[VCR] Vaag probleem met antenne

Pagina: 1
Acties:
  • 466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dit wordt een lang en lastig verhaal; ik wordt ronduit geschift van dit probleem.

Sinds ongeveer een jaar heb ik 2 videorecorders; een JVC S-VHS stereo apparaat en een Philips VHS stereo apparaat.

Ik heb tijden de volgende opstelling gehad:

[Antenne uit de muur] - [Philips VCR] - [JVC VCR] - [TV]
Tussen alle alle apparaten loopt zowel de antennekabel als de scartkabel. Elk streepje stelt dus 2 kabels voor.

Tijden heb ik succesvol tv gekeken.

Een tijdje geleden kreeg ik slecht beeld en binnen 24 uur had ik nagenoeg geen TV-beeld meer (normale TV-zenders van de kabel dus)

Ik ben toen wat aan het stoeien geweest met kabels en volgordes van apparaten:

TV direct aan de antenne uit de muur zonder dat er een VCR op de antenne OF op de TV aangesloten was; gewoon de TV dus en that's it.

Geen probleem

Antenne in de Philips geprikt, daarna antenne-uit van de Philips naar de TV

Geen probleem

Antenne in de Philips geprikt, daarna de antenne-uit van de Philips naar de TV. Deze keer ook SCART erbij (mag overigens niets uitmaken)

Geen probleem

Antenne in de JVC geprikt, daarna antenne-uit van de JVC naar de TV

Wel probleem; zeer slecht beeld of helemaal geen beeld (sneeuw)

Antenne in de JVC geprikt, daarna antenne-uit van de JVC naar de TV. Tevens ook scart tussen TV en JVC geprikt.

Wel probleem; zeer slecht beeld of helemaal geen beeld (sneeuw). Wel werkt het AV-kanaal; daarlangs (dus via scart) krijg ik wel goed beeld. Scartgedeelte lijkt dus in orde

[Antenne uit de muur]- [JVC VCR] - [Philips VCR] - [TV] met alleen antennekabel

Wel probleem; zeer slecht beeld of helemaal geen beeld (sneeuw)

[Antenne uit de muur]- [JVC VCR] - [Philips VCR] - [TV] met zowel scart als antennekabel

AV weer geen probleem maar normaal TV kijken dus weer dat slechte/sneeuwbeeld

Uiteraard heb ik bij [Antenne uit de muur]- [JVC VCR] - [TV] wel verschillende antennekabels geprobeerd. Maar niets holp.

Toen heb ik m'n JVC maar naar de winkel gebracht om hem te laten te repareren.
8 weken later kon ik hem ophalen (in de zomervakantie heb ik hem weggebracht; dat kan dus wat langer duren)

Afgelopen donderdag ben ik naar de winkel gegaan om hem op te halen. Ik kreeg daar te horen dat ze niets konden vinden en dat de VCR ook aan een duurtest van 2 dagen (ofzo) was onderworpen. Maar geen problemen geconstateerd. Wel wisten ze een rekening te presenteren van 54,07 euro voor de onderzoekskosten.

Ik heb dus maar braaf betaald maar daarbij wel aangegeven dat ik niet gerust gesteld was. "Want wat nou als ik dat ding thuis heb, ik sluit hem aan en hij werkt? Maar volgende week niet meer?". Ik kreeg 3 maanden garantie; dus mocht het apparaat in die tijd alsnog weer kuren vertonen, dan zou ik hem weer kunnen brengen ter reparatie waarbij dan de onderzoekskosten in mindering op de reparatierekening gebracht zou worden.

Ik nam de JVC mee naar huis en sloot hem aan.... Guess what: werkt dus niet. Ik weer verschillende kabels proberen, maar heb de Philips maar buiten beschouwing gelaten en die dus niet aangesloten op de rest. Maar helaas.... niets werkte; slecht beeld. Dus diezelfde donderdag heb ik dat kreng maar weer naar de winkel gebracht met de mededeling dat hij het dus nog niet deed.

Vandaag kon ik hem weer ophalen; m'n VCR was deze keer niet opgestuurd ter reparatie maar ze hadden hem zelf getest (hadden ze donderdag ook gezegd). En ook de winkel zelf kon geen problemen ontdekken.

Ik wilde dat dus dolgraag zien. Dus in de winkel de boel aangesloten op een TV van daar. Geen probleem, mooi beeld. Ook met m'n eigen antennekabels (die ik meegenomen had) ontstond het probleem niet.

Ik dus WEER met die VCR naar huis toe. WEER aangesloten en WEER slecht beeld; op sommige momenten na dan had ik WEL even scherp beeld.

Ik heb ook nog even iets anders getest:
Videoband in de VCR, dan wat opnemen van de antenne, daarna afspelen via de scartkabel (AV-kanaal dus; omdat AV-kanaal geen problemen oplevert). Ik hoopte dat de antenne-uitgang van de VCR wat brak was en dat de ingang wel goed was. Dan zou ik dus in ieder geval wel goed kunnen opnemen. Maar nee.... ook opgenomen dingen verschijnen slecht op de band terwijl het afspelen van eerder opgenomen dingen dus geen problemen oplevert; gewoon goed beeld.

Alle apparaten die bij de VCR en TV in de buurt staan, heb ik uit het stopcontact getrokken; mogelijk dat er iets voor storing zorgde..... Maar ook dat leverde geen gewenst resultaat; dus ook zijn er geen storende apparaten die het probleem veroorzaken.

