Toon posts:

Goede backup oplossing windows 2000 server incl. exchange

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al gezocht en kan eigenlijk niet echt een simpel antwoord vinden.

Ik zoek een oplossing om regelmatig een totale backup van een server te kunnen maken. Het gaat om een dell poweredge met een 40 gb hd. Hier draait Win 2000 server op met exchange 2000. Dit is bij een therapeutisch centrum, waar de mensnen gigantisch afhankelijk zijn van hun agenda(exchange/outlook) nu wil er zeker van zijn dat als bijv. de hd van de server crashed ik de info terug kan zetten op een nieuwe hd of iets in die trend.

Ik weet dus niet wat ik moet kiezen, een tapestreamer?? een extra 2e hd?? (er zit raid in) of een externe hd? en in combinatie met wat? welke backup software?? of is raid beter en dan gewoon een mirror maken?

Please Advice...

Verwijderd

Ga voor een tapestreamer, afhankelijk van de hoeveelheid data kan je kiezen voor een DAT24 / DAT40, of een DLT drive(80 Gb compressed). Dit in combinatie met
Veritas Backup Exec (9) met de plug-in voor Exchange, en dan ben je voorzien van een goed backup systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met de apparaten van onstream? Is dit niet geschikt, ik heb vernomen dat dit redelijke goede streamers zijn voor de prijs die zei kosten?

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:12

rammes

koekebakker 1e klas

wij gebruiken ARCserv icl een agent voor exchange met als hardware een DLT 808 gig unit. werkt prima

Ik zou het doen!

Verwijderd

Ik zou om te beginnen die harddisk mirroren. Heb je dan een kapotte schijf, dan ben je niet meteen alles kwijt.

Voor de backup inderdaad voor een DLT drive gaan. Zelf gebruiken we hier Arcserve + de exchange plugin. Wij hebben er goede ervaringen mee. Maar je moet zelf beslissen wat het beste bij je past.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik zelf ben er op mijn werk in de praktijk achter gekomen dat een tape erg onbetrouwbaar is, vaak kapot. Lijkt me dat een tape je dus een vals gevoel van veiligheid geeft.

Maar zijn er andere meet betrouwbare oplossingen?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Als het heel critische informatie is zou ik raid gaan draaien en daarnaast elke nacht tapen.

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 14:49
Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 17:46:
Heeft er iemand ervaring met de apparaten van onstream? Is dit niet geschikt, ik heb vernomen dat dit redelijke goede streamers zijn voor de prijs die zei kosten?
Mja in princiepe heb je gelijk over prijs <> kwaliteit, ze kosten niets en zijn ook niets.
Die onstream tape drives zijn behoorlijk fout gevoellig (aantal klanten van me hebben er 1) veel tapes die zomaar dood gaan (na een half jaar ofzo) en drives die ineens dienst weigeren, niet iets wat je wilt hebben in je backup systeem.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
dds4 tapedrive (20/40Gb) en als backupsoftware kan je dan wel ntbackup gebruiken, deze kan namelijk ook exchange backuppen

en als je het professioneel wilt neem je BackupExec 9.0 die heeft meer optie's, en is makkelijker in beheer/onderhoud

A wise man's life is based around fuck you

• DeBolle
  • Laatst online: 19:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik ondersteun zwelgje in zijn advies - ntbackup is de beste en gemakkelijkste oplossing. In de eerste plaats is het natuurlijk 'gratis', belangrijker is dat ntbackup alles kan restoren *zonder* weer te hoeven zoeken naar de installatie CD van welk programma dan ook, *zonder* zoeken naar license keys, *zonder* installatie van device drivers.
Kortom, een Windows 2000 systeem met Exchange heeft standaard al alles aan boord om een snelle disaster recovery te waarborgen.
Want een backupprogramma koop je dus om backups te maken, maar het doel van een backup is dat je het ooit, als het nodig is, moeiteloos wilt kunnen restoren.
In mijn werk heb ik dagelijks te maken met restores van gecrashte servers en iedere klant geven wij allemaal het advies serieus te kijken naar ntbackup omdat dat programma in de praktijk *altijd* alles goed kan restoren.
Alle andere pakketten, van Brightstor, Legato, Omniback, TSM tot aan zelfgemaakte .zip scripts, vertonen zonder uitzondering nukken bij een restore. Dus, haal een tapedrive, sluit hem aan, schedule elke nacht een volledige backup en klaar ben je :)

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je een goed compromis tussen snelheid en betrouwbaarheid zoekt, kun je gaan backuppen naar een NAS device. Die dingen zijn niet zo duur en zijn een stuk sneller dan tape devices. Desnoods kun je ook nog de backup op je NAS naar tape gaan streamen om een soort van archief aan te leggen.
Verder zou je je eens moeten verdiepen in backup en restore procedures; het Exchange Disaster Recovery Whitepaper is een goed begin

