Help: Mijn PC blijft instabiel...

Pagina: 1
Acties:

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 01:33
Hoi,

Sinds ik een nieuwe PC heb, is het ding NIET stabiel.

Heb een :

-Pentium 2,4
-ASUS P4S8X moederbord
-512 MB
-Soundblaster Live Platinum (de allereerste zegmaar)
-2x WD 800JB harddisken

Draai Win XP Home. Heb het systeem geleverd gekregen zonder de soundblaster, deze heb ik naderhand zelf ingebouwd.

Mijn systeem is al vanaf het begin niet stabiel en het lijkt de laatste tijd steeds erger te worden (vooral met blauwe meldingen en herstarts). Heb PC teruggebracht naar de winkel waarop ze het volgende hebben gedaan:

---
1: - De opstart en herstelinstellingen aangepast zodat de pc niet meer zou herstarten. Volgens de winkel zou XP veel sneller herstarten dan 98Se en deze optie kon je dan ook beter uitschakelen

2: - Virusscanner (Norton) update geinstalleerd.
---

Verder had ik tijdens die 'reparatie' gevraagd of ze mijn ASUS Ti4200 Geforce kaart konden vervangen door een Gigabyte Radeon 9600Pro en dat hebben ze toen ook gedaan.

Thuisgekomen bleek in de daarop volgende dagen dat het systeem nog steeds herstartte.... en ging ik zelf op onderzoek uit. Bleek dat ik o.a. een worm virus op mijn systeem had staan die gebruik maakte van het lek in Windows, vandaar dat ik continue die RPC melding kreeg..... wat dus niet opgelost was door de winkel. Zelf dus de patchupdate geinstalleerd en van die RPC melding was ik af.

Alleen... nog steeds was mijn systeem niet stabiel. Ik kreeg nog te vaak een blauw scherm met daarop:

'Er is een probleem op getreden. Windows wordt afgesloten om schade te voorkomen. Als dit de eerste keer is dat u.... enz.

xxxSTOP: 0x0000008E (0xC0000005, .... enz)

Win32K.sys .... enz'.

Vervolgens na een reset geeft windows de melding : 'Systeem is hersteld van een ernstige fout'. Verder ging het zelfs zover, dat ik op een gegeven moment géén beeld meer had! De pc startte op, zonder beeld. De monitor gaf aan dat hij geen signaal van de kaart meer kreeg....

Dus ik wéér terug naar de winkel:

---
1. Grafische kaart is vervangen door een ander exemplaar van de 9600Pro.
2. Mijn interne geheugen is vervangen
---

Terug thuis draaide hij inderdaad een stuk stabieler. Tot vandaag (5 dagen later) : wéér een blauw scherm met het bovenstaande! Sorry.... maar ik wordt er ff helemaal niet lekker van! :( Hij is al iets stabieler als voorheen, maar nog steeds niet zoals het hoort.

Kan iemand mij tips geven wat er eventueel aan de hand kan zijn, want in de technische dienst van deze winkel heb ik ondertussen niet echt veel vertrouwen meer....

Thanx!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Heel misschien een brak moederbord? Dat kan altijd nog, en heb je al een hele hap aan 'rotzooi' uit je pc gehaald, en dan getest?

|>

Verwijderd

al eens op een andere Hardisk een Verse Windows Gedraaid ?, dat van die worm e.d klinkt niet zo goed :)

en hoelang draaid windows er al op ?

als dat ding bijna gloednieuw is en er zijn al enkele gaten in je OS geprikt lijkt me dat het niet alleen aan HW hoeft te liggen...

Computers,. ze blijven je verassen ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 21:48 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 14:15
check ook ff je voeding, die krengen kunnen alles verpesten zonder dat je het door hebt :(

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Als je weer een blauw scherm krijgt: schrijf de melding dan precies over en kijk in Windows XP en 2000 BSOD guide waar het misschien aan kan liggen.

