Bandbreedte eerlijk delen...

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Hoi allemaal,

Ik heb nu een jaartje een huisnetwerk met 7 man die via een E-tech router + extra switch een 756/128 ADSL lijn delen. Nu is het probleem dat mijn huisgenoten allemaal programma's als e-mule, kazaa, soulseek, imesh, etc hebben aan staan.
Het netwerk wordt af en toe zo traag dat mail ophalen een paar minuten duurt.
Ik denk zelf dat vooral Soulseek de boosdoener is.

Bij e-mule heb ik gevraagd of iedereen z'n max. connections op 150 wilt zetten en max 10 kb/s downloaden. Ik heb ook afgesproken met ze dat ze alleen tussen 1.00 en 8.00 's nachts de programma's aan mogen zetten, maar vaak 'vergeten' ze het 's morgens uit te zetten. Helaas heb ik al heel wat discussies hierover met mijn huisgenoten gevoerd en helaas voorziet de e-tech router niet in een soort van eerlijke verdeler voor bandbreedte. Daarom wat vraagjes:

- Willen jullie de huidige sharing-programma's ranken van meest netwerk- verneukend naar netwerk-vriendelijk?
- Kan ik programma's zoals Soulseek blokkeren door in de router een bepaalde poort te blokkeren, of zoeken deze programma's automatisch naar openstaande poorten?
- Bestaat er een programmaatje die de up en download van een computer limiteerd tot bv. 20 kb/s, die dan ook echt niet overschreden wordt?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Er is veel mogelijk met blokkeren en met filteren.

Maar 7 personen op een simpele DSL lijn....

Je probleem heeft een andere oplossing nodig...sneller internet. Oftewel een duurder abbonement! Of nog beter, ieder zijn eigen internet verbinding....dan zit je elkaar niet meer in de weg, dat zit je alleen jezelf in de weg.

Zeker met E-mule en dat soort programma's.......de datatransfer per maand op dat simpele DSL account zal echt belachelijk hoog zijn.

Een gast die hier een lanparty had had 20 Mb nodig van een CD voor een spel..via e-mule. In die nacht had hij dus 5 GB ge-upload.....!

( Die gast zit dus nu ook onder de "jij gaan slapen...netwerk-kabel eruit" regeling )

[ Voor 38% gewijzigd door swampy op 20-09-2003 14:04 ]

There is no place like ::1

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Wat jij wilt is de zogenaamde QoS mogelijkheid. Een paar routers hebben deze mogelijkheid zoals de Linksys 8 poorts. Andere routers zoals ISA server heeft deze mogelijkheid ook, maar weet 't niet zeker. Op jouw router is dit niet het geval. Je zou de volgende dingen kunnen proberen:

1: Programmatje zoeken die de snelheid op de pc dichtknijpt, niet aan te raden want dat netwerk wordt ook 10kb/s ipv 100 mbits/s
2: Nieuwe router kopen met QoS ondersteuning.

Als dit echt heel noodzakelijk is, dan zou ik voor de laatste kiezen. Maar waarom neem je niet een dikkere dsl lijn? 7 man zeg... daar kun je makkelijk 8mbit van demon mee delen :D :P

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

Ik heb weleens gehoord dat wanneer huisgenoten de programma's 'vergeten' af te sluiten je hun netwerkkabel af mag koppelen! :D Daar hebben ze na een tijdje echt wel genoeg van. Dan gaan ze OF zich houden aan de door jou opgestelde regels OF......(biefstuk en ijs vemindert de zwellingen....)

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30
Is het misschien niet wat om 1 pc te gebruiken als download pc? en als je met 7 man wat centjes bij elkaar legt, heb je dat zo bij elkaar...
en dan via remote desktop beheren ofzo... In emule kan kan je iig tabbladen aanmaken, zodat je daarop kan categorizeren per persoon... En dan is de kans dat meerdere hetzelfde downloaden ook weg...

over de technische zaken die je vraat, heb ik niet zoveel verstand, maar misschien dat je hier wat aan hebt...

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
www.netlimiter.com Kan je per programma de internet snelheid aangeven.

NetLimiter is an ultimate internet traffic control tool designed for Win98/Win98 SE, WinME, Win2000 and WinXP. It is suited to monitor applications which access the internet and actively control their internet traffic. You can use NetLimiter to set (download/upload) speed limits for applications or even single connection. Simply, NetLimiter allows you to share your internet connection bandwidth among all applications running on your PC.

