Toon posts:

[jumper/slave/cableselect/master]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi, voor school moet ik een wisselschijf hebben, maar ik zit met ee probleem
Op school moet de jumper zo staan, dat hij op MASTER gezet moet worden, en thuis moet hij natuurlijk op slave, anders boot hij de verkeerde OS..

maar ik heb van a3 gehoort dat je hem dan op cable select moet zetten, en al doe ik dat, dan boot hij gewoon helemaal NIET..
Hoe kan dat ?
alvast bedankt
X-hyper

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
verander je die andere hd of cd-rom dan ook wel naar cable select?

en heb je hem goed in de bios gedecteerd?

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03 14:57

ReLight

echo("What Now ? !")

Cable select werkt niet lekker als je meerdere Primary partities hebt (boot partities).

Als die schijf op school je boot schijf is en thuis niet, dan heb je een probleem :) Idd elke keer jumper omzetten. Ja kan beter de school schijf laten zitten ook , en er een altijd slave wissel schijf bij nemen, in een HDD wissel bracket Bv.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
sinds wanneer moeten er op scholen eigen harddisks meegenomen worden? data kan je toch vervoeren op een usb stick en als 't om een leermiddel gaat dan hoort de school daarin te voorzien of bij zelf aanschaffen specificatie te geven? neem aan dat school niet voor niets een os van hun keuze draait met de bijbehorende security.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vooor cable selct moet je ook een ide kabel gebruiken die geschiht is voor cable select
daar staat dan ook vaak op master/slave

waarom zet je hem thuis niet gewoon op je secundaire ide :?

anders maak je toch een leuk schakelaarje op je bracket die je achterin vast soldeert

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 20-09-2003 10:24 ]

Iperf

Verwijderd

Waarschijnlijk is op die machine de als Master-gejumperde HD niet op de laatste plug van de kabel aangesloten, maar de middelste.

>> De cable-select gejumperde HD zit als laatste op de kabel >> deze schijf wil zich dus als Master gedragen <<>> twee masters op 1 kabel werkt niet.

;) Denk ik dan maar, zo als mogelijke oorzaak.. ;)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Cable-select is heel gebruikelijk, alleen niet bij harddisks.

Bij floppy-drives is het de standaard, en daar zie je dan ook altijd dat tussen de eerste connector/paar van connectors en de tweede connector/paar van connectors een deel van de kabel gedraaid zit. Dat zorgt ervoor dat de juiste aansturings-signalen op de juiste pinnetjes van de drive uitkomen, waardoor een drive "weet" of hij een A:- of een B:-drive is.

Bij harddisks moet je dus ook een kabel zie te verwerven/bouwen waar het juiste deel van de kabel omgekeerd zit tussen de connectoren. Zolang een een straight-throughout kabel gebruikt kun je doen wat je wil, maar hebben beide drives hetzelfde idee over hun master-/slave-identiteit.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mvdejong schreef op 21 September 2003 @ 14:49:
Cable-select is heel gebruikelijk, alleen niet bij harddisks.

knip

Bij harddisks moet je dus ook een kabel zie te verwerven/bouwen waar het juiste deel van de kabel omgekeerd zit tussen de connectoren. Zolang een een straight-throughout kabel gebruikt kun je doen wat je wil, maar hebben beide drives hetzelfde idee over hun master-/slave-identiteit.
nop ....

op een ide kabel is het slecht een onderbroken draadje naar de 2e connector (pin28) alsof er met een perforator een gaatje in de kabel is genipt
Master: The device that is attached to the "master connector" sees the CSEL signal as grounded, because its connector has pin #28 attached to the cable, and the host's connector has that signal grounded. Seeing the "zero value" (grounded), the device sets itself to operate as master (device 0).
Slave: The drive that is attached to the "slave connector" does not see the CSEL signal as grounded, because its connector is not attached to the CSEL signal on the cable. Seeing this "no connection", the device configures itself as a slave (device 1).
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_CS.htm
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confSig-c.html

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 21-09-2003 15:31 ]

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit soort vraag hoeft niet in Overige Hardware, we hebben er een mooie aparte subforum voor, Opslagmedia & I/O Controllers

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

MissingDog schreef op 20 September 2003 @ 09:39:
sinds wanneer moeten er op scholen eigen harddisks meegenomen worden? data kan je toch vervoeren op een usb stick en als 't om een leermiddel gaat dan hoort de school daarin te voorzien of bij zelf aanschaffen specificatie te geven?
Niet als je op een ICT opleiding zit waar je o.a. moet leren een OS te installeren & verkloten ;)

Daar moeten ze zeker wel een eigen schijf hebben. En op scholen waar je met video leert te werken zal je ook een HD bij moeten hebben : cd/usb/whatever is totaal niet geschikt voor videobewerking (al kan je dan wel een externe HD gebruiken).

