[AP] 3Com Wireless 11g, is het wat ?

Pagina: 1
Acties:

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Hoi,

Ben de laatste paar dagen opzoek geweest naar wat info over de 3Com® OfficeConnect® Wireless 11g Access Point. Een 54mbit AP + wifi kaartje. Die is namelijk bij twee webshops in de aanbieding voor een niet onaantrekkelijke prijs :D

http://www.wifishop.nl/
http://www.netline.nl

100 euro voor een 3com AP + plus een wifi pcmcia kaartje.

Er is alleen bar weinig te vinden qua reviews en gebruikers ervaringen en meningen. En daar ben ik toch een beetje naar opzoek.

Graag wil ik van jullie weten wat jullie van dit ding vinden, en wat voor ervaringen jullie ermee hebben, ook ten opzichte van andere accesspoints die je wel een gebruikt heb. Bijvoorbeeld over de ontvangst en dergelijke. Ook als je een review weet te vinden hoor ik het graag!

Het geen wat ik natuurlijk al wel gevonden heb is de info van de 3com site :

g11 AP
pcmcia kaartje

Ik had nog een news item gevonden van THG, maar die ben ik ff kwijt. misschien later.

update : http://www.tomshardware.com/technews/20030618_092829.html

Mocht er nog twijfel bestaan, ja ik heb de search/google gebruikt

[ Voor 6% gewijzigd door QBiT op 18-09-2003 23:54 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
3Com is wel OK spul over het algemeen, zal met deze niet veel anders zijn.
WiFi begint een beetje mainstream te worden hier in Nederland (ook onder de noobs), dus het zal allemaal steeds goedkoper worden.
Ik draai zelf op D-Link spul (DL614+ AP/router en een DWL650+ PCMCIA (22MBit)), en dat bevalt ook erg goed...

• QBiT
3com levert inderdaad goede spullen qua switches en dergelijke. Alleen betekend dat niet gelijk dat dat ook geld voor hun wireless producten.

Wireless producten zijn naar mijn mening nog aardig in ontwikkeling, en er zit af en toe aardig wat verschil in. Daarbij komt dat er maar een paar producenten van wireless chipsets. Het is geen chip van 3com zelf. Er zit een intersil PRISM GT in.

Daarbij komt dat ik me niet voor kan stellen dat er geen Tweaker is die nog niet gebruik gemaakt heeft van deze aanbieding. Tis super goedkoop voor 11 mbit, laat staan voor 54 !! We zijn allemaal Nederlanders toch :P Dus kom op met die reacties !!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb gister ook een bestelling bij Wifishop.nl geplaatst. kan morgen binnenkomen.
ik ga volgende week er dan mee aan de slag en laat ik wel weten wat ik er van vindt.

de security die ik er in wil zit er in; 128 WEP encryptie, IP & MAC filtering etc

Dus dat lijkt wel okay!

edit: laat je niet misleiden, die 100 euri is ex BTW

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 19-09-2003 18:53 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Ik heb net dit 3com setje geinstalleerd bij mijn zwager. Als ik op zolder de AP wegzet, en dan beneden (zit 1 verdieping tussen) dan is het bereik nog maar 50%, volgens windows xp 1 streepje en de snelheid 1, 2 en hooguit 6mb/s. Heb bij mij thuis een E-tech met beneden een 11mb AP en op mijn kamer (ook zolder met 1 verdieping ertussen) heb ik 3 streepjes en nog 11mb bereik. Valt me van deze 3com wel tegen moet ik eerlijk zeggen, iemand tips?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

FastBunny schreef op 24 September 2003 @ 21:35:
Ik heb net dit 3com setje geinstalleerd bij mijn zwager. Als ik op zolder de AP wegzet, en dan beneden (zit 1 verdieping tussen) dan is het bereik nog maar 50%, volgens windows xp 1 streepje en de snelheid 1, 2 en hooguit 6mb/s. Heb bij mij thuis een E-tech met beneden een 11mb AP en op mijn kamer (ook zolder met 1 verdieping ertussen) heb ik 3 streepjes en nog 11mb bereik. Valt me van deze 3com wel tegen moet ik eerlijk zeggen, iemand tips?
Dat is erg vreemd! Ik heb hetzelfde setje hier geinstalleerd. Hij staat hier op de eerste verdieping. Ik heb overal in het huis (gewapend beton van ong. 20 á 30 cm) vol bereik! Sterker nog; ik zat met mn laptop bij mijn buurman aan de overkant (30 meter en 3 muren!) en ik kon nog steeds verbinding krijgen! Ging niet helemaal super, viel steeds weg, maar hij zag hem wel!

Ik heb één antenne naar beneden gericht, eentje naar boven. Het is me wel opgevallen dat het goed richten van de antennes erg belangrijk is.

