• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:44
Binnenkort zal ik ook uns aan een grafische rekenmachine moeten, maar nu dacht ik, zou een pda niet ook dienst kunnen doen als grafische reken machien.

Ik heb dus gezocht, en kwam wat oudere Handsprings tegen, die misschien wel zouden kunnen werken.

Ik ben volledig n00b op dit gebied, en wil maximaal 150 euro uitgeven. Zijn hier mensen met ervaring (ik hoop van wel ;))

Iig denk ik PalmOS based :)

|>

Verwijderd

Als je nou ergens een 2e hands laptop op de kop kunt tikken kan je er Maple op zetten. Dan kan je nog veel meer mee dan met een GR. :)

• simon
Jah, maar zo'n laptop is wel even enorm, zullen op school blij mee zijn ;)

Daarom wil ik dus ook zo'n pda, klein maar toch functioneel :)

|>

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
en onder een toets? Spieken met WiFi :-)

Verwijderd

In je profiel staat dat je VWO doet, ik neem dus aan dat je de GR nodig hebt voor school :) Hou er dan rekening mee dat de kans érg groot is dat je je PDA niet mag gebruiken bij toetsen, om nog maar niet te spreken van examens. Natuurlijk kun je in een GR ook teksten en programma's zetten, maar das toch wel heel wat anders als bij een PDA. Zeker op school zullen ze daar huiverig voor zijn.

Daar komt nog eens bij dat ze op het VWO toch wel heel wat meer functies van de GR gebruiken dan het gewone rekenen. Ligt natuurlijk aan de methode, maar grafieken, tabbelen etc; er word gewoon vanuit gegaan dat je dat kunt uitrekenen met je GR. Nogmaals, dat ligt erg aan de gebruikte methode, maar een 'standaard' GR werkt stukken makkelijker denk ik. Vind maar eens een softwarepakket, voor een PDA, dat alle functies van de GR over kan nemen. Het is er misschien, maar of het geschikt is...

• simon
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 12:01:
In je profiel staat dat je VWO doet, ik neem dus aan dat je de GR nodig hebt voor school :) Hou er dan rekening mee dat de kans érg groot is dat je je PDA niet mag gebruiken bij toetsen, om nog maar niet te spreken van examens. Natuurlijk kun je in een GR ook teksten en programma's zetten, maar das toch wel heel wat anders als bij een PDA. Zeker op school zullen ze daar huiverig voor zijn.

Daar komt nog eens bij dat ze op het VWO toch wel heel wat meer functies van de GR gebruiken dan het gewone rekenen. Ligt natuurlijk aan de methode, maar grafieken, tabbelen etc; er word gewoon vanuit gegaan dat je dat kunt uitrekenen met je GR. Nogmaals, dat ligt erg aan de gebruikte methode, maar een 'standaard' GR werkt stukken makkelijker denk ik. Vind maar eens een softwarepakket, voor een PDA, dat alle functies van de GR over kan nemen. Het is er misschien, maar of het geschikt is...
Punt is, hier heb ik ook nog wel een grafische reken-machiene (wat oudere TI-83) maar, ik wil meer, en onze leraar huivert er niet om, hij vond mijn questie zelfs interresant.. En die TI-83 doet het dus nog wel, maar ik moet een nieuwe, hij is namelijk aan't doodgaan, en het geheugen is me te weinig.. En voor palm kan ik ook leren zelf programmatjes schrijven, voor bijvoorbeeld formules oplossen kan'k wel programma's vinden.. denk ik :)

|>

Verwijderd

Welke wiskunde methode gebruik je dan? In een aantal is het maken van grafieken en functies voor het berekenen van de snijpunten ed wel belangrijk. Wel bijzonder trouwens dat die docent er geen moeite mee heeft, je kunt immers wel heel wat meer informatie in je PDA stoppen dan in een GR :) En ookal staat die docent het toe, je hebt altijd nog je examens waar meestal andere controleurs zitten. Tis natuurlijk jouw keus maar ik zou goed informeren of het echt allemaal mag, anders moet je twee keer iets nieuws kopen ;)

• simon
Na wat zoeken vond ik dit; http://www.pdashop.nl/product/1735/1120/Software zou dit alle functies kunnen vervangen?

+ dit: http://www.imagiworks.com/Pages/Products/ImagiMath.html

[ Voor 23% gewijzigd door simon op 20-09-2003 12:14 ]

|>

Verwijderd

Dit wordt volgens mij nooit toegelaten op je eindexamen :)

Verwijderd

Op deze download pagina is een demo te downloaden van ImagiMath. Een rechtstreekse link voor windows:
http://www.imagiworks.com/demos/IMDemo.zip

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 12:24 ]

• simon
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 12:15:
Dit wordt volgens mij nooit toegelaten op je eindexamen :)
Dat is dan wel zo, maar het feit is dat ik toch een pda voor andere zaken 'moet' hebben, en dacht, tot mijn examen het bijvoorbeeld met een pda te kunnen redden. Dus ik koop dubbel, maar dat is niet echt erg...

edit:
klinkt allemaal wat tegenstrijdig, maar nu is dat niet echt een punt..