Mijn conclusie tot zover:
1) SCART-gedeelte is goed
2) Kabels zijn goed

Je zal begrijpen dat ik inmiddels de neiging heb om dat ding uit het raam te flikkeren.

Is er iemand ie weet wat ik nog meer zou kunnen doen/proberen/waarnaar ik zou kunnen kijken?
I'm desperate inmiddels....

[update: 11 januari 2004]

Ik heb de VCR ook maar eens direct in de meterkast aangesloten. Dus JVC en TV naar de meterkast... maar helaas, geen oplossing. Weer sneeuw.

Ik heb @home-aansluiting en dus zo'n splitter voor data en antenne. Opmerkelijk is dat de computer aan de antenne-aansluiting zit en de tv etc aan de data-aansluiting (als ik het kapje van het doosje mag geloven). De installateur heeft het zo aangesloten. In eerste instantie omgekeerd maar dat werkte niet voor zowel tv als voor pc. Ik heb die vreemde verwisseling nu al een jaar of 2 zo zitten zonder problemen verder. Drukfoutje?

In ieder geval ben ik eigenwijs en heb ze toch maar eens omgedraaid. Resultaat: geen internetverbinding meer en alsnog geen tvbeeld.

VCR mee naar m'n ouders die in een andere wijk wonen. Ik sluit de VCR aan en....... geen probleem; mooi beeld.

Volgende poging: Antenneversterker halen. Want ook m'n audioset doet wat vreemd, hij wil niet meer zelf de zenders vinden.

Dus een regelbare versterker gehaald van maximaal 15dB. Aangesloten en wat is het resultaat? Alle zenders zijn nu zichtbaar. Nederland 1,2,3 helemaal strak. Ook andere 'publieke zenders' zoals BRT en BBC zijn gewoon goed. Maar de commerciële zenders niet. Nu kan je wel TV kijken; het beeld is gewoon zichtbaar en in kleur maar vol met sneeuw. Geluid is goed. Als ik aan die knop van de antenneversterker draai, zie je verbetering en verslechtering (afhankelijk van in welke richting ik draai uiteraard). De tuner van de radio wil nu wel weer automatisch zenders herkennen.

Conclusie die ik denk te mogen trekken: signaal te zwak.

Dus een zwaardere versterker gehaald. Nu een regelbare max 20dB versterker. Maar helaas nog steeds geen goed beeld op de 'publieke' zenders na.

Wat overigens wel opvallend was, was dat op sommige momenten de VCR dus WEL goed beeld doorgaf; ook zonder versterker ertussen; maar dan gedurende een paar seconden om vervolgens weer sneeuw te vertonen. Vreemd....

Toen ben ik ten einde raad maar weer eens in de meterkast aan het rommelen gegaan. Versterker er tussen uit. Ik draai de kabel van de antenne los van de kabelsplitter van essent en ineens zegt m'n vrouw: SCHERP BEELD. En jawel... waarachtig... Ik trek die kabel er helemaal uit en plug hem er weer in. En weer scherp beeld. Ik draai wat verder aan en het beeld wordt slechter. weer los en weer vast en ik heb scherp beeld. Dus dacht ik: wat oxidatie ofzo.

Maar nee.... weer een paar seconden later weer geen beeld....
Weer losgedraaid en weer vast.... Weer scherp beeld... en wat seconden later stiekum toch weer niet.

Antenneversterker er weer tussen en voor de zekerheid het kabeltje tussen splitter en de aansluiting naar de woonkamer vervangen door een andere kabel. Versterker eraan en ik heb weer strak beeld. En dan toch ook weer niet. Alleen duurde het nu langer voordat ik slecht beeld kreeg; deze keer een halve minuut ofzo

Versterker er tussenuit, kabels weer aan elkaar. Weer scherp beeld... voor even. Ik ga bij de VCR zitten en zit er wat in te loeren op zoek naar verknalde ELCO's ofzo. En dan ineens.... scherp beeld zonder dat ik iets doe. Dan een seconde of 10 later weer slecht.

Wat kan hier aan de hand zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door WFvN op 11-01-2004 18:20 ]

Verwijderd

Idd vaag

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Lijkt me dat de tuner van de JVC rot is.
Controleer ff alle soldeer verbindingen van de JVC en /of rotte elco's

Vooral gare solderingen komt vaak voor.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jur schreef op 20 September 2003 @ 17:13:

Ik heb hem al wel opengedraaid gehad. Stekkers losgetrokken en weer vastgedrukt. Maar mijn vermoeden is dus dat het in dat antenne-blok zit (met die metalen behuizing eromheen). Alleen krijg ik die dus niet echt gemakkelijk uit m'n VCR.

Maar het meest vreemde is dus dat hij het in de winkel en bij dat testbedrijf WEL goet doet.

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 20:09

MARTIJN_

<<---^|^--->>

(jarig!)
Staat het video kanaal op de vcr en tv wel gelijk, mischien het kanaal op vcr veranderen. Kijk of er een dempingsdraaiknop op zit en speel daar een keer mee, een te hard ingangs signaal veroorzaakt ook storing. Anders is het denk ik ook een rot tuner blik.

