Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Welke stap van de Win2K/XP setup is dat precies? De allereerste stap, nog voordat je de 'F6-scherm' te zien krijgt?
Lees ook:
http://support.microsoft....earch_Query&srchExtraQry=
en
http://www.asus.com.tw/su...tem.aspx?ModelName=P2B-DS
Ik heb hier een P2B-D staan (1014.003 beta bios) en daarop waren Win2k server en XP Pro SP1 zonder problemen te installeren.
[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 19-09-2003 23:19 ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Wat ik verder geprobeerd heb:
• Bord met single CPu te laten draaien, in beide slots zonder termonator
-Bord start op, maar blijft weer hangen
• Ander geheugen dat het 200% zeker wel doet
• Andere CD-rom speler
• PNP OS op enabled en disabled
• Virusscanner staat uit
En aan de beta releases van de bios wil ik liever niet
Sorry, Pantagruel maar iig bedankt voor het meedenken
Iemand anders nog ideeen
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Toch maar dat beta bios installeren dus.[b][message=18794466,noline]alexandervisser schreef op 20 September
Iemand anders nog ideeen
Is niet zo dat die biosen totaal niet getest zijn.
Maar asus noemt het bios beta wanneer deze wordt uitgebracht als het mainboard niet meer nieuw aangeboden wordt.
Gewoon flashen dus.
Yep, Asus doet geen verdere ontwikkelingen voor BX bordjes, dus je zult het wel met een als Beta aangemerkt bios moeten doen. Trouwens nu kun je ook niets met het bord, slechter zal t niet echt wordenKBDE schreef op 20 September 2003 @ 18:11:
[...]
Toch maar dat beta bios installeren dus.
Is niet zo dat die biosen totaal niet getest zijn.
Maar asus noemt het bios beta wanneer deze wordt uitgebracht als het mainboard niet meer nieuw aangeboden wordt.
Gewoon flashen dus.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Ja maar het vreemde is dat dit bord het dus wel met XP gedaan heeftPantagruel schreef op 20 september 2003 @ 18:19:
[...]
Yep, Asus doet geen verdere ontwikkelingen voor BX bordjes, dus je zult het wel met een als Beta aangemerkt bios moeten doen. Trouwens nu kun je ook niets met het bord, slechter zal t niet echt worden
Dus dan zit er ergens anders iets fout.
Maar waar
Moet je even in de MS FAQ of knowledge base kijken. Waarschijnlijk kun je tijdens de install dmv een van de functie toetsen (F7,F8, etc) een HAL (hardware abstraction layer) kiezen en of de pc een ACPI systeem is. Wellicht kun je zo ACPI omzeilen.alexandervisser schreef op 20 September 2003 @ 18:20:
[...]
Ja maar het vreemde is dat dit bord het dus wel met XP gedaan heeft![]()
Dus dan zit er ergens anders iets fout.
Maar waar
Situatie:
Op aanraden van Pantagruel toch maar de Asus bios eroverheen gegooid
Niewe bios wordt gewoon herkend, en hij komt gewoon door zijn POSt heen.
Ik ben toen de bios in gegaan en heb de setup defaults geload zoals er werd aan geraden.
Dus ik stop vol verwachting de XP CD er weer in: Maar helaas
Zelfde gezeik
Ook met w2k
Nog iemand ideetjes
Hij doet het eindelijk
Wat ik heb gedaan:
Bootflop gemaakt om XP mee op te starten.
MPS 1.4 op disabled.
SCSI enabled plus allemaal ge-terminated
En toen startte ie ineens wel door
Thnx to iedereen die me hier over msn en op dit forum heeft geholpen, maar special thnx to TD-er voor zijn onuitputtelijke bron van kennis en geduld
En nu de volgende vraag:
Hoe kan ik zien of XP daadwerkelijk beide cpu's heeft gedetecteerd?
Want als ik naar de taakmanager ga, dan zie ik daar maar 1 venster met CPU usage staan.
Terwijl dit er twee hroen te zijn.
En ja, ik draai XP Pro
als er maar 1 venster staat heeft hij dus maar 1 cpu gepakt..alexandervisser schreef op 21 September 2003 @ 19:36:
Woei
Hij doet het eindelijk
Wat ik heb gedaan:
Bootflop gemaakt om XP mee op te starten.
