Toon posts:

Abit NF7-S vs Processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nieuw hier dus schiet mij niet af als de vraag hier al is gesteld geweest. Ik heb een search gedaan maar niet echt iets gevonden dat verband hield met mijn probleem.
Ook op google vond ik niets dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb mij vorige week een nieuw moederbord besteld en een grafische kaart. Deze morgen kwam alles toe en heb ik alle componenten deftig gemonteerd. Maar dan begonnen de problemen pas. Ik kreeg een error toen ik Windows XP wou installeren. DAt heb ik gelukkig kunnen verhelpen, maar het volgende probleem blijft gewoon hangen.

Ik heb een AMD 1.4 Ghz. In de bios stond hij vanaf het begin aangeduid als 600(100). Dit is natuurlijk veel te weinig dus zet ik hem naar het juiste. Ik start op, doe hetgeen ik moet doen maar na een paar minuten freezed de pc gewoon. Ik heb het daarna getest op 10.5x133 en 14x100, telkens nada. Bij 14x100 duurt het wel een tijdje langer, maar toch blijf ik hetzelfde probleem voorhebben.
Toen dat niets hielp heb ik hem maar gezet op load optimized default. Als ik toen terugkeer bleek het op 14x100 te staan. Op goed geluk dan maar opgestart en wat geinstalleerd enzo, maar na een tiental minuten ongeveer was het weer gedaan met de pret.
Aan de temperatuur ligt het niet want mijn CPU is iets van een 43°.
Dan maar eens het ram getest, maar 2 verschillende latjes uitgeprobeerd en ik had net dezelfde problemen voor. Aan de koeling ligt het niet vermoed ik aangezien de temperatuur niet echt abnormaal te noemen is.

Hopelijk kan iemand mij helpen want ik weet het echt niet meer

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
geef je voedingswaarden eens door...

zowel idle als stressed graag ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Banshee op 19-09-2003 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dat te weten komen? :). Ja sorry, echt onderlegd ben ik nog niet op dat vlak, we leren beetje bij beetje bij :).

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 11:11

Ulti23

Quality Time

Voedingswaarden kun je zien in je BIOS, bij 'PC Health'. Waar je op moet letten is dat ze niet teveel afwijken, ik geloof dat je een marge van 10% moet nemen op je 5 en 12 V. lijnen en een marge van 5% max. op je 3,3 V. lijnen.

I pitty the fools who took my game-station.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit je helpt, ik hoop het alvast :-)

CPU Core Voltage : 1.76V
VCC Voltage (+2.5) : 2.68V
I/O Voltage (+3.3V) : 3.29V
+5V : 4.94V
+12V : 11.85V
-12V : -12.36V
-5V : -4.99V
3.3V Dual Voltage : 3.48V
Standby Voltage (+5V) : 4.89V

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voltages lijken in orde. Al zegt dit natuurlijk nog niets over eventuele spanningspieken of -dalen
Voel ook eens aan het koelblok dat op je processor zit. Brand je daar je handen aan, dan is er uiteraard toch iets mis met de temperatuur (sensoren zijn niet altijd even nauwkeurig).

Voel ook even of het koelblok toevallig niet té koel is. Dan kan het zijn dat processor en koelblok niet goed contact maken (koelpasta gebruikt?)

Helpt het allemaal niet...dan even memtest doen. Download http://www.memtest86.com/memt30.zip
Zet het op een floppy en boot vervolgens van dat floppy. Laat memtest een uurtje draaien ofzo. Geeft ie fouten (ook al is het maar een enkele) dan is je geheugen niet in orde :)

Helpt ook dat niet (geheugen dus ook OK) dan kan je proberen de videokaart te vervangen. Even een ander lenen dus.