PGEQRZEM

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
MARTIJN_ schreef op 20 September 2003 @ 17:25:
Staat het video kanaal op de vcr en tv wel gelijk, mischien het kanaal op vcr veranderen.
Dat mag niets uitmaken; de VCR hoort het antennesignaal gewoon door te sturen (met wat versterking) en eventueel z'n eigen videokanaal aan de andere kanalen toe te voegen. Maar kanalen wijzigen hoort dat ding sowiezo niet te doen. Of ik nou wel of geen VCR tussen de [antenne uit de muur] en m'n tv heb hangen; m'n tv hoort gewoon op zender 1 in beide gevallen hetzelfde kanaal te ontvangen en idem voor alle andere zenders uiteraard.
Kijk of er een dempingsdraaiknop op zit en speel daar een keer mee, een te hard ingangs signaal veroorzaakt ook storing.
Daar kan ik wel eens naar kijken; zit die alleen op de VCR of kan ik ook zoiets bij de TV vinden? En wordt zo'n knop meestal op de VCR of in de VCR gevonden? Ik kan me wel van die draaiknopjes op de achterkanten van VCR's herinneren, alleen zie ik dus nergens een draaiknopje (of eventueel zo'n ding die je met een schroevendraaier moet stellen) aan m'n VCR zitten; niet boven niet onder; niet voor; niet achter en ook niet aan de zijkanten.
Anders is het denk ik ook een rot tuner blik.

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 20-09-2003 17:37 ]

Verwijderd

Lijkt me niet zo heel lastig probleem. Je kunt zelf even testen of je JVC nu wel of niet goed werkt door het RF kanaal van de video in te stellen op 36.(standby en dan stop/eject 5 seconde indrukken)
Stel je TV hierop af... speel eventueel een band af zodat je makkelijk het video kanaal kunt vinden.
Nu moet je dus goed beeld krijgen, als dit het geval was dan heb je het probleem gevonden.
Omdat je doorlust moet je de tuners van beide video's goed op elkaar afstellen, anders krijg je dus geen of storing in het beeld.
Wat nog beter werkt is antenne kabel in jvc, scart tussen jvc en philips en scart tussen philips en tv.
Zet de tv op extern, de tv ziet nu jouw philips.
Zet de philips nu op extern..let op dat je de juiste externe INGANG selecteert.
Video's hebben vaak 2 scart aansluitingen, in/uit en decoder..in het geval van decoder krijg je dus geen beeld.
Nu krijg je dus het beeld wat je op de jvc afspeelt of tunerstand.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 11:15
Omdat je doorlust moet je de tuners van beide video's goed op elkaar afstellen, anders krijg je dus geen of storing in het beeld.
Dit snap ik niet, kan je dat iets toelichten?

Martijn is me ff voor, maar het eerste wat ik ook dacht is dat er iets met het antennesignaal is gebeurd (versterkt oid). Probeer dat eens bij je kabelmaatschappij op te vragen?

Wat ik nog niet getest heb gezien (maar ik kan er overheen hebben gelezen) is het volgende:
-geen cai kabel aansluiten.
-antennekabel van philips naar jvc
-kabel tussen tv en jvc (zodat je kan zien wat je doet, scart is het makkelijkst lijkt me)
-op je philips een band afspelen
-je jvc op de philips vcr-kanaal afstemmen.
-kijken of het werkt.

