Toon posts:

Virus scanner met weinig resourses?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu ben ik dus op zoek naar een virus scanner welke weinig resourses vreet omdat ik al op een oud bakkie werk.

Zo ben ik laatst ook van firewall (ik had zone-alarm) naar blackice gegaan en dit was ook een hele vooruitgang >:)

Ik gebruik(te) altijd Norton AntiVirus 2003 omdat deze altijd wel snel is met de updates. Ik zoek dus hier een vervanger voor welke minder resourses vreet...

Ik heb dus de search al gebruikt maar kwam niks boeiends tegen. Alleen een topic uit 2000 :?

Dus kan iemand mij helpen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 15:01 ]

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-09 16:41
Ik denk dat Norman wel een goede optie is,

maar zulke vragen kun je ook aan mr.google vragen hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
DaTommy schreef op 19 September 2003 @ 15:03:
Ik denk dat Norman wel een goede optie is,

maar zulke vragen kun je ook aan mr.google vragen hoor :)
Ik kan der met mr. google niet veel boeiends over vinden...meer info over dat een virusscanner nogal resourses vreet (logisch).

Is Norman ook wel up to date?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga dit topic in de gaten houden. Ben voor mijn buuv ook al een hele tijd op zoek naar zo'n ding...hier ook al eens gepost maar is toen nix uitgekomen.
Moet bij buuv draaien op een P166 met 32mb RAM.....wegens geldgebrek, zeg maar.
Overigens kun je google in deze best wel vergeten eigenlijk, die komt alleen met scanner op de proppen die minimaal een dikke P2 of 3 nodig hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Op m'n ouwe bak (cel 450) draaide ik een ouwe versie van Kaspersky. Echter, op een bepaald moment was m'n licentie verlopen. Ik had geen zin in verlenging, maar meteen vernieuwing.
Aangezien de ik de laatste tijd een paar virussen op andere computers aan het werk had gezien (ze hadden de bekende scanners gedeactiveerd; norton, mcafee), was ik dus opzoek naar een hele goeie, maar wat minder bekende. Alweer kwam mijn oog op Kaspersky, echter nieuwste variant.
Het eerste wat mij opviel toen de scanner liep, dat mijn computer echt trage str*nt was geworden.

Mijn tip dus, hou het lekker op ouwe scanners, die toch hun definities regelmatig updaten.
Nieuwere scanners zijn uitgebreider, vroeten zelfs je e-mail databases door enz, de nieuwste zelfs ook spyware, maar het zorgt er dus ook voor dat je computer minder zin heeft in de eigenlijke dingen die hij moet doen.

Momenteel werk ik op een 1 jaar oud beesie (AMD XP 2200+), die loopt voorlopig nog wel soepeltjes. Maar natuurlijk langzamer bij bijvoorbeeld uitpakwerk (zip, rar, enz), een factor 2 ongeveer.

[edit]
De eerste versie van Kaspersky waar ik het over had, zat gratis bij de PCM ;) Maar da's natuurlijk al jaren geleden....

[ Voor 7% gewijzigd door jules op 19-09-2003 15:09 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:54

Zym0tiC

^_^

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 14:59:
Nu ben ik dus op zoek naar een virus scanner welke weinig resourses vreet omdat ik al op een oud bakkie werk.

Zo ben ik laatst ook van firewall (ik had zone-alarm) naar blackice gegaan en dit was ook een hele vooruitgang >:)

Ik gebruik(te) altijd Norton AntiVirus 2003 omdat deze altijd wel snel is met de updates. Ik zoek dus hier een vervanger voor welke minder resourses vreet...

Ik heb dus de search al gebruikt maar kwam niks boeiends tegen. Alleen een topic uit 2000 :?

Dus kan iemand mij helpen?
Best logisch dat zone-alarm meer resources vreet dan blackice. Aangezien blackice veel minder functies heeft (houd alleen inkomend verkeer in de gaten. en naar horen zeggen zou hij best veel doorlaten)
Als ik je een ligte firewall mag aanraden moet je eens kijken naar Sygate personal firewall. Is tevens ook freeware :)

Maar het ging over lichte virusscanners.
Norman is idd een erg ligte scanner, je kunt ook eens kijken naar AVG (ook freeware) en die is ook best ligt.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Verwijderd

Topicstarter
spook schreef op 14 December 2001 @ 14:53:
Yep je computer wordt langzamer van een virus scan, mc Afee scant veel en ook op mogenlijke virusen en dat kost resources. Sophos scant alleen het nodige en kan niet cleanen (alleen met apparte sw) maar kost weinig resourses en is meestal 1 vd eerste met updates.
Over de andere scans weet ik niet veel.
Dit vond ik uit dat oude topic van feb. 2001...

