extra kabel in router doet nix...

Pagina: 1
Acties:

• source
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 11:53
Hello,

Ik sinds een paar dagen met het volgende probleem;

We hebben hier chello en er zitten 5 computers aangesloten op de router, dat gaat al tijden goed. Nu willen we nog een kabel er op aansluiten en dan begint de ellende, ik krijg dan een heel raar ip adres die niet in de range zit die de router uitgeeft en hierbij komt ook dat ik dan geen internet verbinding heb of zelfs andere computers kan zien, terwijl windows wel zegt dat ik
verbinding heb. Ik heb de kabel al in alle poorten gestopt (dus ook van computers waarvan de verbinding het wel doet) maar dan nog steeds niet.
Nu dacht ik in het begin dat de plugjes niet goed op de uiteinden waren gemonteerd, maar 6 plugjes en een hele nieuwe kabel later nog steeds hetzelfde probleem.

Specs:

router: E-Tech RTBR03 firmware: 1.26.4, Mar 17 2003
number of users staat op: 50
hij begint met ip's uit te delen bij: 192.168.1.100

als ik die kabel er in doe en ik kijk met 'ipconfig' dan zie ik:
Connection-specific DNS.:
Autoconfiguration IP Address: 169.254.244.67
Subnet Mask: 255.255.0.0
Default Gateway:

met andere kabel:
Connection-specific DNS.:arnhem.chello.nl
Autoconfiguration IP Address: 192.168.1.100
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway:192.168.1.1

Wie heeft er een idee? Het lijkt mij dus sterk dat het aan de kabel zelf ligt omdat dit nu al de 2de is die het niet doet.

Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Bij E-tech (www.e-tech.nu) kan ik niets vinden over jouw router.
Het lijkt er op dat je een 4-poorts router bezit, waarbij de 5de PC verbonden is via de up-link-poort, en je nu voor de 6de PC de netwerkkabel in de UTP-cpm poort (voor herprogrammeren/updaten) hebt gestoken.

Wat zijn de besturingssystemen ?
Kunnen de 5 (oude) PC's nog steeds internetten ?
En lijkt het ip-nr van die pc's op het nummer dat je krijgt met gebruik van die 2de kabel ?

(? een router met 5 poorten + 1 up-link ? inderdaad. dan voor gebruik van de up-link óf een schakelaar omzetten (zit op mijn router) óf een cross-cable gebruiken).

[ Voor 151% gewijzigd door Brothar op 20-09-2003 18:25 ]

eagle

Verwijderd

Probeer een cross link kabel. Die uplink poort kun je wel gebruiken, maar dan met een cross link kabel.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Brothar schreef op 20 September 2003 @ 18:19:
Het lijkt er op dat je een 4-poorts router bezit, waarbij de 5de PC verbonden is via de up-link-poort, en je nu voor de 6de PC de netwerkkabel in de UTP-cpm poort (voor herprogrammeren/updaten) hebt gestoken.
Dat denk ik ook. Het enige wat ik zo snel kon vinden was deze manual. Als je inderdaad deze router bezit, dan kun je maar 4 PC's tegelijk aansluiten. De oplossing: een router met meer poorten kopen of een switch (evt. hub) kopen en die in 1 van de LAN poorten van de E-Tech router steken.
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 18:22:
Probeer een cross link kabel. Die uplink poort kun je wel gebruiken, maar dan met een cross link kabel.
Quote uit de eerder genoemde manual: "Uplink port is used to cascade to another network device (usually a hub or switch). Be notice that ether Uplink port or Port 4 will work at a time."

Dus er kunnen maximaal 4 apparaten aangesloten worden, poort 4 en de uplink kunnen niet tegelijk gebruikt worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Stamgastje op 20-09-2003 18:26 ]

• source
sorry, zal even snel de verwarring wegnemen, in 1 poort zit een 8 port hubje waar 4 pc's op aangesloten zitten, heb deze kabel in de router geprobeerd en in de hub... allemaal zonder resultaat.

Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.

• source
ik zit het nogmaals over te lezen en wordt er nu bedoeld dat ik maximaal 4 pc's kan aansluiten op deze router? ook als ik een hub erop heb zitten of maakt het dan niet meer uit?

• Brothar

Brothar

meester

De up-link (router) dient voor connectie naar de hub (gewone poort).
(gezien die manual valt dan poort 4 weg op de router).
Deze aansluiting router <-> hub, via een up-link <-> normale poort, gebeurt met een normale kabel. (normale poort <-> normale poort gebeurt m.b.v. een croos-cable).
Verwissel die (normale) kabel anders eens met een van de PC's die nog steeds internet op kan.
En stel DHCP in (dynamisch verkrijgen v/e IP-adres).

[ Voor 32% gewijzigd door Brothar op 20-09-2003 18:40 ]

eagle

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
source schreef op 20 September 2003 @ 18:32:
sorry, zal even snel de verwarring wegnemen, in 1 poort zit een 8 port hubje waar 4 pc's op aangesloten zitten, heb deze kabel in de router geprobeerd en in de hub... allemaal zonder resultaat.
Oke, duidelijk tot zover...

