Groot verschil prestatie games, met vergelijkbaar systeem

Pagina: 1
Acties:

• RAZORDUDE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-12-2021

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
Er zijn misschien wel veel topics over geweest maar ik kon niet een topic vinden die mij ermee kon helpen, tis zo'n breed onderwerp.

Spellen draaien bij een vriend van mij (specs onderaan) veel beter.
Om een voorbeeld te nemen, hij heeft bijna 170 fps bij q3 en ik heb max 90.
En Enter the matrix draait bij hem ook veel beter.
Alle spellen zijn met ongeveer dezelfde instellingen.
Ik heb altijd al max 90 fps gehad met mn Radeon, ik had toen een ASUS a7v 133/512mb SDRAM/Athlon 1800+.

Ligt het nou gewoon aan het moederbord, of aan de combinatie?

mijn systeem:

- AMD Athlon 1800+ (niet overgeklokt, dus @ 1533)
- ASUS a7n8x deluxe
- 512mb DDR pc 2700 (kingston)
- Hercules Radeon 8500 LE 64mb (catalyst 3.7)
- SBlive! 1024
- Maxtor 120gb 8mb cache 7200 rpm
- Windows 2000 - sp3

pc van een vriend van mij:

- AMD Athlon 1800+ (niet overgeklokt, dus @ 1533)
- MSI KT3 Ultra (via 4.49 drivers)
- 512MB DDR 266 PC2100
- ApolloATI Radeon 8500 LE 64mb (catalyst 3.7)
- SB Live 5.1 Digital
- Maxtor 80GB 2mb Cache 7200rpm
- Windows XP Pro + SP1

[ www.coredamage.com ] - [ Z mod (W40k:DOW) ]

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 08:26
Alle drivers voor de chipset gecontrolleerd? wat zijn de 3dmark scores? Staan de drivers van de videokaart gelijk ingesteld?

[ Voor 28% gewijzigd door jaspov op 19-09-2003 17:17 ]

Verwijderd

Die "PC van een vriend" is dus van mij ;)
Ik heb in de control panel alles op high quality ingesteld, zowel D3D als OpenGL. Ik heb de videokaart ook niet overgeklokt. Draait op normale snelheid @250mhz.
Hij haalt 90fps in Quake 3, dat haalde ik eerst altijd met mijn Kyro 1. Dus het is allemaal heel erg vreemd.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Software, iets anders kan de oorzaak niet zijn want jouw systeem behoort op basis v.d. hardwarespecs zelfs een procentje sneller te zijn. Het enige grote verschil dat ik kan zien is het OS. Installeer voor de grap eens XP Pro + SP1 op een andere partitie (je kunt 't er daarna zo weer afgooien) plus alleen de games en natuurlijk de juiste drivers en meet dan weer eens :)

Oh, kijk ook even naar de geheugeninstelling op je bord, draait dit op 133 of 166MHz? (in sync met de FSB, dus in jouw geval 133MHz, is namelijk sneller)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ktulu666
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 17:52
hum lijkt alsof je vsync aan hebt staan
daardoor heb je als je monitor op 85 hz staat
max 85 fps

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
ktulu666 schreef op 19 September 2003 @ 18:00:
hum lijkt alsof je vsync aan hebt staan
daardoor heb je als je monitor op 85 hz staat
max 85 fps
Precies, standaard heeft q3 een limiet van 85fps (com_maxfps 85) en dit resulteert meestal in fps van tegen de 90. Gebruik dus effe om te testen de q3config van je vriend en benchmark dan nog eens.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
Ik heb vsync niet aan.

Ik had com_maxfps op 85 staan idd, en ik had het ook bij RTCW: Enemy Territory (q3 engine) veranderd naar max 200 en als ik in de lucht keek zag ik wel 200 fps staan (map: fueldump) maar toen ik weer voor me keek had ik gem 60 fps, buiten dus.

Battlefield draait bij mij soms heel goed en soms weer slecht, als ik op bepaalde stukken snel om me heen kijk dan schokt het heel erg, en dat is heel erg irritant.
Ik heb de grafische kwaliteit op 60% gezet omdat op een bepaald stuk van een map het zo erg schokte dat ik gewoon 1 fps had, en nu draait het wel goed maar op sommige stukjes schokt het nog een beetje.
Volgensmij had ik nog de demo gespeeld met mn kyro II en die demo draaide toen zelfs goed.

Ik zal morgen ff naar de geheugen instellingen kijken.

Verwijderd

Was het met die Kyro wel hetzelfde wat jullie systemen deden?
Leen dan eens zijn 8500 en kijk of dat wat uitmaakt.

(Zover ik mij herinner was de Hercules 8500LE wel zo'n beetje de langzaamste LE, maar dat het ZOVEEL scheelde , nee ...)

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
Abbadon schreef op 19 September 2003 @ 17:22:
Software, iets anders kan de oorzaak niet zijn want jouw systeem behoort op basis v.d. hardwarespecs zelfs een procentje sneller te zijn. Het enige grote verschil dat ik kan zien is het OS. Installeer voor de grap eens XP Pro + SP1 op een andere partitie (je kunt 't er daarna zo weer afgooien) plus alleen de games en natuurlijk de juiste drivers en meet dan weer eens :)

Oh, kijk ook even naar de geheugeninstelling op je bord, draait dit op 133 of 166MHz? (in sync met de FSB, dus in jouw geval 133MHz, is namelijk sneller)
Bios instellingen:

CPU external frequency: 133mhz
system performance: optimal
memory frequency: by SPD
resulting frequency 166mhz

Verwijderd

Is er toevallig geen refreshratefix nodig voor Windows 2000 net als voor Windows XP het geval is?