Probeer eens alles uit je PC te halen wat je niet nodig hebt, dus alleen opstarten met mobo, cpu, geheugen en videokaart. Ga daarna stap voor, 1 onderdeel per keer, alles terughangen in je PC en kijk waar het fout gaat. Probeer zo veel mogelijk manieren om uit te sluiten waar het aan kan liggen. En check ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen :)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:00

mutsje

Certified Prutser

ff kort door google bocht soms helpt zoeken op GOT / technet / google je een heel eind op weg. En probeer de opties die Rafe je aanreikt ook uit, dit is gewoon een kwestie van basic troubleshooting en het oplossen hopelijk.

• smvs
  • Niet online
: - De opstart en herstelinstellingen aangepast zodat de pc niet meer zou herstarten. Volgens de winkel zou XP veel sneller herstarten dan 98Se en deze optie kon je dan ook beter uitschakelen
ehh yeah right.
xp herstart gewoon automatisch waar hij normaal gesproken een bsod zou geven.
ik vind het een beetje (beetje erg) de schuld geven aan xp terwijl de computer of een driver gewoon niet goed is. ik noem het een afscheepmethode van die zaak.

enfin. wat ik als eerste zou doen:
memtest86 (in 'all tests' mode) een nacht laten draaien.
dat is heel cliché maar het is ook niet voor niets cliché. omdat het gewoon een goede methode is om te testen.

ik heb trouwens vernomen dat asus + sis + p4 niet echt een wereldcombinatie is. ik heb het zelf nog niet kunnen ondervinden want ik ben niet aan deze combo begonnen na de rampenverhalen die je hier kon lezen.

of doe gewoon makkelijk, heenbrengen met de boodschap: maak maar stabiel. daar heb je voor betaald.

ik ben zelf filiaalleider van een computerzaak (dat vind ik een beetje brallerig klinken maar om mijn oogpunt op de zaak te verduidelijken zet ik het er toch even bij) en als ik af en toe de verhalen hoor over de onkunde en (al dan niet moedwillige) afscheperij denk ik weleens bij mezelf: ik ben hartstikke gek dat ik gewoon mijn best doe op een eerlijke manier en mijn kennis op peil houd.

het zou natuurlijk kunnen dat ze dat systeem getest hebben, maar als hij al vanaf het begin niet stabiel is is dat wel een veeg tegen. ik tests alles eerst bruut met memtest en dan met 3dmark voor het de deur uit gaat want ik heb dus geen zin in nieuwe systemen die terugkomen met vage klachten en ik denk dat klanten ook niet blij zijn als ze 2000 euro uitgeven en het begint al slecht. (en je zal er echt versteld van staan hoeveel onnodige ellende je er wel niet uitzuivert met die 2 proggies. foute hardware nieuw uit doos komt best vaak voor.)

[ Voor 41% gewijzigd door smvs op 20-09-2003 00:29 ]

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-08 17:11

Zhadum

Folding & Einstein@home

Heb je SP1 + alle belangrijke patch van windows geinstalleerd?

Gebruik je Raid? KIJk of die aan staat, anders moet dan dus of je moderbord of je voeding zijn.

Als je gevoel hebt dat goed werkt, laat dan je pc 2 Weken lang aan, als na die periode stabiel en goed is, dan blijft ie ook voor heel lang goed.

Verwijderd

-> -ASUS P4S8X moederbord <-

Zoek eens op www.abxzone.com, het vroegere www.asusboards.com. Daar zul je tientallen, zo niet honderden posts vinden over computers die onstabiel zijn met dit bord. De P4S8x was (en is) een enorme flop van Asus, net zoals veel andere van hun SiS borden. Kijk voor een ander bord, als je dit nog ruilen kunt.