MPS 1.4 op disabled.
SCSI enabled plus allemaal ge-terminated
En toen startte ie ineens wel door
Thnx to iedereen die me hier over msn en op dit forum heeft geholpen, maar special thnx to TD-er voor zijn onuitputtelijke bron van kennis en geduld![]()
![]()
En nu de volgende vraag:
Hoe kan ik zien of XP daadwerkelijk beide cpu's heeft gedetecteerd?
Want als ik naar de taakmanager ga, dan zie ik daar maar 1 venster met CPU usage staan.
Terwijl dit er twee hroen te zijn.
En ja, ik draai XP Pro
acpi multi procesor pc? als 'computer' bij je device manger staan?
Staat dus alleen "Standard computer"Icey schreef op 21 September 2003 @ 19:39:
[...]
als er maar 1 venster staat heeft hij dus maar 1 cpu gepakt..
acpi multi procesor pc? als 'computer' bij je device manger staan?
En als ik op update driver klik kan ik geen MPS systeem toevoegen
alexandervisser schreef op 21 September 2003 @ 20:03:
[...]
Staat dus alleen "Standard computer"
En als ik op update driver klik kan ik geen MPS systeem toevoegen
dat had je me al verteld
Win Xp pro? staat mij iets bij dat home geen 2 cpus ondersteund.
Service pack erop staan? winXp sp1 schijnt weer iets beter te zijn voor meerdere cpus
Ze hebben dezelfde kernel. De NT kernel support gewoon dual cpu, ik zie niet in waarom het veranderd zou zijn. (ok, xp home op een dual bak is niet echt veel voorkomend, maar moet gewoon kunnen).Icey schreef op 21 September 2003 @ 20:07:
[...]
offtopic:
dat had je me al verteld
Win Xp pro? staat mij iets bij dat home geen 2 cpus ondersteund.
Service pack erop staan? winXp sp1 schijnt weer iets beter te zijn voor meerdere cpus
Is de bak wel met beide cpus geinstalleerd, of is er later eentje bijgevrot?
A wise man's life is based around fuck you
Bak is met beide cpu's geinstalledTerw_Dan schreef op 21 September 2003 @ 20:22:
[...]
Ze hebben dezelfde kernel. De NT kernel support gewoon dual cpu, ik zie niet in waarom het veranderd zou zijn. (ok, xp home op een dual bak is niet echt veel voorkomend, maar moet gewoon kunnen).
Is de bak wel met beide cpus geinstalleerd, of is er later eentje bijgevrot?
Ga zo maar es service Pack 1 eroverheen gooien
Die heb ik nu weer geenabledzwelgje schreef op 21 September 2003 @ 20:24:
mps 1.4 gedisabled... tja vind je het dan gek dat ie geen 2e cpu vindt
Maar bij de install bleef ie hangen als ik hem op enabled zette
[ Voor 24% gewijzigd door Atlas op 21-09-2003 20:27 ]
mischien heb je in de bios wel een optie als 'acpi' deze zou je uit kunnen zettenalexandervisser schreef op 21 September 2003 @ 20:26:
[...]
Bak is met beide cpu's geinstalled
Ga zo maar es service Pack 1 eroverheen gooien
[...]
Die heb ik nu weer geenabled
Maar bij de install bleef ie hangen als ik hem op enabled zette
* Zwelgje heeft ook nog een dual P3 bak staan, en ik MOET acpi uitzetten in de bios anders ziet ie wel 2 cpu's maar dan staat er 1tje permanent op 100%cpu belasting...
ALs ik me PC opstart staat er wel "ACPI bios...."zwelgje schreef op 21 September 2003 @ 20:36:
[...]
mischien heb je in de bios wel een optie als 'acpi' deze zou je uit kunnen zetten
* Zwelgje heeft ook nog een dual P3 bak staan, en ik MOET acpi uitzetten in de bios anders ziet ie wel 2 cpu's maar dan staat er 1tje permanent op 100%cpu belasting...
Maar als ik de bios inga zie ik nergens waar ik dat kan veranderen
Of moet dit ergens anders veranderd worden
onder het kopje 'power management' staan niks? bij mij wel namelijkalexandervisser schreef op 21 September 2003 @ 20:45:
[...]