Als dit werkt, heb je geen last van aardstralen oid, maar is de kans groot dat er iets aan je cai-signaal is veranderd.
Als dit ook niet werkt lijkt me dat de tuner op je JvC toch rot is, maar niet zo verrot dat hij het overal niet doet
offtopic:
(dat zijn de leukste problemen. Ik zou je nu kunnen gaan vervelen met een probleem met een pc-klant deze week die claimde dat zijn nieuwe pc na 3 seconden crashte, terwijl hij het in de winkel bij ons uitstekend deed....)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 22:34:
Lijkt me niet zo heel lastig probleem. Je kunt zelf even testen of je JVC nu wel of niet goed werkt door het RF kanaal van de video in te stellen op 36.(standby en dan stop/eject 5 seconde indrukken)
Stel je TV hierop af... speel eventueel een band af zodat je makkelijk het video kanaal kunt vinden.
Nu moet je dus goed beeld krijgen, als dit het geval was dan heb je het probleem gevonden.
En dat probleem is?
Afspelen van videobanden is dus geen probleem. Nu had dat te maken kunnen hebben met de scartkabel. Maar ik heb momenteel de scartkabel niet tussen de JVC en de tv hangen; alleen een antennekabel tussen JVC en TV; verder niets extra's aan kabels.
Ik heb je 5-seconden-op-stop/reset toegepast. De TV vindt nu een zwart beeld met 2 witte vertikale lijnen. Dit is een scherp/sneeuwloos beeld. Met andere woorden: de antenne-uitgang van de JVC lijkt dus in orde te zijn. In de winkel leek dat al zo, maar ook hier thuis heb ik op dit front dus geen problemen.
In ieder geval ook dat getest (mogelijk al eerder met een videoband, maar dat weet ik helaas niet zeker; ik weet niet meer of ik nou wel/geen scart tussen JVC en TV had hangen; nu niet in ieder geval)
Dat is iets waar ik nog niet eerder van heb gehoord.... Ik snap dit ook niet helemaal. :?
[quote]
Wat nog beter werkt is antenne kabel in jvc, scart tussen jvc en philips en scart tussen philips en tv.
Zet de tv op extern, de tv ziet nu jouw philips.
Zet de philips nu op extern..let op dat je de juiste externe INGANG selecteert.
Video's hebben vaak 2 scart aansluitingen, in/uit en decoder..in het geval van decoder krijg je dus geen beeld.
[quote]
Helaas alleen dat ook dat niet het probleem is. Los van die scartaansluitingen, hoort een VCR gewoon netjes het antennesignaal door te geven via de antenne-uitgang. En dat gebeurt dus niet hier thuis (in de winkel dus wel)
Nu krijg je dus het beeld wat je op de jvc afspeelt of tunerstand.
In ieder geval dus de tuner-uitgang gechecked hier thuis, die lijkt dus in orde (zwarte beeld met de 2 lijnen)
Lampje schreef op 20 September 2003 @ 23:11:
Martijn is me ff voor, maar het eerste wat ik ook dacht is dat er iets met het antennesignaal is gebeurd (versterkt oid). Probeer dat eens bij je kabelmaatschappij op te vragen?
Beetje lastig in het weekend uiteraard. Maandag maar eens naar bellen als ik er dan nog niet uit ben.
Wat ik nog niet getest heb gezien (maar ik kan er overheen hebben gelezen) is het volgende:
-geen cai kabel aansluiten.
En dan?
Waarschijnlijk heb ik dit al getest inmiddels geprobeerd/getest. (mogelijk al eerder, maar dat weet ik niet meer). Maar ook zonder cai aan de JVC werkt het dus niet.
-antennekabel van philips naar jvc
Wel geprobeerd. Ook omgekeerd, ook alleen philips, ook alleen JVC. Elke keer is een combinatie met de JVC dus een probleem. De philips levert geen problemen op.
-kabel tussen tv en jvc (zodat je kan zien wat je doet, scart is het makkelijkst lijkt me)
Uiteraard is de scartkabel het handigst; TV schakelt automatisch naar AV-kanaal en laat dus OSD zien. Maar het Scartgebeuren werkt dus gewoon goed. Ik zie niet wat dat zien van het OSD kan helpen bij het oplossen van het tunergedeelte. Wellicht dat je dit wat nader kan toelichten?
-op je philips een band afspelen
Hm.... ik neem aan dat ik dan Philips-JVC-TV moet nemen met alleen de antennekabels (geen scart dus). Goede tip. Daarmee kan ik dus de antenne-ingang van de JVC met andere kanalen dan de cai-kanalen testen. Alleen hopen dat de kanalen van de 2 VCR's elkaar niet in de haren vliegen. Maar morgen ga ik dit proberen.
-je jvc op de philips vcr-kanaal afstemmen.
-kijken of het werkt.
Ook het proberen waard; daarmee test ik dus ook het tuner-in-gedeelte van de JVC. Nog iets voor morgen.
Als dit werkt, heb je geen last van aardstralen oid, maar is de kans groot dat er iets aan je cai-signaal is veranderd.
Als dit ook niet werkt lijkt me dat de tuner op je JvC toch rot is, maar niet zo verrot dat hij het overal niet doet
Ghehe.... morgen maar eens bekijken. Ik ben in ieder geval razend benieuwd....
offtopic:
(dat zijn de leukste problemen. Ik zou je nu kunnen gaan vervelen met een probleem met een pc-klant deze week die claimde dat zijn nieuwe pc na 3 seconden crashte, terwijl hij het in de winkel bij ons uitstekend deed....)
offtopic:
Electronica is zwaar irritant als je iets hebt met een half mankement zoals een kabelbreuk; éne moment werkt het wel, andere moment niet. Ik ben daar al aardig mee bekend. Ik ben dan ook niet boos geworden op de winkeldudez die het probleem niet geconstateerd hebben, ook al wilde ik wel graag zien dat zij het probleem niet zagen)

Beiden thanx in ieder geval. Of jullie tips het probleem gaan oplossen, weet ik nog niet. Wel heb ik weer wat voer waarmee ik verder kan.

Uiteraard blijven meer tips altijd welkom

[edit]
* UpDate :
Probleem is opgelost. Uiteindelijk heb ik de hele VCR gestript en het tunerblik helemaal los moeten solderen om hem open te krijgen. Vervolgens in het blik wat soldeereilandjes opnieuw laten vloeien en de VCR weer in elkaar gezet. Problem solved

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 04-09-2004 11:40 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 11:15
het waren geen losse tips. Het was bedoeld als een stappenplan :D
Maar je hebt iig wel door wat ik wilde bereiken:
Hm.... ik neem aan dat ik dan Philips-JVC-TV moet nemen met alleen de antennekabels (geen scart dus). Goede tip. Daarmee kan ik dus de antenne-ingang van de JVC met andere kanalen dan de cai-kanalen testen
:)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Okee..... Geen cai-aansluiting gebruikt. Met alleen de antennekabels het volgende gedaan:

Philips - JVC - TV
In de Philips een videoband gedaan met een goede opname. Die heb ik afgespeeld.
Op de JVC heb ik vervolgens het videokanaal van de Philips opgezocht (kanaal 36). Dit gaf geen goed beeld. Toen de fijnafregeling geprobeerd; ook geen resultaat.

Aan de CAI alleen kan het dus niet liggen; omdat ook het videokanaal van de Philips niet goed doorkomt op de JVC terwijl het videokanaal van de JVC wel goed naar de TV toe gaat.

Ben ik nu te voorbarig door te zeggen dat dat tunerblok gaar is? Of is het de combinatie van apparaten die problemen is gaan geven? (omdat in de winkel er geen problemen zichtbaar waren)

Het probleem is dus ALLEEN zichtbaar als ik de kabel-ingang van de JVC gebruik terwijl dat in de winkel dus NIET het geval was.

