Ook wel loodtergtelvre.
Ik kreeg enkele dagen geleden een emailtje, dat er zo uitzag :
, dacht ik
, en dat wilde ik natuurlijk meteen reproduceren enzo, dus:
http://www.eamelink.nl/zut/lettervolgorde/
Zo, de testopstelling. Nu neem ik een leuk tekstje, zó van de frontpage, en dit komt eruit :
Waar zou het door komen?
Statistiekies
Mwoah, dat scheelt wel, maar ik ben nog niet écht onder de indruk.
Iemand anders enig idee? Als je een statisch verschil tussen de teksten meent te weten, post het, dan maak ik een scriptje om het uit te rekenen, en kunnen we vrolijk testen.
Te denken valt bijvoorbeeld aan aantal woorden > n tekens, enzovoorts...
Je kan ook op zoek naar een tekstje dat extreem gemakkelijk / moeilijk te lezen is, alles wat je denkt dat interessant is
[edit]
Redenen tot nu toe:
- Niet random verdeeld, maar elke letter maar een kleine verandering van plaats (Lord Daemon)
- In het Engels geen opbreking van klinkerparen (ij, eu, ui) (Confusion)
- Medeklinkervolgorde vrijwel gelijk (BasieP)
Ik kreeg enkele dagen geleden een emailtje, dat er zo uitzag :
Hee, das grappigAoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod as a wlohe.
http://www.eamelink.nl/zut/lettervolgorde/
Zo, de testopstelling. Nu neem ik een leuk tekstje, zó van de frontpage, en dit komt eruit :
Hmmmm, dat valt tegen, dat is een stuk minder gemakkelijk te lezen dan het eerste voorbeeld!De bdeknee Aniaearmske maegniidagt AOL Time Wraenr ontodet zich van de 'LAO' in zjin nama, zo vlat te lzeen op Weird Nesw. ALO, ook wel beenkd als Armceia Olenin, vtserrae in 2000 virend en vjanid toen het Tmie Wreanr oanrmve. Al senl bleek dat het geen godee cbiinmotae was, voraol door pemorbeln bij ALO. De rlolen zjin inuesstn okdemrege: de bturseredus van Time Wnrear hbeebn de toujwets in hnaedn en AOL wdort nu, net als Warenr Bors, Wenarr Msiuc en CNN, een avcettiiit van het bjirdfe:
Waar zou het door komen?
Statistiekies
T.net bericht | ||
Tekens per woord | 4.0 | 4.7 |
Mwoah, dat scheelt wel, maar ik ben nog niet écht onder de indruk.
Iemand anders enig idee? Als je een statisch verschil tussen de teksten meent te weten, post het, dan maak ik een scriptje om het uit te rekenen, en kunnen we vrolijk testen.
Te denken valt bijvoorbeeld aan aantal woorden > n tekens, enzovoorts...
Je kan ook op zoek naar een tekstje dat extreem gemakkelijk / moeilijk te lezen is, alles wat je denkt dat interessant is
[edit]
Redenen tot nu toe:
- Niet random verdeeld, maar elke letter maar een kleine verandering van plaats (Lord Daemon)
- In het Engels geen opbreking van klinkerparen (ij, eu, ui) (Confusion)
- Medeklinkervolgorde vrijwel gelijk (BasieP)
[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 20-09-2003 21:34 ]