[Flash MX] Alpha Blended Masks?

Pagina: 1
Acties:

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Eigenlijk zo iets simpels maar kan het nergens vinden (2 'advanced' flash boeken) GoT en Google. En talloze experimentjes (off hours :).

Wat ik wil is zo simpel:

ik heb een image en daarop moet nu een mask zodat mijn image aan de kantjes niet meer zicht baar is - maar dit moet gradual gaan.

vraag is dus gewoon - kan een mask ook alpha gebruiken of is het een alles of niets affaire?

echt ten einde raad - als laatste nood kan ik eventueel nog de text (want die moet uiteindelijk gemasked worden) zelf regel per regel alpha blenden naar gelang de hoogte maar dat vind ik maar 'foei'.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Een 100% alpha naar 0% alpha radial gradient dus.... hmm
Krab me ook even achter de oren en ga even wat proberen.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

tis een beetje laat al,.. maarre kan je hier misschien (n)iets mee?:

http://www.permadi.com/tutorial/flashwaterr/

het is een gradient en alpha, alleen nog die mask, of ik begrijp het niet helemaal.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Een instance in een movie kun je een alpha opacity meegeven.. maar lijkt me in een mask niet ect handig als je een radiaal masker wilt. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ja! dat kan...

[ Voor 32% gewijzigd door XangadiX op 19-09-2003 05:03 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

via google nog iets gevonden wat mayby helpt.
A shape filled with an alpha gradient, for example, can make the hard edges of a mask fade out slowly for a subtle spotlight.
staat in het midden van de pagina nog een mooie uitleg :9
The soft-edged mask is the combination of the mask in the top layer (mask layer), a radial gradient in the middle layer (top masked layer), and the background image in the bottom layer (bottom masked layer).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 09:10 ]

• hobbit_be
hoi bedankt voor alle replies maar alle voorbeelden had ik al gezien - en het is dus niet wat het moet zijn: ie die 'softedges' zijn helemaal geen 'mask' attributes. zijn gewoon dingen die je erover legt dus die 'fade naar' is steeds naar een color of iets dergelijks. Het veranderd niet de uiteindelijk gemaskte deel (wat ik dus nodig heb).

Xanadix zei dat het kan: ben enorm benieuwd hoe :).

Een mask is dus gewoon alles of niets maar wat me daar aan ergert is dat het wel 'blending'. doet aan de edges.

Als het niet duidelijk is: ik wil gewoon bepaalde delen v/e movieclip met verschillende alphas hebben. (ie geen global alpha of het spul). dus een layer die bepaald hoe alpha een movieclip moet zijn. (soort van alphchannel in een bitmap, maar dan 'vectorised'). een maskis meer als transparency: (ie het GIF effect)...

Volgens mij gaat dit niet in flash en dat is eigenlijk wel erug zielig.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Als het niet duidelijk is: ik wil gewoon bepaalde delen v/e movieclip met verschillende alphas hebben. (ie geen global alpha of het spul). dus een layer die bepaald hoe alpha een movieclip moet zijn. (soort van alphchannel in een bitmap, maar dan 'vectorised'). een maskis meer als transparency: (ie het GIF effect)...
hmm, dat is wat anders dan dat je aan het begin zei (of wat ik ervan begreep); dat weet ik eigenlijk niet of dat zomaar kan; ff wat prutsen

Stoer; Marduq

• hobbit_be
ik wacht met spanning af - maar ik heb de hoop al opgeven. Mijn eerste ding dat ik moest maken voor mijn job en het flash kan het al niet meer aan ;). Ben benieuwd of het in MX2004 zit maar ik betwijfel het.
Pagina: 1