Verwijderd

Dat bedoelde ik dus met goed op elkaar afstellen, dit is wat ze interferentie noemen.
Stel de RF modulator kanalen verschillend in en je probleem is opgelost.
Philips op RF modulator kanaal 35(op 33 zit bij mij TMF, als je dus 34 gebruikt dan kan dat storen) en stel de JVC in op 37.
Verstandig is om er even een kanalenkaart bij te pakken van jouw regio en vervolgens de instellingen maken zodat het modulator kanaal niet kan interfereren met een zender die daar in de buurt zit.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 september 2003 @ 16:40:
Dat bedoelde ik dus met goed op elkaar afstellen, dit is wat ze interferentie noemen.
Stel de RF modulator kanalen verschillend in en je probleem is opgelost.
Philips op RF modulator kanaal 35(op 33 zit bij mij TMF, als je dus 34 gebruikt dan kan dat storen) en stel de JVC in op 37.
Verstandig is om er even een kanalenkaart bij te pakken van jouw regio en vervolgens de instellingen maken zodat het modulator kanaal niet kan interfereren met een zender die daar in de buurt zit.
Ik ben bang dat ook dat niet gaat lukken.

Sowiezo horen de bestaande kanalen elkaar niet te storen. Bovendien zijn ALLE cai-kanalen slecht op de JVC.
Maar los daarvan: Beide videorecorders zitten op kanaal 36 met hun eigen video-uit-kanaal. Dus dat ZOU elkaar inderdaad kunnen storen. Alleen maak ik dus helemaal geen gebruik van dat kanaal omdat ik video kijk via de scartkabel. Bovendien hebben de videorecorders geen nieuwe instellingen gekregen, terwijl het probleem wel is ontstaan terwijl het dus eerst goed gewerkt heeft.

Maar ook los van dat probleem: Ook als ik ALLEEN de JVC aan de TV hang, is het probleem er.

[ Voor 16% gewijzigd door WFvN op 21-09-2003 17:08 ]

• Pearl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-04 09:34
Uit de reeks "heb ik ook gehad", :'( dit euvel een keer meegemaakt met een canal+ decoder, bleek dat de kern ( vrouwtje ) los van de printplaat was.

Openslopen ( ja ja, domme schroeven ) en het hf gedeelte opengesloopt, toen zag ik het pas, soldeerbout erop en klaar was klara.

Of een poosje later, slecht beeld, wat nu weer.
Alles nageplozen, en na de antenneverserker van de videorecorder uit te hebben gezet weer prima beeld, hadden ze bij navraag het antennesignaal verhoogd zonder melding daarvan ( Chello ). :?

Moraal van dit verhaal, je zoekt je de ter..... , maar je zit goed met het HF gedeelte van je JVC recorder, openslopen, altans dat zouikdoen, maar ja ik ben een peuteraar. :)

Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Pearl schreef op 21 September 2003 @ 20:40:
Uit de reeks "heb ik ook gehad", :'( dit euvel een keer meegemaakt met een canal+ decoder, bleek dat de kern ( vrouwtje ) los van de printplaat was.

Openslopen ( ja ja, domme schroeven ) en het hf gedeelte opengesloopt, toen zag ik het pas, soldeerbout erop en klaar was klara.

Of een poosje later, slecht beeld, wat nu weer.
Alles nageplozen, en na de antenneverserker van de videorecorder uit te hebben gezet weer prima beeld, hadden ze bij navraag het antennesignaal verhoogd zonder melding daarvan ( Chello ). :?

Moraal van dit verhaal, je zoekt je de ter..... , maar je zit goed met het HF gedeelte van je JVC recorder, openslopen, altans dat zouikdoen, maar ja ik ben een peuteraar. :)
Hm.... valt zo'n tunergedeelte makkelijk open te roppen dan? Want als het inderdaad je eerste probleem is (kern van de printplaat niet goed gesoldeerd of losgeraakt), dan pak ik dat zelf wel aan.... zolang ik er maar bij kan.

Maar hoe zit dat dan met je tweede probleem. Kan het zijn dat het ene apparaat wel problemen heeft met zo'n versterking en de andere niet? (tv en Philips hebben nergens last van ALS ze toch de boel meer versterkt hebben of juist minder versterkt)

Verwijderd

Maak gewoon even je jvc open en plug het antenne signaal erin.
Tv goed instellen op het av kanaal van je jvc.
Klop met de achterkant van een middelgrote schroevendraaier op het blikje en een los contact zal zich dan snel aanmelden.
Trouwens, heb je ook slecht beeld als je een band afspeel en terug kijk over het RF signaal?
Dit zou kunnen wijzen op een slecht contact van de antenne uitgang!!!!
Als ze bij de reparateur via scart hebben gekeken zullen ze dit nooit ontdekt hebben.
Wellicht heb je dit al geprobeerd maar door veel dingen uit te proberen kun je wel eens een foutje maken.
Nog een optie , pak eerst de philips dan de jvc.
Een eventueel "te hard' signaal word dan geblokkeerd door de philips.
Zit er op de jvc naast de antenne ingang/uitgang een schakelaar (meestal moeilijk te zien) die op low/high kan?
Heb je je (audio) tv ook via je pc lopen?
En ja de ene video zal eerder over zijn nek gaan bij een te hard signaal als een andere , net als bij slecht ontvangst zal de een het beter doen als de ander.
Het is maar net hoe de ingangtrap in elkaar zit.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 21:48 ]

• Pearl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-04 09:34
Met de antennekabel een beetje heen en weer "robben" geeft misschien een reden om hem open te slopen.

