[Debian|Exim] Mail versturen via eigen SMTP

Pagina: 1
Acties:

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Hoi,

Ik heb net eindelijk een debian mail server opgezet. Voor POP gebruik ik courier, en voor SMTP gebruik ik exim (zoals de titel al zegt).

Mijn server hangt aan mijn ADSL modem waar de poorten 25, 110 en 995 (ssl) zijn geforward. Nu gaat het ontvangen van mail prima. Ik kan gewoon een mailtje via mijn ISP versturen, en dat komt prima aan. Nu gaat het mis bij het versturen van email via mijn mail server vanuit het lokale netwerk.

In de eerste instantie kreeg ik de foutmelding dat er geen hostname gevonden kon worden (op zich wel logisch), dus ik had vervolgens reverse hostname lookups uitgezet.
Daarna kreeg ik constant deze melding:
550 relaying to <MyName@MyISP.nl> prohibited by administrator
Na veel zoeken en proberen heb ik mijn workstation (ip 10.0.0.150) toegevoegd aan de host_accept_relay directive. Dat lostte het probleem op, tenminste, zo lijkt het. Ik heb namelijk het gevoel dat dit het momenteel alleen ontwijkt.

Een vriendin van me heeft ook een account op m'n Debian bak, met bijbehoorend email adres, maar nu heb ik sterk vermoeden dat ik hier weer hetzelfde liedje krijg te horen; Dat er geen mail kan worden verstuurd. Het enige verschil is dat ik het vanuit een lokaal netwerk probeer, en zij uiteindelijk gewoon via het internet.

Nu vroeg ik me af of in de eerste instantie mijn vermoeden juist is, en zo ja, wat kan ik er aan doen?? Ik voel er weinig voor om telkens ip adressen toe te voegen aan de host_accept_relay directive, en dat lijkt me ook niet de juiste oplossing.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Via internet heeft het toch geen zin om jouw SMTP te gebruiken ? Laat haar toch de relay server van de ISP gebruiken...
Meeste ISP's blocken poort 25, controleer dat eerst. Als die open mocht staan zal je naar SMTP met Authentication support moeten kijken, (of open relay worden :P)

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
XTerm schreef op 20 September 2003 @ 14:47:
Via internet heeft het toch geen zin om jouw SMTP te gebruiken ? Laat haar toch de relay server van de ISP gebruiken...
Meeste ISP's blocken poort 25, controleer dat eerst. Als die open mocht staan zal je naar SMTP met Authentication support moeten kijken, (of open relay worden :P)
Die poort staat open, dat weet ik zeker. Ik kijk wel naar authentication dan ;)

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

Hmmz verkeerd gelezen.

Kan je niet kijken naar pop before smtp. Komt er op neer dat je eerst moet "poppen" voordat je mag versturen. Weet er verder weinig van maar schijnt met exim mogelijk te zijn

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 15:18 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is inderdaad beter als die vriendin de server van haar ISP gebruikt. Pas als ze vaak wisselt van verbinding ofzo kan het handig zijn om m.b.v. authenticated smtp haar jouw server te laten gebruiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.