[ Voor 13% gewijzigd door simon op 20-09-2003 12:22 ]

|>

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-02 12:50

Bezulba

Formerly known as Eendje

Simon schreef op 20 september 2003 @ 12:20:
[...]

Dat is dan wel zo, maar het feit is dat ik toch een pda voor andere zaken 'moet' hebben, en dacht, tot mijn examen het bijvoorbeeld met een pda te kunnen redden. Dus ik koop dubbel, maar dat is niet echt erg...

edit:
klinkt allemaal wat tegenstrijdig, maar nu is dat niet echt een punt..
en dan op het eindexamen moet je alsnog een nieuwe gr aanschaffen...
ben je 2x 150 euro kwijt.

en je moet dan alles weer opnieuw leren hoe je een grafiek maakt, want dat is geheid anders op je pda

blup

• simon
eendje schreef op 20 september 2003 @ 12:23:
[...]

en dan op het eindexamen moet je alsnog een nieuwe gr aanschaffen...
ben je 2x 150 euro kwijt.

en je moet dan alles weer opnieuw leren hoe je een grafiek maakt, want dat is geheid anders op je pda
Das inderdaad een punt.. Maar het punt is, ik wil graag iets wat iets langer meegaat dan enkele jaartjes middelbare school, de TI mag dan wel functioneel zijn.. Maar niet echt genoeg.. Daarom..

Maaruh, het is niet helemaal de bedoeling dat de discussie over dat gaat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door simon op 20-09-2003 12:27 ]

|>

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Koop een TI weest niet eigenwijs. Je weet anders niet hoe die GR werkt, en op een examen is het juist van belang dat je SNEL met die GR kunt werken. Je krijgt geen tijd om het nog even uit te zoeken hoe het moet :Y)

Tweakers Discord

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:13

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb een Palm met daarop een aantal rekenmachines: powerOne Graph voor het standaard rekenwerk, incl. matrixen, functies en grafieken tekenen.

Daarnaast heb ik sinds een tijdje een volledige HP emulator erop staan, die de 3 laatste top modellen van HP volledig kan emuleren. Dus inclusief complexe functies, integreren, differentieren, etc. etc. Dat speeltje heet Power48 en is net als powerOne via google wel te vinden.

Overigens blijf ik het liefste een 'stand alone' rekenmachne gebruiken. De toetsen indrukken op een PDA scherm blijft toch een beetje klungelig omdat je het gevoel mist. bovendien is het scherm net te klein om zowel de toetsen als het resultaatscherm in 1x goed en op goede grootte weer te geven.

Ik zou je dan ook aanraden om een losse rekenmachine te kopen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Na enkele jaartjes middelbare school zal je je GR uitstekend op de uni kunnen gebruiken. Ook daar werkt een 'echte' rekenmachine ongetwijfeld prettiger dan een PDA...

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
leuke is dat ik pas met TN ben begonnen --> daar mag je geen GR tijdens je examens gebruiken. Help!!! :(

Verwijderd

een vriend van me en ik hebben vandaag lopen klooien met een texas instruments t-83 plus (met pc interface) is best grappig.

mij lijkt het ook verboden om tijdens een toets, laat staan een examen een pda te gebruiken, zoals al is gezecht door anderen.

wissen ze die GR niet voor een examen ofsow? want daar was ook een knoppie voor, dan weten ze zeker dat er geen extra ''antwoorden'' in staan, dit word lastig als je een pda hebt waarvan ze niet eens weten hoe ze de formulles in moetten voeren (Duh, de leraar..) laat staan ''leeg maken'' zodat je niet kunt spieken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 00:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 00:50:
wissen ze die GR niet voor een examen ofsow? want daar was ook een knoppie voor, dan weten ze zeker dat er geen extra ''antwoorden'' in staan, dit word lastig als je een pda hebt waarvan ze niet eens weten hoe ze de formulles in moetten voeren (Duh, de leraar..) laat staan ''leeg maken'' zodat je niet kunt spieken.
De meesten hebben inderdaad aan de achterkant een gaatje waarmee je m kunt resetten. Dat doen ze zover ik weet niet altijd voor het examen. Je mag in principe namelijk je hele rekenmachine volzetten met programma's en tips om je te helpen bij je wiskunde examen. Áls je maar exact neerzet wat je gedaan hebt etc, gewoon het antwoord neerzetten rekenen ze natuurlijk niet goed ;) Dit zal trouwens misschien niet op alle scholen zo zijn, en of ze het met natuurkunde en scheikunde doen weet ik ook niet. Maar ook bij die vakken is het niet echt nodig, je hebt immers al alle dingen die je zou kunnen vergeten in je BINAS staan.

