• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Zit er een groot verschil in de runtime van een willekeurige mp3 speler afhankelijk van welke soort (1600 mAh, 1800 mAh of 2100 mAh) batterijen je erin doet? Ik heb hier thuis 2 1800 mAh batterijen en omdat ik op het punt sta een mp3 speler te kopen wil ik even weten of iemand hier ervaring mee heeft.

Dus, is het verschil in mAh goed te merken aan de runtime van je mp3 speler of ander soortgelijk apparaat?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 20:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

Tja, het kan :) Stel een apparaat werk op 180mAh dan kan hij 10 uur werken met een 1800mAh batterij en ruim 11,5 uur met een 2100mAh batterij :) Simpel zat. Aan jou de vraag hoe je met eventueel prijsverschil/prestatieverschil omgaat.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hoe meer mAh hoe langer hij meergaat!

Mijn wireless Keyboard krijgt niets voor niets 1800mAh batterijen!

( En ik kan dus 2 maanden op 2 batterijen )

[ Voor 19% gewijzigd door swampy op 20-09-2003 14:50 ]

There is no place like ::1

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 06-09-2013 18:44 ]

• mennuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 14:32
Mijn MP3 disman loopt op 1600 batterijen..Gaan LOMP langer mee dan normale oplaadbare.
Die 1800 kun je er wel instoppen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

2100 mAh, hebben vergeleken met 1800 mAh batterijen gaan ongeveer 15% langer mee (theoretisch), Het verschil is duidelijk te merken met mijn digitale camera.

Ik heb trouwens EUR 4,95 per batterij betaald voor die 2100 mAh, maar ik was wel een van de eersten die ze had :P

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 103% gewijzigd door Dre op 06-09-2013 18:44 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

awaarle schreef op 20 september 2003 @ 18:04:
[...]

Ik heb zelf tegelijker tijd met mijn camera ook GP 2000 mAh gekocht (ook voor ongeveer 20 euro voor 4 batterijen). Achteraf had ik veel beter 6 setjes van de aldi kunnen kopen denk; is wat zwaarder in gram maar dan heb je ook wat :P.

Of 2 setjes als je dezelfde capaciteit wilt. ;)

Weet iemand ergens een batterij test ? waar je ziet hoelang je mp3 speler erop draaid e.d
Een test???

Hangt af van teveel factoren..kwaliteit mp3 ( 128bits 160bits 192bits...noem het maar op ), weer ( te warm/te koud ) ...ga zo maar door!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 113% gewijzigd door Dre op 06-09-2013 18:44 ]

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 14:15

Zak

wat is de hoogste capaciteit beschikbaar bij AAA's eigenlijk?

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

weet iemand hoeveel mAh duracell niet oplaadbare AA's hebben? Wil namelijk wel es weten hoe het komt dat die altijd 2x zo lang meegaan...

leoaq.fm // Jeune Loop

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 23:51

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

batterijen test???
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM :)

Volgens de test:
Duracell Ultra (Alkaline cells) 781 mAh

[ Voor 30% gewijzigd door dArtagnan op 20-09-2003 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

tnx! wel vaag: niet veel mAh, toch lang mee...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:56
Hier hebben ze het anders over 2850 mAh voor gewone niet oplaadbare alkaline batterijen. Volgens mij hebben niet oplaadbare batterijen zowiezo meer capaciteit dat welke oplaadbare dan ook. In het boekje van mijn Garmin Etrex GPS staat dat ik 22 uur kan doen op een setje van 2 alkaline batterijen. Met mijn 2 GP 2000 mAh oplaadbare batterijen haal ik als ik geluk heb net 8 uur.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
budi schreef op 21 September 2003 @ 11:48:
Hier hebben ze het anders over 2850 mAh voor gewone niet oplaadbare alkaline batterijen. Volgens mij hebben niet oplaadbare batterijen zowiezo meer capaciteit dat welke oplaadbare dan ook. In het boekje van mijn Garmin Etrex GPS staat dat ik 22 uur kan doen op een setje van 2 alkaline batterijen. Met mijn 2 GP 2000 mAh oplaadbare batterijen haal ik als ik geluk heb net 8 uur.
volgens mij is dat meer reclame dan echte 2850 mAh (en zijn ze verschikkelijk duur).. En van je GPS ding zal de batterijtijd ook wel flink hoger zijn aangegeven dan dat het in werkelijkheid is. Koop anders eens 2 alkanline batterijen en kijk hoe lang die meegaan. Mijn ervaring is dat volle NiMh batterijen altijd langer meegaan dan alkaline. laadt je je batterijen wel goed op? met een gewone batterijoplader zul je je 2000 mAh batterijen soms wel 16 uur in de oplader moeten laten zitten voordat ze vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hangt af van de belasting.. bij lage belasting (bijvoorbeeld een klok) gaan alkaline batterijen veel langer mee, bij hoge belasting (digitale camera's vooral!) gaan NiMH batterijen weer vele malen langer mee...

