[EL] Laserlamp probleem

Pagina: 1
Acties:

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Ik heb hier een Lasereffecten lamp liggen, waar ik graag wat mee zou willen doen.
Er komt alleen bijna niks uit :?
Als ik door het "raampje" voorzichtig naar binnen kijk zie ik wel figuurtjes in de spiegeltjes, maar de laser lijkt niet sterk genoeg. Is hier nog iets aan te redden of is het een verloren zaak? Onderstaand een pic van de lamp. Op * zijn meer pics en ook grote uitvoeringen. Andere pics op aanvraag.
Op de kap staat kort samengevat:
Max Power: 5mW
Laser klasse: IIIa
Wavelength: 600 - 700nm

[edit] In dat witte ding zit een zekering, die is goed.

offtopic:
Dat puzzelboekje is trouwens voor mijn vermaak in de bus :+

[ Voor 21% gewijzigd door Beekforel op 29-04-2022 20:54 ]

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Dit is een oude NeHe (neon-helium) laser, en voor zover ik kan bedenken zijn waarschijnlijk je spiegeltjes in de laser iets verschoven (door gebruik) hierdoor komt de straal na talloze weerkaatsingen, niet meer recht uit de uitgang van de laser, waardoor maar een klein deel van het eigenlijke vermogen uit de laser komt. Je kan hem waarschijnlijk bij de professional wel laten repareren, maar misschien is een nieuwe laser toch wel goedkoper.

Voor zover als ik op deze foto kan zien is het gewoon een lisjasou laser effect (hetzelfde als elke lasercrab, maar die is compacter omdat er een diode laser in wordt gebruikt, en geen gas buis). Kan je bij elke standaard licht-geluid boer kopen.

You are free to do as we tell you to

Verwijderd

't is Idd een oude HeNe-laser.
Kijk overigens nooit in een laser, ook niet als je denkt dat -ie wel stuk zal zijn ofzo.. 't zal maar een heftige ir-laser zijn :+ gewoon niet doen, goede gewoonte :)

Als hij niet meer lasert maar wel gewoon ontsteekt kunnen er grofweg twee dingen zijn. Zoals hierboven ook al staat kunnen de spiegels uit lijn zijn, hetgeen misschien nog wel te verhelpen is als er daarvoor een instelling op zit.
Ook kan het zijn dat er gas is weggelekt (of beter gezegd: lucht ingelekt) vaak is dan het getter (spiegelende laag aan de binnenzijde opgedampt om gas te vangen) dan ook helemaal verdwenen. Hervullen en opnieuw getteren is dan de enige optie.

Ik kan beide dingen niet goed zien op je plaatje. De vraag is echter of het wel zin heeft hier nog tijd in te gaan steken - gewone laserdiodes die hetzelfde effect bieden kosten immers weinig meer.
Leuk voor de verzamelaar..

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Je kan gewoon ff die buis aan de kant leggen, en een laserpennetje (zo'n diodeding) ervoor in de plaats zetten. Dan zie je iig wat de uitwerking is, en knu je zelf wel bepalen of je verdere moeite wilt doen.

Laserpennetjes zijn iets van 1mW, maar dan zie je iig wel wat de bedoeling is.

En eventueel koop je op een radiobeurs een laserbuis, ik heb er een paar maand geleden eentje zien liggen van 8.9 mW.... 25 eur ofzo.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Hm.. jammer. Had em gekregen en het leek me wel geinig.
Op onderstaande pic is trouwens ongeveer te zijn wat de lamp doet.

En ik zal er nooit meer in kijken.
DJSmiley schreef op 19 September 2003 @ 00:36:
Je kan gewoon ff die buis aan de kant leggen, en een laserpennetje (zo'n diodeding) ervoor in de plaats zetten. Dan zie je iig wat de uitwerking is, en knu je zelf wel bepalen of je verdere moeite wilt doen.

Laserpennetjes zijn iets van 1mW, maar dan zie je iig wel wat de bedoeling is.

En eventueel koop je op een radiobeurs een laserbuis, ik heb er een paar maand geleden eentje zien liggen van 8.9 mW.... 25 eur ofzo.
Uhm, even die buis aan de kant leggen? Ik heb toen ik het ding gekregen had een vette schok van dat ding gekregen, dus daar ben ik een beetje voorzichting mee.
Ik zal mijn electronicaboer/dealer es gaan vragen of die nog wat heeft liggen, of dat hij misschien een oplossing weet.
Ik heb helaas niet zo'n laserpennetje. Es kijken of ik iemand kan vinden die wel zo'n ding heeft.

Hoe kan ik trouwens zien of dat getter weg is? Er zit een soort van zilverpapier in de buis, bedoel je dat?

[ Voor 75% gewijzigd door Beekforel op 29-04-2022 20:54 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Is er misschien nog iemand met een sugestie?
Op die buis staan volgens mij geen specs, maar in principe is het mogelijk er een andere in te zetten? Maakt het type dan ook wat uit?

Verwijderd

Neu.. Echt veel uitmaken zal het niet, als het een vergelijkbaar HeNe-buisje is. Denk trouwens niet dat die nog te krijgen zijn..
Dat soort van 'zilverpapier' kan je getter zijn, hoewel ik het sterke vermoeden heb dat jij hier de negatieve elektrode (rechts op de bovenste foto) bedoelt Die worden extra groot uitgevoerd om de stroom per opp laag te houden en aldus geen problemen te krijgen met het ionenbombardement dat zo een ding te verduren krijgt. Getter zit direct tegen de binnenkant van het glas opgedampt en spiegelt mooi :) Als het opgebruikt is blijft er aan het glas op die plek vaak wat melkwit oxide achter.

Let inderdaad goed op de hoogspanning !! Ontlaad de cascade steeds netjes alvorens verder aan het ding te werken. Waarschijnlijk is hij zelf al wel voorzien van bleeder-weerstanden, maar een controle met een voltmeter is natuurlijk verplichte kost.
Anders ontladen via een weerstand van een paar honderd ohm sluit hemniet zomaar kort, die knal vinden die C's niet leuk.. :)

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Ik heb zoals ik al zei "ervaring" met de hoogspanning.
Maar wat ik begrijp is er in principe niet veel meer aan te doen. Als ik een goedkope laser tegenkom zou het leuk zijn en weer werken.

Verwijderd

Dat is zo, maar een ompleet lasercrabje oid kost ook niet al te veel meer en doet hoogstwaarschijnlijk pricies hetzelfde. (E 38,- als ik zo snel ff kijk)
In ieder geval is de mechanica hetzelfde, zoals iemand anders al opmerkte.
Pagina: 1