With this unique and “never seen before” feature Netlimiter offers comprehensive set of internet statistical tools which includes real-time traffic measurement and long-term per-application internet traffic statistics. With NetLimiter you finally become the master of your internet connection.

[ Voor 85% gewijzigd door Padje op 20-09-2003 14:05 ]

• Cardinal
  • Laatst online: 16:32
weet uit ervaring dat kazaa ontiegelijk veel bandbreedte slurpt, ook al doet ie helmaal niets.
van soulseek zou je even uit moeten zoeken welke poorten die gebruikt en deze op de router blokkeren.
als de mensen emule willen gebruiken is prima, want er zit een scheduler op. hiermee kan je instellen op welke tijden die veel of weinig mag doen. ze kunnen het dus niet meer vergeten, want hij past het zelf aan.
hoe hard ze mogen downloaden is niet het probleem, denk dat het eerder aan de upload ligt. deze zorgt ervoor dat het allemaal zo langzaam is

voor de bandbreedte zou je eens moeten zoeken naar een bandwidth controller. zo heet het programma wat jij zoekt, het probleem is alleen dat er niet veel van dit soort programma's bestaan en het wordt dus ff zoeken.

• j.bouwmeester
Het probleem is een beetje dat mijn huisgenoten wel opeens schrikken als ik met het voorstel kom om een twee keer zo duur abbo te nemen. Daarnaast ben ik bang dat deze programma's dan alsnog de groter geworden bandbreedte voor 'zichzelf' in pikken en het euvel dus niet verholpen is.
Daarom zou ik graag weten welke programma's de echte boosdoeners zijn.

Verwijderd

Damn man, 7 mensen. Lap allemaal 10,- in de maand en pak een 8192/2048 verbinding.

• Cardinal
  • Laatst online: 16:32
tip: gooi een server neer en gooi daar alle download programma's op

Verwijderd

Dan zou je moeten monitoren om er achter te komen wat het meeste bandbreete verbruikt.

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30
owja, wat ook scheelt aan het centraal downloaden, het uploaden, emule verwacht dat je liev upload, dus waarom zou je 7 pc's laten uploaden als 1 ook genoeg is, volgens mij levert dit zowiezo betere snelheden op...

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

cardinal808 schreef op 20 September 2003 @ 14:09:
tip: gooi een server neer en gooi daar alle download programma's op
Dat verandert niet het feit dat er dus met 7 zware downloaders op een simpel standaard lijntje getrokken wordt!

En dat is behoorlijk idioot ......ten eerste zal internet NOOIT lekker lopen als je maar 768kb te verdelen hebt over 7 personen. Ook zal altijd de UPLOAD volledig in gebruik zijn en dus de hele lijn blokkeren.

7 Mensen op een standaard DSL lijn....

Verwijderd

Ik zou het zo doen.
Sluit een pc met 2 netwerkaarten aan meteen achter de internetverbinding. Aan de andere netwerkkaart hang je je router. Op die pc installeer je netlimiter, of nog beter een pakket wat een of ander QoS biedt.
Dan heb je dus een goedkope oplossing om die bandbreedte eerlijk te verdelen.

De rest van de pc's koppel je aan je router/hubs wat dan ook.

Verwijderd

Hier in huis delen wij ook met z'n 7 een @home verbinding nog nooit echt problemen mee gehad. Iedereen heeft wel verplicht de kazaa upload dicht staan. Anders is het drama....

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zoals al gezegd wordt: 7 personen op 768kbit is niet normaal. Neem een dikkere verbinding. Stel alle p2p progjes in op een redelijke limiet (20kb/s~40kb/s download en 10kb/s upload)

8mbit is er tegenwoordig al voor €65,- : via Demon

Het nadeel van ADSL is trouwens wel dat je er niet mee kunt gamen terwijl je download/upload. Dus als je van plan bent om te gaan gamen is het misschien interessant om zowel een 8mbit lijntje te leggen (voor het downloaden) en een 0,5mbit lijntje voor het gamen. Hiervoor moet je bij KPN een extra telefoonlijn aanvragen. Je kunt ook kijken of er kabelinternet mogelijk is voor het gamen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Die oplossing met de tweede netwerkkaart lijkt mij de beste, die kan je knijpen met een QoS of een willekeurig anderprogrammatje die je daar voor wil gebruiken. Zelf heb je de rest als up/down-load en laat ze zelf maar uitvechten wie er wat nu dicht moet gooien.

