[proftpd] Directory Per User aangeven

Pagina: 1
Acties:

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Dag mensen,

Sorry voor het late tijdstip ;) Maar ik zit hier te spelen met proftpd en dat werkt allemaal erg goed. Echter wil ik weer is iets speciaals.

Ik wil dat iedereen gewoon zijn chrooted homedir krijgt (DefaultRoot ~) Dit werkt goed. Maar nu wil ik speciaal voor 1 gebruiker deze dir veranderen naar niet zijn home directory. (Directory voor apache)

Alle honderden topics die er met de search te vinden zijn gaan allemaal over het chroot maken en de gebruikers houden in een dir. Ook op de site van proftpd heb ik niets kunnen vinden. De Virtual hosts kunnen mij volgens mij ook niet helpen.

Heeft iemand misschien een idee?

PS: ik heb ook met de find een topic gevonden waar je wel zaken per user kon regelen echter was dit voor anonymous.. daar heb ik niks aan)

[ Voor 11% gewijzigd door Justin_Time op 20-09-2003 02:33 ]

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Verwijderd

waarom verander je de homedir van apache dan niet?

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 15:21
je kan zorgen dat apache de aparte groep www krijgt, (dan moeten de rest van de andere users dat niet hebben), dus dan doe je:

DefaultRoot ~ users,!www

alle users met de groep : users hebben de chroot, en de groep www (waar je apache in zit) heeft access tot de / , dus het hele filesysteem..

note: de users apache moet geen lid zijn van de groep users :)

De "!" betekend dus een uitzondering

[ Voor 6% gewijzigd door Newjersey op 20-09-2003 09:30 ]

• Justin_Time
Maar als ik dat doe dan kan de gebruiker voor apache gewoon nog door me hele systeem zwerven... Dat lijkt me niet de bedoeling...

En ik had eigenlijk nog niet aan een zo'n simpele oplossing als de homedir van apache veranderen gedacht :) Dat gaat wel werken denk ik. Hoewel ik hem niet echt netjes vind.

Voor mijn gevoel moet een apache dir gewoon in /var/www zitten :)

• Justin_Time
Hmm heb het goed werken nu met een link naar de home directory van de betreffende user :)

Vindt het eigenlijk wel raar dat ik als normale user (alleen group user) mag su'en? Dat mag normaal toch alleen als je in wheel zit?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Justin_Time schreef op 20 September 2003 @ 13:39:

Vindt het eigenlijk wel raar dat ik als normale user (alleen group user) mag su'en? Dat mag normaal toch alleen als je in wheel zit?
Dat hangt van je definitie van 'normaal' af. Op veel *BSD-systemen is dat inderdaad zo, maar bij veel linux-distributies standaard niet, het is wel mogelijk hoor.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:20
Ik gebruik om de ftp te beheren GProFTPD
Simpel om te installeren en je kan er gebruikers mee aanmaken en de map instellen.
Ik denk dat dit is wat je zoekt.

:*)

• Justin_Time
G staat voor Gnome neem ik aan? :) Het is een server waar is dus geen X op gebruik. En het werkt met die symlink nu ook perfect!

Pagina: 1