Toon posts:

[RH9] Command not found

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
dag medegotters

Als ik in een terminal acties uitvoer krijg ik regelmatig de foutmelding "command not found", bijvoorbeeld bij chkconfig. "slocate chkconfig" levert /sbin/chkconfig op, maar ik snap niet wat ik hier nu mee aan moet. Volgens mij heeft het met de rechten te maken ofzo, maar ik snap het niet.

Klinkt als een simpele zoekactie en dat heb ik dus ook al gedaan. Ik kom dan 9 v/d 10 x het antwoord tegen dat je dat proggie nog moet installen, terwijl ik het programma allang heb. Mocht het idd oersimpel zijn, wijs me er dan s.v.p. ff vriendelijk op, want ik ben nog geen diehard linux user (lees: n00b :D)

Verwijderd

Waarschijnlijk moet je nog eerst "su" doen om als root in te loggen.. ;)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dingen die met de globale configuratie te maken hebben, staan oa in /sbin . dit is een directory bedoeld voor de superuser genaamd root, en standaard staat /sbin dus niet in het $PATH van je gewone user, omdat je daar als gewone user meestal niks te zoeken hebt. Oplossing: /sbin toevoegen aan je $PATH, of su - doen om root te worden. Maar dit is eigenlijk basiskennis, en je hebt een antwoord nu, op slot dus ;)

Dit topic is gesloten.