Geeft betere videokaart op oude pc nog laatste "boost"?

Pagina: 1
Acties:

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 21:48

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Ik zit met de volgende situatie:

Oud pc`tje pentium 1 tijdperk van 150 mhz.
hierin zit 64 mb edo ram, sb awe 64 en paar hd`s.

De pc heeft een videokaart van 2 mb en draait op 1024*786 bij 32 bits

nu wil ik die pc neerzetten als internet pc.

Nu werkt deze pc gewoon lekker met windows `98, muziek luisteren beetje surfen etc is geen probleem, alleen de "beeldopbouw" schokt een beetje....wat erg te merken is tijdens het laden/scrollen door pagina....als je een venster opent laad hij deze vaak in 2 stukken...hetzelfde met wallpapers etc.....ik denk zelf dat het door het videogeheugen komt wat gewoon bar weinig is (2mb)...

Nu vraag ik me af....ik kan een goedkoop videokaartje krijgen van 16 mb (PCI),
zorgt deze er dan voor dat het bekijken van pagina`s e.d. VLOEIEND kan verlopen?... of is er geen hoop meer voor dit oude beestje en maakt videogeheugen weinig meer uit...en kan deze bij het grofvuil

ik heb al rondgekeken op internet, maar kon niet veel betere reacties vinden als "MEER IS BETER" etc... graag iemand met ervaring...ik weet ook dat meer MEESTAl beter is....maar bij een oude pc kan het gewoon "overkill" zijn....

Kan iemand mij vertellen of het zin heeft een betere vid-kaart erin te doen..

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 18-09-2003 22:35 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Ik ben bang van niet eigenlijk, als ik met een 400 MHz geval zit te internetten en ik heb een site met veel plaatjes en ik scroll, dan gaat het even erg stotteren met een Voodoo 3 dan met een Geforce FX. Maar dit is alleen maar mijn ervaringen, misschien hebben anderen nog wel andere meningen of zo.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Als je meer specs over de videokaart geeft kunnen we wat zinnigs vertellen.

• MDVej
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik heb zelf een tijdje gewerkt met 2 videokaarten in mijn pc. Een geforce 4 ti 4200 en een oud pci kaartje (om te testen, deze is inmiddels vervangen door een geforce 2 mx 400) met 4 mb geheugen. Dit schokte ook nogal eens als ik iets naar dat scherm verplaatste. Sinds ik de geforce kaart heb, heb ik hier geen last meer van. Dus het lijkt me wel dat het verschil maakt. :)

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
ja het zal zeker schelen, mits de kaart wel wat nieuwer is. het geheugen is wel grotendeels bepalend voor de beeldopbouw snelheid. Waarom probeer je het niet gewoon eerst even (of kan dat niet?).

16 mb pci kaart... welke is dat? ik ben ook op zoek naar zoiets.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
De kaart in de pc is een oude 2 mb kaart die MAX 1024*786 bij 32 bits kleuren kan...zegt al wat...meer kannie :'( niet ...

De kaart die erin kan is een S3 Savage 4 GT 16 MB.

• DAS
  • Laatst online: 07-08 13:54

DAS

ik kan het verschil wel merken.
op mn internet deler/randactiviteiten pctje

oud: celeron 433mhz en 4mb kaartje van ati(antiek)

new: celeron 433mhz en 64mb kaart GF2.

scheelt zekerss wel!

stuk prettiger nu. ;)

kek

Verwijderd

Kijk even in apparaatbeheer. Ik vermoed dat de 16 mb kaart wel beter zal werken.

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:29
MDVej schreef op 18 september 2003 @ 22:36:
Ik heb zelf een tijdje gewerkt met 2 videokaarten in mijn pc. Een geforce 4 ti 4200 en een oud pci kaartje (om te testen, deze is inmiddels vervangen door een geforce 2 mx 400) met 4 mb geheugen. Dit schokte ook nogal eens als ik iets naar dat scherm verplaatste. Sinds ik de geforce kaart heb, heb ik hier geen last meer van. Dus het lijkt me wel dat het verschil maakt. :)
Ja jij gaat wel van het ene extreme naar het andere.
Tuurlijk als je een P2 of p3 hebt merk je het verschil met een snelle agp kaart en een pci, de bolltle neck is dan ook het vga kaartje, maar als je een P150 hebt is de bottle neck je processor.

