Toon posts:

Neutraal icoon voor 'het web'*

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal mijn vraag maar even herformuleren, want volgens mij begrepen noch de moderators, noch de lezertjes die 'm zagen voor 'ie op slot ging de vraag.

Let wel: Ik ben dus NIET op zoek naar iets dat je zo maar even van het web ript, NIET op zoek naar een kant en klaar icon, ik ben op zoek naar een neutraal ikoon, waarbij ik met ikoon bedoel: een afbeelding die universeel met een bepaalde betekenis wordt geassocieerd. Ik ben dus op zoek naar een concept - de icon van het ikoon ga ik natuurlijk zelf pixelen, aangezien je anders met rechten & dergelijke in de knoei kunt geraken, en ik anders net zo goed een reeds bestaand plaatje kan grijpen.

Na flinke speurtochten (o.a. via Google) lijken alle verbeeldingen van 'het web' of 'webpagina' danwel op een blauwe letter 'e', danwel op een wereldbolletje, danwel op een Mozilla-logo of iets van die strekking neer te komen.

De standaard punten van kritiek op bovengenoemde ideeen:
1. het Mozilla-logo is niet bekend genoeg om met een begrip als 'webpagina' in verband te kunnen worden gebracht door het merendeel van de internet-gebruikers.
2. een wereldbolletje is een beetje vergezocht, aangezien het reeds symbool heeft gestaan voor vele andere zaken (milieu-gerelateerde issues, concepten als geografie, etc... etc..)
3. de blauwe letter E is ronduit beledigend voor diegenen die Microsoft-producten vermijden

Ideeen zoek ik dus. En het belangrijkste is dat het een afbeelding moet worden die men ook in 16 x 16 pixels nog herkenbaar kan overbrengen - jij en ik weten inmiddels wel hoe het photoshop-icon er in onze werkbalk uitziet, maar als je er met een neutrale blik naar kijkt, is het een goed voorbeeld van hoe het niet moet: wanneer je over 50 jaar iemand datzelfde blokje van 16 x 16 pixels voorlegt, zal 'ie geen idee hebben waar het nou symbool voor staat, terwijl bijv. het Eudora-icon nog altijd met post geassocieerd zal worden. Vandaar dus mijn opmerking over de afmetingen.

@Crisp - ik heb het je ook reeds gemaild, maar voor het geval je het per mail niet had begrepen: Ik ben NIET op zoek naar kant & klaar oplossingen; ik ben op zoek naar discussie over dit onderwerp. Het is een design-kwestie, en het heeft te maken met computer-graphics, dus ik zie niet in waarom dit niet ter sprake gebracht zou mogen worden op dit forum onder het motto: zoeken doe je zelf, terwijl er #$*( hele threads staan waar voor mensen die WEL kant & klaar oplossingen als fontjes zoeken, terwijl DAT nu juist iets is waar je zo even heen kunt Googlen.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:09

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hét internet is een netwerk van computers, dus hang een paar monitoren aan elkaar net zoals in een dial-up dialog :)

Ook heb je natuurlijk het bekende 'kettinkje', drie schakels aan elkaar (hoewel dat meer voor een link is). En tsja, het internet is natuurlijk ontastbaar, dus je zal echt iets vergezochts moeten gebruiken :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Da's dus precies het probleem :-)

Onder windhoos gebruikt men een wereldbolletje met een tweetal computers ervoor en een soort bliksemlijntje tussen die twee... ik blijf dat persoonlijk nog altijd meer associeren met 1-on-1 communication across the globe, dan met 'netwerk'.

Het concept Website is natuurlijk ook erg abstract - daarbij zat ik eerder te denken in de richting van een soort mix van een tijdschrift en een web (as in spinneweb, of grid).

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Als je _MIJ_ zou vragen wat ik 'het' symbool zou vinden, dan denk ik dat ik toch voor het wereldbolletje kies, da is al vanaf het begin van internet zo...

Ale computers in de wereld binnen hand bereik.