Sophos... bestaat dit nog steeds en is dit nog steeds goed?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

nod32 is volgens mij ook vrij klein, en erg snel.

Verwijderd

KAV 4.5 is lang niet zo traag als 4.0..
KAV 5 zal nog een stuk beter lopen..

AVs met kleine footprint:
F-Prot
NOD32
Dr. Web (geloof ik)

F-Prot doet nog niet eens 1 mb heb ik me eens laten vertellen..
Sophos... bestaat dit nog steeds en is dit nog steeds goed?
Sophos kwam afgelopen week met een update voor een virus dat al een jaar ITW is..
Imo een afrader..

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 15:16 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

* Freee!! zweert bij AVG van Grisoft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
Het moet dus draaien op een Celly@375 met 256MB Ram (zie specs) met WinXP Prof.

Ik bedenk me nu trouwens noch wel 1 eis... dan mijn mails in en uit gescand worden want daar heb ik mijn virus scanner ook hoofdzakelijk voor...

Verwijderd

AVG van Grisoft.
Klein, gratis en regelmatig updates.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Welke anti-virus vertraagt het minste?

(ff zoeken met filter op 60 dagen o.i.d. woorden : virus scanner oude pc)

Misschien tip om geheugen naar 512 MB te gooien!

[ Voor 51% gewijzigd door avon op 19-09-2003 15:22 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 september 2003 @ 15:18:
AVG van Grisoft.
Klein, gratis en regelmatig updates.
AVG hoor ik wel vaak hier nu... heeft deze ook virus scan? (incoming, outgoing)

En hoe zit het met de updates in vergelijking met norton?

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 19 september 2003 @ 15:21:
Welke anti-virus vertraagt het minste?

(ff zoeken met filter op 60 dagen o.i.d. woorden : virus scanner oude pc)

Misschien tip om geheugen naar 512 MB te gooien!
Ik kon niks vinden idd met virus scanner weinig resourses. :?

Is 512 geen overkill?

Verwijderd

AVG scanned zowel incoming als outgoing mail.
Ik weet niet hoe vaak Norton updates uitbrengt, maar Grisoft doet het zeer regelmatig.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
offtopic:
geheugen =< 1 Gb is nooit overkill met windows XP natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door avon op 19-09-2003 15:29 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 15:23:
[...]

Ik kon niks vinden idd met virus scanner weinig resourses. :?

Is 512 geen overkill?
Met WinXP?! Absoluut niet.
Ik heb een hele tijd WinXP op een p3 700 met 256 MB gedraaid en het was een brok ellende. Vond ik dan..........

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 19 September 2003 @ 15:24:
geheugen =< 1 Gb is nooit overkill met windows XP natuurlijk.
Maar met Celly@375 word dat wel ander verhaal denk ik...

En is dat het geld nog wel waard voor dit systeem?

Back ontopic:
AVG word dus door veel mensen aangeraden hier... :)

Offtopic again:
Sygate Personal Firewall werd mij ook aangeraden als vervanger voor BlackICE in dit topic... zijn het hier meer mensen mee eens/oneens?

Verwijderd

Back ontopic:
AVG word dus door veel mensen aangeraden hier... :)

Offtopic again:
Sygate Personal Firewall werd mij ook aangeraden als vervanger voor BlackICE in dit topic... zijn het hier meer mensen mee eens/oneens?[/quote]

Ik gebruik het zelf ook.
Wat mij betreft een goede "vuurmuur".

Verwijderd

Ik zou maar opschieten met een beslissing over je viruskiller.

-------------------------------------------

I'd like to warn you about a new virus (W32.Swen worm) that's up and coming real fast. I already saw some of them in my mailbox today. The worm sends our emails which seem to be 100% from Microsoft, with logo's and everything ! The email looks really authentic and .. the emails informs you to click on an attached security patch.

Get yourself anti-virus software and NEVER click attachements okay !

F-Secure, Network Associates, and Symantec all have issued warnings about Swen, indicating that the worm is spreading on the Internet. Customers are being advised to update their antivirus definitions to detect and nullify Swen.

Like other mass mailing worms, Swen scans an infected machine's hard drive for e-mail addresses and uses those to send out more copies of itself, skimming SMTP server addresses and user names from Windows.

