[juridisch] kopen op afstand

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Beste medetweakers,

Het is naar mijn mening nog steeds triest gesteld met de bescherming van de consument bij kopen op afstand. Ik denk trouwens dat dat niet zo zeer uit onwil van de meeste leveranciers is, maar vooral uit onbegrip.

Om dit te illustreren heb ik hieronder heb ik geanonimiseerde correspondentie met een leverancier geplaatst. Het probleem is volgens mij dat de zin "De verkoper ... het retourzenden." door de Leverancier verkeerd wordt begrepen. Die voorwaarden mag hij misschien inderdaad stellen, maar dan aan het retourzenden zelf, dus mag hij bijvoorbeeld verlangen dat het naar een bepaald adres gaat, of dat de verpakking deugdelijk is. Dat de productverpakking niet geopend mag worden, is onzin, aangezien de wet kopen op afstand de consument juist wil behoeden voor het ongezien moeten accepteren van een product.

Voor zover ik weet heb ik gelijk, maar zelfs ik kan me vergissen . ;)

Ik hoop dat de geïnteresseerden hun ervaringen en meningen met/over kopen op afstand hier neer willen zetten.

De winkel in kwestie had trouwens een voorbeeldige responsietijd.

<<<<<<<<<<
1---------------

Geachte heermevrouw,

met verbazing heb ik op
http://www.tweakers.net/shopsurvey de reactie en tegenreactie gelezen.

Het gaat om het volgende: Het herroepingsrecht kon in dat bepaalde geval niet uitgeoefend worden omdat de verpakking al was geopend.

In uw reactie schrijft u dat u de richtlijnen van de wet kopen op afstand volgt, wat u natuurlijk ook dient te doen.

In die wet staan enkele beperkingen van het herroepingsrecht (o.a. te vinden op http://www.justitie.nl/pu...eets/kopen_op_afstand.asp).

Ik kan daar niet uit opmaken dat het openen van de verpakking van <de apparatuur> enige invloed zou hebben op het herroepingsrecht van ........ Het lijkt me namelijk niet redelijk te betogen dat het om computerPROGRAMMAtuur gaat. Voor apparatuur geldt de betreffende beperking duidelijk niet, de andere beperkingen zijn zeer zeker ook niet van toepassing.

Ik zou graag iets bij u bestellen, maar hoewel er overwegend positieve reacties zijn met dit in het achterhoofd zal ik daar nog maar van af zien.

Met vriendelijke groet,

begintmeta

2---------------

Beste begintmeta,

Bedankt voor je reactie.
Wat verwacht je voor reactie van ons?

Met vriendelijke groet,

Leverancier

3---------------

Beste Leverancier,

ik vraag me gewoon af of wat ........ stelt waar is, en zoja, hoe Leverancier dan denkt te kunnen zeggen dat zij de wet kopen op afstand volgt.

Ik verwacht dus kortom duidelijkheid.

Groet,

begintmeta

4---------------

Beste begintmeta,

Het geval van ...... was opmerkelijk. (... in dit kader niet relevante uitwijding ...)

Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retourzenden.

Wij stellen als voorwaarde dat het product in ongeopende en originele staat retour moet komen.

Met vriendelijke groet,

Leverancier

5---------------

Beste Leverancier,

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik vraag me af of die voorwaarde van jullie handhaafbaar zou zijn in een gerechtelijke procedure.
Die voorwaarde is duidelijk strijdig met de eerder genoemde richtlijn, die duidelijke (en enige) uitsluitingsgronden geeft.

Ik informeer hier trouwens naar, omdat ik al eens iets via internet heb gekocht, en er (helaas) een conflict
ontstond. Ik kreeg uiteindelijk wel gelijk, maar die moeite die ik daarvoor heb moeten doen wil ik me graag nog eens besparen.

Zoals het er nu uit ziet, ga ik dus niets bij jullie kopen op afstand.