Verwijderd

Ik heb op mijn examens bij wiskundeB geen enkele keer mijn (conventionele) rekenmachine gebruikt. Bij wiskunde A een enkel keertje om wortel3 in 2 decimalen uit te schrijven. Wat is er gebeurd met wiskunde waarbij je de essentie van het mathematische probleem begrijpt? Jullie leren alleen hoe en wat je moet intoetsen in je rekenmachine. Wat daarin gebeurd is een blackbox voor 2efase gangers. Mijn (VWO geslaagde broertje) wist niet eens wat een afgeleide was. Toen ik vroeg: waar zit de maxima van -2x+4 zei hij: "oh wacht, ff mijn rekenmachine pakken..." dat is toch triest...

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
een PDA gebruiken is behoorlijk zinloos. het mag NIET gebruikt worden op je examens, zoals al vaak is gezegd. Zometeen zal je met je GR je examen moeten maken, en dan is het toch wel handig dat je weet waar alle functies zitten.
Maar aan de andere kant is het kopen van een nieuwe GR ook zinloos. Na je VWO gebruik je dat ding nooit meer, ook op de universiteit wordt dat ding sterk afgeraden. Of je gaat hoofdrekenen, of bij de wat zwaardere wiskundige berekeningen gebruik je de computer.
Het beste wat je kunt doen is gewoon helemaal geen nieuw apparaat kopen, en ALLES met je hoofd gaan uitrekenen. Nu klinkt dat nog stom, maar als je zometeen gaat studeren zul je daar heel blij mee zijn. Probeer alles te volgen, maxima, integraties, differentiaties, etc etc zijn allemaal goed uit het hoofd uit te rekenen. Leen voor het examen een GR van iemand die een ander pakket heeft en je bespaard jezelf 2*150 = 300 euro :)

• costanza
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-01-2023
Mocht je toch nog geinteresseerd zijn staan hieronder nog 2 links naar grafische rekenprogramma's voor een PDA met het palmOS, om ff een indruk te krijgen wat er evt. zou kunnen

http://www.palmgear.com/i...0B76224762113&prodID=5737
http://www.palmgear.com/i...0B76224762113&prodID=8127

http://www.palmclub.nl

• simon
Ik zie maar af van de aankop van een pda (denk ik), nav wat ik ook allemaal hoorde. Dan koop ik er wel een wanneer ik hem echt hard nodig heb. Iig bedankt :)

|>

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Zelf heb ik ook VWO gedaan, ben er net klaar mee, en heb erg goede ervaringen met m'n TI-83 gehad. Ik denk dat het werken op een GRM beter en makkelijker gaat dan op een PDA. Een PDA aanschaffen lijkt mij daarom ook volkomen overbodig. Je moet er handigheid in krijgen, je moet software gaan zoeken, je kan geen uitleg krijgen van je leraar aangezien die alleen voor een aantal rekenmachines de dingen weet te vinden.

Verder over het spieken. Ik denk sowieso niet dat je een PDA op je examen mag gebruiken. Bij mij in m'n oude klas was iemand die niet goed kon schrijven en werkte op school daarom altijd op een laptop zelfs met de proefwerken (handig om achter te gaan zitten ;) daar werd nl. niets van gezegd), maar op het examen _moest_ hij alles schrijven.

Ook is het zo dat je op je GRM mag zetten wat je wil, je kan gewoon met een pc-link kabel naar je computer er alle teksten inzetten wat jij wil. Ze _mogen_ je GRM zelfs niet wissen omdat dit privacy schending is. Een oude leraar van mij zei dat ook tegen me, ik mocht (wel bij de vakken waarbij het werken met een GRM legaal was dus wel WI en NA etc. maar geen EC bv.) best dingen zoals formules in me GRM zetten. Daarentegen is het wel zo dat je soms nog langer bezig bent met het invoeren van al die formules dan ze gewoon uit je hoofd te leren.

Bovendien met spieken in GRM leer je niets en je bent toch op school om te leren?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:07
ik denk dat je er beter aan doet om ff 2e hands een ti83 te regelen... Dat kan voor leuke prijsjes en je krijgt er geen gezeur over met examens of andere toetsen omdat ik me voor kan stellen dat leraren een PDA wantrouwen..

My 2 cents

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:13

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 11:29:
Toen ik vroeg: waar zit de maxima van -2x+4 zei hij: "oh wacht, ff mijn rekenmachine pakken..." dat is toch triest...
die heeft geen maxima, alleen in het oneindige :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• simon
Boss schreef op 22 September 2003 @ 08:33:
[...]

die heeft geen maxima, alleen in het oneindige :)
offtopic:
maxima = meervoud, maximum enkelvoud. Ik hoop niet voor je dat dat ding daar meerdere maxima heeft, want dan klopt er imho iets nie..

|>

Pagina: 1