Toon posts:

Rambus vs Dual Channel DDR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb momenteel een asus p4t533 i 850E moederbord met een intel 2,4 processor EN 512 mb rambus pc 4200 geheugen.
Dit loopt allemaal als een trein MAAR ik kan het gunstig verkopen en heb daarom wat advies nodig.
Ik sta op punt om dus over te stappen naar asus p4c800 deluxe s478 moederbord, intel p4 2,8 ghz 800 fsb EN 1024 mb ddr pc3200 geheugen.

Op zich heb ik al alle vertrouwen in dit nieuwe mobo maar wie weet mij iets te vertellen over dit dual channel ddr.

Ik kan nu dus vrij goedkoop upgraden doordat ik mijn huidige set goed kan verkopen maar:
1: is het de moeite waard dit te doen?
2:Ik ken het rambus geheugen goed maar hoe verhoudt het zich tot het nieuwe ddr geheugen qua prestaties. Is het te vergelijken, langzamer of juist wel sneller. Rambus pc4200 staat gelijk aan rambus 1033...

Ik hoop op jullie reacties....verder gebruik ik mn pc voornamelijk voor adobe premiere en vj software...heb dus ook vaak twee programma's of meer openstaan en dit gaat zelfs nu nog goed.

P.s. de voornaamste reden van upgrade is dat mijn huidige mobo niet meer dan twee geheugen slots heeft en rambus reepjes van 512 mb / stuk zijn zeer moeilijk te vinden. >:)

ps2 gaat het renderen sneller met meer geheugen?

Alvast bedankt

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Ik heb ook een P4 met Rimm geheugen (PC800 dan wel) Maar dat is sneller dan Dual PC2700 DDR geheugen, en net iets langzamer dan Dual PC3200 DDR geheugen. Rimm 533 geheugen is dus volgens mij wel sneller dan Dual PC 3200 :)

Ik wil eigenlijk ook van mijn Rimm bord + geheugen af, maar als je kijkt wat je ervoor betaald hebt, en wat ik er nu voor kan vangen ;)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is niet echt een totaal andere generatie systeem wat je dan hebt.
Het is wel sneller, ook dankzij het betere mobo en CPU (800FSB+HT), maar of het nu interessant is kan alleen jij bepalen. Alleen jijzelf kan bepalen of het de meerprijs waard is.

Hoeveel moet je bij betalen?

{signature}

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lang geleden, toen er nog geen Dual Channel DDR chipsets voor de P4 waren, was RDRAM inderdaad de beste keuze voor de P4. Het levert precies genoeg bandbreedte voor de bandbreedtehongerige P4. Een P4 met een FSB van 133MHz QDR kan 4,2GB/s aan data verwerken. Twee reepjes PC1066 RDRAM draaiend op FSB@133MHz QDR levert tezamen precies 4,2GB/s, terwijl PC2100 (FSB@133MHz DDR) slechts de helft ervan kan leveren: 2,1GB/s. Met PC133 SDRAM is het zelfs nog erger: 1066MB/s.

Enig nadeel van RDRAM is de relatief hoge geheugentimings (lees: relatief lange wachttijden), die zelfs langer worden naarmate je meer geheugenreepjes toevoegt! SDRAM kent dit nadeel niet en kan veel lagere geheugentimings aan (2~3 kloktikken tegen 8~30 kloktikken), wat alleen maar goed is voor de performance. Als een PC ergens een tekort aan heeft, dan is het wel tijd :+

Dual Channel DDR gebruikt in principe dezelfde basisprincipe als RDRAM: bandbreedte van twéé geheugenreepjes bundelen (met als het enige verschil dat je bij Dual Channel DDR ook met één reepje toe kan en de met de helft geknepen bandbreedte maar voor lief moet nemen, terwijl je bij RDRAM per-se twéé reepjes moet hebben). Het volgende rekensommetje leert ons dat Dual Channel PC3200 inderdaad precies genoeg is voor een P4@800:

P4@800 = 200MHz QDR = 6,4GB/s
PC3200 = 200MHz DDR = 3,2GB/s
Dual Channel PC3200 = 2 x 3,2GB/s = 6,4GB/s

Dat komt precies overeen en dat is ook nog lekker 2GB/s sneller dan jouw huidige P4@533 + RDRAM combi. Daarnaast heb je ook het voordeel van lagere timings en HyperThreading :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 19-09-2003 10:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk hier heb ik wat aan! Balusc bedankt!
Voor voutloos: ik moet 300 bijlappen......
Ik mag aannemen dat snellere processor en meer geheugen dus ook voor snellere render tijd mag zorgen...

Verwijderd

Als je een CPU met HT neemt en een renderproggie die SMP ondersteunt zal het inderdaad wel een stukje sneller gaan, maar anders zou ik niet veel verbetering verwachten.

• NetXtreme
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 22:13
Denk maar zo:

"Qua prijs/prestatie verhouden wint DDR het dik, ahoewel de prestatie van RDRAM wel mee valt"

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op 19 september 2003 @ 11:14:
Kijk hier heb ik wat aan! Balusc bedankt!
Voor voutloos: ik moet 300 bijlappen......
Ik mag aannemen dat snellere processor en meer geheugen dus ook voor snellere render tijd mag zorgen...
Eigenlijk is het heel makkelijk. Wil jij het geheugen op je huidige bord uitbreiden tot 1GB dan ben je _meer_ dan 300,- kwijt (mits je de benodigde RIMM's kunt vinden). Met deze deal ga je er qua snelheid niks op achteruit, integendeel. Maar verwacht ook geen wonderen: de cpu kloksnelheid neemt met slechts 17% toe en de geheugenperformance maakt ook geen reuzesprongen vooruit (knappe jongen die het verschil in de praktijk kan merken :+ ) Dus als je per se meer geheugen wilt hebben, sla vooral je slag maar om een andere reden dan dat zou ik 't zonde v.d. 300 Euro vinden :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb zelf de P4T533-C met 1 GB RDram PC1066 en heb dus een maand terug een P4 3.06Ghz met HT gekocht en is echt snel ;)

Ik verkoop mn systeem niet graag, want als je weet wat ik ervoor heb neer moeten leggen toendertijd ;) en heb nog niet zolang die nieuwe CPU en het enige wat ik wel zou moet upgraden is mn videokaart, maar omdat er over niet al te lange tijd weer nieuwe kaarten uitkomen van ATI en NVIDIA wacht ik af.