Mocht dat je niet helpen....test dan je harde schijf in een andere PC met Fdisk ofzo.
Vervolgens kan je de voeding nog vervangen door een (nieuw/geleend) exemplaar. Hoeveel watt is je huidige voeding trouwens?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Topicstarter
Koelblok heeft wel warm, maar niet echt superheet. Koelpasta zit er op, dus daaraan zal het wel niet liggen vermoed ik.
Memtest kan ik doen, maar het zou mij verwonderen dat het daaraan ligt. Geheugenlatjes werkten perfect in mijn vorige pc, bij het oversteken zou er dan iets moeten misgelopen zijn? En dan nog bij allebei tegelijk, zou wel heel toevallig zijn. Nuja, het kan altijd dus ik wil het wel eens proberen. Probleem is dat mijn floppydrive de geest gegeven heeft (een ongeluk komt nooit alleen), dus ik moet wachten tot er iemand bijspringt. (beetje laat nu :)).

Videokaart kan ik vervangen, ik heb hier nog een geforce 3 op overschot liggen dus dat kan ik altijd eens testen. Alvast bedankt voor het advies. Hopelijk zit de oplossing ertussen :).

Verwijderd

Topicstarter
Net ff alles deftig gecheckt en om eerlijk te zijn heeft de koelblok niet echt warm. Ik heb eens pcdoctor geinstalleerd en bij het opstarten geeft hij een cpu temp aan van 59°. Nadien zakt het wel tot ongeveer 48°, maar het blijft rond die temperatuur schommelen. Misschien dat het daaraan ligt?

Verwijderd

Topicstarter
Getest met een andere grafische kaart, met verschillende settings, hij blijft vastlopen

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-08 15:48

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 23:22:
Net ff alles deftig gecheckt en om eerlijk te zijn heeft de koelblok niet echt warm. Ik heb eens pcdoctor geinstalleerd en bij het opstarten geeft hij een cpu temp aan van 59°. Nadien zakt het wel tot ongeveer 48°, maar het blijft rond die temperatuur schommelen. Misschien dat het daaraan ligt?
Als je cpu warm is maar je koelblok niet, dan is er iets geks aan de hand. Kennelijk wordt de warmte niet naar het koelblok afgevoerd, of je cpu is niet werkelijk 59 graden. Probeer het ding eens opnieuw te monteren, een bolletje koelpasta erop dat een filmpje wordt als je het uitsmeert.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Net alles opnieuw aangesloten en de koeler er correct op aangesloten en nu wordt hij wel warm. Probleem is dat de processor zelf ook veel te warm wordt. Daarnet even Gta:VC gespeeld en na ongeveer 5 minuten keerde hij terug naar zijn desktop met de melding dat de temperatuur veel te hoog was. Bij consultatie van windoctor gaf hij een temperatuur aan van 66°, veel te warm dus. Ik hoop dat ik nu eindelijk het probleem gevonden heb eerlijk gezegd.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 12:24:
Net alles opnieuw aangesloten en de koeler er correct op aangesloten en nu wordt hij wel warm. Probleem is dat de processor zelf ook veel te warm wordt. Daarnet even Gta:VC gespeeld en na ongeveer 5 minuten keerde hij terug naar zijn desktop met de melding dat de temperatuur veel te hoog was. Bij consultatie van windoctor gaf hij een temperatuur aan van 66°, veel te warm dus. Ik hoop dat ik nu eindelijk het probleem gevonden heb eerlijk gezegd.
die temperatuur is nog niet schrikbarend (max 95c), je zou wel kunnen kijken of je een betere fan/heatsink combo kan plaatsen, en een tweetal case-fans kunnen ook geen kwaad.
Dan maak je een intake aan de voorkant, en een outtake aan de achterkant onder je voeding.

Dan ben je al een hoop warmte kwijt.
Hou wel in je achterhoofd dat de oude thunderbird lijn van AMD vrij warm wordt.(helemaal als je gaat oc-en :Y) }) )

Met een beetje fatsoenlijke koeler en een casefan moet je stressed op een graad of 55 max komen, dat is nog wel netjes. Het kan nog veel lager, maar dan gaan je koelers flink geld kosten :P

Suc6.
Pagina: 1