Toon posts:

[XP] netwerkmappen op Netware server zijn read-only *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij de search vind je veel topics over het delen van mappen in netwerkjes. Dit gaat meestal over het delen van mappen op een xp/2000/98/95 pc in een thuis of klein bedrijfsnetwerk. Hier heb ik niet mijn oplossing kunnen vinden.

Ik heb hier een bedrijfsnetwerk van +- 40 pc's met win xp of nt of 98 of 95 (tja het is een rommeltje hier... :D ) en er is 1 fileserver waar novell op draait.
Nu is het zo dat we 2 tekencomputers hebben met windows xp er op. De tekenaars willen van de fileserver een tekening openen in autocad. Maar ze krijgen dan steeds de melding dat de tekeningen "alleen lezen" zijn. Dit werkt heel vervelend. Op de pc's met een ander besturingssysteem is dit niet.
De tekenaars hebben de juiste rechten op de map waar ze moeten wezen. In nwadmin is aangevinkt dat ze alles mogen in die map.
Hoe kan ik er voor zorgen dat windows xp van de mappen en bestanden op het netwerk niet "alleen lezen" mappen en bestanden maakt?
Bij lokale mappen kan je nog gebruik maken van de optie "beveiliging" van een map, maar dat kan bij netwerkmappen niet...

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 09:28

Jaymz

Keep on moving !

Welke Client draai je, aangezien je op de netwerkfiles geen security ziet zoals je die zou moeten zien verwacht ik stiekum een beetje dat het daaraan ligt :)

Verwijderd

Topicstarter
De client van windows xp zelf...
(Ik weet nog niet zo veel van het hele novell gebeuren, dus als ik verkeerde dingen zeg, sorry daar voor.. :) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een andere client geïnstalleerd, maar toen kon ik niet op het netwerk komen, de hele server werd niet gezien. ;(
Wat kan ik nog meer doen?

• mrtnvnl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01 16:53
Microsoft KB article Q328170: "Program Opens a File As Read-Only or Returns a Sharing Violation or "Access Denied" Message When Opening from or Saving to a Network Folder".

Nu ik er nog even over nadenk:
Welke andere client heb je geprobeerd? Er schijnen meer problemen met Windows XP te zijn, het best kun je op XP werkstations Novell Client 4.83 SP2 PSP2E installeren.
Op de server zou je dit in moeten stellen als dat nog niet gebeurd is:
Set client file caching enabled=off

Voordat je verder vragen stelt moet je eigenlijk wat meer specificeren: Werkstations: welk XP servicepack is geinstalleerd, welke netwerkkaart, snelheid, etc. Server: Novell welke versie, welke service packs?

Hebben jullie een netwerkbeheerder?

[ Voor 59% gewijzigd door mrtnvnl op 23-09-2003 09:30 ]

Martin

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:55

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Een recente Novell client installeren, met de juiste protocollen. Dus als je server alleen IPX praat, zorgen dat de client dat ook doet (+ IP voor de rest van het netwerk). Haal er anders even iemand bij de Novell kennis heeft.

This footer is intentionally left blank

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Meer info needed.
Ten eerste is het het OS genaamd NetWare van de firma Novell (zucht) , welk NW versie draai je ?
Ik zou ten zeerste adviseren om een recente client bij novell te downloaden in plaats van zo'n clients van XP zelf .. dat is vragen om problemen

Braaikamer - Smoke&BBQ

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is dat filelocking-probleem, met de allerlaatste Novell-client is dat vaak opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de Novell client 4.9 voor windows xp. Als ik deze heb geïnstalleerd neemt hij gewoon alle netwerkinstellingen over die er al stonden toen de windows client voor netware was geïnstalleerd. Maar hij kan nu de server niet vinden. Ik kan dus niet inloggen op het netwerk. En aan de netwerkinstellingen kan ik niks verkeerds vinden. :?

We hebben hier Netware versie 4.11 :| uhm volgens mij is die heel oud... Er wordt haast niks geupdate hier... Ik werk hier net en ik blijf problemen oplossen ipv ze voorkomen... ;(

• mrtnvnl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01 16:53
Lees dit Google Groups bericht eens:
http://groups.google.com/...9304F6EC%40speirs.mine.nu

Er staat dus in dat met Netware Client 4.9 in combinatie met XP er bekende problemen zijn.

Op:
http://support.novell.com/produpdate/patchlist.html
staat ook nog Client 4.83 als 'recommended' op dit moment.

En nog maar eens: op de server zou je dit in moeten stellen als dat nog niet gebeurd is:
Set client file caching enabled=off

[ Voor 20% gewijzigd door mrtnvnl op 23-09-2003 10:33 ]

Martin

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 23:22

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 10:11:
Ik heb nu de Novell client 4.9 voor windows xp. Als ik deze heb geïnstalleerd neemt hij gewoon alle netwerkinstellingen over die er al stonden toen de windows client voor netware was geïnstalleerd. Maar hij kan nu de server niet vinden. Ik kan dus niet inloggen op het netwerk. En aan de netwerkinstellingen kan ik niks verkeerds vinden. :?

We hebben hier Netware versie 4.11 :| uhm volgens mij is die heel oud... Er wordt haast niks geupdate hier... Ik werk hier net en ik blijf problemen oplossen ipv ze voorkomen... ;(
XP icm Novell Netware 4.11 werkt prima hoor, ook al is het oud.
Heb je in de instellingen je Tree, context wel goed ingevuld?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wel een custom install gedaan en verteld dat IPX draait :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
CAP-Team schreef op 23 September 2003 @ 10:45:
[...]

XP icm Novell Netware 4.11 werkt prima hoor, ook al is het oud.
Heb je in de instellingen je Tree, context wel goed ingevuld?
Nou, ik kon de tree en context niet invullen want hij ziet geen enkele server of tree op het netwerk, je moet ze selecteren uit een lijst die leeg is... en als je het zelf invult geeft hij nog aan: The tree or server cannot be found...bla...bla... Would you still like to try to login to Windows?

En ik had geen Custom install gedaan maar een Typical install. Ik zal de Custom wel ff proberen dan.

[edit]
Ow kijk nu kan ik wel inloggen op het netwerk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 11:38 ]

Pagina: 1