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 12:16
Inderdaad moet je altijd de juiste lader hebben. 2100 mAH laden met een lader die ontworpen is voor 1600 mAH heeft niet echt veel zin. Zelfs 1600 mAH smartladers niet. Ze beschikken namelijk altijd over een zgn. "safety timer" welke de laadstroom afkapt wanneer de batterij er te lang in zit. Bij laden van 2100 mAH batterijen in een 1600 mAH lader duurt het dus langer alvorens de "piekspanning" zich voordoet waaraan de smartlader kan zien dat de batterij vol is. De 1600 mAH lader verwacht na een bepaalde tijdsduur die deltapiek, die dus uitblijft bij gebruik van 2100 mAH batterijen en "denkt" zo dus dat de batterij kapot is en breekt het laadproces te vroeg af waardoor de batterijen niet volledig geladen worden. Na een tijdje gaan die batterijen dan ook echt kapot.

Daarom is het zo belangrijk dat je een lader koopt die ook daadwerkelijk de capaciteit van de gebruikte batterijen aankan. Vaak is de "safety timer" wel zo ruim dat je bijvoorbeeld 1700 mAH wel kan laden in een 1600 mAH lader, maar daarboven wordt het toch kritiek.

Als je veel met oplaadbare batterijen werkt, kan het lonend zijn een goede computergestuurde lader te kopen die ook toekomstige capaciteiten aankan zoals de Conrad Charge Manager 2010 die ondergetekende heeft ;).
Deze kan tot wel 8000 mAH laden, dus voorlopig kan ik wel vooruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

JazzySOB schreef op 21 September 2003 @ 12:35:
Inderdaad moet je altijd de juiste lader hebben. 2100 mAH laden met een lader die ontworpen is voor 1600 mAH heeft niet echt veel zin. Zelfs 1600 mAH smartladers niet. Ze beschikken namelijk altijd over een zgn. "safety timer" welke de laadstroom afkapt wanneer de batterij er te lang in zit. Bij laden van 2100 mAH batterijen in een 1600 mAH lader duurt het dus langer alvorens de "piekspanning" zich voordoet waaraan de smartlader kan zien dat de batterij vol is. De 1600 mAH lader verwacht na een bepaalde tijdsduur die deltapiek, die dus uitblijft bij gebruik van 2100 mAH batterijen en "denkt" zo dus dat de batterij kapot is en breekt het laadproces te vroeg af waardoor de batterijen niet volledig geladen worden. Na een tijdje gaan die batterijen dan ook echt kapot.

Daarom is het zo belangrijk dat je een lader koopt die ook daadwerkelijk de capaciteit van de gebruikte batterijen aankan. Vaak is de "safety timer" wel zo ruim dat je bijvoorbeeld 1700 mAH wel kan laden in een 1600 mAH lader, maar daarboven wordt het toch kritiek.

Als je veel met oplaadbare batterijen werkt, kan het lonend zijn een goede computergestuurde lader te kopen die ook toekomstige capaciteiten aankan zoals de Conrad Charge Manager 2010 die ondergetekende heeft ;).
Deze kan tot wel 8000 mAH laden, dus voorlopig kan ik wel vooruit...
Wat ik juist heb begrepen, is dat dit verhaal geldt voor laders met een schakelklok. laders zoals de Powerbank Rapid en Smart, en ook de lader van de Hema, en natuurlijk nog wel een aantal meer, die werken niet met een schakelklok, maar die registreren een daling in voltage zodra de batterij vol is, dan schakelt de lader over op druppelladen. Dat betekent dus, dat als je batterijen met een hogere capaciteit gaat laden, dat het dan gewoon langer duurt voordat ze vol zijn, zonder problemen. Bij batterijen met een lagere capaciteit, moet je oppassen, omdat de batterijen dan met een relatief hoge laadstroom worden geladen, en dat is niet zo heel goed voor de batterijen. (daarom ook altijd de tip die ik zelf ook niet ga opvolgen: laadt liever niet met een snellader, omdat dat minder goed is voor de batterij)

Graag reactie hierop

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

en wat de alkaline's betreft, volgens de zeer gewaardeerde consumentenbond zouden die krengen 2500 mAh moeten beziiten, dit kan waar zijn, maar waar zij vooral veel profijt hebben is dat ze 1,5 V leveren, daardoor gaan ze wat langer mee, maar dat voltage daalt wel snel... maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

en wat de alkaline's betreft, volgens de zeer gewaardeerde consumentenbond zouden die krengen 2500 mAh moeten beziiten, dit kan waar zijn, maar waar zij vooral veel profijt hebben is dat ze 1,5 V leveren, daardoor gaan ze wat langer mee, maar dat voltage daalt wel snel... maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bartvl: welkom op GoT ;) je kan een bericht aanpassen door op het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knopje te drukken. dat scheelt weer een aantal posts :)

