[Win98SE] Maxtor 120GB, herkennen

Pagina: 1
Acties:

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-03 17:18
Ik heb een externe Q-Tec USB 2.0 HDD Case gekocht, en daarin heb ik een Maxtor 120 GB HDD in zitten. Ikzelf draai Windows 2000, daarmee hoef je niet eens drivers voor het apparaat te installeren en dankzij SP4 hoef je ook geen USB 2.0 drivers meer te installeren.

Windows 2000 herkent deze hdd meteen en werkt goed op USB 2.0 (kan met grote bestanden 30MB/s halen). Hij was ingedeeld in 2 partities, ~5GB en ~105GB (de rest). Dit werkt dus allemaal goed met Windows 2000, maar Windows 98 herkende de schijf helemaal niet met deze case.

Dus had ik een WD van 20GB (school swap-schijf) in de case gedaan en deze werkte goed), dus met de drivers is nix mis mee. Maar de 120GB doet het dus niet.

Ik had alle data overgezet (was best moeilijk om zoveel tijdelijk kwijt te kunnen). Alleen de data, de partities nog behouden, dus had ik deze schijf buiten de case, dus gewoon op IDE gehangen en de HDD werd wel door het BIOS herkent maar niet in Windows 98 SE. Dus heb ik met PQ Partition Magic in DOS 2 partities aangemaakt van 5 en weer van ~105GB. Nu ziet Windows 98 SE deze 5 GB partitie wel, maar de ~105GB partitie ziet ie niet.

Ik heb ongeveer 30 minuten gesearched bij de search maar geen soortgelijk probleem gevonden. Ik heb bijna alle posts met 'herkent' e.d. zowat doorgelezen.

Oja, nog even wat over de PC.

Fujitsu Siemens (niet van mij hoor)
AMD Athlon 1GHz
384MB DIMM
40GB HDD
Moederbord: BIOStar M7VKA (11/17/2000-8363-686A-6A6LMB09C-00)
Chipset: VIA KT133/A

11/17/2000 is dus de datum

Wat het volgens mij niet kan zijn is:

- Het BIOS, omdat ie hem erkent en in Partition Magic ook herkent, en DOS zelf ziet ze ook allebei.

Alvast bedankt

<Homepage>

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

dat ligt aan win98se :)
die kon maar tot een bebaald gb herkennen dacht ik toch :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:09
Ik heb hier een externe Western Digital Combo harde schijf (USB 2.0 en Firewire) van 200GB, en die heeft gewoon 1 FAT32 partitie van 200GB. Ik draai Windows 98se en het gaat prima. Ik had alleen wel wat moeite om een partitioneerprogramma te vinden om die partitie aan te maken (met Acronis werkt het prima). Mijn computer heeft alleen geen USB 2.0, maar nog de oude USB, maar dat zal neem ik aan verder niet uitmaken.

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-03 17:18
Ik heb 'm nu aan de gang :P

Ik heb de partitie van ~105GB geformat op die AMD, met win 98 se. En daarna werkte ie :)

Dus als je iets onder een NT systeem hebt geformateerd en het werkt niet kun je altijd ff op win98 formatten. En als je zeker wilt zijn dat het werkt kun je het beste gewoon altijd zorgen dat ie eerst werkt onder 98, want dan zou die 'overal' op moeten werken

[edit]
Als het dan nog niet werkt kun je het altijd nog opnieuw formateren. En dan kun je nog proberen het opnieuw in te delen (partitioneren met bijv. fdisk of Partition Magic). Dat heb ik tenminste meteen gedaan. En dan natuurlijk weer formatteren :+

Allemaal bedankt voor de reacties

[ Voor 26% gewijzigd door KoalaBear84 op 20-09-2003 18:17 ]

<Homepage>

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:16

DSK

boeiend...

Komt dit niet doordat die partitie als NTFS was geformatteerd?

Blog (Linux-related)