Voor de rest is er niets dan lof voor dit setje! Ik kan ook gewoon met mn Centrino Wireless aanmelden bij dit setje, ja ik ben er zeer tevreden mee. Ontvangst is goed en de prijs zeker! :Y)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

heb em bijna een week en bevalt goed, goed bereik enzo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als ik het goed heb kun je alleen de antenne er niet afhalen. Daarom kun je er dan ook geen extra sterke of speciale antenne aanhangen.

Overigens wil het feit dat 3Com voor hun overige hardware redelijk goed bekend staat nog niet zeggen dat ze dat voor Wi-Fi spullen ook zijn. Ik heb eerder het idee dat 3Com bang was de boot te missen op wireless gebied en hebben ze toen overhaast wat spullen van derden ingekocht en onder hun eigen naam verkocht. Ze zijn vrij traag in het uitbrengen van firmwareupdates en drivers en lijken een beetje achter de feiten aan te lopen.

Misschien dat ze met 802.11g hun leven willen beteren maar met 802.11b vond ik ze vrij slecht presteren.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik heb het setje nu ook drie weken draaien hier en het werkt naar behoren. Geen gedoe, gewoon 3COM! Maar het bereik valt me soms ook wel wat tegen. Wij hebben een vrij hoog huis (8,5M) en ik zit natuurlijk helemaal boven op de zolder met mn WAP. Als ik beneden ga zitten dan heb ik nog 12 of 6Mbit over. Meer dan genoeg natuurlijk, maar ik had wat meer verwacht. Maar 3COM is US Materiaal, dus zullen wel meer aan zendersterkte gebonden zijn!

Verder LOF :D

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op 24 September 2003 @ 22:48:
Als ik het goed heb kun je alleen de antenne er niet afhalen. Daarom kun je er dan ook geen extra sterke of speciale antenne aanhangen.

Overigens wil het feit dat 3Com voor hun overige hardware redelijk goed bekend staat nog niet zeggen dat ze dat voor Wi-Fi spullen ook zijn. Ik heb eerder het idee dat 3Com bang was de boot te missen op wireless gebied en hebben ze toen overhaast wat spullen van derden ingekocht en onder hun eigen naam verkocht. Ze zijn vrij traag in het uitbrengen van firmwareupdates en drivers en lijken een beetje achter de feiten aan te lopen.

Misschien dat ze met 802.11g hun leven willen beteren maar met 802.11b vond ik ze vrij slecht presteren.
Ja inderdaad ook ik heb gehoord dat ze beneden de maat presteerden met het 802.11b systeem. Maar zoals al eerder gezegd maken ze hun naam bij de 802.11g helemaal waar! Bereik is super, evenals de de snelheid en gebruikersgemak! Een pluim voor 3com!

Verwijderd

Stinger666 schreef op 24 September 2003 @ 22:54:
Ik heb het setje nu ook drie weken draaien hier en het werkt naar behoren. Geen gedoe, gewoon 3COM! Maar het bereik valt me soms ook wel wat tegen. Wij hebben een vrij hoog huis (8,5M) en ik zit natuurlijk helemaal boven op de zolder met mn WAP. Als ik beneden ga zitten dan heb ik nog 12 of 6Mbit over. Meer dan genoeg natuurlijk, maar ik had wat meer verwacht. Maar 3COM is US Materiaal, dus zullen wel meer aan zendersterkte gebonden zijn!

Verder LOF :D
Ik heb elders op dit forum gelezen dat ook andere merken problemen hebben met het "naar beneden" zenden van informatie! Ik weet niet precies in welk topic het beschreven staat, maar ook andere merken zouden problemen hebben met bereikbaarheid als de WAP boven in het huis stond! Ik zou het zelf absoluut niet kunnen verklaren en zou eerder denken dat het niet waar is, maar het schijnt getest te zijn! Overigens denk ik dat het in het topic van "het grote Wireless topic" staat beschreven!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

MauritsvanBaerle schreef op 24 September 2003 @ 22:48:

Dat komt omdat de 802.11b geen 54 ondersteund terwijl 9/10 andere fabrikanten dat wel zeggen :? Belkin-sitecom-linksys allemaal 54 G met 802.11b ...... 8)7
Dan krijg je een beetje dezelfde verhouding als de camera Mega Pixel verhoudingen van Trust ( 3.3 MP geinterpoleerd, dat soort dingen ;) ) en eigenlijk doen deze fabrikanten exact hetzelfde met deze producten.
Zelf ben ik uitermate tevreden met het setje :)
Als ik beneden ga zitten met me lappie nog 24 mb/s bereik en dan zit er ook 1 verdieping tussen.

[ Voor 10% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 24-09-2003 23:02 ]

Turn it off and on again.