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 17:20
Veritas + exchange plugin. Werkt als een trein. Zorg wel voor een goede tapeunit en geen gare failite onstream.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 20:25

WPN

ik ben het niet eens met DEBOLLE.... ntbackup is NIET de beste oplossing omdat NTbackup een uitgeklede beperkte versie is, wel de makkelijkste en goedkoopste

als je zo afhangt van je systeem moet je goede spullen kopen
dus geen dds tape maar DLT en een goed en uitgebreid backup programma, veritas is goed inderdaad

veritas windows servers

diskmirroring kan je ook daarnaast gebruiken
maar zeker altijd backup doen (en de tapes in een brandvrije kluis bewaren en een extra set in een kluis ergens in een ander gebouw (bank) zodat als het gebouw platbrand, je toch nog tapes met backup heb die je kan gebruiken)

[ Voor 32% gewijzigd door WPN op 19-09-2003 19:49 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
dlt+arcserve... kost wat maar de restore mogelijkheden zijn wel het mooiste van het mooiste

heb je geen geld voor dure backup

gebruik extra hdd + veritas inc met backup folder

werkt ook goed, alleen ja, zit je weer met een hdd
het kan nog goedkoper, standaard ntbackup met extra hdd, niet het mooiste maar het werkt

• DeBolle

DeBolle

Peluso schreef op 19 September 2003 @ 19:46:
ik ben het niet eens met DEBOLLE.... ntbackup is NIET de beste oplossing omdat NTbackup een uitgeklede beperkte versie is, wel de makkelijkste en goedkoopste

als je zo afhangt van je systeem moet je goede spullen kopen
dus geen dds tape maar DLT en een goed en uitgebreid backup programma, veritas is goed inderdaad

veritas windows servers
Tsja, het gaat hier om 1 server met Exchange en max 40GB aan data. Dan ga ik niet adviseren een paar duizend euro uitgeven voor een backupprogramma dat voor het doel waar het voor gebruikt gaat worden geen enkele meerwaarde heeft boven ntbackup.
De TS geeft aan dat hij een totale recovery wil doen als een disk defect raakt. Dat betekent elke dag een betrouwbare, normale, offline backup van het gehele systeem. Het liefst te schedulen natuurlijk - en daar hebben we ntbackup voor.
Voor een totale recovery na een defecte disk is dan alleen Windows 2000 nodig. Installeren, tapedrive aansluiten, catalogiseren en restoren maar!

Stel dat de TS Veritas heeft gebruikt voor de backups, dan zal hij na de installatie van Windows 2000 eerst Veritas moeten installeren en configureren en dan pas gaan restoren.
Ergo, meer werk en langere doorlooptijd met meer kosten. Het eindresultaat bij beiden is immers bij beide producten exact hetzelfde - een werkende server.

Dat ntbackup ten opzichte van andere niet-gratis producten er niet sexy uitziet en geen leuke wizards heeft voor het configureren van het tapedevice en dergelijke is van geen belang als ik kijk naar de gevraagde functionaliteit.
Tot slot nog mijn ervaringen met backuppakketten en Windows 2000 in een recovery situatie - ntbackup is het snelste en meest bedrijfszeker te restoren. Die ervaringen zijn niet gebaseerd op twee restores of zo, maar op enkele duizenden disaster recoveries (zie http://www.getronics.com/...a/ICT_Office_Recovery.htm voor wat ik doe) zodat ik dit toch met enige zekerheid kan stellen :)
diskmirroring kan je ook daarnaast gebruiken
maar zeker altijd backup doen (en de tapes in een brandvrije kluis bewaren en een extra set in een kluis ergens in een ander gebouw (bank) zodat als het gebouw platbrand, je toch nog tapes met backup heb die je kan gebruiken)
Hier zijn we het gelukkig toch weer roerend eens :) Mirroring is heel aardig als je bescherming wilt tegen het defect raken van een disk, het beschermt niet tegen acties van gebruikers ('Ja, ik dacht, die directory kan wel weg') of vandalisme, diefstal, brand en andere calamiteiten waarbij de server niet meer beschikbaar is.
Dus inderdaad de tapes niet bij de server bewaren maar ergens anders.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

On Stream is failliet, tapestreamers worden niet meer gemaakt. Her en der hoor ik van leveranciers dat ook de tapes EOL beginnen te worden. Ze zijn nauwelijks meer te verkrijgen en zijn ze dat nog wel, dan zijn ze schreeuwend duur.

Als de data niet verder gaat groeien als de genoemde 40Gb, zou ik gaan voor een DDS4 tapestreamer.
Backup Software maakt opzich niet zoveel uit, zolang deze een plugin heeft voor Exchange.