Als ik ff snel rondkijk op mijn laptop kom ik uit op:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/internet.JPG

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Beste Glamdriedel,

Ik ben niet zo te spreken over het feit dat je zomaar opnieuw je topic plaatst, zelfs al heb je er nu wel meer moeite in gestoken. Ook heb ik nog geen mailtje van je gezien.

Je vorige topic ging op slot omdat het ten eerste een erg magere topicstart was, en daardoor dus erg leek op een request. Het feit dat er een apart topic is voor fonts doet hierbij niet ter zake; als je je eerste post al geformuleerd had gelijk deze had ik 'm waarschijnlijk wel open gelaten.

Omdat je toch een hier belangrijke regel gebroken hebt (topic heropenen zonder overleg) zet ik hier bij deze ook een slotje op en ga eerst overleggen met de anderen wat we verder met dit topic doen...

edit: na overleg toch weer open

Glamdriedel: misschien kan je zelf wat concrete voorbeelden aandragen van wat het niet is, of wat er in de buurt komt met onderbouwing waarom jij vind dat dat zo is :)

[ Voor 15% gewijzigd door crisp op 19-09-2003 19:38 ]

Intentionally left blank

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er bestaat geen sluitend icon. Er zijn te veel doelgroepen (wat je zelf al noem met MS en Mozilla logo's) en composities nemen teveel ruimte in.
Met composities bedoel ik dingen als een spinneweb met wat monitoren erin, dat kanje niet op 16x16.

Als er 1 icon had kunnen zijn, had het in het begin van het internet geintroduceerd moeten zijn, nu lukt het niet meer.

Het feit dat je geen goed voorbeeld vind met Google onderstreept dit alleen maar.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Dank! Dank!

Awel, om even in te springen op het voorbeeld wat Icey aandraagt: Windows-gebruikers zullen redelijk gewend zijn aan dit plaatje als icon, en op zich is het niet eens zo slecht - als je er echter zonder al te veel computerkennis voor het eerst mee geconfronteerd wordt, is de associatie al gauw: de computer als venster op de wereld. Inmiddels komen we, zeker in Nederland, steeds meer in een tijd te leven dat computer & internet nauwelijks los van elkaar te zien zijn, en je zou je dus ook op je hoofd kunnen krabben en denken: "maar m'n computer IS toch een venster op de wereld? Wat moet dat ikoon dan nog voorstellen? Ik wil het internet op!"

Het voornaamste probleem waar ik telkens weer op stuit bij het bedenken van een passende afbeelding voor 'website' is, dat je al heel erg snel teveel verschillende elementen in 1 plaatje probeert te zetten. Het voorbeeld van Icey kan echt nog net: 2 elementen, gecombineerd betekent het iets nieuws.

Zodra je het symbool echter terug probeert te brengen tot 1 element (zoals bijvoorbeeld de envelop van Eudora; Outlook Express zet over die envelop volgens mij ook alweer een tweede element van blauwe pijlen neer, wat het als ikoon mijns inziens te druk maakt) moet je voor iets als een 'website' al vrij gauw teveel in abstracties treden - wat IS immers een website? Het is geen netwerk, maar het is wel aanwezig op een netwerk; het is geen tijdschrift, maar het kan wel worden gepresenteerd als een tijdschrift - het lijkt wel of het net zoveel verschillende dingen NIET is, als dat het WEL is :)

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
Bij BootMagic van PowerQuest zit een icoontje van een spinneweb. De eerste keer dat ik dit zag associeerde ik het gelijk met het internet en sindsdien gebruik ik dit dan ook voor mijn partitie met web-development-tools. Ik zou een eigen versie hiervan pixelen, dat moet prima kunnen in 16x16 pixels.

Als experiment zou je er nog WWW overheen kunnen pixelen.

