Harde schijf piepjes

Pagina: 1
Acties:

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 15:09

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb - denk ik - een probleem met mijn systeem harde schijf. Op zich hebben er nog geen erge dingen plaatsgevonden, maar mijn harde schijf maakt de hele tijd van die piepjes. Het is geen normale piep van mijn onboard sound of zo, maar komt uit de harde schijf. Het is een soort plok, maar dan met een hoge piep. Vrij moeilijk om het geluid te omschrijven, maar op het moment is er nog niks gebeurd.
Het geluid wordt altijd voorafgegaan door gekraak, wat op activiteit van de harde schijf duidt.

Ik heb echter het idee dat deze harde schijf gaat overlijden. Het vreemde is dat ik nog geen week geleden deze harde schijf heb geformatteerd met Maxtor's Powermax met een deep level scan (zodat hij weer helemaal zo was toen hij uit de fabriek kwam).

De harde schijf is een Quantum Fireball 15 GB van IBM (Later is deze tak overgenomen door Maxtor).

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:59
Het kan zijn dat je harde schijf echt stervende is, staat geloof ik ook wat over in de FAQ :)

|>

Verwijderd

Als ik jou was zou ik alle data naar een andere schijf kopiëren voor het geval dat :)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:32
Pater schreef op 20 september 2003 @ 13:02:
Hallo allemaal,

Ik heb - denk ik - een probleem met mijn systeem harde schijf. Op zich hebben er nog geen erge dingen plaatsgevonden, maar mijn harde schijf maakt de hele tijd van die piepjes. Het is geen normale piep van mijn onboard sound of zo, maar komt uit de harde schijf. Het is een soort plok, maar dan met een hoge piep. Vrij moeilijk om het geluid te omschrijven, maar op het moment is er nog niks gebeurd.
Het geluid wordt altijd voorafgegaan door gekraak, wat op activiteit van de harde schijf duidt.

Ik heb echter het idee dat deze harde schijf gaat overlijden. Het vreemde is dat ik nog geen week geleden deze harde schijf heb geformatteerd met Maxtor's Powermax met een deep level scan (zodat hij weer helemaal zo was toen hij uit de fabriek kwam).

De harde schijf is een Quantum Fireball 15 GB van IBM (Later is deze tak overgenomen door Maxtor).

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?
als het iets is als krrrrrr. plok... dan zou ik het zeker voor het onzekere nemen en alles backuppen wat erop staat, dan een zo'n test progje erover heen laten gaan (low level format dinges test) en kijken wat smart zegt (al is die niet te vertrouwen want volgens smart zijn mijn schijven allemaal morsdood)

Strava | AP | IP | AW

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-03 09:06

wasco

brightest crayon in the box

Mmm heb denk ik hetzelfde meegemaakt... zeg is, lijkt het geluid een beetje op de streepjescode-scanner bij de supermarkt? als dat zo is, dan is hij op zen IBM Deskstar's bezig.

luister hier maar is naar, er zit ergens een helle piep in, dat is wat ik bedoel:

http://www.angelfire.com/de3/de5t/infobits/dscratch.wav

wasco [the brightest crayon in the box]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:32
op zen IBM Deskstar's bezig.
is dat goed of slecht? :D

Strava | AP | IP | AW

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 15:09

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Bingo! Op 8 seconden hoor je dat piepje! Die bedoel ik!

Voor alle duidelijkheid: Vorige week heb ik dus een low level scan erop uitgevoerd en daarvoor was hij geslaagd (passed).

Overigens heb ik 2 harde schijven van 80 GB in een RAID 1 configuratie zitten, dus voor dataverlies ben ik niet bang.

[ Voor 70% gewijzigd door Pater op 20-09-2003 13:20 ]

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 08:29
heb ik ook op 1 schijf IBM deskstar 46 gig 7200
verders doet die het prima
ik hoor alleen dat piepje , niet dat geratel ervoor

[ Voor 47% gewijzigd door I_am_akira op 20-09-2003 13:21 ]

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 11:02

The Dutch Dude

Haiku Rules!

dat heb ik ook wel eens. Precies dat geluid. Alleen heb ik er bijna nooit last van. Opeens doet ie het weer hele perioden goed en dan opeens weer eens. Alleen ik heb alleen dat kraken of alleen die piep, vrijwel nooit in combo. Nooit op deze manier achter elkaar. Het kraken lijkt ook geen verdere scahde aan de hdd aan te richtten. *afklop* nadat ik er een tijd last van heb gehad gaat het nu alweer erg lang goed. *nog meer geklop* Ik heb dus ook een IBM erin hangen. Het lijkt wel ofdattie een bepaalde sector niet kan lezen en dat telkens weer probeert totdat ie zichzelf reset.
Waardoor komt dat überhaupt?

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03 14:57
Ik heb dus ook een IBM Deskstar 80 Gb 120 GXP erin zitten. De schijf doet het perfect, maar soms (eens in de 3-4 uur of zo) heb ik ook zo'n piepje (met zo'n metalige klik of zo erbij). Dit gebeurt bij mij meestal als de schijf (bijna) niet bezig is. Ik heb verder nooit last van fouten (scan wel regelmatig) en de SMART geeft geen problemen aan (buiten het feit dat ik de temperatuur eigenlijk te hoog vind en dus een koeler erbij wil zetten). Ik zorg er overigens wel voor dat alle belangrijke data ook nog op de netwerkserver staat, zodat ik niet alles kwijt ben wanneer de schijf overlijdt.

Verwijderd

Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden.. daar vind je een verzameling van geluiden ;-)
Pagina: 1