Probeer het volgende eens: sluit je PC eens aan met een kabel die ZEKER werkt (dus de kabel van 1 van de andere PC's) in een poort die ZEKER werkt. Mocht dat niet werken, dan is het een probleem met je NIC of software.

Nogmaals een quote uit de handleiding: "The Broadband Switch Router can support up to 253 IP Addresses in the range of 192.168.1.2~192.168.1.254." Het aantal apparaten wat je aansluit is dus niet het probleem.

Je geeft aan dat je als IP 169.254.244.67 krijgt, oftewel een 169.254.x.x IP. Zo'n IP wordt door het OS toegewezen aan de NIC als er geen DHCP server gevonden wordt en de NIC op auto config staat (qua IP/DNS/WINS). Twee mogelijkheden: oftewel je IP stack is corrupted, oftewel je hebt de DHCP service uit staan op de router en je hebt de properties van je NIC zo staan dat ie probeert een IP via DHCP te krijgen. In dat laatste geval heb je twee opties:
- een vast IP toekennen aan de nieuwe PC
- de DHCP service op de router inschakelen en dan de rest van PC's ook zo instellen dat ze een IP address vragen aan deze DHCP server of je moet ze een vast IP geven dat buiten de range van de DHCP service ligt

[ Voor 37% gewijzigd door Stamgastje op 20-09-2003 18:45 ]

• Brothar

Brothar

meester

Ik sluit me aan bij stamgastje (en sluit af).

[ Voor 19% gewijzigd door Brothar op 20-09-2003 18:41 ]

eagle

• source
Probeer het volgende eens: sluit je PC eens aan met een kabel die ZEKER werkt (dus de kabel van 1 van de andere PC's) in een poort die ZEKER werkt. Mocht dat niet werken, dan is het een probleem met je NIC of software.

Nogmaals een quote uit de handleiding: "The Broadband Switch Router can support up to 253 IP Addresses in the range of 192.168.1.2~192.168.1.254." Het aantal apparaten wat je aansluit is dus niet het probleem.

Je geeft aan dat je als IP 169.254.244.67 krijgt, oftewel een 169.254.x.x IP. Zo'n IP wordt door het OS toegewezen aan de NIC als er geen DHCP server gevonden wordt en de NIC op auto config staat (qua IP/DNS/WINS). Nogmaals, als de kabel goed is dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met een defecte NIC of een probleem met je software.
Als ik een goede kabel erin doe is er nix aan de hand, verwissel ik deze kabel nu met de 'nieuwe' dan krijg ik dus dit rare ip....

Als ik het zo lees lijkt het wel toch wel alsof deze kabel ook niet goed is want ik verwissel de kabel gewoon met een in de hub die het anders wel prima doet...

Ik ben geen n00b met kabels knippen en pluggen zetten dus het lijkt me zo sterk...

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:55

tozzke

aka tozzert

dus het ligt TOCH aan de kabel....
toch nog maar eens de rj45's er opnieuw aanknijpen :)

• source
is toch raar, ik ga het zo wel weer even proberen... maar 6 pluggies verkeerd gezet ...hmm...
tsja, ik zou ook nu wel zeggen dat dit het is.... ik dacht misschie doe ik wel iets anders fout!

Ik ga weer even met die pluggen spelen, ik hou jullie op de hoogte.

• source
Nou, ik heb 'm dus opnieuw geknipt, verse plugjes erop.... en nog steeds nix...
Ik snap er echt geen kont van.

Deze kabel die ik vandaag heb gekocht was vergeleken met de andere kabels stukken duurder...

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
source schreef op 20 September 2003 @ 19:08:
Nou, ik heb 'm dus opnieuw geknipt, verse plugjes erop.... en nog steeds nix...
Ik snap er echt geen kont van.

Deze kabel die ik vandaag heb gekocht was vergeleken met de andere kabels stukken duurder...
moet je ook geen glasvezel kabel gebruiken he :D

nee ff serieus, kan natuurlijk ook dat je gewoon rotte kabel met kabelbreuk erin hebt. gaan er btw wel lichtjes branden? want alles wijst erop dat je kabel gewoon niet goed is

CISSP! Drop your encryption keys!

• source
moet je ook geen glasvezel kabel gebruiken he :D

nee ff serieus, kan natuurlijk ook dat je gewoon rotte kabel met kabelbreuk erin hebt. gaan er btw wel lichtjes branden? want alles wijst erop dat je kabel gewoon niet goed is
Dit is nu al de 2de kabel die ik probeer en ik ben nu 8 plugjes verder... en ja de lampjes branden wel... windows geeft ook aan dat er een netwerkverbinding is...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46
100mbit ?

Misschien overbodig maar je hebt pin 3 en 6 toch wel in het zelfde paartje zitten he ?

1 wit/oranje
2 oranje
3 wit /groen
4 blauw
5 wit/blauw
6 groen
7 wit/bruin
8 bruin

gewoon 1 op 1 pinnen gaat lang niet altijd goed

[ Voor 15% gewijzigd door Sine op 20-09-2003 21:15 ]

Repareren doe je zo.

• source
hmm... daar kan ik inderdaad nog even naar kijken...

Pagina: 1