Ik heb ervaring in dit soor dingen, ga niet helemaal uitleggen waarom.
Maar een snelle pci kaart heeft weinig zin, als je echt sneller wil zou ik voor een complete upgrade gaan.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
vandaar dit topic....... ik d8 zelf een beetje aan de "overkill"waar men het welleens over heeft...teveel van het goede..... misschien benut hij die 16 mb niet of is de pc niet lrachtig genoeg voor het kaartje....

nog meer mensen met ervaringen? (liefst een vergelijkbaarsysteem pentium1?)

Verwijderd

MoNo79 schreef op 18 September 2003 @ 22:44:
[...]
Maar een snelle pci kaart heeft weinig zin, als je echt sneller wil zou ik voor een complete upgrade gaan.
De snelheid zal ook niet al te veel uitmaken, maar ik denk dat het geheugen belangrijker is. Het zou best eens kunnen dat 2mb te weinig is om goed te functioneren. Geen ervaring mee eerlijk gezegd.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Als je een 16 MB kaartje zoekt, kan je misschien een Voodoo 2 (guillemot) kopen, die worden weer opnieuw gebouwd, kijk anders eens in het 3DFX Must Live On Topic voor wat meer info. (hmmz die kaart is 12 MB) Een voodoo kaart zorgt over het algemeen wel over een groot procentueel performance verschil, ik denk dat in de 400 de _/-\o_ Voodoo 3 16 MB _/-\o_ (in plaats van een 8 MB ATi geval) al overkill was en daarom met mijn FX ik geen verschil merkte.

Gevonden: http://www.tweakers.net/pricewatch/61478

[ Voor 4% gewijzigd door Mojo op 19-09-2003 00:06 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tja, als ik aan mijn ouwe Matrox Millinium denk daar had ik echt geen stottering mee. Dus er zijn wel degelijk opties voor je...
Enkele dingen om rekening mee te houden (dit is meer ivm. je trage CPU) ;
zet vloeiend scrollen UIT, dat scheelt al een flinke slok voor zo'n oud beestje.
Zie ook dat je "maar" 64 MB hebt, da's redelijk maar met 128 MB gaat dat beestje pas echt lekker. Wallpapers en andere geheugenvretende zaken zoveel mogelijk beperken dus, als je een beetje "flex" systeem wilt natuurlijk ;)

ps Sokje Beetje te gretig joh !
Die Voodoo 2 gaat je echt niet helpen met surfen over het internet of het schrijven van een briefje (er is toch geen Word 3D :? (supports glide too)) :+
Michael Knight schreef op 18 september 2003 @ 22:47:
vandaar dit topic....... ik d8 zelf een beetje aan de "overkill"waar men het welleens over heeft...teveel van het goede..... misschien benut hij die 16 mb niet of is de pc niet lrachtig genoeg voor het kaartje...
Ligt helemaal aan de resolutie waarmee je draait;
hoe hoger de res en hoe meer kleuren des te meer geheugen er nodig is.
Een 2 MB kaartje kan bijv geen 1600x1200 32bit draaien...
Nu ik dit zeg; dit is ook een manier om je systeem iets "sneller" te maken. Speel een beetje met de res; bijv van 1024x768 naar 800x600 en kijk of het dan beter gaat..

Een leuke chip voor jouw zou bijv een G200 van Matrox kunnen zijn; goede ramdac en een perfecte 2D. Heb ik jaren plezierig mee gescrolled...
Een Voodoo 3 kan ook een optie zijn maar van de oude Geforces zou ik iig wegblijven; die hebben me nooit bevallen met een 2D omgeving.

[ Voor 62% gewijzigd door Madrox op 19-09-2003 01:04 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

probeer ook eens op 16 bit kleuren, het verschil in beeld is nihiel maar in performance zal het bij zo'n kaartje heel veel schelen

• RePlayer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-07 14:23
Kan er nog meer geheugen in? 128MB of 64 MB is wel een groot verschil nml, dat merk je ook wel in prestaties!

Ik heb evt. ook nog wel een Nvidia TNT 2 PCI 32 MB, mag weg voor weinig

[ Voor 52% gewijzigd door RePlayer op 19-09-2003 10:37 ]

---

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
oke dan, vandaag het kaartje overgenomen en ff ingebouwd.

ik kan zeggen dat het een enorme verbetering is, schokken is alleen nog maar bij pagina`s met absurd veel plaatjes.....zoals met de meeste kaarten ;)

verder kan bij winamp zelfs de visualisation goed aangezet worden, iets wat voorheen gewoon niet om aan te zien was..

wallpapers "verdwijnen" niet als ik snel een venster wegklik....het bakkie trekt het allemaal nu.

nog ff een bedankje aan iedereen voor hun ervaringen+tips...

