel, maar wel meer dan €50. Kijk anders eens op feedback.

• Aphax
Hardstikke bedankt Jag, dat is ongeveer wat ik zocht :)

• Jag

Jag

Aphax schreef op 22 September 2003 @ 22:55:
Hardstikke bedankt Jag, dat is ongeveer wat ik zocht :)
Als je zoiets koopt, of het nou DAP, Superlux of Shure is, je hebt dan zoiezo een aparte mic preamp (of gewoon een mixertje (en dan geen DJ mixer!)) nodig. Of je moet een heel kansloos kabeltje van XLR -> minijack maken en dan de mic ongebalanceerd doen. Ik kan het niet aanraden :P.

Verwijderd

Stem is niet per definitie mono. Soms worden stemmen met extra overheads opgenomen voor natuurlijke galm.

En een microfoon is ook niet per definitie mono. Wat dacht je van de XY opstelling:

Rode NT4:

Afbeeldingslocatie: http://www.rode.com.au/photos/nt4lores.jpg

Mooie mic trouwens :9 sry voor het offtopic gehalte; deze mic kost +/- 450 euri

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 00:49 ]

• Jag

Jag

En het kan nog een stuk duurder :P. Wij hebben 6 Neumann km184, die doen geloof ik 1500,- per stuk 8)7. Er zijn er wel eens vier tegelijk bij ons gejat. En nu zijn we er weer een kwijt.
En C414s zijn ook best prijzig :). Hebben we er ook twee van.
Pagina: 1