Vooraankondiging HDD overlijden?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Gisteren zette ik mijn PC aan en kreeg ik al snel tijdens het booten:

Error reading drive C:
Abort, Retry, Fail?

Aaarrhhgg :(

Omdat het een IBM 60GXP van 60 GB (uit jan 2002) betreft, direct de DFT diskette erin gestopt en een volledige test laten doorlopen. En ja hoor: een fraai rood beeld met als resultaat: bad blocks detected, please erase disk. Dat heb ik dus niet gedaan, dan was ook alle data van de D: en E: partitie foetsie geweest.

Daarna even met een Win98 bootflop geboot, op zich waren alle partities (C:, D: en E:) nog goed leesbaar.

Dus: Format C: /S /U

format gaf idd al bij 1% formatted al aan dat er bad blocks waren; met een poging tot recovery. Blijkbaar lukte dit, want na afloop van het formatteren waren er geen bad blocks meer. Overigens waren er verder geen bad blocks detected.

Met ghost de image file van C: teruggezet en voila: draaien maar weer.

Nu heb ik nog volgende vraagjes:

- Hoe betrouwbaar is die recovery die format heeft uitgevoerd :?
- Is mijn HDD aan het aftakelen of is zoiets een incident, dat wel vaker voorkomt :?

Voor mijn gevoel zeg ik: zo rap mogelijk een andere HDD gaan halen. En dan geen IBM voor mij meer (dit is al de 2de met problemen): ik ga wel eens kijken voor een Seagate.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:41

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

geeft de eventviewer nog meldingen? (mocht je met MS Windows werken)

bij mij geeft ie al een half jaar aan dat 1 harddisk dreigt te crashen :/ tooltje van maxtor binnenkort eens draaien. zorg iig voor een goede backup ;)
(als nieuwe schijf kies ik trouwens WD)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De HDD is gewoonweg niet betrouwbaar meer.

OM FAQ - Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Bad sectors: wanneer er eenmaal bad sectors op de schijf zijn gevonden, dan kun je er de donder op zeggen dat er meer zullen volgen. Hetzij al na een dag, anders pas na enkele maanden. Het beste is dus om zo snel mogelijk de data te backuppen en schijf in te ruilen. Let op: indien je nog garantie hebt, ga beslist niet proberen om in geval van bad sectors de schijf zelf op te lappen met behulp van een Low Level format. Sommige leveranciers trekken dan de garantie in.

Verwijderd

Die is vrij betrouwbaar, maar omdat je nog garantie hebt lijkt het me handig om de hd om te ruilen voor een ander merk, WD of Seagate. Als het tooltje zegt dat er bad blocks aanwezig zijn, kan je hd alsnog weer crashen. Ik heb het zelf met een Maxtor 60GB gehad, die crashte, Windows 2000 heeft de hd gerepareerd, alle data naar een andere hd overgezet en de hd weer ingeleverd bij de computerboer.
Deze schijf was onderhand al 4 keer gecrasht, en toen had ik het helemaal gehad met de hd, bleek dat de hele serie van de 60GB schijven prut was, de 40GB schijven waren perfect, maar de 60Gb dus weer niet. :(

Veel suc6 met je garantie claimen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 10:17 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Alle data is igg backed-up; daarvoor heb ik een Pentium-200 systeempje met daarin een 120 GB drive. Daar copieer ik periodiek alles op via LAN.

Van de winkel heb ik iig geen garantie meer (1 jaar garantie). Ik zal eens uitzoeken of ik nog garantie van IBM heb.

edit:

Event viewer bestaat IIRC niet in Win98, dus helaas. BTW, S.M.A.R.T. gaf geen enkele waarschuwing mbt de IBM disk.

[ Voor 24% gewijzigd door EXX op 19-09-2003 10:35 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ziezo, disk vervangen door een 80 GB Seagate Barracuda silent.

Omdat ik de IBM 60 GXP opnieuw heb geformatteerd, geeft de DFT geen bad blocks, dus geen error meer aan. Hoe moet het nou met de garantie? Een check op de site geeft aan dat de warrenty expires on 2004-12-10. De schijf is echter na de format schijnbaar weer orde. Maar ja, eenmaal een bad block, dat is dus niet meer betroubaar. Moet ik het ding weer in een PC stoppen en hopen dattie weer in de fout gaat om van de garantie gebruik te kunnen maken :?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

tip: check of je nog garantie hebt op dat ding, 3 jaar is een lange tijd

If you choose to criticise you choose your enemies

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De Deskstar is verkocht voor Nov 2002, dus 3 jaar garantie. Zoals al gezegd, de garantie loopt af op 2004-12-10. Alleen kan ik die nog claimen nu de DFT geen fouten meer vind?

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:54
Heb hetzelfde gehad met een Maxtor diamondmax 45 30GB. Had een aantal bad sectors, maar nadat ik hem had geformateerd werden de bad sectors gerepareerd en heb er nooit geen last meer van gehad. Het hoeft dus niet zo te zijn dat die schijf onbetrouwbaar is.
Als je nu geen bad sectors hebt en als het ibm test prog geen fouten vind, denk ik niet dat je garantie krijgt.

iRacing Profiel

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Daar ben ik ook bang voor mbt de garantie. Het hoeft idd niet zo te zijn dat de disk nu onbetrouwbaar is, maar gezien de reputatie van de "deathstar" serie heb ik toch maar een alvast een nieuwe HDD in de PC gezet. Zo kan ik nu tenminste op mijn gemak kijken wat ik met de IBM disk ga doen.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik maar direkt voor die nieuwe HD gaan en deze weer inleveren. Je kan natuurlijk wachten tot je weer een nieuw probleem krijgt, daar dan weer een halve dag mee aan het knoeien slaan, maar ik heb al een paar maal dit soort HD problemen gezien en die liepen nooit af met een happy end.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Probeer er een programma op te zetten met veel disk activity, laat het een weekje draaien in een testsysteem, en hoop dat er fouten komen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 september 2003 @ 22:40:
Als ik jou was zou ik maar direkt voor die nieuwe HD gaan en deze weer inleveren. Je kan natuurlijk wachten tot je weer een nieuw probleem krijgt, daar dan weer een halve dag mee aan het knoeien slaan, maar ik heb al een paar maal dit soort HD problemen gezien en die liepen nooit af met een happy end.
De nieuwe zit er al in :) En ik moet zeggen, de toevoeging silent is niet voor niets, deze seagate is erg stil :)

Ik zal eens gaan rondkijken waar de oude IBM 60GXP inkan om de disk eens goed te "stressen"

Pagina: 1