[WinXP] Geheugen vol en systeem traag door swappen*

Pagina: 1
Acties:

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:59
ik heb een acer travelmate 803 laptop sinds 2 weken. nou had hij na 2 dagen al het probleem dat soms het geheugen helemaal vol springt en hij begint met swappn op de HD. dit word zo erg dat het hele systeem niks mee wil doen. het is me gelukt om een paar screenies te maken:

Afbeeldingslocatie: http://ducks.allura.nl/wouter/geheugenvol.gif

verder is er geen programma bij de processen die het geheugen op eet:

Afbeeldingslocatie: http://ducks.allura.nl/wouter/processes.gif

maar nu word het leuk.... van het ene op het andere moment is het geheugen weer leeg en werkt alles weer normaal.
Afbeeldingslocatie: http://ducks.allura.nl/wouter/geheugenweerleeg.gif

het hele verhaal duurt ongeveer 10minuten (afhankelijk van alles wat ik tussendoor nog wil doen) en dan is alles weer goed. na verloop van tijd begint het geowon weer en is de hele machine weer onbruikbaar voor een minuut of 10. het maakt dan niet uit wat ik allemaal uitschakel of verander. ik heb zelfs winXP al opnieuw geinstalleerd. toen was het ene tijdje goed maar nu is het weer begonnen. norton antivirus wil ook niks vinden en adaware heb ik er ook overheen gehaald.

weet iemand wat dit kan zijn? brak geheugen hoor ik van anderen. maar de laptop is verder gewoon stabiel. alleen dit dus om de zoveel tijd.

bedankt voor de moeite :)

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:22

Oceria

I've been in between....

Het is explorer.exe die dit doet. Het is een bekend probleem in XP zonder SP1.
Probeer SP1 alsnog te installeren als je dat nog niet gedaan had.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• slacksoff
thx voor de snelle reply. ik heb xp geinstalleerd met sp1 er al bij op (eigen cd) maar ik ben nu even windows update aan het draaien. dat had ik idd niet niet gedaan. i'll keep you posted :)

• slacksoff
hmmm het gebeurde nog steeds na het installen van alle updates die er waren. :( ik zie idd dat de 1e paar seconden explorer ongeveer 100mb geheugen gaat gebruiken. dan daalt het weer maar de "commit charge" blijft hoog. ook heb ik voor de zekerheid norton antivirus 2004 erop gezet. die kon helemaal niks vinden.

heeft iemand nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Dan tast ik nu ff in het duister. :(
Je hebt zo te zien 512 MB erin zitten, misschien moet je de swap eens uitzetten en kijken wat dat doet, maar hier ben ik maar wat blind in de rondte aan het slaan.
Andere dingen waar je nog aan kunt denken:
services (bv diskdefragmenter, QoS, bestandsoverdracht, LAN browser)
Antivirus welke om de zoveel tijd (via explorer) een scan doet
Power saving settings welke apparaten uitzetten

Kijk voor de grap eens hier http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Maar zoals ik al zei: ik ben er niet zeker van!

PS. IDE gebruikt veel van je processorkracht, omdat het (itt SCSI) geen "echte" eigen controller heeft, als je iets van de schijf haalt of kopieert van de ene partitie naar de andere gebruikt explorer inderdaad veel geheugen en CPU tijd!

[ Voor 18% gewijzigd door Oceria op 20-09-2003 16:30 ]

• slacksoff
thx voor alle hulp nog een keer.

zoals je in de grafiekjes ziet is het niet de cpu die hier mishandeld word. alleen de harde schijf. deze zorgt er voor dat alle programma's langzaam draaien. internet explorer doet er bijvoorbeeld ene minuut over om beeld te krijgen. dit komt denk ik alleen door het laden van het programma en het kijken in de cache of er nog dingen in staan van de homepage (www.tweakers.net ;) ) als hij eenmaal geladen is gaat het nog wel met bijvoorbeeld internetten.

het is in dit geval gewoon de schijf die zwaaaaar overbelast is op dat moment.

ik heb nu trouwens alle updates gedaan die er te vinden waren. en NAV 2004 erop gezet. die heeft nog niks gevonden. maar het probleem heeft zich ook al even niet laten zien. i'll keep you posted.

• Oceria

Oceria

I've been in between....

OK, een andere gok: staat DMA wel aan? Ga naar
Start>Configuratie scherm>Prestaties & Onderhoud>Systeem>Hardware>Apparaatbeheer
Expandeer uit de hele boom IDE ATA/ATAPI-controllers en kies Primair IDE-channel, daar moeten alle overdrachts protocollen op DMA if available staan, er onder kun je zien of DMA ook daadwerkelijk wordt gebruikt.
Indien bei beide channels alleen PIO staat ff op DM zetten dus en herstarten. Als XP dan nog in PIO mode staat moet je het BIOS in om daar DMA aan te zetten.
Veel succes!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 09:05
Je kan File monitor proberen van http://www.sysinternals.com/. Die laat keurig zien welke processen aan het schrijven zijn. gebruik ik zelf ook wel eens om te achterhalen welk programma voor activiteit zorgt.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:15
Dit probleem van slacksoff heb ik nu ook. Soms gaat het geheugen gebruik naar de 900 mb (256 mb ram) en dan, meestal wel sneller als 10 minuten, weer terug naar +-200 mb. Eerst had ik dit probleem niet en nu opeens wel na opnieuw installeren va winXP en sp1
Pagina: 1