Toon posts:

Help, 486 dx2 vindt cd-rom niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een ouwe bak waar ik win 95 op wil zetten en na "format c:" wil ik een cd rom speler activeren in de bios. Hoe doe ik dat? En hoe werkte dat mscdex commando ook al weer?

Als ik boot met een win 95 bootdisk dan krijg ik het volgende: "Interface board or cd rom drive is not ready. Ensure that drive power is on and drive cables correctly attached."

O ja, er heeft nog nooit eerder een cd rom drive ingezeten.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Zorg dat 'ie op slave staat als er nog een master aan dezelfde ide kabel zit. Zet 'm anders op master.

Ga ook even naar de bios, en zet daar aan dat je een secondary master/primary slave hebt.

Download cdromgod van www.softseek.com voor dosdrivers voor zowat alle cdrom spelers van de wereld.

Rob

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Op deze link kun je een proggie downloaden die op zoek gaat naar alle aangesloten Cd-rom spelers.
Deze info moet je dan verwerken in je Config.sys en Autoexec.bat

Op deze link kun je een Win98 bootflop downloaden.
Dan heb je Cd-rom ondersteuning.

Ps. Zitten de IDE controllers op je MoBo of heb je een los controllerkaartje.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
De (aopen) cd rom speler staat al op slave. Ik heb trouwens op het moederbord 1 "normaal" IDE slot waar de HD op zit (en nu dus ook de cd rom). En ik heb zo'n kleiner geval waar de diskettedrive op zit. Hoe zet ik de primary slave aan in de bios? Ik heb een keuze uit allemaal verschillende groottes schijven en "reserved" en "User". In mijn andere comp staat ie gewoon op "auto" maar dat kan niet bij dit ouwe kreng. Ik zie dit in de bios: "IDE adapter 0" master en slave en "IDE adapter 1" master en slave

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op zaterdag 02 december 2000 15:52 schreef RedDot het volgende:
Hoe zet ik de primary slave aan in de bios? Ik heb een keuze uit allemaal verschillende groottes schijven en "reserved" en "User". In mijn andere comp staat ie gewoon op "auto" maar dat kan niet bij dit ouwe kreng. Ik zie dit in de bios: "IDE adapter 0" master en slave en "IDE adapter 1" master en slave
[i]Hoe zet ik de primary slave aan in de bios?[/i]:
Deze staat al aan, gezien de Master al werkt.

[i]Ik heb een keuze uit allemaal verschillende groottes schijven en "reserved" en "User".[/i]
Dat staat meestal op je schijf.
Zo niet, kun je je schijf opzoeken op de website van de fabrikant, en daar staan de correcte instellingen.

Wat je ook kunt doen is het volgende:
Hang die schijf in je eigen systeem, en doe een "Autodetect HardDisk".
Pen deze info over, en dat zijn dan de instellingen die je moet hebben.

[i]Ik zie dit in de bios: "IDE adapter 0" master en slave en "IDE adapter 1" master en slave.[/i]
Mmmmmmm, weet je zeker dat je maar 1 IDE poort hebt.
Op je MoBo staat bij je IDE connector een 0 of een 1, daarom staat dat ook in de Bios voor herkenning.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Mij harde schijf werkt perfect. Dat is het probleem niet. Het gaat om de cd rom speler... Bedankt in ieder geval!

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op zaterdag 02 december 2000 15:52 schreef RedDot het volgende:
De (aopen) cd rom speler staat al op slave. Ik heb trouwens op het moederbord 1 "normaal" IDE slot waar de HD op zit (en nu dus ook de cd rom). En ik heb zo'n kleiner geval waar de diskettedrive op zit. Hoe zet ik de primary slave aan in de bios? Ik heb een keuze uit allemaal verschillende groottes schijven en "reserved" en "User". In mijn andere comp staat ie gewoon op "auto" maar dat kan niet bij dit ouwe kreng. Ik zie dit in de bios: "IDE adapter 0" master en slave en "IDE adapter 1" master en slave
Mmmmmm, waarom heb je het cursief bovenstaande gepost :? :? :?

En met name het woord "schijven"

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik wilde aangeven wat de mogelijkheden waren in de bios voor de IDE controllers. En geen enkele instelling werkt. De kabel die ik gebruik is goed; hij ziet namelijk wel gewoon de harddisk als ik hem op de andere aansluiting zet. (Ik gebruik zo'n kabel waarmee je 2 devices aan kan sluiten op een IDE controller). In de bios heb je zo'n autodetect functie maar die vind niks. Ik ga effe proberen of de CD-ROM het wel in mijn andere comp doet...

Verwijderd

Als je bij Aopen een driver van de 40x download zit er ook een helptext bij hoe de commando's in de AUTOEXEC en de CONFIG te plaatsen. Leuk bijkomstigheidje, deze driver doet het vrijwel met alle ATAPI cdrom spelers.

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt ook niet. Het ligt blijkbaar niet aan de drivers. >>>> EN... hij werkt wel op mijn andere computer. Iemand nog ideeen?

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE: Hij pakt de cd-rom speler wel als de HD er niet in zit. Kan het zijn dat de HD andere IDE devices disabled? De jumpers op de HD staan gewoon op default/master

Verwijderd

Topicstarter
Ja ja ik weet het.. niemand leest dit meer. Maar... Ik heb hem aan de gang gekregen met mijn oude brakke 12x cd rom. Hou ik die 50x lekker voor mezelf! :P
Pagina: 1