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 00:51:

Zoek eens op www.abxzone.com, het vroegere www.asusboards.com. Daar zul je tientallen, zo niet honderden posts vinden over computers die onstabiel zijn met dit bord. De P4S8x was (en is) een enorme flop van Asus, net zoals veel andere van hun SiS borden. Kijk voor een ander bord, als je dit nog ruilen kunt.
het is echt bizar zie ik:
http://www.abxzone.com/fo...did=34478&highlight=p4s8x

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Dit heeft iig niks met Windows Operated Systems te maken :)

Ik gooi hem naar Processors, Mobo's & Geheugen

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Je hebt nu een Radeon 9600 erop..... had de P4S8X niet 1 of andere AGP 8X bug?....
Misschien kan het daar aan liggen.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Wat je natuurlijk altijd kan/moet doen is je bios flashen indien je problemen hebt.
Dat heb je, dus check dat ff.

Kijk ff op ftp.asuscom.de , daar staan vaak de laatste versies wel op, en eventueel flash je de laatste Beta bios erop, die werken ook altijd wel.

• Grover
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 00:51:

En smvs schreef:
ik heb trouwens vernomen dat asus + sis + p4 niet echt een wereldcombinatie is. ik heb het zelf nog niet kunnen ondervinden want ik ben niet aan deze combo begonnen na de rampenverhalen die je hier kon lezen.
Hoi Firepower en smvs:

Dank jullie wel voor deze opmerkingen! Ik ben n.a.v. alle reactie's in deze thread op mijn vraag zelf verder gaan zoeken op internet en mijn conclusie is:

Ik kan wel blijven klooien en zelf alles opnieuw installeren en met de BIOS en dergelijke gaan pielen, maar zo blijf ik bezig. Ook als het de winkel laat doen. Kortom: ik heb geen vertrouwen meer in dit moederbord P4S8X....

Dezelfde winkel heeft op dit moment de P4P800 of de P4P800 Deluxe op voorraad en ik denk dat dàt een betere keuze zal zijn, nietwaar? Ik heb nog garantie, dus ik ga erop staan dat ze mijn moederbord vervangen door een P4P800 (Del).

Nogmaals: bedankt iedereen!!

Verwijderd

Dezelfde winkel heeft op dit moment de P4P800 of de P4P800 Deluxe op voorraad en ik denk dat dàt een betere keuze zal zijn, nietwaar? Ik heb nog garantie, dus ik ga erop staan dat ze mijn moederbord vervangen door een P4P800 (Del).
De P4P800 is een veel beter bord, en een goede keuze. Er zijn weinig tot geen problemen mee, behalve dat er berichten zijn dat de nieuwere revisies van de P4P800 niet goed overgeklokt kunnen worden. Overklokbaarheid ligt echter aan de processor, geheugen, bord, kaarten, de temperatuur, en de gestemdheid van de goden. (Met andere woorden, er zijn teveel variabelen.)

De P4P800 is echter dual-channel, dus je zult 2 dezelfde geheugenreepjes nodig hebben om het bord te kunnen gebruiken. Ook zul je waarschijnlijk wat meer geld kwijt zijn, omdat het bord duurder is. Als je een bord wilt met dezelfde mogelijkheden als je huidige bord (single-channel geheugen, lagere prijs), dan kun je kijken naar de wat oudere, maar heel goede P4PE. Die is al uit te halen voor zo'n 79 euro.

• Grover
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 16:16:
[...]
De P4P800 is een veel beter bord, en een goede keuze. Er zijn weinig tot geen problemen mee, behalve dat er berichten zijn dat de nieuwere revisies van de P4P800 niet goed overgeklokt kunnen worden. Overklokbaarheid ligt echter aan de processor, geheugen, bord, kaarten, de temperatuur, en de gestemdheid van de goden. (Met andere woorden, er zijn teveel variabelen.)