• Voutloos
  • Niet online
Awel, om even in te springen op het voorbeeld wat Icey aandraagt: ... is de associatie al gauw: de computer als venster op de wereld. Inmiddels komen we, zeker in Nederland, steeds meer in een tijd te leven dat computer & internet nauwelijks los van elkaar te zien zijn, en je zou je dus ook op je hoofd kunnen krabben en denken: "maar m'n computer IS toch een venster op de wereld? Wat moet dat ikoon dan nog voorstellen? Ik wil het internet op!"
Je denkt te ver door. Dat logo is nog wel het idee wat het best in de buurt komt. (en de Grafisch Ontwerpers / Projectleiders / Kunstenaars bij MS en andere bedrijven hebben gerust al enige tijd over zo'n icoon nagedacht.

Als het voor links is, moet je gewoon het logo van de site gebruiken.

{signature}

• Icey
Ik begin het te begrijpen,

Waar je naar opzoek bent is iets waarbij mensen gelijk denken 'dat plaatje = .....'

Net zoals mijn icoon, het vergrootglas word geaccosieerd (schrijf je dat zo) met 'zoeken/vínden'.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/zoek.gif

toch?

[ Voor 16% gewijzigd door Icey op 19-09-2003 20:35 . Reden: Voorbeeldje :) ]

Verwijderd

Topicstarter
Exactly.

Maar ik vrees inderdaad Voutloos een goed punt heeft door te stellen dat het wellicht al te laat is om een icoon te maken wat net zo simplistisch is - net zo min als Fransen nu nog makkelijk zullen overstappen op het gebruik van de term 'courriel' ipv 'e-mail', omdat e-mail nu eenmaal reeds TE lang in omloop is.

Waar ik soms zo bang voor ben, is dat (door diezelfde reden) de blauwe Microsoft E uiteindelijk HET definitieve web-icon zal worden, simpelweg doordat het zo ontzettend ingeburgerd is om, wanneer je iets op het web wil doen, het scherm rond te kijken naar een blauwe E om op te klikken.

Zelfs een uitgestorven product als Netscape heeft bij een flink grote ploeg internetters een associatie achter weten te laten met de letter N -> je ziet een zwart blokje met een witte N vanuit je ooghoek, en instinctief schiet je er al met je pointer heen zodra je een webpagina nodig denkt te hebben. En dat terwijl de letter N nou niet bepaald een mooi symbool is voor websnuisteren, zoals een vergrootglas dat is voor zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Zo; heb even een voorbeeldje als avatar onder m'n naam gezet, geplukt uit UltraEdit. Van links boven tot rechtsonder (met daarachter steeds wat, volgens mij, de eerste associaties zullen zijn):

Een leeg vel -> eerste associatie: dat zal wel NEW SOMETHING zijn ofzo - goed!

Een dossiermap, half open, met een priegeltje erbij -> ah, het priegeltje is een pijltje! dat zal wel OPEN SOMETHING zijn.

Een donkergeel blokje met een priegeltje -> ah, da's hetzelfde priegeltje, maar dan andersom; nou, als het ene openen was, dan zal dit wel sluiten zijn

Een diskette -> diskette? daar sla je gegevens op op! Moet wel opslaan zijn! (mijns inziens 1 van de duidelijker icons uit dit rijtje)

Een tosti-ijzer? Een robotje met wit haar? -> na enig bestuderen: oh, het moet een printer voorstellen!

En vervolgens de meest onduidelijke van de reeks: een leeg vel met een vergrootglas - echt NIEMAND met gezonde hersens zal, wanneer hij het eerste icoontje (OPEN FILE) ziet, bij dit laatste icoontje de juiste associatie hebben, namelijk: PRINT PREVIEW.

Uiteindelijk wordt dat tijdens het gebruiken van zo'n pakket natuurlijk wel helder, en je ziet dan ook dat voor veel interfaces de helft wordt afgekeken van software die zich reeds bewezen heeft, maar juist doordat maar de helft wordt afgekeken, en de andere helft uit onduidelijke plaatjes bestaat, ligt de verwarring al gauw op de loer.

Stel nou dat je in deze balk van UltraEdit nog een icoontje zou willen bedenken om de getikte file rechtstreeks in een browser te tonen, dan stuit je dus al gauw op het punt waar het mij reeds om begon: al die icons zijn al zo verwarrend, maar voor 1 van de meest primaire zaken die mensen doen met hun computer (rondhangen op het web) moet toch haast wel een goed symbool te verzinnen zijn.

