Toon posts:

Low Level Format HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Maxtor HDD, die wil ik even lowlevel formatten. Nu zit ik uiteraard met het probleem dat ik geen Diskdrive meer heb ingebouwd in me pc. Ook geen Cdwriter op dit ogenblik. En het tooltje op de Maxtor site gaat uit van een aanwezige diskdrive, want het creeert een bootflop. Iemand enig idee of er ook een progje is dat werkt onder windows XP en waarmee ik een Hdd lowlevel kan formatten???

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een boot cdtje hebt kun je daarmee booten en vanuit daaruit een debug routine draaien. Doet software matig hetzelfde als een LLF namelijk.

Ik weet niet wat voor hdd dat het is, maar een LLF op huidige IDE schijven kan ze fataal worden. Ik zou het dus niet zomaar doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel meer wat ze in de volksmond LLF noemen. Het Maxtor tooltje schrijft gewoon allemaal nullen naar de eerste 25% ofzo van de schijf. Dus niet de LLf die ze in de fabriek doen, maar meer een diepe format.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Idee: Hang er tijdelijk een diskdrive aan (hoef je niet in te bouwen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier geen diskdrive liggen op dit moment. Anders had ik dat uiteraard even gedaan. Ik ben meer op zoek naar een tooltje voor onder windows xp. Ben al druk zoekende, maar kan niks vinden tot zo ver.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Iemand enig idee of er ook een progje is dat werkt onder windows XP en waarmee ik een Hdd lowlevel kan formatten???
Die zijn er niet.

Oplossingen:
- je kan ook van een CD/DVD lezer booten; hoeft niet per-se CD writer zijn :+
- floppydrive kopen, kost toch geen ruk meer
- andere PC gebruiken
- pure DOS installeren naast Windows, maar daar heb je ook een FDD voor nodig :+

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 19-09-2003 10:13 ]

Verwijderd

heb je ook geen bootable win98 cd ? oid. en kun je het tooltje niet naar C:/ kopieren en vervolgens in de opdrachtprompt het tooltje starten? dus na het booten F8 en opdrachtprompt (weet niet of Xp dit wel kan draaien)

maareeh ? hoezo eigenlijk low level format ?

je kunt toch bij het installeren van XP kiezen voor Format,. snel en traag ? of wil je je schijf gewoon mega kaal :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 10:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm...jammer dat er geen lowlevel tootjes zijn. BTW : ik heb geen writer dus kan ook geen bootcd maken. Heb op dit moment alleen een DVD speler :)
En een floppydrive wou ik graag vermijden want ik ben wat pc´s betreft een minimalist en wil het systeem zo kaal mogelijk. Misschien een beetje TE kaal op dit moment ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FDD is na jaren nog steeds onontbeerlijk, echt waar :)

Dat zul je onderhand ook wel hebben gemerkt, lijkt me :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk het. Ik ga morgen meteen maar even diskdrive kopen. Ik dacht meer dat een DD ging verdwijnen in de nieuwe generatie pc´s. Zeker nu het Consortium heeft laten weten dat een DD niet meer tot de standaard uitrusting van een pc hoeft te behoren. Maar uit de praktijk blijkt nu maar weer eens dat je niet zonder kan. Of althans dat het best lastig is zonder.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Of, als je modern wil zijn/blijven, neem een USB memory pen oid. Die kun je ook bootable maken :) Maar dan moet de PC an sich het booten van USB wel ondersteunen en dat doen vooralsnog niet lang alle PC's. Verder heb je ook nog het nadeel dat sommige floppy-programmaatjes enkel en alleen op A:\ te installeren zijn, terwijl je een USB device niet op A:\ of B:\ kan zetten :/

Maargoed, een FDD kan de komende paar jaren nog altijd nuttig zijn :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 10:20:
Ik merk het. Ik ga morgen meteen maar even diskdrive kopen.
Als je in de buurt van Rotterdam woont, ik heb er nog wel een paar liggen (niet gegarandeerd :P ), die je zo kan krijgen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
Woon niet inde buurt van Rotterdam helaas. Beetje meer naar het Noorden (Friesland). Maar bedankt voor jullie hulp en Mr Liu natuurlijk voor het aanbod.