• Macabre
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 11:39

Macabre

Euhh...

Hey, ik heb ook een Hercules 8500LE (verdere specs zie mijn sig)
(DX9.0b / Cat3.7 / nForce drivers 2.45)

In BF heb ik ook heel vaak dat het soms wel goed loopt en soms absoluut niet... het schokt dan echt erg ...maybe dat het aan de Hercules kaart ligt?
de Catalyst 3.7 werken bij mij ook een stuk minder dan de 3.6 btw.. (maarja dat is natuurlijk bij elk systeem anders)

Heb je je nForce drivers wel geinstalleerd ?

[ Voor 34% gewijzigd door Macabre op 20-09-2003 21:06 ]

..:: Specs ::..

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Hou er wel rekening mee dat WinXP kwa opengl/d3d performance simpelweg een stuk beter is dan win2k in veel gevallen, in bepaalde combinaties kan dit ook best veel schelen, misschien bij wijze van test even xp dr (erbij) op mikken om te kijken hoeveel het scheelt in performance.

Verder moet je natuurlijk zowieso wel je nForce2 drivers installeren, en de Ati Catalysts...

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 17:53
RAZORDUDE schreef op 20 september 2003 @ 20:24[/message]:

Bios instellingen:

CPU external frequency: 133mhz
system performance: optimal
memory frequency: by SPD
resulting frequency 166mhz
Probeer je CPU/Mem ratio eens op 1:1 te zetten ipv auto ... misschien helpt dat (een beetje)

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
Caesartje schreef op 20 September 2003 @ 21:11:
Hou er wel rekening mee dat WinXP kwa opengl/d3d performance simpelweg een stuk beter is dan win2k in veel gevallen, in bepaalde combinaties kan dit ook best veel schelen, misschien bij wijze van test even xp dr (erbij) op mikken om te kijken hoeveel het scheelt in performance.

Verder moet je natuurlijk zowieso wel je nForce2 drivers installeren, en de Ati Catalysts...
verschil tussen win2k en xp is echt niet zo groot dat je et verschil gaat merken, ik heb zelf jaren win2k gedraaid, en het is echt niet zo dat je dan ineens verschil merkt zodra winxp gaat gebruiken met eenzelfde systeem..

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20
Er zit wel een verschil tussen 2k en XP , ik heb het zelf wel meegemaakt dat ik bijvoorbeeld bij XP ongeveer 3300 3dmarks 01 haal en bij 2k ongeveer 2400 3dmarks 01 :+. Dus, er zit wel degelijk een verschil :P.

Verwijderd

Termi schreef op 20 september 2003 @ 23:22:
Er zit wel een verschil tussen 2k en XP , ik heb het zelf wel meegemaakt dat ik bijvoorbeeld bij XP ongeveer 3300 3dmarks 01 haal en bij 2k ongeveer 2400 3dmarks 01 :+. Dus, er zit wel degelijk een verschil :P.
Onzin. Zoek eens benchmarks op internet. Als je op beide systemen Dx8.1 of Dx9.0 en dezelfde drivers draait, dan zijn ze ongeveer even snel.

Ik heb Dx9.0b geïnstalleerd, de laatste officiële Detonators, en mijn Intel chipset drivers. Ik draai op een P4 2.4 (niet overgeklokt op het moment), een Asus Ti-4600 (niet overgeklokt), met Win2k SP4. Als ik 3dmark 2001SE Build 330 draai, dan zit ik met mijn score van tegen de 14.000 3dMarks gewoon "on par". In de Futuremark database staan vergelijkbare systemen, zowel onder Win2k als XP, met ongeveer dezelfde score.

Het verschil dat jij opnoemt is gewoon veel te groot.

Win2k: 2400 => 100%
WinXP: 3300 => 137,5%

Dat is een verschil van ruim 37%, en WinXP is echt niet zóveel sneller. Als dat waar was, dan was ik allang overgestapt.

Zie deze link. Daarin is in sommige testen Windows XP iets sneller, en in anderen Windows 2000. Ze liggen echter steeds zéér kort bij elkaar. De geteste systemen zijn dan wel wat ouder, maar ik denk niet dat het geschetste beeld bij nieuwere systemen verandert.

• The Third Man
  • Laatst online: 08:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Is er bij de trage pc misschien een vaste hoeveelheid virtueel geheugen ingesteld? Dat was bij een vriend van me het geval, waardoor veel zware spellen vastliepen of traag werden doordat Windows XP een ruimteprobleem kreeg. Toen ik het had ingesteld op 'door Windows laten beheren' ging alles weer vloeiend.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
Ik was vergeten om de nForce drivers te installeren 8)7 , en nu schokt Battlefield niet meer op bepaalde maps, waar het hiervoor wel schokte wanneer ik snel om me heen keek.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:02

EraZor

Don't mention the war

Hoeveel scheelt het nu nog in performance/ Ik gok nog maar heeeeel weinig, of niet? ;)
Pagina: 1