[edit - toevoeging: en jawel, ik ontdek zojuist voor het eerst dat UltraEdit zelfs al zo een ikoontje heeft - en het blijkt een frummeltje van 10 x 11 pixels te zijn, waar men willekeurig blauwe, zwarte, rode, en groene pixels in heeft neergekwakt zonder zelfs maar de pretentie te wekken dat het ook nog iets moet voorstellen :)]

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 20:39 ]

• Icey
Wat gebeurd er al je gewoon een icoontje maakt met 'www', dat lijkt me vrij duidelijk... 8)7

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00

sjaakaq

It might get loud

een web a-la spiderman misschien??

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Topicstarter
www, al dan niet voorzien van een web op de achtergrond lijkt toch wel een redelijk bruikbare optie, ja. Ik ga het eens een nachtje laten bezinken.

Hartelijk dank allen voor het meedenken!

• Voutloos
  • Niet online
Een leeg vel ->
O nee, nu wordt al mijn tekst gewist :)

Je kan ook je links op een aparte pagina zetten met daarnaast/-boven/-achter een groot plaatje voor internet.

{signature}

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

[in elkaar flansen met fotosoep mode on]

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/leokennis/wwwicon.jpg

[/in elkaar flansen met fotosoep mode off]

64*64

zoiets lijkt me vrij recognizable

leoaq.fm // Jeune Loop

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19

Reptile209

- gers -

Als je nou iets als dit neemt:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/k.vantsant/www.bmp
Lekker simpel, WWW met een verbindende cirkel. Ik zeg niet dat het geniaal is (noch dat paint een fijn tekenprogramma is :)), maar misschien is het een begin.

Zo scherp als een voetbal!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 19:21
Reptile209 schreef op 19 September 2003 @ 21:06:
Als je nou iets als dit neemt:
[afbeelding]
Lekker simpel, WWW met een verbindende cirkel. Ik zeg niet dat het geniaal is (noch dat paint een fijn tekenprogramma is :)), maar misschien is het een begin.
Niet bedoeld om te flamen hoor, maar ik moest je beschrijving lezen om erachter te komen wat het voor moest stellen :P :D

Denk zelf dat iets in de trant van een wereldbol het beste werkt, kijk anders eens naar het icoontje van XP voor je netwerk verbindingen, een wereldbolletje met een stekker.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Dit soort generieke ikonen zijn zeer lastig te ontwerpen, vooral omdat je (potentieel) miljoenen gebruikers hebt uit verschillende culturen. Wanneer je bijvoorbeeld een spinnenwebje neemt, hebben misschien veel westerse bezoekers een mentale link gelegd naar het world wide web, maar voor miljoenen chinezen misschien niet.

Belangrijk is dus dat je geen metafoor uit één cultuur neemt...

Ik zal nog even opzoeken wat de experts hierover zeggen...

Kan je misschien iets meer verduidelijken over de context waarin dit ikoon gebruikt gaat worden? Het kan namelijk nieuwe inzichten verschaffen om tot een alternatief ontwerp te komen.

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Waarom niet het standaard Windows Internet 16x16 icoon?

Afbeeldingslocatie: http://www.bosmonster.nl/files/internet.gif

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 18:48:
Da's dus precies het probleem :-)

Onder windhoos gebruikt men een wereldbolletje met een tweetal computers ervoor en een soort bliksemlijntje tussen die twee... ik blijf dat persoonlijk nog altijd meer associeren met 1-on-1 communication across the globe, dan met 'netwerk'.