Enne, die versterker op je VCD was alleen ter illustratie wat "ook" mogelijk zou kunnen zijn, zo daar heb ik mij mooi ingedekt. :)

Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:30:
Maak gewoon even je jvc open en plug het antenne signaal erin.
Tv goed instellen op het av kanaal van je jvc.
Klop met de achterkant van een middelgrote schroevendraaier op het blikje en een los contact zal zich dan snel aanmelden.
Trouwens, heb je ook slecht beeld als je een band afspeel en terug kijk over het RF signaal?
Nope, scherp beeld (zie eerdere berichten)
Dit zou kunnen wijzen op een slecht contact van de antenne uitgang!!!!
Als ze bij de reparateur via scart hebben gekeken zullen ze dit nooit ontdekt hebben.
Indeed. Alleen had ik al duidelijk aangegeven dat de scart geen problemen gaf maar de antenne-aansluiting.
Maar toen de winkel de JVC gechecked had, heb ik dus toch maar voor de zekerheid gevraagd of ze het konden laten zien in de winkel. Maar ze praatten geen poep; in de winkel deed de JVC het netjes met alleen de antennekabels aangesloten (dus cia op antenne-in en dan een kabel van de antenne-uit naar een tv van de winkel)
Wellicht heb je dit al geprobeerd maar door veel dingen uit te proberen kun je wel eens een foutje maken.
Nog een optie , pak eerst de philips dan de jvc.
Een eventueel "te hard' signaal word dan geblokkeerd door de philips.
been there, done that (zie tabel in startpost)... helaas dus ook geen oplossing.
Zit er op de jvc naast de antenne ingang/uitgang een schakelaar (meestal moeilijk te zien) die op low/high kan?
Nope; absoluut geen stelknoppen achterop de JVC.
Heb je je (audio) tv ook via je pc lopen?
Nope, geen tv op aangesloten.
Ik HAD wel 2 audiosets en de VCR's en een DVD-speler qua audio op elkaar aangesloten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Pearl schreef op 21 September 2003 @ 21:45:
Met de antennekabel een beetje heen en weer "robben" geeft misschien een reden om hem open te slopen.

Enne, die versterker op je VCD was alleen ter illustratie wat "ook" mogelijk zou kunnen zijn, zo daar heb ik mij mooi ingedekt. :)
Grapjas :P

Ik zit nu met die JVC op m'n schoot.... kap eraf. Ik tracht nu in die Tunermodule te kijken, alleen krijg ik dat F*cking blik er niet vanaf. Tja, met een hamer wil alles mja, offie daar beter van gaat werken ;)

Als er iemand is die me kan vertellen hoe je dat ding met beleid open kan krijgen; ik houd me aanbevolen

Verwijderd

En een test signaal , meestal een zwart/wit test signaal op je jvc om het rf kanaal te zoeken op je tv?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 21:59 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 21:58:
En een test signaal , meestal een zwart/wit test signaal op je jvc om het rf kanaal te zoeken op je tv?
Ook gedaan (op aanraden van user sv650s). Gewoon een net beeld verschijnt; zwart beeld met 2 vertikale witte balken. En dat beeld is gewoon scherp. Dus de antenne-uitgang van de JVC is niet kaduuk.

Verwijderd

Oke duidelijk , staat je modulator wel aan?
Als je de gebruiksaanwijzing nog hebt kijk dan even of deze is in of uit te schakelen via de ab.
Meestal is deze uit te schakelen vanwegen de toenemende drukte op de kabel.
Weet niet zeker of het testsignaal dit overruled.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 22:19 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik kick dit topic toch nog een keer omhoog. Ik ben er nog steeds niet uit. Ik heb het een tijd laten bezinken (ik had overigens de laatste reply van SNORKELTJE niet gezien; sorry voor het late antwoord)

@SNORKELTJE:
Modulator? Wat bedoel je daarmee? Ik kan niets vinden in de handleiding.
Gezien je commentaar denk ik dat je het hebt over het ding dat zelf een kanaal creëert voor als je via de antennekabel (tussen vcr en tv) een videoband wil bekijken op tv? Die heb ik uitgeschakeld.

[Update (die ik ook even in de startpost geplaatst heb voor mensen die nieuw binnen komen)]
Maar ik heb na een flinke tijd bezinken ben ik weer aan de slag gegaan.
Wat heb ik allemaal nog meer geprobeerd?

Ik heb de VCR ook maar eens direct in de meterkast aangesloten. Dus JVC en TV naar de meterkast... maar helaas, geen oplossing. Weer sneeuw.

Ik heb @home-aansluiting en dus zo'n splitter voor data en antenne. Opmerkelijk is dat de computer aan de antenne-aansluiting zit en de tv etc aan de data-aansluiting (als ik het kapje van het doosje mag geloven). De installateur heeft het zo aangesloten. In eerste instantie omgekeerd maar dat werkte niet voor zowel tv als voor pc. Ik heb die vreemde verwisseling nu al een jaar of 2 zo zitten zonder problemen verder. Drukfoutje?

In ieder geval ben ik eigenwijs en heb ze toch maar eens omgedraaid. Resultaat: geen internetverbinding meer en alsnog geen tvbeeld.

VCR mee naar m'n ouders die in een andere wijk wonen. Ik sluit de VCR aan en....... geen probleem; mooi beeld.

Volgende poging: Antenneversterker halen. Want ook m'n audioset doet wat vreemd, hij wil niet meer zelf de zenders vinden.

Dus een regelbare versterker gehaald van maximaal 15dB. Aangesloten en wat is het resultaat? Alle zenders zijn nu zichtbaar. Nederland 1,2,3 helemaal strak. Ook andere 'publieke zenders' zoals BRT en BBC zijn gewoon goed. Maar de commerciële zenders niet. Nu kan je wel TV kijken; het beeld is gewoon zichtbaar en in kleur maar vol met sneeuw. Geluid is goed. Als ik aan die knop van de antenneversterker draai, zie je verbetering en verslechtering (afhankelijk van in welke richting ik draai uiteraard). De tuner van de radio wil nu wel weer automatisch zenders herkennen.

