Toon posts:

[Laptop] Probleem met resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met de resolutie in Linux (Debian/Sid) op een HP Pavilion ze5400 notebook met ATI Radeon IGP 345M videokaart
Tijdens de installatie werd slechts een klein deel van het scherm gebruikt, zeg maar een 640x480 scherm uitgelijnt in het midden. Ik dacht dat dat wel opgelost zou zijn als alles volledig geinstalleerd is, maar dat blijkt niet zo te zijn.

Het lijkt alsof er een probleem is met vga/svga, omdat het beeld niet schermvullend is.

Aan de X configuratie ligt het denk ik niet, want ook de console gebruikt maar een klein deel (van het midden) van het scherm.
Ik heb een kernel gemaakt met support voor ATI kaarten, maar dat geeft hetzelfde resultaat als zonder die drivers.
Voor de zekerheid heb ik de nieuwste versie van XFree (4.3) geinstalleerd, maar ook dat lost het probleem niet op.

De Xserver heb ik al een paar keer geconfigueerd met 'xf86config' (text-version) en geprobeerd met 'xf86cfg' (grafische versie), maar bij die laatste kan ik de muis-cursor niet bewegen. Want wel opvallend is, is dat het scherm volledig wordt gebruikt met de grafische x configurator, terwijl dat niet gebeurt als ik bijvoorbeeld Gnome start.

Heeft iemand een idee?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Post ff je /etc/X11/XF86Config ! waarschijnlijk heb je daar wat fout staan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

dit probleem had ik ook met mijn laptop toen ik debian wilde installeren.

Een vriend van me zei dat ik debian is moest testen, maar na dit gedoe had ik er al geen zin meer in en ben weer terug naar Gentoo gegaan :P
(hier had ik het probleem overigens niet)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

De native resolutie zal wel 1024x768 zijn neem ik aan? Wat gebeurt er als je op die reso draait? En laptops hebben nog wel eens een BIOS optie of een functietoets (alternatieve functies van de F1...F10 toetsen) om schermen als 640x480 "op te rekken" naar een vol scherm.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

daar kan je het niet mee oplossen, dan mis je nogsteeds een stuk van het beeld alleen is het dan uitgerekt :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik was dit ook tegengekomen, net even getest.

Als ik in de BIOS Display Expansion [Disabled] zet zie ik wat je bedoelt. Als ik die op [Enabled] zet wordt het uitgerekt.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost! :)
Ik had voordat ik dit topic bekeek nog een keer een nieuwe configuratie gemaakt. Daarna Gnome opgestart en het bleek te werken. De oude config kan ik dus niet meer laten zien.
Toen ik daarvoor even in de BIOS was viel me op dat ook dat in een klein gedeelte van het scherm werd geladen. Het kan dus ook nog een instelling inde BIOS zijn zoals sebas zegt. Eerst ga ik de benodigde software installeren en daarna de BIOS nog eens goed bekijken, want op het eerste oog lijkt daar niet veel mogelijk.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:54
Met HP/COMPAQ laptops kun je kiezen of je met een volledig scherm wilt starten of met een "klein" scherm zoals je nu hebt, als je het uitgerekt wilt hebben kun je gewoon FUNCTION + T intoetsen, dan wordt ie volledig gebruikt. (Dus ook de setup).

Gewoon spullen

Pagina: 1