Het concept Website is natuurlijk ook erg abstract - daarbij zat ik eerder te denken in de richting van een soort mix van een tijdschrift en een web (as in spinneweb, of grid).
Wat is er mis met windows gebruikers :(
Hmmm sja daar zeg je wat! vind het wel mooi, lekker retro
Wanneer je bijvoorbeeld een spinnenwebje neemt, hebben misschien veel westerse bezoekers een mentale link gelegd naar het world wide web, maar voor miljoenen chinezen misschien niet

Lekker belangrijk, dan wennen ze daar maar aan. ;-) geintjuuh
Heey wie weet willen ze daar wel een muur als icoon.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 10:06 ]

• SyphOn
  • Laatst online: 19-08 19:52
Waarom doe je niet 3 computers (Beeldschermpjes) in een piramide vorm (2 onder,1 erboven in het midden van die 2) En dan op de schermpjes de letters WWW en de schermpjes onderling verbinden.

Verwijderd

Bosmonster schreef op 20 September 2003 @ 09:50:

[afbeelding]
Lees de OP :)

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/leokennis/wwwicon2.jpg
Verbetering van de eerder in dit topic geposte...tekening door reptile209.

Leo

[ Voor 7% gewijzigd door sjaakaq op 20-09-2003 10:43 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• Reptile209

Reptile209

- gers -

leokennis schreef op 20 September 2003 @ 10:43:
[afbeelding]
Verbetering van de eerder in dit topic geposte...tekening door reptile209.

Leo
Ziet er idd al een stuk strakker uit. Maar de TS riep in de startpost ook iets over leesbaar kunnen zijn op 16x16, en dan blijft er van de meeste icons geen r*k meer over...
16x16
32x32

De kleinste is op zich nog wel herkenbaar, mits iemand de grote al kent.

@ Maverick : je hebt gelijk, paint suckz :D

Verwijderd

Topicstarter
Wat is er mis met windows gebruikers
Helemaal niks - ben er zelf ook een, maar ik vind dat je symbolen en merken moet gescheiden moet houden; je kunt Explorer nog zo'n fijne browser vinden, maar het ikoon zegt meer over het 'merk' van je browser, dan dat het een browser zou zijn.
Kan je misschien iets meer verduidelijken over de context waarin dit ikoon gebruikt gaat worden? Het kan namelijk nieuwe inzichten verschaffen om tot een alternatief ontwerp te komen.
In eerst instantie stuitte ik op dit probleem toen ik een time-tracking / uren-management tool aan het bouwen was: aan een project kon een opdrachtgever worden gelinkt, en zo zat er ook een scherm in met een tabel namen van opdrachtgevers, met rechts daarvan een icon om de opdrachtgever te mailen (mailto:-hrefje), een icon om de contactgegevens van de opdrachtgever te muteren (link naar een scherm met contactgegevens als adres, telefoonnummer, fax, etc.), en een icon als link naar de website van de opdrachtgever.

In dit geval had ik het opgelost door de link naar de website te verkassen naar het scherm met de contact-gegevens, maar het is wel de aanleiding geweest dat ik over dit punt ben gaan nadenken.

Er zijn immers ook andere gevallen denkbaar: neem een visitekaartje - daarop zet men tegenwoordig veelal onder telefoonnummer en fax ook het webadres. Wanneer een lollige vormgever dan een mooi strak telefoontje voor het telefoonnummer heeft gezet, en een kleine, versimpelde weergave van een faxmasjientje voor het faxnummer... wat zet 'ie dan naast het www-adres?

Het lijkt er op dat een ikoon met de letters WWW erin wellicht een van de beste, meest neutrale oplossingen is. Of je nou RedFlag-Linux in het Chinees gebruikt, of Microsoft Windows in het Turks -> beide gebruikersgroepen hebben inmiddels vaak genoeg adressen ingetikt die beginnen met http://www (volgens mij is het ook pas sinds kort mogelijk om Chinese tekens in domeinnamen te gebruiken, of gingen ze dat nog invoeren, maar hoe dan ook - daar kent men de driedubbele 'w' dus ook maar al te goed).

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Jawel.. maar dat icon is heel neutraal. Het mag dan uit Windows komen.. maar dat maakt toch niet uit? Microsoft is nu eenmaal meester in icon-design :)

Imho als je in een icoon tekst moet gaan gebruiken is je icoon al niet goed genoeg (www)...