• Mojo

Mojo

The Power Within

okee aan mijn tip (Voodoo Rulez) heb je niet veel gehad maar toch, welke kaart zit er nu in, een TNT 2 PCI?

• Eleison667
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07 10:30

Eleison667

from other space

Het zou kunnen, ik heb zelf een keer in een pentium 166 MMX, waar eerst een s3 trio 1 mb inzat, een voodoo 5 5500 ingestopt, Na die update draaide het allemaal net ff iets soepeler, en al helemaal de gamez, zoals total annihilation =D, Dat kon ik namelijk eerst niet fatsoenlijk via het netwerk spelen, Maar met de voodoo wel

am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
sokje schreef op 20 september 2003 @ 15:30:
okee aan mijn tip (Voodoo Rulez) heb je niet veel gehad maar toch, welke kaart zit er nu in, een TNT 2 PCI?
Kun je lezen in een reply een stukkie hierboven.

Een S3 Savage 4 GT 16 MB..

Btw, volgende week zet ik misschien nog een voodoo 2 kaartje in een gelijkwaardig systeem..

Toch denk ik niet dat het hetzelfde resultaat zal hebben, ik denk dat het de prestaties bij GAMES enzo alleen maar bevordert, niet in alleen windows..

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Michael Knight schreef op 18 september 2003 @ 22:32:
Ik zit met de volgende situatie:

Oud pc`tje pentium 1 tijdperk van 150 mhz.
hierin zit 64 mb edo ram, sb awe 64 en paar hd`s.
Probeer de PC anders een beetje te overklokken. van 2.5*60=150, naar 2.5*66=166MHz. Omdat je de bussnelheid omhoog gaat zal dat (bijna) je hele systeem, ook je videokaart, 10% sneller maken.

[ Voor 7% gewijzigd door j-w op 21-09-2003 00:33 ]

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 15:49
ik zit met hetzelfde alleen dan met een beter systeem. Momenteel heb ik een:

AMD Athlon 750 Mhz
416 MB Ram @ 133mhz
GeForce 2 MX/440

opzich doet mijn PC nog vele dingen die anderen niet halen met ongeveer dezelfde specificaties. Zo kan ik op deze PC bijvoorbeeld nog Splinter Cell, Mafia, Silent Hill 2 en GTA 3 spelen hoewel dit bij anderen soms niet loopt met een zelfs iets betere pc.

Zou het handig zijn voor mij om bijvoorbeeld een ATi Radeon 7000 64MB DVI / Club3D Radeon 7500 64MB DDR of een GeForce4 MX-440 64 MB te kopen. Of natuurlijk een ander model in dezelfde prijsklasse (rond de 50,-). Mijn echte doel van deze actie is om mijn FPS in een spel hoger te krijgen (Rainbow Six: Raven Shield).

Verwijderd

Een betere videokaart kan een gigantische boost geven bij oudere systemen.

Ik had eerst een oud brak systeem met een kaart met 2 mb, en toen deed ik er 1 met 4 mb in en toen was ie al vet sneller.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

@ menne in die prijsklasse zou ik voor de GF4mx 440 gaan
aangezien de 7000 en anderen van die prijs gewoon minder presteren.
en nog iets een GF 2 440 bestaat niet ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Paulus0013 op 21-09-2003 19:02 ]

• NkLs
  • Niet online
Paulus0013 schreef op 21 September 2003 @ 19:01:
in die prijsklasse zou ik voor de GF4mx 440 gaan
En de GeForce FX5200 of de Radeon 9000Pro , ik denk dat die toch beter presteren dan een GeForce 4MX, niet?

Ipsa scientia potestas -Francis Bacon

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
de GF FX 5200 staat er bekend om dattie soms/vaak minder presteert dan zelfs de GF4 MX 440....