Infected e-mail messages are formatted to look like official correspondence from Microsoft. The messages appear to come from one of a variety of randomly generated senders like "MS Technical Assistance" and advertise a "cumulative patch" for Internet Explorer to patch "three newly discovered vulnerabilities," F-Secure says.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat zijn de eisen aan je bak? Ook niet onbelangrijk!

Als ie verbonden is met internet, is ie nog geeneens zo heel belangrijk, kan je hem net zo goed weglaten als je gerenomeerde sites bezoekt. Zo gauw je de warezsites kant opgaat heb je wel een redelijke kans dat je dan besmet kan raken met een onbeschermde bak.

Als je veel download en ook mail bekijkt op je, is een scanner idd aan te raden. Zeker met niet erg betrouwbare contacts of mensen die nog niet zo heel veel van computers/internet enz afweten.

Bovendien is zelf verstandig met je computer omgaan ook niet onbelangrijk.

Webmail is naar mijn mening al een stuk veiliger dan een mail client op je PC.

Bovendien, als je veel documenten uitwisseld (als je op school zit ofzo, of dat voor je werk regelmatig moet doen), dan is het ook niet onbelangrijk om een virusscanner te onderschatten.

Wat je trouwens ook kan doen, maar is wel tricky-er. Je scanner dan alleen aanzetten als je hem nodig hebt. Bijvoorbeeld als je je mail client opstart, als je gaat internetten, je monitor aanzetten. Als je een nieuwe floppy of cd erin doet, eerst even handmatig scannen.

Met gamen, je mail prog uit, en dus ook je scanner uit. Kan je dus weer volledig van de snelheid van je computer gebruik maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 15:32:
Ik zou maar opschieten met een beslissing over je viruskiller.

-------------------------------------------

I'd like to warn you about a new virus (W32.Swen worm) that's up and coming real fast. I already saw some of them in my mailbox today. The worm sends our emails which seem to be 100% from Microsoft, with logo's and everything ! The email looks really authentic and .. the emails informs you to click on an attached security patch.

Get yourself anti-virus software and NEVER click attachements okay !

F-Secure, Network Associates, and Symantec all have issued warnings about Swen, indicating that the worm is spreading on the Internet. Customers are being advised to update their antivirus definitions to detect and nullify Swen.

Like other mass mailing worms, Swen scans an infected machine's hard drive for e-mail addresses and uses those to send out more copies of itself, skimming SMTP server addresses and user names from Windows.

Infected e-mail messages are formatted to look like official correspondence from Microsoft. The messages appear to come from one of a variety of randomly generated senders like "MS Technical Assistance" and advertise a "cumulative patch" for Internet Explorer to patch "three newly discovered vulnerabilities," F-Secure says.
Ik heb nu Norton Antivirus 2003 nog ;)

Maar van die AVG is ook een betaalde Pro editie die mij wat beter lijkt maar vreet deze dan ook weer veel meer resourses?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Of AntiVir Personal Edition, snel, klein, GRATIS voor eigen gebruik en ook vrij goed up to date...
www.free-av.com
Heb ik geinstalleerd gehad op P100-32MB t/m P4 2.4-512MB, overal lekker rap...

[ Voor 8% gewijzigd door BèR op 19-09-2003 15:42 ]

Verwijderd

Waarom investeer je het geld niet in een nieuwe PC?

Verwijderd

Sophos kwam afgelopen week met een update voor een virus dat al een jaar ITW is..
Imo een afrader..
Lijkt me heel erg sterk. Sophos is een van de betere virusscanners. Alleen ze is gericht op bedrijven en een auto-update voor thuisgebruikers zit er niet in, dan moet je aan de gang met handgeschreven scriptjes, wget etc...

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat voor mail client gebruik je?

Ik gebruik al jaren outlook express, zonder problemen. Ook als er virussen binnenkomen. Ik zie al aan het mailtje (bestandsgrootte, afzender en onderwerp) dat het om een virus gaat. Die gaan bij mij dus meteen voorbij de prullenbak (Shift-delete!). Niet onbelangrijk is ook dat je de preview functie uit zet!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 15:40:
Waarom investeer je het geld niet in een nieuwe PC?
Nou omdat ik wacht op de Prescott/DDR2/PCI Express.... dus ca Q1 2004 ;) dan via PC-Privé >:)

Ik ga dus als virusscanner voor AVG Professional Single Edition en als firewall voor Sygate Personal Firewall (Pro)...

Dit is dus de beste keus voor mijn pc?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2003 @ 15:47:
[...]

