Maxtor 160GB SATA - verknalde partities / checkdisk

Pagina: 1
Acties:

• 7th Sin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 12:40
Sinds kort heb ik een nieuw systeem:
Case: AOpen BigTower ATX, 350Watt
Motherboard: Asus P4C800 Deluxe
CPU: Intel Pentium 4 2.80Ghz, 800Mhz FSB
CPU Cooler: Zalman CNPS6500B-Cu
Memory: 2 x Kingston HyperX DIMM 512MB DDR PC3200 400MHz (dual channel configuration)
Videocard: Asus V9280 GForce4 Ti4200-8X, 128Mb DDR
Harddrive: 2 x Maxtor DiamondMax Plus 9, 160Gb, 7200rpm, 8M, SATA (geen raid setup)

Schijven ingedeeld als volgt:
HD1:
C: 4.77 GB (OS schijf)
E: 38.15 GB (Games)
F: 38.15 GB (grafische programmas zoals Photoshop en Lightwave)
G: 38.15 GB (nog leeg)
H: 33.44 GB (rotzooi van m'n ouwe schijven)

HD2:
D: 38.15 GB (programma's)
I: 38.15 GB (mp3'tjes movies en plaatjes)
J: 38.15 GB (mp3'tjes movies en plaatjes)
K: 38.22 GB (mp3'tjes movies en plaatjes)

Alle schijven zijn met NTFS geformateerd, clustergrootte 4kb.

Mijn probleem is het volgende:
Als ik mijn systeem een aantal uren laat aanstaan met veel hard disk activiteit dan raakt op een of andere vage manier mijn D: partitie en soms ook mijn K: partitie corrupt. Tot nu toe heb ik dit op twee manieren voor elkaar gekregen.
1.) Het draaien van Kazaa Lite K++ 2.4.2
2.) CD's met mp3'tjes en films naar m'n HD copieren.
Bij het opnieuw opstarten krijg ik dus checkdisk voor m'n neus en als checkdisk klaar is heb ik weer zo'n beetje een nieuwe lege partitie (en kan al m'n zooi weer opnieuw installeren).

In eerste instantie dacht ik dat het probleem aan het moederbord lag (de USB piepjes van m'n P4C800 zetten me op het verkeerde been). Ik las echter hier in het forum dat dat normaal is voor dit moederbord. Overclocken lukt ook vrij netjes (al heb ik het beperkt gehouden tot 10%). Systeem draait verder ook stabiel.
Ik heb ook Memtest nog gedraaid (hoop dat dat de goede naam is. Het moest wel uren draaien). Ook met Memtest kom ik geen fouten tegen.

Ook heb ik nog Windows XP prof geinstalleerd, maar ook onder dit OS krijg ik hetzelfde probleem.

Ik krijg nu dus wel heel erg het idee dat 1 van m'n HD's niet helemaal lekker is. Om dit te controleren heeft Maxtor het tooltje PowerMax. Helaas detecteerd dit tooltje mijn HD's niet (ook al zeg Maxtor op de site dat ie wel SATA schijven moet kunnen checken).

Ik ben al flink aan het rondneuzen geweest bij de knowledge base van Maxtor en op de GoT forums. Ook via Google heb ik al geprobeert een oplossing te vinden. Dit is mij echter tot op heden niet gelukt, vandaar dat ik het via deze post probeer.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

• gimbal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
IDE kabel al vervangen?

• 7th Sin
Ik heb wel de kabeltjes omgewisseld... En het probleem blijft bij die ene drive...
Zou 'm dus graag willen testen. Heb ook al een vraag uitgezet bij Maxtor of die al weten hoe ik een SATA kan testen.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

ondersteund je bios wel 48bit lba?

het feit dat k (einde van de disk) het begin overschrijft zet me tot denken..

If you choose to criticise you choose your enemies

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:23

w0w

Ik had precies hetzelfde net als jij (alleen dan met een seagate), seagate website herkende ook geen foutjes (seatools ofso) maar toen ik SMART had aangezet, gaftie toch mooi een SMART BAD STATUS, back-ups maken dus en dan gewoon terugschoppen naar maxtor

• 7th Sin
De bios lijkt me wel goed ja. Nieuw moederbord, nieuwste bios update... En 1 schijf schijnt het wel goed te doen.

Ik ga maar es uitzoeken hoe ik SMART aanzet...
Bedankt voor de tip.

Verwijderd

SMART zal standaard wel al aan staan in je bios denk ik, dus moet je ff een programma hebben om het uit lezen. Zelf gebruik ik daarvoor AIDA, maar het staat je natuurlijk vrij iets anders te proberen.

• 7th Sin
Net EZ-S.M.A.R.T. geinstalleerd. Maar even afwachten tot het probleem weer opduikt en eens kijken of dan wat data heb. Anders zal ik 'm denk ik maar even in een andere PC moeten hangen. Zal er denk ik enkel eerst een plug voor moeten halen om 'm op een gewone IDE poort te kunnen aansluiten.

Voor wie het interesseert:
Ik heb ook al bericht terug gehad van Matrox. Het schijnt dat PowerBlast niet zo goed tegen GeForce4 kaarten en NVIDIA chipsets kan.

• vanadium
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:18
Ik heb een soortgelijk probleem, de partitie die de kazaalite-share voor zijn rekening neemt gaat af en toe offline, deze schijf zit op een extra ide-controller. Dus ik heb het share gedeelte naar en andere schijf verplaatst en af en toe nog steeds errors. Zou kazaalite niet de boosdoener zijn? Ik heb nl weleens andere. topics gelezen waarin werd geklaagd dat kazaalite zoveel capaciteit van de pc vroeg

• 7th Sin
Tja... Daar heb ik al wel aan lopen denken, maar op andere computers heb ik er nooit last van gehad, en deze comp zou toch wel wat meer moeten kunnen hebben dan m'n ouwe 1Ghz T-bird.
Ik kom er overigens ook op de forums van http://www.kazaalitesite.com niet echt iets over tegen...

Het wordt in 1 thread genoemd, maar da's maar 1 enkele gebruiker. Verder schijnt niemand op dat forum er problemen mee te hebben..

[ Voor 21% gewijzigd door 7th Sin op 19-09-2003 20:56 ]

Verwijderd

Niet alleen BIOS en MoBo moeten 48-bit LBA ondersteunen, ook je OS, indien je schijven hebt van meer dan 137 GB. In geval van Win2K moet je daarvoor minsten SP3 geïnstalleerd hebben meen ik.

Onlangs zelfde voorgehad met Maxtor 160 G. :(

Zolang je BIOS en OS 48-bit LBA niet ondersteunen lopen je bestanden op alle partities gevaar. Als je in DiskDefragmenter (als je de schijven analyseert) ziet dat je checkdisk moet runnen, doe dat dan ook.

• 7th Sin
Sinds ik m'n systeem steeds up-to-date heb wat betreft de updates en zo, neem ik aan dat m'n os gewoon 48-bit LBA ondersteund. Vooral omdat maar 1 van de twee schijven er last van heeft.
Pagina: 1