ALs ik me PC opstart staat er wel "ACPI bios...."
Maar als ik de bios inga zie ik nergens waar ik dat kan veranderen
Of moet dit ergens anders veranderd worden
dan gooit hij hem op MPS 1.1. als 1.4 gedisabled staat. Dan werkt hij nog perfect op mijn dual bak (op mijn Gigabyte GA6BXD had ik constant hangers als hij op 1.4 stond, dus moest hij op 1.1)zwelgje schreef op 21 September 2003 @ 20:24:
mps 1.4 gedisabled... tja vind je het dan gek dat ie geen 2e cpu vindt
met mijn Asus P2BDS kan hij weer wel op 1.4 staan.
maar het heeft niets met wel of geen SMP functionaliteit te maken
Staat geen ACPI bijzwelgje schreef op 21 September 2003 @ 20:47:
[...]
onder het kopje 'power management' staan niks? bij mij wel namelijk
Heb nu power management maar helemaal gedisabled en dan hangt ie weer
Sorry voor de onduidelijkhied, het is maar 1 videokaartMcMiGHtY schreef op 21 September 2003 @ 21:14:
Het probleem zijn je twee videokaarten. Haal die eruit en je zult zien dat je install gewoon doorloopt. Heb het hier ook gehad op een SuperMicro P6DBE waarin tijdens de install twee videokaarten zaten. Na lang zoeken ( Ik zat door de weeks op een klus in Zeeland en had dus alleen het weekeind tijd om hem te installeren) kwam ik hierachter. Try it
De installatie (van XP) leek eerst fout te gaan door een probleem met de SCSI en/of de IDE.
Dus na vele pogingen van de TS zijn we tot de volgende conclusies gekomen....
• SCSI-detectie doet vaag/gaat fout als er niet een bus getermineerd is. (SCSI-BIOS hebben we niet doorgenomen)
• installatie vanaf hdd ging ook fout (booten vanaf (originele) win'98 bootflop) omdat files niet gevonden werden.
• Met andere hdd hetzelfde.
• de OAK-ATAPI-cdrom-driver van de MS'98-bootflop (en XP-bootable dus ook) is gewoon bagger
• Linux-installatie gaat prima
Met MPS1.1 herkende mijn vroegere dual-bak ook gewoon 2 CPU's onder XP.
XP home gebruikt alleen maar de 1CPU-kernel, XPpro biedt ook support voor 2 CPUs (is wel een andere kernel)
Op de MS support pagina's staat wel hoe je XP voor 2 CPU's geschikt kunt maken, als je bijv er later een bij geprikt zou hebben en niet de hele installatie overnieuw zou willen doen. (zoek eventueel zo de link nog wel ff op) Dat zou je dus nog ff kunnen proberen.
Persoonlijk heb ik zo iets van, je hebt die machine nu al zovaak met andere configuratie geprobeerd... gooi die hdd eens helemaal leeg, hang er een andere cdrom aan (liefst een stukje nieuwer), trek alle kaartjes eruit (geen problemen met de IRQ's /apics/ drivers /whatever, zet een XP-driver voor de adaptec op een flop, druk tijdens de installatie op F6 en laad die drivers en installeer vanaf de bootable CD.
oh en vooraf nog ff load bios defaults en de MPS1.4 weer op disabled zetten.
Kijk nog wel ff naar de bootsequence, want ik weet niet meer zo of die nou met of zonder scsi enzo was.
succes
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nu snap ik er helemaal niets meer van
Linux Red Hat 9.3 geinstalled: Ging allemaal goed. Vond zelfs 2 cpu's
En vertelde mij dat beide cpu's identiek waren qua stepping ed
Daarna de CPU's omgedraaid (je weet maar nooit
W2K zonder problemen geinstalled en voila 2 cpu's
Dus * Atlas was weer blij
Dus gaan we XP op dezelfde manier installeren: Nou niet dus
En de truc om de XP CD erin te doen bij de w2k installatie werkte ook niet
Iemand nog leuke ideeetjes
[ Voor 6% gewijzigd door Atlas op 22-09-2003 18:41 ]