Conclusie die ik denk te mogen trekken: signaal te zwak.

Dus een zwaardere versterker gehaald. Nu een regelbare max 20dB versterker. Maar helaas nog steeds geen goed beeld op de 'publieke' zenders na.

Wat overigens wel opvallend was, was dat op sommige momenten de VCR dus WEL goed beeld doorgaf; ook zonder versterker ertussen; maar dan gedurende een paar seconden om vervolgens weer sneeuw te vertonen. Vreemd....

Toen ben ik ten einde raad maar weer eens in de meterkast aan het rommelen gegaan. Versterker er tussen uit. Ik draai de kabel van de antenne los van de kabelsplitter van essent en ineens zegt m'n vrouw: SCHERP BEELD. En jawel... waarachtig... Ik trek die kabel er helemaal uit en plug hem er weer in. En weer scherp beeld. Ik draai wat verder aan en het beeld wordt slechter. weer los en weer vast en ik heb scherp beeld. Dus dacht ik: wat oxidatie ofzo.

Maar nee.... weer een paar seconden later weer geen beeld....
Weer losgedraaid en weer vast.... Weer scherp beeld... en wat seconden later stiekum toch weer niet.

Antenneversterker er weer tussen en voor de zekerheid het kabeltje tussen splitter en de aansluiting naar de woonkamer vervangen door een andere kabel. Versterker eraan en ik heb weer strak beeld. En dan toch ook weer niet. Alleen duurde het nu langer voordat ik slecht beeld kreeg; deze keer een halve minuut ofzo

Versterker er tussenuit, kabels weer aan elkaar. Weer scherp beeld... voor even. Ik ga bij de VCR zitten en zit er wat in te loeren op zoek naar verknalde ELCO's ofzo. En dan ineens.... scherp beeld zonder dat ik iets doe. Dan een seconde of 10 later weer slecht.

Wat kan hier aan de hand zijn?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Vervelende aardlus die het eea op hol brengt?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

WFvN schreef op 11 januari 2004 @ 17:37:
er zit gewoon een sticker op dat beschermkapje geplakt dus daar moet je niet naar kijken.
De verbinding met de schroefconnector is gewoon voor je kabelmodem.
die andere verbinding is voor je tv, dus daar kan je niet veel verkeerd mee doen.
omdraaien kan je ook niet zomaar.
Dus dat zal wel goed zitten.

Verder vind het een raar verhaal (je verhaal niet, maar het probleem :) )
Ik zou het echt niet weten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
little_soundman schreef op 12 januari 2004 @ 03:30:
Vervelende aardlus die het eea op hol brengt?
Hoe kan ik dat testen/controleren?

Lijkt me overigens niet gezien de verschillende apparaten die aan elkaar hangen, allemaal een 2-polige stekker (=ongeaard) hebben. Nu weet ik niet hoe het zit met een antennekabel; is de buitenmantel geaard?
Zo nee, kan een (eventueel) gebrek aan aarding dit soort problemen veroorzaken?

Maar het vreemdste is nog dat alles gewoon gewerkt heeft en op een gegeven moment er de brui aan heeft gegeven. Nu zit ik me trouwens net te bedenken dat het zo ongeveer in de tijd is gebeurd dat we een nieuwe kast hebben gekregen.... maar een houten kast mag geen problemen veroorzaken lijkt me zo.
Het huis is vrij nieuw (ik ben eerste bewoner sinds december 1999), dus slechte bedrading lijkt me ook niet zo snel het geval. Zeker niet omdat TV en Philips-VCR gewoon werken.
damster schreef op 12 januari 2004 @ 03:43:
er zit gewoon een sticker op dat beschermkapje geplakt dus daar moet je niet naar kijken.
De verbinding met de schroefconnector is gewoon voor je kabelmodem.
die andere verbinding is voor je tv, dus daar kan je niet veel verkeerd mee doen.
omdraaien kan je ook niet zomaar.
Dus dat zal wel goed zitten.
Tja, leek mij ook maar checken kan ook geen kwaad. Maar inderdaad: dat zit verder goed.
Verder vind het een raar verhaal (je verhaal niet, maar het probleem :) )
Ik zou het echt niet weten.
Jammer.... Maar raar is het inderdaad. Hoe heet dat testprogramma ook alweer waar je je apparaten kan laten vern**ken? >:)

nee, daar doe ik hem niet naartoe; dan breng ik hem liever naar m'n ouders of geef hem aan m'n broertje ofzo gezien hij wel lijkt te werken

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je nu de kabelmaatschappij al eens gebeld? Misschien is er bij werkzaamheden iets omgezet? Je zou het misschien ook eens bij de buren kunnen proberen? En heb je al eens een andere tv op de recorders aangesloten?

Het zou best kunnen dat het daaraan ligt, want het is natuurlijk wel vaag dat hij het in de winkel wel doet....

Bovendien; volgens mij is een videorecorder of tv nooit geaard via het stopcontact. Bij mij zitten er in ieder geval geen geaarde stekkers aan. Dat gaat via het kabelnet.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
koelkast schreef op 12 januari 2004 @ 08:48:
Heb je nu de kabelmaatschappij al eens gebeld? Misschien is er bij werkzaamheden iets omgezet? Je zou het misschien ook eens bij de buren kunnen proberen?
Jups.... toen de VCR terug gekomen is van de technische dienst die hem heeft nagekeken... De kabelmaatschappij beweert geen wijzigingen te hebben doorgevoerd.
En heb je al eens een andere tv op de recorders aangesloten?
Ik heb mijn JVC VCR aan onze TV, aan die van m'n ouders en aan een TV in de winkel aangesloten gehad EN die dudez@techische dienst hebben hem vast ook op een TV gehad.
Mijn TV heeft sowiezo onze Philips VCR eraan hangen wat geen probleem is.