[ Voor 6% gewijzigd door Michael Knight op 21-09-2003 21:30 ]

Verwijderd

Als je een Voodoo3 in een p1 doet dat scheelt ook veel, heb ervaring en draai spellen zoals cs, half-life, ut en gta2 perfect vloeiend. Zelfst tony hawk 2 draait super. Dit alles op 1024x768. Quake wil helaas niet draaien. Maar voodoo3 is erg aan te raden als je die nog kan krijgen 2ehands of zo. De 3dfxglide geeft in veel games een grote boost, voorbeelden zijn half-life, cs, ut en soldier of fortune. Overigens kan je die p1 goed overclocken. Heb m'n p166@233 zeer stabiel lopen.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Je vergeet te zeggen dat dat wel afhankelijk is van de grootte van dat level...

Een wat grotere UT map begint snel te schokken met die specs...
Iets waar zelfs een 500 mhz last van kan hebben...

toch leuk om te zien dat er meer zijn die hun oude systeempje flink oppompen om te kijken wat er eigelijk nog steeds uit te halen valt :)

Verwijderd

Over het algemeen booten die systemen ook erg snel en is het mooi als je nog wat spelletjes kan trekken waardoor je in 'n lan kan spelen. Red Alert2 of GTA2 is altijd leuk in 'n LAN

Verwijderd

Michael Knight schreef op 18 September 2003 @ 22:32:
nu wil ik die pc neerzetten als internet pc
Gaat dus niet om 3D ;).

Ik denk dat een matrox er erg goed in zal doen, en anders een radeon.
Je hoeft van die kaarten niet de nieuwste te neme, dat maakt toch bijna niks uit. in dit systeem.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Hehe ik heb een voodoo 3. Die dingen geven een erg goede beeldkwaliteit in 2D en 3D. Op marktplaats zijn nog genoeg van die kaartjes te vinden in elk geval.

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
menne schreef op 21 September 2003 @ 18:52:
ik zit met hetzelfde alleen dan met een beter systeem. Momenteel heb ik een:

AMD Athlon 750 Mhz
416 MB Ram @ 133mhz
GeForce 2 MX/440

opzich doet mijn PC nog vele dingen die anderen niet halen met ongeveer dezelfde specificaties. Zo kan ik op deze PC bijvoorbeeld nog Splinter Cell, Mafia, Silent Hill 2 en GTA 3 spelen hoewel dit bij anderen soms niet loopt met een zelfs iets betere pc.

Zou het handig zijn voor mij om bijvoorbeeld een ATi Radeon 7000 64MB DVI / Club3D Radeon 7500 64MB DDR of een GeForce4 MX-440 64 MB te kopen. Of natuurlijk een ander model in dezelfde prijsklasse (rond de 50,-). Mijn echte doel van deze actie is om mijn FPS in een spel hoger te krijgen (Rainbow Six: Raven Shield).
Je kan ook proberen om een 2dehands 8500 te kopen.. die zijn ook goedkoop

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 15:49
Kijoki schreef op 21 september 2003 @ 22:57:
Je kan ook proberen om een 2dehands 8500 te kopen.. die zijn ook goedkoop
Een Radeon 8500 bedoel je neem ik aan? In de pricewatch staat ie voor 59,- dus waarom zou je hem dan 2e hands kopen? of bedoel je iets anders?

EDIT
P.S. @ Paulus0013

eeh ja, ik bedoel een 400 geloof ik :)

[ Voor 10% gewijzigd door menne op 21-09-2003 23:38 ]

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 09:22
Ik zat eens te denken: als ik xpo installeer en ik laat de drivers voor mijn videokaart niet installeren, dan schokt explorer bij het scrollen ook. Els ik de drivers vervolgens installeer is het schokken weg. Kan het niet gewoon aan je drivers liggen? Persoonlijk dnek ik dat het niet veel gaat uitmaken. de processor is gewoon te traag.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
drivers waren het probleem niet......bij xp zorgen die drivers ervoor dat je kaart optimaal benut wordt....

uit die oude 2 mb kaart werd gewoon al het maximale gehaald....
met deze 16 mb kaart draait alles vlekkeloos...

je beredenering gaat (HELAAS!!!, drivers zijn gratis v-cards niet...) niet op...

[ Voor 7% gewijzigd door Michael Knight op 22-09-2003 16:56 ]

• j-w
  • Niet online

j-w

Michael Knight schreef op 22 September 2003 @ 16:55:
drivers waren het probleem niet......bij xp zorgen die drivers ervoor dat je kaart optimaal benut wordt....

uit die oude 2 mb kaart werd gewoon al het maximale gehaald....
met deze 16 mb kaart draait alles vlekkeloos...

je beredenering gaat (HELAAS!!!, drivers zijn gratis v-cards niet...) niet op...
heb je de PC nog overgeclocked (bus van 60 naar 66Mhz)?

