ReiserFS crash?

Pagina: 1
Acties:

• XiQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 22:27
Ik draai Gentoo 1.4 met /boot als ext3 en / als ReiserFS (vanilla-kernel 2.4.22).

Oke wat is er gebeurt: ik boote, na een netwerkkaart ingebouwd te hebben, maar dat lijkt me niet zoveel uitmaken?, en kreeg een hoop errors, maar niet rondom de netwerkkaart, meer alzof hij de helft van de harde schrijf-data niet binnenkreeg. Aan het inloggen kwam ik niet echt toe (nadat ik root had ingetypt, kwam er geen password: tevoorschijn) heb toen gereboot met cntrl+alt+del. Of dit goed afliep of dattik de resetknop gebruikt heb weetik niet meer...

iig na paar keer proberen, iedere x kernelpanic: kan root niet mounten. Toen met gentoo vanaf gentoo cd reiserfsck uitgevoerd:
# reiserfsck --fix-fixable
# reiserfsck
# reiserfsck --rebuild-tree
# reiserfsck
na rebuild tree kon ik de partitie mounten (eerder niet) maar nu staat er niks meer in? :S
(in /etc/mtab staat de partitie als reiserfs op /mnt/gentoo rw 0 0 genoteerd)

De bovenstaande informatie is niet geloofwaardig te noemen. Er mogen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Heb je de schijf niet vernielt met die kaart in te bouwen ?

Voer er eens een readonly badblocks op uit vanaf je Gentoo cd en kijk naar dmesg, als je weer errors krijgt is de schijf stuk, anders is je data gewoon weg... (reden onbekend)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik zou eerder denken dat je per ongeluk bij het plaatsen van die netwerkkaart een van de IDE-kabels een beetje los hebt getrokken. Kan dat het niet zijn?

• XiQ
de /boot werkt wel (aparte partitie), daarom ga ik daar niet vanuit
overigens gaf reiserfsck ook aan dattie errors had gevonden (en later dat deze gerepareerd waren...)

De bovenstaande informatie is niet geloofwaardig te noemen. Er mogen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

• XiQ
argh
kom er net achter dat er een lost+found map staat op /dev/hda3 en daar staan alle bestanden ín MAAR dan wel als lost+found, dus met namen als 4_3245 (gokje :)) en mappen als 2_113 waar vervolgens alle devices (wel in hun echte naam bij zitten) :? what to do?

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Ik heb laatst ook een Reiser crash, ik had de bak 'normaal' afgesloten en toen ik em weer opstarte zeurde ie dat z'n root FS niet te mounten was. Toen ik de gentoo CD er weer in deed voor een herinstalatie dacht ik nog even te checken wat er nou mis was en kreeg vervolgens een melding dat het reiserFS f*cked up was en dat ik em met onderstaand command wellicht kon repareren. 3 kwartier later was het proces klaar maar wel met de mededeling dat 21177 files niet meer konden worden teruggeplaatst :P

gelukkig zat de instalatie CD er al in :)

• XiQ
Bedankt, nu weet ik t tenminste zeker :)
en ReiserFS blijft voorlopig nog even in de kast

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:03

sphere

Debian abuser

Zonder een flamewar over filesystems te beginnen: mijn ervaring is dat de userland tools voor reiserFS, hoe zal ik het zeggen, nog wat ontwikkeling behoeven. ext3 is in sommige gevallen wel beduidend trager dan reiserFS qua performance, maar de fsck utils zijn tenminste wel solide.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Ik draai al heel lang reiser zonder problemen maar omdat ik mijn server dan ook zelden of nooit reboot heb ik nooit last van "crashes". En de performance, met name op partities met een heleboel kleine files is beduidend beter dan bij ext3 hierzo.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:03

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 20 september 2003 @ 00:12:
Ik draai al heel lang reiser zonder problemen maar omdat ik mijn server dan ook zelden of nooit reboot heb ik nooit last van "crashes". En de performance, met name op partities met een heleboel kleine files is beduidend beter dan bij ext3 hierzo.
Ja je hebt helemaal gelijk, maar ik heb het dus over het geval als het wel crasht. Dan kan reiserFS best ellendig zijn, door de (gebrekkige) fsck tools.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
XiQ schreef op 19 September 2003 @ 23:37:
Bedankt, nu weet ik t tenminste zeker :)
en ReiserFS blijft voorlopig nog even in de kast
Mja, het gaat bijde kanten op. Mijn laptop heeft nog wel eens de nare eigenschap om zomaar ineens vast te lopen en op zo'n moment is het wel handig dat je FS binnen 7 seconden hersteld kan zijn. Aan de andere kant loop je dus ook het risico op naar gedoe zoals crashes waardoor het geheel (zeker met systemen als gentoo) vrij lang kan duren om hersteld te worden.

Ik moet hier wel bij zeggen dat ik op mijn laptop al een half jaar diverse crashes heb overleeft met ReiserFS (op /home, debian wou / standaard niet met iets anders dan ext2) en op m'n desktop gaat het ook al zo'n tijd goed. Met eens per half jaar een crash zou ik nog wel kunnen leven, zeker als ik denk aan het feit dat ik 'vroeger' windows om de maand moest herinstaleren (NOFI!).

En zoals alles in het opensource land: Veel slechter kan het niet worden, zolang we het maar beter willen hebben... toch? :)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 15:52

Apache

amateur software devver

K'had vorige week ook na 3 dagen compileren gentoo op m'n laptop met voor de eerste keer reiserfs, na een reboot ook plots problemen, gentoo cd erin, kon alle fouten oplossen (duurde nog geen 5 min) maar booten deed hij niet meer.

Nu staat er gewoon debian op met ext3 en tot nu toe nog geen problemen mee (behalve dat de fonts niet zo mooi zijn als die bij m'n gentoo install).

If it ain't broken it doesn't have enough features

Pagina: 1