Maak iig ook een backup van je system state. Indien je schijf chrased en je zet er een nieuwe in. Even w2k opnieuw installeren + de geinstalleerde software -> System State terug -> rest v.d. backup -> klaaro

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Gebruik zelf hier (één 2K + exchange-server) AIT (Advanced Intelligent Tape) van 35/70 GB in combinatie met NTBackup. De Server is voorzien van 2x80GB (mirror).

Simpele en relatief goedkope oplossing (AIT-unit is niet echt goedkoop; +/- € 1400,- maar toch, als dat alles is wat nodig is). Het grootste nadeel vind ik dat ik NTBackup geen reports kan laten mailen of printen.. dat zou de enige meerwaarde zijn die ik van ntbackup zo snel zou verlangen...

• DeBolle

DeBolle

Inderdaad, het zou fijn zijn als ntbackup even printte of mailde of er succes of failure was bij de backup - de batch op http://weblogs.asp.net/doubinski/posts/8457.aspx kan dat gelukkig.

Verwijderd

40Gb is wel lastig, net teveel voor een DDS-oplossing. DLT is gelijk zoveel duurder.

Ik zou beginnen met een softwarehardware RAID, dit kost je alleen 1 extra HD. Je hebt dan al een redelijke veiligheid, behalve als bv. het pand in de fik vliegt. Dat is dan ook de voornaamste reden voor een tapedrive: je kunt je backups off-site bewaren.
(edit: zag dat er RAID in die machine zat, is die wel ingeschakeld?)

Als software voor de backup heb ik hele goede ervaringen met Arcserve en de Exchange plugin. Je kunt hiermee zowel de hele server backuppen (ala ntbackup), maar ook op bricklevel (individuele mailboxes). Met AS is het ook mogelijk alleen van die 1ne user de mail te herstellen, dat lukt je met NTbackup niet.

Daarnaast helpt het om verwijderde items langer te bewaren op je exchange server. Zet deze tijd bv. op 6 maanden, dan weet je bijna zeker dat je je backup alleen nodig hebt voor een defecte server en niet omdat een user per ongeluk verkeerd geklikt heeft.

Vergeet idd. niet een ERD te maken, die kan verdomd handig zijn.

//edit
DeBolle:

Leuk dat je bij getronics werkt, maar dat zegt niets. Het grootste gepruts wat ik in mijn carriere heb mogen zien, was uitgevoerd door Getronics. Dat is een eenmalige ervaring en zegt niets over Getronics, er zal best kwaliteit zitten. Het geeft echter wel aan dat het geen bewijs van kwaliteit is.

Los daarvan: NTBackup is leuk als je idd. 1 keer een (attended) backup moet maken oid. NTbackup aanraden als vaste backup-oplossing is alleen budgetair verantwoordbaar imo. Als het budget ervoor is, is bijna elke andere oplossing voor het periodiek en unattended maken van backups beter dan NTBackup. Het
ingeven van een GFS schema bv. kun je in ntbackup wel vergeten.

Voor TS, de hamvraag: wat is je budget?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 23:13 ]

• mutsje
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

TS ga je zelf eerst eens aantal vragen stellen binnen de organisatie.

Hoe belangrijk is de data.
Moet de machine ten alle tijden bereikbaar zijn

Ntbackup is inderdaad gratis maar kan geen openfiles aan. Backup-Exec is duur maar met de 2 plugins (die je nodig hebt) Open file option & Exchange Agent pakt ie wel alles wat er gebackupt moet worden.

Hoe is je huidige situatie staat je OS op een Mirror en je Exchange database op Raid5? Of is dit ook "goedkoop" opgezet?

Ga alles wat hier gemeld is een naast elkaar leggen en ga AUB niet naar de goedkooptste(achteraf meestal duurkoop) oplossing kijken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Begin eerst maar eens met d volgende info :

- Wat is je budget
- Wat 'kost' een dag downtime ?
- Wat moet er gebackupped worden ?
- Wil je ook mailboxxen appart kunnen backuppen/restoren ?

Dit is veel te weinig info, en resulteert in een opsomtopic (goede replys daargelaten uiteraard).

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info, ik denk dat ik ten eerste die mirror ga maken met een 2e hd.
En daarnaast ga kijken voor een dds4 drive. Het kost geen handen vol met geld als de server er een dag uitligt maar het schaad wel het gezicht van het bedrijf.
Ze zijn nu erg in de groei, willen graag dat de IT goed verzorgd word en zijn ook bereid te investeren in goede appartuur, het moet natuurlijk wel in verhouding blijven.

Echt hartelijk dank voor al het advies en materiaal, ik denk dat ik nu een goede keuze kan maken om voor een betrouwbare restore te zorgen.
Pagina: 1