TS : waarom hang je die HD van school niet gewoon aan je secundaire IDE poort? En geef dan voor zover nodig nog in je bios aan dat daar niet van geboot mag worden.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heh .. moet je leren verkloten :? daar heb ik een vriendin voor :P
maar ik vroeg me ook al af waarom hij neit de secundaire ide nam ..
maar de ts reargeert niet echt zal z'n os wel verkloot hebben :)

Iperf

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is het dan zo lastig om een jumper om te zetten of daar een schakelaar op te maken ?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Sinclair schreef op 21 September 2003 @ 17:02:
Is het dan zo lastig om een jumper om te zetten of daar een schakelaar op te maken ?
Aangezien de TS problemen met master/slave heeft vermoed ik dat z'n HD wel intern is aangesloten, met een removable HD rack (extern via USB heb je hier afaik geen last van). In dat geval zou je steeds de slede van je HD rack open moeten rukken, de HD eruit slopen en de jumper om moeten zetten wanneer je 'm op een andere locatie nodig hebt. Een schakelaar achterop bouwen is (afhankelijk van de HD) ook wel mogelijk, maar vereist soldeerskills, en niet iedereen gaat voor de lol aan die pinnetjes op z'n HD solderen :+

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 21 September 2003 @ 16:56:
[...]

Niet als je op een ICT opleiding zit waar je o.a. moet leren een OS te installeren & verkloten ;)

Daar moeten ze zeker wel een eigen schijf hebben. En op scholen waar je met video leert te werken zal je ook een HD bij moeten hebben : cd/usb/whatever is totaal niet geschikt voor videobewerking (al kan je dan wel een externe HD gebruiken).
Voor het verkloten van een OS zijn ongetwijfeld computerprakticumlokalen aanwezig met speciaal daarvoor bestemde pc's, zodat je geen eigen disk nodig hebt.
A/V opleidingen lijken mij idd de mogelijkheid te hebben om een externe SCSI schijf aan te sluiten voor eigen editingprojecten...niet echt noodzakelijk om met master/slave en intern geklooi te werken.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

MissingDog schreef op 21 September 2003 @ 17:10:
[...]

Voor het verkloten van een OS zijn ongetwijfeld computerprakticumlokalen aanwezig met speciaal daarvoor bestemde pc's, zodat je geen eigen disk nodig hebt.
Die zijn er vast wel, maar het kan natuurlijk dat je niet in één les zoiets geinstalleerd of whatever krijgt. En ieder uur zit er weer iemand anders achter zo'n pc.

Een eigen disk is dan wel zo handig, je kan er meerdere lessen over doen om een OS te installeren/configureren en je kan je "eigen" installatie ook bewaren voor weer een andere les. Afaik is het vaak zelfs verplicht om op zo'n soort opleiding een eigen schijf te hebben.
A/V opleidingen lijken mij idd de mogelijkheid te hebben om een externe SCSI schijf aan te sluiten voor eigen editingprojecten...niet echt noodzakelijk om met master/slave en intern geklooi te werken.
Ik heb toevallig wel pas van iemand die zo'n opleiding gaat doen er wat over gehoord, maar die moest z'n HD extern met FireWire aansluiten.

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

W3ird_N3rd schreef op 21 september 2003 @ 17:10:
[...]

Aangezien de TS problemen met master/slave heeft vermoed ik dat z'n HD wel intern is aangesloten, met een removable HD rack (extern via USB heb je hier afaik geen last van). In dat geval zou je steeds de slede van je HD rack open moeten rukken, de HD eruit slopen en de jumper om moeten zetten wanneer je 'm op een andere locatie nodig hebt. Een schakelaar achterop bouwen is (afhankelijk van de HD) ook wel mogelijk, maar vereist soldeerskills, en niet iedereen gaat voor de lol aan die pinnetjes op z'n HD solderen :+
Waarom op de HDD solderen :?
Als je van een oud ledpanel de kabeltjes met stekkers hebt kan je die zo op de plek van de meeste jumpers prikken.
Als het in een rack zit is er ook zeker een passend schakelaartje te vinden ;)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 09:20:
Op school moet de jumper zo staan, dat hij op MASTER gezet moet worden, en thuis moet hij natuurlijk op slave, anders boot hij de verkeerde OS..
Dan hang je hem toch aan de Secundary Master?
maar ik heb van a3 gehoort dat je hem dan op cable select moet zetten, en al doe ik dat, dan boot hij gewoon helemaal NIET..
Waar boot hij dan niet? Thuis of op school?

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04-2025
ALs je de schoolschijf als master op je secondary IDE kanaal gooit en je thuisschijf als master op het primary IDE kanaal dan heb je nergens problemen mee.

Als je geen ultraATA controller+kabel hebt dan kan het idd kloppen dat ie niet werkt.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1