Over laders heb je deels gelijk. Er zijn laders die na een bepaalde tijd (bijv. 8 uur) overgaan op druppellading.
Maar laders zoals de goedkoopste van de HEMA (7 euro oid) en de Powerbank USB Lader. die laden continue, en gaat niet over op druppellading. Daardoor maakt het niks uit wat je in de lader stopt.
Laders zoals de Powerbank Rapid-serie hebben inderdaad een igebouwde timer die na een aantal uur stopt. Als de batterij dan nog niet vol is, kun je de lader uit het stopcontact halen en dan weert erin steken. Er is dus wel mee te werken, alleen is het wel frustrerend.
Danheb je nog de " smart" laders zoals de Powerbank Smart, die het voltage dat de batterij geeft uitleest en aan de hand daarvan bepaalt of de batterij vol is. Die laders kun je zoveel mAh's geven als je wilt, in principe laden ze het wel.

Wat betreft Alkaline's: op Alkalinebatterijen staat meestal niet aangegeven hoeveel mAh ze hebben, dus daar weet ik weinig over. Hoe de consumentenbond aan zijn informatie komt weet ik niet. Het verhaal over voltage is onzin. Alkaline batterijen beginnen bij 1,5 volt, maar zakken snel terug naar ongeveer 1 volt. NiMh batterijen beginnen iets boven de 1,2 volt, maar blijven veel langer stabiel, en zakken pas op het laatst erg terug. Gemiddeld zullen ze ongeveer op hetzelfde voltage(1,2 volt) uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Bartvl, ik had het in mijn post dan ook over de "safety timer". Hiermee bedoel ik dus niet de gewone goedkope reguliere timergestuurde laders. Smart- of computergestuurde laders hebben namelijk bijna allemaal een dergelijke safety timer aan boord die inkickt wanneer de automatische v-delta piekspanningsdetectie (waarmee de lader "ziet" wanneer de batterij dus vol is) niet verschijnt. Dit doen ze om explosiegevaar te voorkomen wanneer een batterij defect is en de lader maar blijft doorladen. Laderfabrikanten willen liever geen hoge schadeclaims aan hun broek krijgen wanneer mensen bij wie de batterij in hun gezicht ontploft is bijvoorbeeld. Het nadeel van dit systeem is dus dat de lader alleen voor de aangegeven max. capaciteit geschikt is (of iets daarboven) en je dus geen toekomstige batterijen met een hogere capaciteit kunt laden, gewoon omdat de lader "denkt" dat de (veel grotere) batterij defect is. Dus een smartlader kopen waarmee je voor altijd klaar bent is er dus niet bij (dit geldt dus niet voor duurdere professionelere laadcomputers zoals eerdergenoemde Conrad Charge Manager 2010)

Uiteraard kun je met een smart lader wel kleinere capaciteiten aan.

En dat een snellader slechter zou zijn dan een langzame lader is niet helemaal waar. Wanneer het laadproces op een goede gecontroleerde manier gebeurt (dus niet met een lader van € 10,-) verlengt het juist de levensduur van de batterij. Sterker nog, luie batterijen kunnen met een goede snellader weer tot leven gewekt worden. Dit heb ik zelf meerdere keren meegemaakt met oude "kapotte" batterijen in mijn Charge Manager 2010. Daar zit een "alive" optie op waarmee je dus slechte batterijen kunt reactiveren.

[ Voor 32% gewijzigd door Tranquility op 21-09-2003 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imthecool1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-02 15:09

imthecool1

Nobody is perfect, i am nobody

Mennuz:
Mijn MP3 disman loopt op 1600 batterijen..
Dan heb jij een wel hele grote discman, als er 1600 batterijen in gaan >:) >:)

De oplossing is niet altijd de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

imthecool1 schreef op 21 September 2003 @ 23:33:
[...]

Dan heb jij een wel hele grote discman, als er 1600 batterijen in gaan >:) >:)
Dat moeten 2mAh batterijen zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Knoopcellen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Frim, dan toch nog: Je zegt dat de Rapid een (totaal) andere lader is dan de Smart (van GP)

Naar mijn weten is toch alleen maar de laadstroom bij de smart een stuk hoger?
Het gaat geloof ik toch om allebij om een smart-lader, ze hebben allebij een delta-V sensor en een temperatuur (en tijd) sensor

[ Voor 86% gewijzigd door bartvl op 23-09-2003 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 12:13
swampy schreef op 21 September 2003 @ 23:45:
[...]

Dat moeten 2mAh batterijen zijn.....
offtopic:
Nee, 1600 x 2100 mAh, hoe meer mAh hoe langere levensduur toch ;)

Hij kan gewoon ongeveer 13 maanden non stop cd's luisteren, handig toch :D

Geen ontopic opmerkingen omdat alles wat ik hier hoor nieuw voor me is en dus met aandachtige oren luister .... met aandachtige ogen lees :)

[ Voor 23% gewijzigd door Hercul3s op 23-09-2003 22:18 ]

Pagina: 1