• NkLs
  • Niet online
Michael Knight schreef op 21 September 2003 @ 21:28:
de GF FX 5200 staat er bekend om dattie soms/vaak minder presteert dan zelfs de GF4 MX 440....
Dat niet, ik denk dat je minder dan de GeForce 4 Ti4200 bedoelt

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
@ J-W: Nee, ik heb de pc niet overgeclocked, want de videokaart heeft het probleem opgelost.....aan meer snelheid is bij dit pc`tje geen behoefte....daarbij wil ik hem graag passief gekoeld houden, want zo issie helemaal stil....

@ NkLs: Kheb eergister nog ergens op GoT gelezen dat de GF MX440 soms zelfs beter presteert dan de GF FX 5200

• j-w
  • Niet online

j-w

Michael Knight schreef op 22 September 2003 @ 19:07:
@ J-W: Nee, ik heb de pc niet overgeclocked, want de videokaart heeft het probleem opgelost.....aan meer snelheid is bij dit pc`tje geen behoefte....daarbij wil ik hem graag passief gekoeld houden, want zo issie helemaal stil....
OK. Onthou echter wel dat een overclock van een verhoging van de bussnelheid van 60 -> 66 Mhz, je PCI bus ook van 30 naar 33 Mhz laat gaan, en dus ook je videokaart 10% sneller laat werken. Dus mocht je nog betere videoprestaties willen dan...

Videokaarten zijn gemaakt om met een 33MHz PCI-bus te werken. Als je dus je busspeed op 60MHz laat staan, blijft je PCI-bus op 30MHz staan en klok je dus eigenlijk je videokaart 10% onder....

[ Voor 16% gewijzigd door j-w op 22-09-2003 22:07 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Michael Knight schreef op 22 september 2003 @ 19:07:
@ NkLs: Kheb eergister nog ergens op GoT gelezen dat de GF MX440 soms zelfs beter presteert dan de GF FX 5200
offtopic:
De 64 Memory Interface versie van de FX 5200 doet het vaak nog minder inderdaad, maar een 128 bit Memory versie, wint op alle fronten van een MX, neem dat maar van me aan. (heb zelf een FX 5200 128 bit).

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
sokje schreef op 22 September 2003 @ 20:07:
[...]

offtopic:
De 64 Memory Interface versie van de FX 5200 doet het vaak nog minder inderdaad, maar een 128 bit Memory versie, wint op alle fronten van een MX, neem dat maar van me aan. (heb zelf een FX 5200 128 bit).
verrek, dat was het....het verschil met de 64 en 128 bits versie....oke...ben weer up to date..

• NkLs
  • Niet online
sokje schreef op 22 September 2003 @ 20:07:
[...]

offtopic:
Dat was het, ik had ook nog naar deze versie uitgekeken, daarom dacht ik al dat die beter was dan de MX440

• Mojo

Mojo

The Power Within

@ Michael Knight & NkLs:

Hehe graag gedaan hoor, maar nu verder on-topic: Is een voodoo kaart echt geen optie voor je. Door middel van de Glide/OpenGL modus, die heel wat beter is (of in mindere mate beter in OpenGL maar nog steeds beter, vooral op een Voodoo!) dan dat buggy Direct3D, kan je veel spellen weer spelen.

Er zijn er zoals ik zei genoeg nog te vinden.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
nou....ik kon een voodoo 2 kaart krijgen voor eveveel geld, maar tis toch maar een internet pc`tje en de oude 2mb was al bagger....ik was bang dat de voodoo omlaag gehaald zou worden door die 2mb kaart... (daarbij wilde het kaartje soms ook niet meer werken...weg dermee dus :))

maar zoals het systeem nu is ben ik tevreden :)

[ Voor 14% gewijzigd door Michael Knight op 22-09-2003 23:03 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ik bedoel eigenlijk een voodoo 3 2/3000 PCI, dat is een stand alone kaart, die echt wel beter is dan de huidige. Maar jah als je de PC nergens anders voor gebruikt dan is dit ook wel voldoende denk ik.

Pagina: 1