Een icoon is juist bedoeld als beeldtaal.. M.a.w.. een icoon met tekst is geen icoon. Dan kun je net zo goed een pixelfont pakken en 'www' of 'web' op 16x16 schrijven.. kun je dat cirkeltje ook wel weglaten.. want dat voegt dan niks toe.

[ Voor 91% gewijzigd door Bosmonster op 20-09-2003 13:15 ]

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

World Wide Web
Maak een wereldbol en een (doorzichtig) web dat die hele bol omspant. Universeler krijg je het niet.

Bloed, zweet & koffie

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

Vilenin schreef op 20 September 2003 @ 13:16:
World Wide Web
Maak een wereldbol en een (doorzichtig) web dat die hele bol omspant. Universeler krijg je het niet.
op 16x16 ? :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Blaise
  • Niet online
Als je op google zoekt kom je vaak een wereldbol tegen in combinatie met een computer of muis. Ik denk dan niet aan iets geografisch' of natuuriets, maar gewoon aan internet zoals het bedoeld was.

Enkele icoontjes (vooral die 3e vind ik een goed idee)
Afbeeldingslocatie: http://chelmza.idn.org.pl/grafika%5Cinternet.gif Afbeeldingslocatie: http://www-math.cudenver.edu/~lfranca/pictures/internet.gif Afbeeldingslocatie: http://www.sustatu.com/gaien_irudiak/internet.gif Afbeeldingslocatie: http://www.marr.pl/grafika/internet.gif

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/leokennis/wwwicon64.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/leokennis/wwwicon32.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/leokennis/wwwicon16.jpg

Mooi leesbaar toch? Alleen vast weer gezeik met het www consortium.....

leoaq.fm // Jeune Loop

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
mja, bij die laatste denk ik niet gelijk aan WWW, eerder aan w3 ( c ) :X

[ Voor 3% gewijzigd door flashin op 20-09-2003 18:27 ]

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

idd dat zei ik al....tja, vind niet dat je een patent kan nemen op een afkorting..

[ Voor 74% gewijzigd door sjaakaq op 20-09-2003 18:28 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• BaRF
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

what about inet? :)

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/barf/internet.gif

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Blaise
  • Niet online
Icoon != tekst

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

vanwege gekke historische redenen die ik nu even niet kan vinden, wordt 'het internet' vaak weergegeven als een wolk. eens opzoeken of ik de geschiedenis nog daarvan kan terugvinden

"You're only as good, as what you did last week."

• ironx
  • Laatst online: 21:12
Ik denk dat je toch ook best wel rekening mag houden met hoe mensen een afbeelding met iets associëren.

Volgens mij linken 9 van de 10 mensen die wereldbol toch wel met het internet. Kijk ook maar eens naar het Swoosh-logo van Nike. Laat 'm aan iemand zien en hij zal "Nike" zeggen. Volgens mij is 't bijna onmogelijk is om een "nieuw" neutraal "logo" voor het internet te verzinnen?

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik denk dat dat wél verandert als mensen meer internet-toepassingen gaan gebruiken die niets met browsers te maken hebben, zoals bijvoorbeeld fysieke radio's die muziek vanaf internet spelen (Philips - wat een *bijzonder* slecht idee), videorecorders die via internet bediend kunnen worden, enz..

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Even een paar Googletjes ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://linux.batam.com/kpli/images/topics/internet.gif Afbeeldingslocatie: http://www.microapp.com/images/mini_thematiques/Internet.gif Afbeeldingslocatie: http://www.centrick.com/images/internet.jpg Afbeeldingslocatie: http://cruxware.host.sk/gfx/icons/internet.gif Afbeeldingslocatie: http://www.math.jussieu.fr/~miw/images/internet.gif Afbeeldingslocatie: http://www.otsu-seta-e.ed.jp/internet%5B1%5D.jpg

www wordt vaak weergegeven als globe (worldwide), als spinneweb (web) en dan in combinatie met een computerlogo die verbonden staat.

De wereldbol is belangrijk om het verschil tussen LAN, WAN, VPN, DialUp etc en Het Internet aan te geven.

