Toon posts:

[linux] sshd start bij boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik als linux n00b eindelijk alles draaien, incl. ssh deamon :) Maar na een reboot kon ik ineens niet meer vanaf remote inloggen. Bleek, was sshd niet opgestart. Oja, moet booten. Ik heb dus op inet lopen zoeken en gevonden dat ik /usr/local/sbin/sshd in rc.local moest toevoegen. Dat werkte ook niet. Daarna nog wat andere dingen geprobeerd met init.d maar werkte allemaal niet.

Terwijl als ik na een boot su naar root en dan sshd opstart werkt het wel.

Kan iemand me vertellen hoe ik sshd kan opstarten tijdens het booten?

[edit]
owja.. ik heb mandrake 8.1

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 09:28 ]

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

DPLuS

# man chkconfig

# man ntsysv

Verwijderd

Topicstarter
thanks

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Je hebt niet echt je best gedaan met zoeken he, t zou me verbazen als dit niet gewoon in de sshd manual staat..

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Heb je redhat? Moet je eens 'setup' intypen als root. Dan krijg je een menuutje speciaal voor n00b's :) Kun je de deamons aan en uit zetten.

Verwijderd

Topicstarter
strlen schreef op 19 September 2003 @ 09:59:
Je hebt niet echt je best gedaan met zoeken he, t zou me verbazen als dit niet gewoon in de sshd manual staat..
heb ik al gedaan, staat er niet in. sshd man gaat alleen over sshd en niet over hoe ik die in mijn linux distri kan booten :)
Heb je redhat? Moet je eens 'setup' intypen als root. Dan krijg je een menuutje speciaal voor n00b's Kun je de deamons aan en uit zetten.
nope, mandrake

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 10:14 ]

Verwijderd

Staat sshd ertussen bij "chkconfig --list"?

• RePlayer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-03 19:30
Heb je sshd uberhaubt (nog) wel geinstalleerd?

#which sshd

probeer sshd als ie wel bestaat in rc.local eens aan te roepen met het volledige pad, bv /usr/bin/sshd

---

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 14:20
RePlayer schreef op 19 September 2003 @ 10:33:
Heb je sshd uberhaubt (nog) wel geinstalleerd?

#which sshd

probeer sshd als ie wel bestaat in rc.local eens aan te roepen met het volledige pad, bv /usr/bin/sshd
Dat had ie al geprobeert en dat werkte niet :) Ssh is wel geinstalleerd want als ie het vanaf de commandline start werkt het wel.

Verwijderd

Ik kan me niet voorstellen dat je openssh-server als een rpm hebt geinstalleerd.
Zo ja, dan heb je een veel te oude. Zoek maar eens op rpmfind.net en installeer een nieuwe specifiek voor mandrake.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb niet als een rpm geinstalleerd, gewoon configure/make/make install. ik heb openssh 3.1

Verwijderd

Zelf builden moet je alleen doen als er geen rpm beschikbaar is.
Deinstall dit maar en ga het maar als rpm installeren.
Pak wel de nieuwste versie. Ik zit met mandrake 9.1 op openssh-server-3.6.1p2.
Hij zal het dan zelf als service installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 11:16 ]

Pagina: 1