Lijkt me heel erg sterk. Sophos is een van de betere virusscanners. Alleen ze is gericht op bedrijven en een auto-update voor thuisgebruikers zit er niet in, dan moet je aan de gang met handgeschreven scriptjes, wget etc...
Heb het zelf getest..
En ik win/verlies er echt niets mee door dit over Sophos te zeggen..

Sophos wordt op dit forum zwaar overschat, ze zijn echt bijna nooit snel..
Als ze een van de eerste 5 zijn met een update voor een nieuw virus doen ze het goed voor hun doen..

Verwijderd

je moet dat ding gewoon niet altijd laten staan.... ik werk al jaren zonder virus-scanner... gewoon eens in de paar weken voordat je naar bed gaat dat ding aanzetten en een scan doen...lijkt me de beste oplossing voor zo'n trage bak
ik heb zelf mcafee

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 17:15 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 17:14:
je moet dat ding gewoon niet altijd laten staan.... ik werk al jaren zonder virus-scanner... gewoon eens in de paar weken voordat je naar bed gaat dat ding aanzetten en een scan doen...lijkt me de beste oplossing voor zo'n trage bak
ik heb zelf mcafee
Precies, dat bedoel ik nou. Alleen met risico volle dingen hem gebruiken en verder je nuchtere verstand erbij houden.
Helaas werkt dit alleen als de computer ook echt van jou is, of je moet keiharde afspraken maken met de andere gebruikers....

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 september 2003 @ 15:47:
[...]

Mijn ervaringen met Sophos zijn juist erg slecht.
Virussen worden niet gevonden(of wel gevonden, maar de pc wordt alsnog geinfecteerd), autoupdaten, wat me toch een basisfunctie lijkt van een virusscanner, moet met een apart aan te schaffen pakket(enterprisemanager).
ik vinnut nix

Verwijderd

Kzelf gebruik al een tijdje Quickheal, hoe deze omgaat met de resources van windows invergelijking met andere scanners durf ik niet te zeggen maar hij loop wel soepel op mn Athlon 800. Auto Update, email scanner and office protection zit er allemaal ingebouwd.

Alleen niet gratis op 30 dagen dan na!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 15:07 . Reden: Addon ]

Verwijderd

Ch!pY-J schreef op 19 September 2003 @ 21:11:
[...]

Precies, dat bedoel ik nou. Alleen met risico volle dingen hem gebruiken en verder je nuchtere verstand erbij houden.
Helaas werkt dit alleen als de computer ook echt van jou is, of je moet keiharde afspraken maken met de andere gebruikers....
off-topic:
jullie zijn blijkbaar niet helemaal op de hoogte van de gaten in win xp/2000?
als je een verbinding hebt met internet en geen firewall, dan sta je open voor virussen.
wat dat betreft zou ik voor oude bakken ook aanraden om win 98se te gebruiken.
alleen de stabiliteit is dan minder... :|

nog steeds maar iets minder off-topic: sygate personall firewall is perfect! ik heb geen last meer van virussen die zichzelf installeren met behulp van die gaten.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

NiaX schreef op 18 October 2003 @ 15:00:
[...]

Mijn ervaringen met Sophos zijn juist erg slecht.
Virussen worden niet gevonden(of wel gevonden, maar de pc wordt alsnog geinfecteerd), autoupdaten, wat me toch een basisfunctie lijkt van een virusscanner, moet met een apart aan te schaffen pakket(enterprisemanager).
ik vinnut nix
Vreemd aangezien Sophos een van de betere / beste AV scanners is.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Wel eens gekeken naar E-Trust Antivirus van CA
Er is een trial te downloaden op http://www.my-etrust.com/

werkt erg goed op een oude pc hier van mijn ouders (P133 met 40 Mb ram) en gebruikt nauwelijks resources. Ook auto-update die je zelf kan instellen op hoe vaak hij checkt. Regelmatig updates etc. Ik ben er atijd wel tevreden over geweest en hij helpt nu om mijn ouders virus vrij te houden....

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik gebruik hier AVG free en Kerio personall firewall als mijn bescherming. Ze zijn allebij heel licht en makkelijk configureerbaar, en ze kosten niks, want ze zijn allebij gratis. Ze f*cken niet met je systeem, en willen geen rare dingen. De virus scanner belast je systeem niet. Er zijn heel vaak updates voor. (avg ongeveer 3 mb ram nu, en kerio 5)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 19-10-2003 12:45 ]

specs

Pagina: 1