• QBiT
Woei, toch nog wat reacties, ik had ze al bijna niet meer verwacht :)

Nog een paar kleine vraagjes aan de trotse eigenaars;

Ten eerste, De antenne. Iemand had het er net al over, maar volgensmij was dat niet een eigenaar. wat ik me afvraag is of er een antenne aansluiting op zit, of dat je een van de antennes er af kan halen ? en zo ja, wat voor aansluiting is dit dan ?

Hoe zit het met de software ? ik heb begrepen dat de wifi software van windows xp nog al minimaal is. Word er een extra stukje software bij de pcmcia kaart geleverd waar je wat aan hebt ? of zitten daar alleen drivers bij ?

Dan nog als laatste een ook niet geheel onbelangrijke vraag :D Heeft iemand een idee van de sterke van de output (in mw geloof ik ?) van het AP ?

thnx all!

Verwijderd

QBiT schreef op 25 September 2003 @ 19:10:
Woei, toch nog wat reacties, ik had ze al bijna niet meer verwacht :)

Nog een paar kleine vraagjes aan de trotse eigenaars;

Ten eerste, De antenne. Iemand had het er net al over, maar volgensmij was dat niet een eigenaar. wat ik me afvraag is of er een antenne aansluiting op zit, of dat je een van de antennes er af kan halen ? en zo ja, wat voor aansluiting is dit dan ?

Hoe zit het met de software ? ik heb begrepen dat de wifi software van windows xp nog al minimaal is. Word er een extra stukje software bij de pcmcia kaart geleverd waar je wat aan hebt ? of zitten daar alleen drivers bij ?

Dan nog als laatste een ook niet geheel onbelangrijke vraag :D Heeft iemand een idee van de sterke van de output (in mw geloof ik ?) van het AP ?

thnx all!
Zover ik weet en kan zien zit er geen aansluiting op de 3Com om een externe antenne aan te sluiten. Ook na enig ruk en trekwerk blijkt dat ook de reeds aanwezige antennes niet te verwijderen zijn (tenzij je extreem hard aan trekt, maar bij een setje van nog geen week oud probeer ik dat liever niet)

De software die er bij zit is eigenlijk helemaal niet nodig. Je stopt het kaartje in je pc en hij herkent het automatisch. Je moet alleen even de CD erin stoppen van de PC-card voor de drivers, that's all! Windows XP ziet alles vanzelf en het werkte bij mij meteen! En voor de WAP heb je eigenlijk geen software nodig. Althans ik niet, je typed gewoon het IP-adres van het WAP in je Explorer venster en voila, je kan alles ín de router instellen.

En ik heb helaas geen idee wat de output is. Misschien dat daar iets te vinden is op 3com?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 22:24:
[...]

Dat is erg vreemd! Ik heb hetzelfde setje hier geinstalleerd. Hij staat hier op de eerste verdieping. Ik heb overal in het huis (gewapend beton van ong. 20 á 30 cm) vol bereik! Sterker nog; ik zat met mn laptop bij mijn buurman aan de overkant (30 meter en 3 muren!) en ik kon nog steeds verbinding krijgen! Ging niet helemaal super, viel steeds weg, maar hij zag hem wel!

Ik heb één antenne naar beneden gericht, eentje naar boven. Het is me wel opgevallen dat het goed richten van de antennes erg belangrijk is.

Voor de rest is er niets dan lof voor dit setje! Ik kan ook gewoon met mn Centrino Wireless aanmelden bij dit setje, ja ik ben er zeer tevreden mee. Ontvangst is goed en de prijs zeker! :Y)
Inderdaad je hebt gelijk, ik ben verder gaan proberen met mijn eigen setje en die doet het ook erg slecht. Ligt aan het huis, je hebt soms van die huizen die niet met draadloos WILLEN werken.

* FastBunny neemt nu dat setje van zijn zwager over en heeft dan ook een 3com setje :9

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• QBiT
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 19:36:
[...]

En ik heb helaas geen idee wat de output is. Misschien dat daar iets te vinden is op 3com?
Nee, die had ik ook al doorgeplozen. Verder is er op de site van Intersil geen duidelijke uitgebreide info te vinden over de Prism (de chipset die er in zit).

Misschien iemand die een idee heeft ?

• Indigo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 10:46

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Ik heb een Belkin 54g AP + pcmcia kaartje + pci kaartje en nog een 3com usb wifi kaartje. Als het eenmaal werkt, werkt het perfect. Alleen was er een probleem om de 3com kaart toe te voegen aan het netwerk.
Later bleek dat Belkin een optie heeft
54-auto
54-only
54-LRS
Blijkbaar deed ie het alleen op 54-LRS wat het ook mag zijn. Beetje onhandig dat dit niet in de manual stond en ook niet op internet. :(

De LabVIEW Guru

Pagina: 1