Toon posts:

[Lilo]Wilt absoluut niet booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus al ver een week bezig met Lilo in orde te krijgen. Ik ben er mij van bewust dat er enorm veel topics over zijn op GoT en er veel over te vinden is op Google, toch kon ik geen goeie oplossing vinden die mijn problemen oplost.

Eerst mijn configuratie:
- P166Mhz, 24MB RAM, 4GB HD als primary master, CD als primary slave, diskdrive

Het BIOS is te oud om de HD goed te herkennen en ziet maar 1804MB en verder valt er niets te vinden over CHS of LBA. De indeling van de HD is als volgt:
hda1 : 3500MB, bootable
hda2 : overschot als swap

Ik kan booten via een rescue-disk. Ik heb Grub ook al geprobeert maar dat geeft ook enkel problemen. :(

Dit is mijn lilo.conf voor het ogenblik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
lba32
# Generated by liloconfig

# Specifies the boot device
boot=/dev/hda

# Specifies the device that should be mounted as root.
# If the special name CURRENT is used, the root device is set to the
# device on which the root file system is currently mounted. If the root
# has been changed with  -r , the respective device is used. If the
# variable ROOT is omitted, the root device setting contained in the
# kernel image is used. It can be changed with the rdev program.
root=/dev/hda1

# Enables map compaction:
# Tries to merge read requests for adjacent sectors into a single
# read request. This drastically reduces load time and keeps the map
# smaller. Using COMPACT is especially recommended when booting from a
# floppy disk.

# Install the specified file as the new boot sector.
# If INSTALL is omitted, /boot/boot.b is used as the default.
install=/boot/boot.b

# Specifies the number of _tenths_ of a second LILO should
# wait before booting the first image.  LILO
# doesn't wait if DELAY is omitted or if DELAY is set to zero.
delay=20

# Specifies the location of the map file. If MAP is
# omitted, a file /boot/map is used.

map=/boot/map

# Specifies the VGA text mode that should be selected when
# booting. The following values are recognized (case is ignored):
#   NORMAL  select normal 80x25 text mode.
#   EXTENDED  select 80x50 text mode. The word EXTENDED can be
#     abbreviated to EXT.
#   ASK  stop and ask for user input (at boot time).
#   <number>  use the corresponding text mode. A list of available modes
#     can be obtained by booting with  vga=ask  and pressing [Enter].
vga=normal

image=/vmlinuz
        label=Linux
        read-only

# If you have another OS on this machine (say DOS),
# you can boot if by uncommenting the following lines
# (Of course, change /dev/hda2 to wherever your DOS partition is.)
# other=/dev/hda2
#   label=dos

Dit geft als error L 40 40 40 ... Net hiervoor stond er bij boot=/dev/hda1 en dat gaf dan:
code:
1
2
3
MBR

Li

Een bios-update kan ik niet doen, er is gewoon geen nieuwere bios meer uitgekomen voor die pc. Het is voor mij wel van belang at hij kan booten zonder floppy (om redenen dat floppy's hier nooit lang overleven etc.) Kan iemand mij helpen? (lba32 er uit halen brengt trouwens niet op)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sommige (oudere ?) lilo's hadden problemen met het laden van een kernel op een
partitie die groter was dan 512 MB. Kan ook zijn dat dat probleem zich i.v.m. jouw BIOS voordoet.
De truuk: maak een aparte /boot partitie op hda1 met een grootte van 10 MB, en zet daar je
kernel in.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 20 September 2003 @ 16:19:
partitie die groter was dan 512 MB. Kan ook zijn dat dat probleem zich i.v.m. jouw BIOS voordoet.
De truuk: maak een aparte /boot partitie op hda1 met een grootte van 10 MB, en zet daar je
kernel in.
En krijg ik een hint hoe ik dat kan doen zonder alles opnieuw te moeten installeren aub?

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03 16:37
Verwijderd schreef op 20 september 2003 @ 16:22:
[...]

En krijg ik een hint hoe ik dat kan doen zonder alles opnieuw te moeten installeren aub?
Download & brand eens een Mandrake iso. Als je daarvan opstart, kom je ergens in het installatieproces een partitie-manager tegen die kan resizen. Partition Magic o.i.d. zal waarschijnlijk niet werken, omdat die vermoed ik HDD-gegevens van je BIOS af haalt....

