IDE kabel achterstevoren aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 20:21
Hallo alleen,

kan iemand vertellen of het mogelijk, kan, goedgaat, enz. om een IDE kabel om te draaien. dus dat de blauwe op HD2 gaat master op HD1 en slave op je moederbord

:)

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-03 06:29
Volgens mij niet meer met ATA66+
Het wou wel vroeger met me 486 @ PIO 4 enso :)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

eigen ervaring:
soms gaat het, soms niet :)

maar beste is natuurlijk gewoon blauwe op je M/b en andere op je drives

Verwijderd

ja hoor heb ik ook gedaan, heb alleen het korte stukje van de IDE kabel gebruikt en de rest er af gesneden. De harddisk doet het prima zo.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-03 20:56
Bij mij niet. Blauw moet op je mobo (tenminste bij mij dan). Draai ik het om dan zegt ie dat er ata33 schijven zijn gevonden 8)7

• qbix
mijn plan om dit te doen is omdat de verbinding van maser naar m/b langer is dan als je het op de standaard manier doet dus blauw m/b dan maser en dan heb je nog een heel ietsie pietsie beetje over omnaar je 2e hd te gaan die heel ver wet zit helemaal bovenin de pc.
vandaar het idee

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Kan dus alleen als je je harddiskjes op ATA 33 wilt draaien. Als je ze sneller wilt hebben, zul je een ata-66/100/133 kabel moeten hebben en die is maar op 1 manier goed aan te sluiten. (Daar bedoel ik mee op ATA-66/100/133! Als je de kabel verkeerd aansluit begint je moederbord te zeiken en draait de zooi op ATA 33.)

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 10:15

Thomix

cAFFEÏNE!

De kabel moet wel degelijk compleet zijn en goed om aangesloten voor 'normale' performance. De aarding ed zit nl in het uiteinde (de slave-kant). Zowel het afknippen van het slavestuk als het omkeren van de kabel leidt dus tot 1. een zootje en 2. mindere performance.

• qbix
Al die ATA namen :? hoe weet ik welke ik heb 8)7

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

heeft je kabel 40 of 80 draadjes? 40 > ATA33 max, 80 > ATA133 max, waarbij de 33/133 op maximale doorvoersnelheid in MB/s betekent. Schijven jonger dan 2 jaar zijn vrijwel allemaal > ATA66

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals je ziet ontbreken er op de controller en slave aansluitingen (blauw en grijs) twee aansluitingen op pin 34 resp pin 28. De eerste is om te detecteren of er daadwerkelijk een 80-polige ATA kabel wordt gebruikt en de tweede is om te checken wáár de Master en Slave precies zitten (wordt normaliter alleen gebruikt bij de Cable Select jumpersetting) :)

Dus: wanneer de kabel omgekeerd wordt aangesloten, dan merkt het mobo via pin 34 dat er geen échte 80-polige ATA kabel op de ATA66/100/133 controller is aangesloten. Gevolg is dat de BIOS dan de welbekende "No 80 conductor cable installed" foutmelding op het scherm tevoorschijn tovert :)

Maar er bestaan ook ATA kabels, waarvan bij pin 34 de draad tussen Master en Slave is doorgesneden (gewoonlijk direct naast de Master connector), deze kun je in principe dus gerust omgekeerd aansluiten. Let hierbij wel goed op de jumpersettings van de harddisks, de Slave moet nog steeds op de grijze connector zitten en de Master dus op de andere uiteinde. Anders gebruik je lekker makkelijk de Cable Select jumpersetting :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 20-09-2003 21:33 ]

Verwijderd

Gewoon ff een langere kabel aanschaffen voor een paar euro. O-)

Let daarbij wel op of de master en slave connector verder uit elkaar geplaatst zijn
dan bij een standaard 45 cm kabel. Dit is niet altijd het geval.

Bij een bandridge kabel 80 cm is dat in ieder geval wel zo. :)

• qbix
mijn hd is ouder dan 2 jaar dus die zal dan wel ATA33 zijn
maar die andere moet ik nog gaan kopen dus dat word dan zeker ATA66 kan dit eigenlijk wel op 1 en de zelfde kabel.
O ja die ide kabel heeft 40 draadjes.

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-03 21:17
als je die 2 schijven op dezelfde kabel aan gaat sluiten, zullen ze op de laagste snelheid draaien dus ATA33...

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

40 draadjes? Dan mag je hem volgens mij aansluiten zoals je wilt, en gaat dat hele verhaal van BalusC (toch dank voor het leermoment ;)) niet op.

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-03 21:17
neemt niet weg dat hij voor die nieuwe schijf beter een 80 polige kabel kan gebruiken, omdat hij anders niet de volle performance krijgt van zijn nieuwe schijf.. Ook moet hij dan natuurlijk niet de ouwe schijf op dezelfde kabel aansluiten... :)

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

40-aderig met blauwe aansluiting??

dacht dat de kleurtjes alleen maar op de 80-versie zaten (wie helpt me uit de droom?)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• qbix
Nou ik heb me kast opengemaakt en ben is gaan tellen en waarachtig zeg het zijn idd 40 draadjes :)

Die nieuwe schijf kan ik niet een aparte 80 aderige kabel aansluiten. omdat er maar 1 flopy 1 hd en 1 cd rom ide konector op me m/b zit. Zijn dat er bij jullie wel meer dan? Maar goed dan laat ik die nieuwe voorlopig op de snelheid van de trage draaien als die maar werkt zulle we maar zegen.

als ik het goed heb begrepen dan is jullie advies dus om de kabel NIET om te draaien maar opzoek te gaan naar eentje die langer is.
Heb al een beetje gezocht maar nog niet gevonden (kan nog lastig worden) :r
Pagina: 1