Afhankelijk van toepassing moet het logo platformonafhankelijk of OS-afhankelijk zijn (als je het bijvoorbeeld in je opensource programma gebruikt of op je hulpforum voor MSIE gebruikers). Belangrijkste is dat de meervoud van je gebruikers in de kortste tijd begrijpt wát het is.

Internet wordt in netwerkschema's aangeduid als wolk (cloudy: oftwel onduidelijk gedefineert, geen vaste vorm/verband, niet in beheer - mogelijk gevaarlijk).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 08:31 ]

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

ideetje: vaak gaat het bij een logo vooral om herkenbaarheid. Dus stel dat je als logo een koeienhoofd neemt (of iets anders dat eigenlijk niets met internet te maken heeft), maar dat wel heel herkenbaar is, dan zal dat toch ook werken??

leoaq.fm // Jeune Loop

• Blaise
  • Niet online
Wel als je een jaar lang reclame maakt voor je logootje en erbij vertelt dat het icoontje voor internet staat. Maar dat valt waarschijnlijk niet binnen het budget.

Verwijderd

Topicstarter
Het mag dan uit Windows komen.. maar dat maakt toch niet uit? Microsoft is nu eenmaal meester in icon-design
Credit where credit's due: de sterkste icons uit zowel Windows als MacOS zijn afgeleid van de ontwerpen van Susan Kare (http://www.kare.com) die bijvoorbeeld reeds in 1983 icons maakte voor Apple-programmatuur, en in 1988 freelance voor MS de icons voor Windows 3.0 ontwierp.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 20:07:
Credit where credit's due: de sterkste icons uit zowel Windows als MacOS zijn afgeleid van de ontwerpen van Susan Kare (http://www.kare.com) die bijvoorbeeld reeds in 1983 icons maakte voor Apple-programmatuur, en in 1988 freelance voor MS de icons voor Windows 3.0 ontwierp.
offtopic:
Ik geloof dat de jongens van IconFactory de laatste sets icons voor o.a. WinXP en Mac OS X hebben ontworpen

Verwijderd

Ik weet niet of dit nuttig is, maar in professionele schema's worden grote netwerken zoals het internet universeel aangegeven als wolk. Dit is iig voor mensen die er verstand van hebben herkenbaar. Een voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://sturtevant.com/reed/pres1.gif

[edit: oh sorry Oh, When. over je post heen gelezen :)]

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 21:56 ]

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

als het een logo moet zijn voor het internet, waarom dat niet iets met een i :? (van Internet)?
een vrij simpele i, lekker vet gedrukt om een aparte kleur achtergrond (geel of oranje of zo), valt lekker op en is goed herkenbaar volgens mij :*)

sterker nog, als je de blauwe e van m$ vervangt met een net zo'n blauwe i.... dan is het EN herkenbaar voor de m$ liefhebbers en EN herkenbaar voor de m$ haters :+

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Kreeg een beetje inspiratie op NaPi2003
(Blaise moet niet zeuren met zijn "tekst != icon" >:)):
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/k.vantsant/internet_logo.jpg
Het schreeuwt wel enorm dat je Ome Bill loopt te neppen, maar ik vind het ergens wel wat hebben... Iemand enig idee of er al ergens zoiets bestaat?
offtopic:
Phear my 1337 Macromedia Flash MX skillz :)

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Ik was op zoek naar een voorbeeld van hoe het niet moet, en waarom je (dus) misschien de letters WWW en een spinnenweb moet vermijden. Ik moest gelijk denken aan een logboek-analyse-programma (de naam ben ik even kwijt) dat een boomstam gebruikt als icon. Alleen een engels-denkende zal dan denken aan een 'log'.

Het spinnenweb is universeler denk ik, maar misschien denk ik dat alleen maar omdat in het Nederlands een web nu eenmaal ook een web is.

Maar goed, dit is misschien interessant leesvoer, niet 100% on-topic maar wel passend in de ontstane discussie: User Interface Internationalization
Pagina: 1