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Topicstarter
NaliXL schreef op 20 September 2003 @ 17:08:
[...]

Download & brand eens een Mandrake iso. Als je daarvan opstart, kom je ergens in het installatieproces een partitie-manager tegen die kan resizen. Partition Magic o.i.d. zal waarschijnlijk niet werken, omdat die vermoed ik HDD-gegevens van je BIOS af haalt....
Is er echt geen tool zoals cfdisk dat dat kan zonder gegevens te verliezen?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 september 2003 @ 17:11:
[...]

Is er echt geen tool zoals cfdisk dat dat kan zonder gegevens te verliezen?
Ik ging er voor het gemak vanuit dat je opnieuw ging installeren...... })

Ik denk dat dat heel lastig is , er is wel een tooltje , FIPS, maar voor zover ik weet werkt
dat alleen met FAT partities.

Dusssss....... enige alternatief is backup/restore maar dan is opnieuw installeren meestal
makkelijker....... ;(

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 20 september 2003 @ 17:40:
[...]

Ik ging er voor het gemak vanuit dat je opnieuw ging installeren...... })

Ik denk dat dat heel lastig is , er is wel een tooltje , FIPS, maar voor zover ik weet werkt
dat alleen met FAT partities.

Dusssss....... enige alternatief is backup/restore maar dan is opnieuw installeren meestal
makkelijker....... ;(
Is er geen manier om mijn swap te verkleinen met 10MB en daarvan dan 10MB te gebruiken voor een nieuwe partitie? (of kan Partition Magic dat niet via bootdisks)

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 17:55:
[...]

Is er geen manier om mijn swap te verkleinen met 10MB en daarvan dan 10MB te gebruiken voor een nieuwe partitie? (of kan Partition Magic dat niet via bootdisks)
Dat kan wel , maar helpt niet voor dit probleem , omdat je swap (hda2) na je root partitie op de disk staat, achteraan. :Y)
Probleem is dat je hda1 wilt splitsen , en dat dat ook de nummering van je partities waarschijnlijk
gaat wijzigen.

Partition magic heb ik nooit gebruikt, misschien kan die het ?

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 20 September 2003 @ 16:19:
kernel in.
PM gaf nu meer problemen dan verwacht en Linux wil niet meer booten. Ik begin dus opnieuw aan een Debian install. In Slackware was het makkelijk om een aparte partitie aan te duiden voor /boot/, in de Debian install kwam ik dit nog nooit tegen, ik ga nu de HD formateren als volgt:
code:
1
2
3
hda1     /boot/
hda2     alles
hda3     swap

Welke stappen ga ik nu moeten zetten zodat die hda1 als /boot/ gemount wordt in Linux?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Als het goed is, moet je dat toch ergens in de installatie moeten kunnen aangeven, en
dan zorgt de installer ervoor dat dat goed gaat.

Oh, ah, lees dit anders ff : http://www.debian.org/rel...6/ch-partitioning.en.html

:)

Verwijderd

Topicstarter
Nog een allerlaatste vraag waar ik nergens een deftig antwoord op vind. Bij de install-document van Debian staat over Lilo bij "Make system bootable" dat je die stap kan overslaan. Wil dit dan zeggen dat je eigenlijk volledig linux kan laten draaien zonder lilo of grub? Als dat zo is dan skip ik namelijk gewoon die stap, linux is nl. het enige os dat ooit op die pc zal komen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 20:50:
Nog een allerlaatste vraag waar ik nergens een deftig antwoord op vind. Bij de install-document van Debian staat over Lilo bij "Make system bootable" dat je die stap kan overslaan. Wil dit dan zeggen dat je eigenlijk volledig linux kan laten draaien zonder lilo of grub? Als dat zo is dan skip ik namelijk gewoon die stap, linux is nl. het enige os dat ooit op die pc zal komen.
Nee, als je dat niet doet laat ie je system unbootable, en moet je met een bootdisk opstarten... (Misschien ook geen slecht idee in jouw geval mocht de nood aan de man komen)
Maar gewoon LILO in MBR proppen bij die prompt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Wonder boven wonder, volg ik gewoon de install weeral van Debian, zoals ik de vorige keer ook gedaan heb, nu moet ik rebooten en start hij zonder problemen op met Lilo. Hopelijk heeft die extra partitie van 10MB het echt opgelost. Alvast hartelijk bedankt voor alle hulp en reacties :*)
Pagina: 1