De enige mogelijkheid wat dat betreft zou dus eventueel kunnen zijn dat er een probleem ontstaan is waardoor de combinatie TV(onze dus) JVC niet meer werkt....

Sowiezo is er ERGENS een combinatie die niet goed is lijkt me.... maar welke....
Het zou best kunnen dat het daaraan ligt, want het is natuurlijk wel vaag dat hij het in de winkel wel doet....
Tja, maar dan zou je verwachten dat de TV het ook niet doet met onze Philips VCR.
Bovendien; volgens mij is een videorecorder of tv nooit geaard via het stopcontact. Bij mij zitten er in ieder geval geen geaarde stekkers aan. Dat gaat via het kabelnet.
Hm....

Dat kan dan dus ook het probleem niet zijn lijkt me....

Dit probleem blijft vaag.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben nog niet in de gelenheid geweest om m'n JVC VCR bij de buren aan te sluiten.

Wel heb ik weer iets geprobeerd. Bij de lokale elektronicaboer gaven ze me een klein stukje kabel mee met een 'blokje' eraan:
Profitec
Model ME-634
Cable/VCR ground breaker
Feed-thru
surge protector
Dit ding zou de aarde op één of andere manier helemaal los moeten maken van de kabel (of omgekeerd :+ )

In ieder geval levert ook dit ding niet het gewenste resultaat op. Het beeld blijft sneeuw vertonen.

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 13-01-2004 15:36 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Beetje een erg lange tijd geleden dat ik dit topic gestart ben maar toch wil ik de oplossing nog wel even posten want die heb ik gisteren gevonden voor zover ik nu kan beoordelen (het apparaat werkt nu al 12 uur goed).

Onlangs heb ik naar een slaapkamer een gloednieuwe antennekabel getrokken en een nieuwe antenne-doos gemonteerd. Verder een antenneversterker gekocht en onze TV EN de defecte JVC videorecorder naar de slaapkamer verplaatst (om video te kunnen kijken want dat deed het ding nog wel goed). Maarja... je blijft natuurlijk proberen. Dus toch maar weer een antennekabel naar de videorecorder gedaan en een kabel van VCR naar TV. En dat waren beide nieuwe kabels met kwaliteit stekkers. En het beeld was goed! (in tegenstelling tot eerder). Maar niet veel later toch weer slecht. Wat wrotten aan de antennekabel (voor de zoveelste keer dit jaar) leverde afwisselend slechter en beter beeld op.

Weer kwamen mijn eerdere verwachtingen naar boven: slecht contact ergens of gebroken soldeereilandje ofzo.
Gezien ik die VCR al eens ter reparatie had aangeboden maar men niets had kunnen vinden, had ik geen trek om nogmaals zo'n bedrag kwijt te raken. Dus nu dacht ik 'erop of eronder' en heb dat hele ding uit elkaar gesloopt om in het antenne-blik te kunnen komen. Helaas kon dat dus niet en moest ik het hele antenneblik los solderen (waarbij ik ook een SMD weerstand oid heb losgemaakt |:( dus maar weer vast gesoldeerd met m'n dikke soldeerbout 8) ). Eenmaal los gesoldeerd en opengewrikt zag ik nog niets. Toen heb ik gewoon flink wat eilandjes even aangestipt om vloeibaar te maken (en dus weer vast te solderen indien hij los zat). Toen antenneblik weer vastgesoldeerd op de moederprint, VCR weer in elkaar geschroefd en..... goed beeld.

Slechte contacten zijn K*T-problemen.

Maar goed, problem solved zo te zien.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Jur schreef op 20 september 2003 @ 17:13:

:)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Indeed... Alleen heb ik niet direct zin om een videorecorder compleet uit elkaar te rukken (wat dus wel nodig was). En het probleem was dus vreemd omdat bij mij thuis het probleem wél zichtbaar was en op andere plekken toevalligerwijs :? . Ook de technische dienst die ernaar heeft gekeken (wie ik notabene gewezen heb op een probleem met de antenne-ingang) heeft niets kunnen vinden/fouten kunnen constateren. Maar goed, dit zijn de 'leuke' problemen.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25
Hoe oud is de jvc video?
Jvc stond enige jaren geleden bekend om tuner problemen.
Die open baarde zich meestal pas als ze een tijdje aangesloten waren.
Ik heb ze vroeger zelf gerepareerd en heb ook wel eens iemand met een video terug naar huis gestuurd omdat hij het bij mij goed deed, hij was immers maar even aan gesloten.
Nadat de mensen terug kwamen met het verhaal hij doet het nog steeds niet goed heb ik ze in het vervolg langer getest.
99% zeker is bij jouw video de tuner stuk maar het zou ook de voeding of de agc regeling kunnen zijn.
Het is triest maar met huidige nieuw prijzen kun je beter een nieuwe kopen.
Ik zag bij expert een philips stereo voor €109,-

Probeer de je geld van de vorige reparatie terug te krijgen bij aankoop van een nieuwwe.

Je kunt hem overigens wel gebruiken om opte nemen van de tv tuner(neem je overigens wel eens 2 programma's gelijk op)

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Pagina: 1