Meh ...

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Effe kijken 768/7=109b=13kb per persoon.
Upload is 128/7=18b=2,2kb per persoon

Damn...modem is sneller als je de verbinding door 7 deelt!

BTW op wie zijn naam staat de verbinding ge-registeerd....die persoon kan de boete van het datagebruik namelijk verwachten :-)

En ik heb het gevoel dat niemand daar aan wil meebetalen!

[ Voor 43% gewijzigd door swampy op 20-09-2003 14:48 ]

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Jullie zijn allemaal rijk ofzo?

De goedkoopste oplossing is zo'n Linksys kopen met QoS. Gaan met die banaan! ;)

• j.bouwmeester
Jullie hebben gelijk; ik zal proberen die 8megabit verbinding van Demon er doorheen te krijgen. Hopelijk lost dat e.e.a. op.
Nu blijf ik echter geintresseerd in mijn eerste vraag:

- Willen jullie de huidige sharing-programma's ranken van meest netwerk- verneukend naar netwerk-vriendelijk?

Verwijderd

Zo eenvoudig is dat niet, daarnaast is dat ook gewoon zoek en probeerwerk..

in mijn ervaring werkt een linux router met CBQ het fijnst, maar dan heb je wel een extra systeem nodig.

Een andere optie: 1 computer in huis aanwijzen als 'dedicated leecher' en iedereen daar z'n down/uploads op laten schedulen. Of gewoon een week al het leechverkeer blokkeren, misschien dat ze dan geneigd zijn meer mee te werken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 15:01 ]

Verwijderd

Trouwens kan je ook met een qos router de bandbreedte per connectie instellen ?
dus stel ik heb een 8 mbit lijn en ik wil mijn zusje met max 100k/sec laten leechen terwijl ik zelf met de overgebleven bandbreedte verder kan ? en zo niet, met welke software buiten isa server om zou je zoiets kunnen configureren ?

Verwijderd

Linux + iptables + CBQ (class based queuing (rotwoord)), die kan dit o.a. ook. Netlimiter kan het geloof ik ook wel, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden in dit geval. Met zo'n QOS (Quality of Service) router kan dit meestal ook idd.

Linux is overigens niet de eenvoudigste route, je moet er wel tijd in steken. In dat geval is zo'n QOS router makkelijker.

Verwijderd

Ik zocht zelf ook al een tijdje naar een dergelijk programma, de oplossing voor mij is NetLimiter (http://www.netlimiter.com).

Deze moet wel op de diverse clients draaien.. en jammer genoeg zijn er niet genoeg opties (zoals het vergrendelen van de instellingen via een wachtwoord).

versie 1.22 is released op 22 september 2003, dit is de eerste versie die men geen beta meer noemt (vaag versiebeleid dat wel)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 15:04:
Trouwens kan je ook met een qos router de bandbreedte per connectie instellen ?
dus stel ik heb een 8 mbit lijn en ik wil mijn zusje met max 100k/sec laten leechen terwijl ik zelf met de overgebleven bandbreedte verder kan ? en zo niet, met welke software buiten isa server om zou je zoiets kunnen configureren ?
Staat let-ter-lijk in de FAQ: FAQ Network Troubleshooting.

j.bouwmeester: sowieso is die verbinding inderdaad onmenselijk. Als blijkt dat het met een snellere verbinding nog niet goed gaat kun je uitwijken naar een server met een 'harde limiet' per user, óf een router/server met QoS, waarbij het gewoon eerlijk verdeeld wordt..

Verwijderd

- Willen jullie de huidige sharing-programma's ranken van meest netwerk- verneukend naar netwerk-vriendelijk? Diegene die het meest trekt!? (eMule!?)

Dat hangt van je hardware af, ik heb nl een cheap ass HUB die het internet verdeeld en die schijnt met eMule het internet erg traag te maken. Dit komt omdat een beetje eMule zon 5000 verbindingen met andere pcs heeft, waar de HUB problemen mee schijnt te hebben(dit is mij wijs gemaakt). Met Kazaa heb ik hier geen last van, maar tja die is ruk. Het is dus zeker de moeite waard een goede switch aan te schaffen, wat ik dus ook ga doen asap.

Verder is natuurlijk de suggestie "neem en server" en een "betere verbinding" ook niet verkeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 22:33 ]

Pagina: 1