Groet,

begintmeta

6---------------

Beste begintmeta,

De wet kopen op afstand is er voor consumenten en niet voor bedrijven. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken. Wij houden ons er altijd aan. Je mag alleen het pakket niet openen en dan retourneren. Als je dat laatste wel wilt, misschien zijn er dan andere bedrijven die dat wel voor je doen.

Met vriendelijke groet,

Leverancier

7---------------

Beste Leverancier,

Nog een toevoeging, de punten a.a en b.b van de algemene voorwaarden zijn ook dubieus.

Groet,

Begintmeta

8---------------

Beste begintmeta,

De algemene voorwaarden gelden voor bedrijven.

Met vriendelijke groet,

Leverancier

9---------------

Beste Leverancier,

Dat verbaast me helemaal, hoe willen jullie je dan ooit op de voorwaarde van retourzending in ongeopende verpakking beroepen, als de klant die niet eens kent. De enige voorwaarde die met de eerstgenoemde overeenkomt, is 10.4 uit de AV.

Misschien een idee om nog eens goed naar de voorwaarden te kijken. Het is helaas zo dat een hoop mensen (consumenten en verkopers), niet op de hoogte zijn van de regelgeving aangaande consumentenkoop, bv. de regels aangaande de te verwachten prestaties van het product. Voorbeeld: de koelkast die na 3 jaar kapot gaat zou het langer moeten doen, dan moet men een redelijke kostenverdeling vinden voor herstel van de koelkast, wat er vaak op neerkomt dat in dit geval de koper b.v. 3/8 van de kosten betaald, en de leverancier 5/8. (als de te verwachten levensduur 8 jaar is)

Vriendelijke groet,

begintmeta

PS Dat snelle antwoorden is wel erg goed moet ik zeggen, dat boezemt vertrouwen in

10---------------

Beste begintmeta,

Je hebt gelijk, maar helaas zijn er bedrijven die andere plannen met ons hebben, dan dat je zou verwachten als eerlijke koper.

1. voor bedrijven zijn wij streng en houden wij ons strikt aan de voorwaarden op onze website.
2. voor consumenten zijn wij ook streng en houden wij ons strikt aan de voorwaarden op onze website, maar gaan de regels voor de wet kopen op afstand altijd voor.

Met vriendelijke groet,

Leverancier

11---------------

Beste Leverancier,

Ik begin misschien wel wat vervelend te worden, maar ik wil eigenlijk toch graag bij jullie bestellen. Mijn probleem is dat ik niet snap hoe je die voorwaarde wilt stellen, dat je het pakket niet mag openen, terwijl je toch de wet kopen op afstand wilt naleven. De wet kopen op afstand geeft namelijk alléén uitzonderingen op het herroepingsrecht als:

"De consument kan in een aantal gevallen het herroepingsrecht niet uitoefenen, namelijk:

* voor diensten waarvan de uitvoering, met instemming van de consument, is begonnen vòòr de termijn van zeven werkdagen;
* voor goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt, waarop de leverancier geen invloed heeft;
* voor goederen die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd, bijvoorbeeld maatwerk, of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben;
* voor goederen die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden, of die snel kunnen bederven of verouderen;
* voor audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken;
* voor de levering van kranten en tijdschriften;
* voor de diensten van weddenschappen en loterijen."

Hier kan NIET vanaf worden geweken met wat voor voorwaarden van de leverancier dan ook.

Als jullie erbij blijven dat Leverancier WEL hier van af kan wijken, zal ik niet bij jullie kopen. (niet dat dat zoveel omzet zal schelen hoor)

Groet,

begintmeta

12---------------

Beste begintmeta,

Wij nemen het product alleen in ongeopende staat retour. Het beste kun je dan bij een bedrijf bestellen wat je dat toestaat.

Met vriendelijke groet,

Leverancier
>>>>>>>>>>

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit hoort niet in W&L. Helaas heb je nog geen toegang tot Stuffis Generalis, waardoor het topic daarheen verplaatsen geen zin heeft.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Dit topic is gesloten.