De P4P800 is echter dual-channel, dus je zult 2 dezelfde geheugenreepjes nodig hebben om het bord te kunnen gebruiken. Ook zul je waarschijnlijk wat meer geld kwijt zijn, omdat het bord duurder is. Als je een bord wilt met dezelfde mogelijkheden als je huidige bord (single-channel geheugen, lagere prijs), dan kun je kijken naar de wat oudere, maar heel goede P4PE. Die is al uit te halen voor zo'n 79 euro.
Hoi,

Overclocken ga ik nooit aan doen, dus dat zal het probleem niet zijn. Het P4P800 board (deluxe uitvoering) is 2 euro duurder dan hetgeen ik een jaar terug voor mijn P4S8X heb betaald. Ik heb geen verstand van 'dual-channel' , dus ik ga ff wat websites napluizen... dan ben ik ook weer op de hoogte! ;-) Maar goed, als ik eenmaal die P4P800 zou verkrijgen, dan krijg ik daar ook 2 geheugenreepies bij, dus dat zal het probleem dan ook niet zijn? Kun je wellicht iets meer vertellen over dat dual-channel? Wat zijn de consequenties ervan?

Thanks,
Grover.

Verwijderd

kan dit zijn:

* Virus heeft teveel verkloot
* Het wordt allemaal te warm na verloop van tijd en windows loopt vast
* Voeding trekt het niet
* Drivers lopen niet lekker
* Geheugen is niet lekker

Verwijderd

Grover schreef op 20 September 2003 @ 19:57:
[...]

Hoi,

Overclocken ga ik nooit aan doen, dus dat zal het probleem niet zijn. Het P4P800 board (deluxe uitvoering) is 2 euro duurder dan hetgeen ik een jaar terug voor mijn P4S8X heb betaald. Ik heb geen verstand van 'dual-channel' , dus ik ga ff wat websites napluizen... dan ben ik ook weer op de hoogte! ;-) Maar goed, als ik eenmaal die P4P800 zou verkrijgen, dan krijg ik daar ook 2 geheugenreepies bij, dus dat zal het probleem dan ook niet zijn? Kun je wellicht iets meer vertellen over dat dual-channel? Wat zijn de consequenties ervan?

Thanks,
Grover.
Single-channel: De processor kan 1 geheugenslot tegelijk aanspreken.
Dual-channel: De processor kan 2 geheugensloten tegelijk aanspreken.

In 1 geheugenslot zit 1 reepje geheugen. Een reep PC3200 levert 3.2 GB/s aan bandbreedte. Een single-channel bord, dat 1 reep tegelijk gebruikt, heeft dus maximaal 3.2 GB/s geheugenbandbreedte. Een dual-channel bord dat 2 repen tegelijk gebruikt, heeft dus 6.4 GB/s geheugenbandbreedte.

De twee repen die op een dual-channel bord tegelijk gebruikt worden, moeten gelijk zijn om het goed, en op volledige snelheid te laten werken. Als er 4 repen opgaan, dan moeten reep 1+2 gelijk zijn, en reep 3+4 moeten gelijk zijn. Het beste is echter om alle 4 de repen gelijk te hebben. De snelheid van het geheugen zal zich aanpassen aan de langzaamste reep in het bord.

Als de geheugensnelheid 400 MHz is (PC3200), en je hebt geheugen dat dit niet aankan, dan zal je een onstabiele situatie hebben. Heb je 3 CAS2 repen en 1 CAS3 reep, dan MOET je de timings de timings op CAS3 zetten. Zet je ze op CAS2, dan zal de CAS3 reep onstabiel zijn, en daarmee je hele systeem.

(Dit geldt natuurlijk voor alle systemen. Als je de timings of de snelheid zo aggresief maakt dat het geheugen het niet aankan, dan zal het onstabiel zijn.)

Als ik echter eerlijk moet zijn, denk ik niet dat je nu na een jaar nog een nieuw bord krijgt. Je bent véél te laat als je nu na een jaar pas gaat klagen over een onstabiele PC. Als je het met de P4S8x moet doen, dan kun je hem naar het laatste BIOS flashen, de snelheid van het geheugen instellen op PC2700 (333 MHz), en de timings het meest los zetten.

De problemen van dit P4S8x bord hebben voor het grootste deel te maken met het geheugen; het bord schijnt niet goed om te kunnen gaan met snel geheugen of met strakke timings.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 23:57 ]

Pagina: 1