[excel + sql] Hoe query baseren op waardes in een cel.

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik probeer in excel wat gegevens uit een oracle database te trekken met een query die gebaseerd is op de waardes in bepaalde cellen.
Ik heb gezocht en heb 2 mogelijkheden gevonden. De eerste werkt maar lijkt me te beperkt, de tweede kom ik niet uit :(

Als ik bijvoorbeeld uit de database het aantal mensen van een bepaald geslacht wil weten (de tabel is zo opgebouwd dat er daar of een 1 of een 2 staat) :

De eerste methode:
Een query maken : SELECT COUNT(*) FROM db.table WHERE geslacht=[Geef een geslacht op];
Dit geeft een mooie popup box waar je een geslacht op kan geven. Maar als ik dan bijvoorbeeld het totaal van mannen EN vrouwen wil weten gaat dit niet, want bij een lege invoer geeft hij een foutmelding.

Nu zou dit met gebruik van VBA wel moeten kunnen. Ik kom er echter maar niet achter hoe ik dit werkend krijg zodat hij de waarde uit een cell in het worksheet haalt.
Is er iemand die me een beetje de goede richting uit kan helpen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Tycho2 op 20-09-2003 18:44 ]

Verwijderd

TOTAAL?

SELECT COUNT(*) FROM db.table WHERE geslacht=man or geslacht=vrouw

(11 row(s) affected) ;)

Dan hoef je toch geen vraag te stellen als je wilt weten:
Maar als ik dan bijvoorbeeld het totaal van mannen EN vrouwen wil weten gaat dit niet.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Toch niet dit als query ingevoerd he ?
"SELECT COUNT(*) FROM db.table WHERE geslacht=man AND geslacht=vrouw"

Overigens wil het gebruik van ( en ) noch wel 's helpen (sommige query-tools zijn daar gevoelig voor).

eagle

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
blijkbaar is mijn vraag toch niet helemaal duidelijk geweest.
Dat was gewoon een voorbeeldje maar het gaat er om dat hij dus uit een excel cell de waarde voor de constraint haalt.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Je kunt in VBA de waarde van een cell 'zetten' met het volgende stukkie code:
code:
1
2
3
Dim ws As Worksheet
Set ws = Application.ActiveSheet
  ws.Cells(2, 3) = "Testwaarde"
Op diezelfde manier kun je dus ook de waarde van een cel uitlezen. En die kun je dan volgens mij redelijk simpel in een query kinkelen ;)

My personal website