voeding kapot??

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• Ncrflx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb een MSI k7n2 ILSR gekocht met daarin een 2500+ amd processor en 2z256 pc3200 xms Corsair cas2 geheugen. Nou ondervind ik het volgende probleem bij het tweaken van mijn pc. Ik laat dus mijn fsb gelijk lopen met mijn memorygeheugen (400 mhz/fsb dus) en ik krijg constant vastlopers.

Ik heb een progje dat aangeeft hoeveel voltages er per kanaal aangestuurd word op dat moment (12v, 5v, en 3,3v geloof ik) en voordat mijn pc vastloopt op een hoog fsb begint er onder het 12v veldje een rood getal te knipperen die tussen de 10,6-11,2v aangeeft, (ook 3,3v haalt hij niet helemaal --> 3,24) en er loeit op dat moment een sirene door mijn koptelefoon :| en meestal kort daarna of bijvoorbeeld tijdens een geheugentest van Sandra komt er een vastloper (of zelfs een blauw scherm).
Nou vrees ik dat mijn voeding (300w, 3 jaar oud) niet geheel in orde is. (is het verstandig om een nieuwe te kopen?)
Ik kan dus nergens een topic vinden waar dit probleem besproken word en op google zoeken lukte ook niet echt.

als iemand mij advies kan geven .... graag.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat je voeding wel goed is, maar dat hij gewoon net te zwak is :)

Kijk eens naar een Q-Tec 550 watt, redelijk goedkoop, maar zeker sterk genoeg :)

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:08

Thomix

cAFFEÏNE!

heb je een vrij recente videokaart? Hoeveel cdspelers/HD's? Aan de 12v lijn te zien wordt die al zwaar overbelast (max 5% afwijking toegestaan), dus ik zou voor een zwaardere voeding gaan zoals Hielkej zegt.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ja, je voedingslijnen zijn niet in orde als je 10,6 V op je 12v-rail hebt. Dat kan inderdaad crashes opleveren en dergelijke problematiek. Je hebt ook een redelijk high-end systeem, en voor een 300watt voeding kan dat best teveel zijn. (Het verschilt heel erg per merk voeding).
Een nieuwe voeding zou best het een en ander aan problemen kunnen oplossen, maar het kan ook best zijn dat er niets mis is met je voeding, dat je systeem vanwege een andere reden brak is en dat je voltagemeting gewoon niet klopt. Dus misschien is het slim om eerst een goede voeding te lenen van iemand voor je een nieuwe aanschaft.

Dit topic is gesloten.