S-ata / ATA 133 Hotswap

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat ik wil is het volgende:
- 1 bay welke te hotswappen is.
- aantal schijven met extra hotswap lade (lade moet dus los verkrijgbaar zijn)
- er hoeft maar 1 schijf tegelijk in de pc te kunnen. (dit staat los van de boot schijf
die helemaal los van dit verhaal staat)
- raid is dus niet nodig
- dit zo goedkoop mogelijk.

ik heb al begrepen dat ik nodig heb:
- een controller die hotswap ondersteunt. dit schijnt bij s-ata standaard te zijn, en
bij gewoon ide schijn je een controller nodig te hebben die dit specifiek
ondersteunt.
- een hotswap bay die dus hotswap ondersteunt. (die herkend wordt als
removable device?)
- een s-ata schijf die ook daadwerkelijk een s-ata power connector gebruikt zodat hij hotswappable is (of is dit niet nodig, heeft de bay zelf al zo'n connector?)

kan iemand mij vertellen wat de slimste oplossing is?

oh ja het is bedoeld voor heel veel niet-kritsche data opslag.

promise heeft hier leuk oplossingen voor, dat weet ik, maar dan zit je meteen met meerdere drivebays. en dat heb ik niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 19-09-2003 14:53 ]

• smvs
  • Niet online
niemand?
of moet ik gewoon een stroomvretende hdd toren neerzetten met 8x xxx gig er in?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hotswap zit in 2 dingen:
1: De controller moet te resetten zijn om een nieuwe disk te zien
2: De bay moet in de juiste volgorde de aansluitingen losmaken.

Het 2e doet vrijwel elke removable disk bay, naar het eerste moet je even goed zoeken, maar schijnt bij s-ata standaard te zijn.

Voor het 2e moet je de voedings-spanningen van de voedings-kabel verbreken voordat de ground verbroken wordt. Als je eerst de ground verbreekt gaat de stroom van de aandrijving lopen via de ground van de datakabel. Bij vrijwel alle bays verbreek je de voedingsspanning bij het omdraaien van de sleutel.

• smvs
  • Niet online
goed ik heb hier een verhaaltje van www.dansdata.com , waaruit blijkt dat ik het met de promise oplossingen wel kan schudden:
SATA does not, natively, support hot-swap of any kind. It's a lot more civilised than PATA, which can thork your computer if you yank a cable, but you can't swap drives at will.

I tried yanking the RocketMate's data cable in the middle of a file transfer operation. Nothing awful happened. The transfer froze, of course, and eventually failed; I tried plugging the drive back in before the transfer timed out, but Windows XP failed to recognise its return.

You can get special SATA controllers that support hot swap for RAID operation; HighPoint say the RocketMate boxes work with them. HighPoint's own e.SATA-connectored RocketRaid 1542 and 1544 support hot swap, for instance (well, the 1542 manual says that it does; HighPoint's manuals page doesn't have one for the 1544 at the moment). This is only for hot swapping of a failed drive in an array, though; everyday single drive hot plugging still won't work.

The reason for this is that HighPoint's ATA RAID controllers, like those made by their competitor Promise Technology, are not true hardware RAID controllers, which handle the splitting and mirroring of data between drives themselves. Instead, these cheap controllers just write RAID set data to the disks, and then turn the actual RAID work over to their drivers (which can be bad news for people who aren't running Windows).

There are heavier-duty IDE RAID options that don't involve the OS in the operation, but HighPoint and Promise are basically not offering much that Linux or server-level Windows users can't do in software with any old controller. Promise might possibly have some more hardware-y products at the moment, but "hardware XOR engine" doesn't say "proper hardware RAID card" to me.

For these mainly-software controllers, hot-swap functionality is implemented in the special RAID drivers, and those drivers only do anything when you've set up a RAID array. When the controllers are in separate-drives mode, they work as regular ATA controllers. That means the baseline feature set, with no hot swap.

So e.SATA is a turn-off-to-swap-drives system, like SCSI (which can also do hot swap, if you use the right controller and drive boxes/racks). HighPoint are telling the truth when they say that "Multiple Rocket Mate external disk enclosures can be used with a single e.SATA port", but you have to reboot in between.
Dan is dan wel een gekke australiër, zijn technische kennis is eng up to date.

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 23-09-2003 01:27 ]

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Meest onzinnige verhaal wat ik ooit gelezen heb.
Terwijl je iets aan het schrijven ben de boel eruit trekken, er weer in steken, en dan verwachten dat hij door gaat |:( Zou lekker zijn als je een andere disk erin stopt en hij gaat zonder het lezen van de partitie en fs gevens lekker verder schrijven. Deze meneer nemen we dus niet serieus.

Voordat je een disk eruit trekt zal je hem in je os al moeten loskoppelen. In unix/linux unmouten, en windows kan vanaf w2k ook zoiets.

• smvs
  • Niet online
little_soundman schreef op 24 September 2003 @ 01:10:
Terwijl je iets aan het schrijven ben de boel eruit trekken, er weer in steken, en dan verwachten dat hij door gaat |:( Zou lekker zijn als je een andere disk erin stopt en hij gaat zonder het lezen van de partitie en fs gevens lekker verder schrijven. Deze meneer nemen we dus niet serieus.

Voordat je een disk eruit trekt zal je hem in je os al moeten loskoppelen. In unix/linux unmouten, en windows kan vanaf w2k ook zoiets.
ik zeg niet dat het kan, ik vraag of het kan.

met usb 2.0 kan het ook. alleen dat is een beetje onhandig met die stroomkabel en usb kabel. en het is duurder.

als hij die schijf als removable device herkent moet het kunnen.

als je me niet serieus neemt doe je dat toch lekker niet. mensen die zeggen 'kan niet' hebben vaak gelijk omdat iets inderdaad niet kan. maar ze kijken ook niet verder dan dat zinnetje 'kan niet'. ik zeg eigenlijk nooit 'kan niet'.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
smvs schreef op 24 September 2003 @ 09:39:
als je me niet serieus neemt doe je dat toch lekker niet. mensen die zeggen 'kan niet' hebben vaak gelijk omdat iets inderdaad niet kan. maar ze kijken ook niet verder dan dat zinnetje 'kan niet'. ik zeg eigenlijk nooit 'kan niet'.
Ik neem de schrijver van het stuk dat je aanhaalde niet serieus.
Verder is hotswap prima te doen.

• smvs
  • Niet online
little_soundman schreef op 24 september 2003 @ 01:10:

Het is een beetje uit zijn context getrokken door mij denk ik. Dan is ok.
Pagina: 1