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

Mex

Je kan ook een USB-floppydrive kopen, en daarna binnen 8 dagen (omruiltermijn) weer terug brengen...

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
een fdd station... hoeveel kost dat tegenwoordig? 10€ ? minder wel volgens mij...

Ik heb er meerdere thuis liggen iig, per mobo heb ik iig 1 floppydrive, that makes... 5 drives... ze zijn echt onmisbaar :) en als 1 het niet doet hang ik er gewoon een andere aan...

ze zijn ONMISBAAR die krengen :D

edit:
Verwijderd schreef op 19 september 2003 @ 10:30:
Woon niet inde buurt van Rotterdam helaas. Beetje meer naar het Noorden (Friesland). Maar bedankt voor jullie hulp en Mr Liu natuurlijk voor het aanbod.
Ik woon in leeuwarden, dat dichterbij? :P me MSN, ICQ en mailaddiej staan wel in me profiel :)

Edit2:
Als je je maxtor low-level moet formateren dan kan je beter dat ding opsturen voor garantie... ik heb een 40GB maxtor die 2 weken geleden (voor de zoveelste keer) lowlevel formateerd is, en vertoond nu alweer bad sectors :(

[ Voor 55% gewijzigd door Fludizz op 19-09-2003 13:14 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 10:01:
Ik bedoel meer wat ze in de volksmond LLF noemen. Het Maxtor tooltje schrijft gewoon allemaal nullen naar de eerste 25% ofzo van de schijf. Dus niet de LLf die ze in de fabriek doen, maar meer een diepe format.
Dat is gewoon debug dus.
BalusC schreef op 19 September 2003 @ 10:17:
nietus :+

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Volgens mij wil de topicstarter per-se een zero-fill om te voorkomen dat datarecovery mogelijk is :)
nietus :+
En hoe wil je debug zonder FDD starten :? 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 19-09-2003 13:37 ]

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:16

Sm0k3r

cough...cough...

Verwijderd schreef op 19 september 2003 @ 10:15:
heb je ook geen bootable win98 cd ? oid. en kun je het tooltje niet naar C:/ kopieren en vervolgens in de opdrachtprompt het tooltje starten? dus na het booten F8 en opdrachtprompt (weet niet of Xp dit wel kan draaien)

maareeh ? hoezo eigenlijk low level format ?

je kunt toch bij het installeren van XP kiezen voor Format,. snel en traag ? of wil je je schijf gewoon mega kaal :)
gooi win 98se cd erin ga naar e: dan type cd win98, eenmaal in win98 type format c: /u maak je hem helemaal kaal en er staat meteen fat32 op.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45
BalusC schreef op 19 september 2003 @ 10:17:

<small>Dat zul je onderhand ook wel hebben gemerkt, lijkt me :+</small>
Woah niet mee eens... Gebruik al een jaar geen FDD meer, bootable cd's zijn zeer fijn :D

@Smoker... hij vraagt toch om een LLF... ?

[ Voor 11% gewijzigd door Sluuut op 19-09-2003 13:51 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, een klein bestandje van 10KB op een flop zetten gaat sneller dan een 10KB file op een CD branden, waarna ook nog een complete index gebrand moet worden :P

Verwijderd

ik heb de optie low-level format in m'n bios volgens mij... even nakijken voor de zekerheid
Hmm, mijn pc heeft het niet, m'n oude P200 wel, en m'n dual P200 server ook.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 14:03 ]

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

Mex

Fludizz schreef op 19 September 2003 @ 13:07:
ik heb een 40GB maxtor die 2 weken geleden (voor de zoveelste keer) lowlevel formateerd is, en vertoond nu alweer bad sectors :(
3 jaar garantie?

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:31
LLF is toch einde garantie?