[Mandrake]Muis werkt niet, hoe aan te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik ben gisteravond maar is voor de 2e keer aan de gang gegaan met Mandrake (9.2 Beta). De vorige keer werd ik zo wanhopig dat ik maar weer Windows XP had geinstalleerd :+

Het probleem: muizen werken niet in Mandrake (KDE/Gnome). Ik zit nu al vanaf gisteravond te zoeken naar hoe ik dit in godsnaam aan de praat moet krijgen maar het lukt niet :(

Wat ik al gevonden heb.

Ik kom regelmatig teksten als dit tegen:

code:
1
2
3
4
5
Section "InputDevice"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5"

deze moet je dan in je XF86Config moet plaatsen. Maar ik kan het bestand helemaal niet vinden ? Ook krijg ik regelmatig meldingen als permission denied, dit komt natuurlijk omdat ik geen rootrechten heb ? Hoe krijg ik die in die commandline modus?

Ik heb de muis geprobeerd in USB en PS2 maar het mag niet baten.
Ik weet inmiddels wel dat ie wordt gevonden als /dev/usbmouse maar daar kan ik verder weinig mee :(

Ook het Mandrake Control center, waar je zoiets in zou kunnen stellen, kan ik niet gebruiken aangezien laatstgenoemde niet te bedienen is met het toetsenbord :(

Dingen als
Verwijderd schreef op 06 February 2001 @ 19:24:
Volgens mij moet je usb-muis support evenals andere devices die op usb aangesloten worden in de kernel meecompileren. Als ik met niet vergis zit er een compleet menu in "make menuconfig" voor usb-devices bij het configureren en compileren van je kernel.

Ik weet het niet helemaal voor 100% zeker hoor, aangezien ik geen usb-apparatuur heb staan die is aangesloten op een linux-bak.
en
wzzrd schreef op 09 March 2001 @ 21:30:
Nou daar komt 'ie:

er hangt hier namelijk een M$ IntelliMouse Explorer op USBaan een Linux-bak (kernel 2.4.2, XFree 4.0.2).

Compileer kernel met USB, HID, USB-UHCI etc als modules.
Installeer package rcusb (wel handig).
Installeer XFree86 4.0.2, scheelt ook wel.
Ik heb GPM draaien, zodat ik ook muis heb bij console. Muis moet op /dev/mouse. Protocol imps2 (voor GPM) of imps/2 voor X.
Pas je /etc/X11/XF86Config aan met bovenstaande gegevens: device en protocol.

Bij mij werkt dit prima. Overigens laadt mijn kernel bij het opstarten _wel_ USB en HID maar faalt bij USB-UHCI. Misschien is dat het, mag dat niet of zo. Suc6

<edit>
BTW:
- Suse 7.0
- VIA chip op mobo, usb-_U_hci (voor intel ook)
- probeer ook een depmod -a na je make modules_install
- modules laden _niet_ allemaal standaard direct bij het opstarten. Dat is de hele truc van modules!! ;)
heb ik weinig aan. Kernel compileren? :/ :/ Heb echt geen flauw idee hoe ik daar aan moet beginnen :/

* Glashelder heeft nou wel een beetje genoeg van het zoeken en lezen. Ik snap er weinig van en ik kan er ook weinig mee. Kan iemand me helpen? Vast wel :Y)

;(

Het gaat overigens om een Logitech USB Optical

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 19-09-2003 16:50 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Met "su" kan je jezelf rootrechten geven.
XF86Config kan vinden in "/etc/X11/XF86Config(-4)" (soms staat er een "-4" achter).

Geef eens de output van "ls -la /dev/input/mice"

Als je op de commandline zit.. draai dan eens het tooltje: "kudzu"
Dat is lekker simpel en wil wel eens je hardware aan de praat krijgen zonder al teveel gesleutel.. al denk ik dat Mandrake die wel als startup progsel laad. iig was dat met MDK 8.1 al zo, de distro waar ik mee begon :)

[ Voor 50% gewijzigd door DeMoN op 19-09-2003 17:03 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
DeMoN schreef op 19 September 2003 @ 17:01:
Met "su" kan je jezelf rootrechten geven.
:Y)
Geef eens de output van "ls -la /dev/input/mice"
code:
1
crw-r--r--        1 root     root     13     63 jan   1   1970   /dev/input/mice

stond over deze code niets in de NOS faq?

Waar en met welk commando start ik dat tooltje kudzu?

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 19-09-2003 17:11 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik ben nu aangemeldt als root, maar als ik die config wil openen krijg ik nog steeds een permission denied? :(

edit: @%#@ dubbelpost

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 19-09-2003 17:12 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

dual-zip schreef op 19 September 2003 @ 17:12:
Ik ben nu aangemeldt als root, maar als ik die config wil openen krijg ik nog steeds een permission denied? :(

edit: @%#@ dubbelpost
Ja, je opent em zeker vanuit een grafisch iets. KDE? Konqueror? Gnome? Nautulis?

Je moet het gewoon allemaal vanaf de commandline doen. X is als user ingelogged en op de commandline ben je nu root. Probeer dus met een cli based textverwerkertje te werken. Probeer commando's als: pico, ee, joe, nano of vi ;)

Verder denk ik dat je gewoon wat USB-muis howto's moet zoeken op internet.
Echt, dit is niet rot bedoelt maar jij bent het zat om nog meer te zoeken/lezen.. maar dat MOET je wel doen als je nieuw bent @ linux.. ik heb ook dagen zitten zwoegen en alleen maar doorgezet.

www.google.com/linux
Dat is nu je beste vriend ;)

Als je er ECHT niet uitkomt, vraag het dan gerust hier :)
Als je commando's als "su" nog niet kent ga je me ook niet wijsmaken dat je veel over linux heb opgezocht ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 19-09-2003 17:18 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zit echt in die commandline, niet in Gnome noch in KDE.

maarja zal nog wel effe verder stuntelen. Totdat ik weer een kernel panic tegenkomen (heb die vandaag al 3 keer gehad :+)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

dual-zip schreef op 19 September 2003 @ 17:20:
Ik zit echt in die commandline, niet in Gnome noch in KDE.

maarja zal nog wel effe verder stuntelen. Totdat ik weer een kernel panic tegenkomen (heb die vandaag al 3 keer gehad :+)
"chmod 770 /etc/X11/XF86Config(-4)"

;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Als je commando's als "su" nog niet kent ga je me ook niet wijsmaken dat je veel over linux heb opgezocht
Die had ik wel gevonden hoor. Dacht alleen dat hij niet werkte omdat ie geen sterretjes gaf. Nu nog uitzoeken hoe ik XF86Config-4 kan openen. Weet namelijk alleen hoe ik m kan uitvoeren :+ (./<...>)

vi dus, heb alleen het idee dat ik hem aan het verkl*ten ben :+

edit: Ben hem volledig aan het reinstalleren. En de muis werkt (iig in de setup :o :*))

[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 19-09-2003 17:42 ]

Pagina: 1