Commentaar op Abbadon: Het is zeker de moeite waard om te upgraden naar 1 GB (heb ik ook gemerkt) maar de topicstarter heeft een P4T533 (zonder die C) en kan dus niet verder gaan dan 512 MB omdat er geen repen verkocht worden van 512 MB ;)

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:31
Lennieboy83 schreef op 19 September 2003 @ 18:28:
Het is zeker de moeite waard om te upgraden naar 1 GB (heb ik ook gemerkt) maar de topicstarter heeft een P4T533 (zonder die C) en kan dus niet verder gaan dan 512 MB omdat er geen repen verkocht worden van 512 MB ;)
Er worden wel degelijk repen van 512 Mb (232 pins PC4200) aangeboden voor mensen die een P4T533 hebben. Repen van 1024 Mb heb ik nog niet gezien, hoewel dit theoretisch wel mogelijk is. Verschiet wel niet van de prijs...

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

• Abbadon
Lennieboy83 schreef op 19 September 2003 @ 18:28:

Commentaar op Abbadon: Het is zeker de moeite waard om te upgraden naar 1 GB (heb ik ook gemerkt) maar de topicstarter heeft een P4T533 (zonder die C) en kan dus niet verder gaan dan 512 MB omdat er geen repen verkocht worden van 512 MB ;)
Dat is in feite juist wat ik met m'n post zeg (wil zeggen, als het niet goed overkomt? :P ) :) Als je naar 1GB wilt gaan moet je gaan voor de voorgestelde ruil, al was het maar omdat het huidige bord uitbreiden naar 1GB méér dan 300,- kost (wederom, mits die benodigde RIMM's te vinden zijn, en zo ja, dan kost het vervang grapje meer dan 300 Euro). Echter, gaat 't je niet om die 512MB extra, dan is de performancewinst die de i875/PC3200 combi t.o.v. de i850E/RIMM4200 combi plus de 17% extra kloksnelheid imo niet die € 300,- waard (je zult namelijk die 1GB wél moeten gebruiken natuurlijk).

Dus, meer ram willen gebruiken = ruilen. Niet meer ram willen gebruiken = niet ruilen :)

• Lennieboy83
Duidelijk B)

• Lennieboy83
flupke1 schreef op 19 September 2003 @ 18:37:
[...]

Er worden wel degelijk repen van 512 Mb (232 pins PC4200) aangeboden voor mensen die een P4T533 hebben. Repen van 1024 Mb heb ik nog niet gezien, hoewel dit theoretisch wel mogelijk is. Verschiet wel niet van de prijs...
Staat anders niet in de pricewatch...

edit:

Ik heb ze wel gezien in reviews maar nog niet in winkels ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Lennieboy83 op 19-09-2003 19:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat een reacties!...te gek!,...ik merkte zelf al een beetje dat ik er niet te veeeel van moet verwachten maar ik dacht dat extra geheugen,...dus 1g ddr VS 512 mb rimm de boel wel soepeler zou laten lopen,... iig leek het mij ook sowieso beter om klaar te zijn met een mobo wat beter uitbreidbaar is ,....waar het ook op neer komt ,...ik denk er nog ff een nachtje over slaap,.....bedankt iig laat wel weten of ik tevreden ben.

PS ! als je weet waar ik terecht kan voor twee keer 512mb rambus pc 4200 geheugen laat maar weten!

thnx!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:31
De Pricewatch is niet zaligmakend:

http://www.pc-memory-upgr...emory/rambus-rdram-32.asp

Prijs hangt rond de 300 euro per stuk (!)

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Verwijderd

mensen spreken me kaar tegen zie ik in de hele faq en hier zie ik het ook,
mijn vraag is : moet je nou wel of NIET 2 identieke reepjes geheugen DDR hebben om dual ddr te kunnen draaien?

wat balusc zegt heb ik al gelezen in topic van 1 jaar terug, het is niet 1 2 3 te zeggen of rdimm beter is of ddr....... ze hebben beiden hun pluspunten.....

• Abbadon
Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 20:23:
mensen spreken me kaar tegen zie ik in de hele faq en hier zie ik het ook,
mijn vraag is : moet je nou wel of NIET 2 identieke reepjes geheugen DDR hebben om dual ddr te kunnen draaien?

wat balusc zegt heb ik al gelezen in topic van 1 jaar terug, het is niet 1 2 3 te zeggen of rdimm beter is of ddr....... ze hebben beiden hun pluspunten.....
Ja, je dient twee dezelfde DIMM's te plaatsen wil je voor dual channel gaan. Iig zeker in het geval van de P4 chipsets. De andere optie, XP+nForce2, kan ook dual channel draaien als beide DIMM's niet identiek zijn echter zijn twee dezelfden wel aanbevolen :)

En wat het RDRAM <-> DDR-SDRAM verhaal betreft, sinds PC3200 z'n opwachting heeft gemaakt in combinatie met de i865/875 chipsets ben je zeker beter af met DDR-SDRAM :)

Pagina: 1