ALs ik een nummer maak in Rebirth, waar kan ik dan het beste mee beginnen? Of beter gezegd: waar beginnen de Rebirth-gebruikers onder jullie mee? Hoe bouw je je nummer op?
Al een idee opgedaan? Gewoon proberen dusIt is my first song , and I
don't know what to do...
This is a basic way to make ReBirth sound good :
First of all , load a new window . Turn off rhythm section and one 303 . In the upper 303 , turn delay to the right , and play the pattern . Now make Edit/Randomize accents , etc (Ctrl+R) ...and MAGIC! you probably have now a cool bassline . Turn CutOff and/or Resonance . If you don´t like the pattern , just Ctrl+R again .You can change the base pitch with transpose , or modify it slightly changing a couple of notes. The second step is the rhythm section . The most basic rhythm would be this : select BD (bassdrum) and place 4 notes , one at the beggining of each colored section (red,orange,yellow,white) . Now select CH (closed hihat) and place another 4 notes , but delayed two steps from the BD notes . Veterans from the days of DOS Trackers , will find this familiar. Now comes the difficult task : creating a pattern for the other 303 in harmony with the first . And of course , more than one is needed . Playing a piano keyboard or a "virtual piano" in Cakewalk , hearing at the same time the other patterns will help . When you have something acceptable , translate the pitches to the 303 , and play with accent/decay , etc. You will notice that the same combination of piano pitches may change to infinite variations in the 303 , some odd , and some great. ReBirth offers you a lot of nice controllers to make new sounds , such as distortion , feedback, pan... And if you don't get any harmonic sound , it doesn't matter . You always can proclame yourself as the creator of a new style such as "HardTrashAcidTechno-Trip" or similar . Who knows...
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Wat je eigenlijk hier vraagt is de generieke opbouw van een nummer. Tja, dat ligt natuurlijk helemaal aan jou als componist (of knopjesdrukker in dit geval). Wat je kunt doen: pak een bestaand nummer met een opbouw die jij gaaf vindt. Pak een lang stuk papier. Maak een stel verticale categorieën met 'instrument' ervoor - en dan boeit 't even niet of je de naam weet, zolang je 't zelf maar uit elkaar kan houden - en verdeel de drums onder in bassdrum, snaredrum, hihats, claps, beatloop o.i.d. (redelijk standaard ingredienten). Nu luister je naar elke 4 maten (komt overeen met 16 stappen in ReBirth), en je vinkt aan wat voor instrumenten je hoort. Je zult al gauw zien dat er bijvoorbeeld 16 maten een bassdrum alleen aan de gang is als de song begint, of alleen de bassdrum met een beatloop (dit in het geval van een zogenaamde 'extended' mix) zodat de DJ een beetje gevoel voor tempo krijgt en niet gelijk in het diepe wordt gegooid.
Van daaruit bouwt een song zich op. Er worden langzaam maar zeker instrumenten toegevoegd - bass (niet de drum!), supersaws (dat 'snerpende' geluid in veel trancenummers dat 'opkomt'), misschien nog een klein riedeltje erbij. Op een gegeven moment heb je een volle mix - maar nog niet de climax - en dan is het de truck om de drums te verwijderen en je hoofdthema te laten klinken. Als je dat 2 keer gedaan hebt of zo - even korte break erin zodat 't volk op de dansvloer even kan bijkomen, snareroll erin (alle 16 steps bezet, volume zwelt langzaam aan) en gewoon gaan.
Nu zit je alleen met het volgende - je drums zijn wel geschikt, maar je instrumenten zijn gelimiteerd. Je kunt geen akkoorden doen, en het truukje zoals hierboven geschreven is met Reason makkelijker uit te voeren. Acid (zoals 't hoort) begint ook met die kale drums maar voert het publiek langzaam naar een climax toe; door bijvoorbeeld de Cutoff/Resonance knob heel langzaam en subtiel open te draaien. Als het dan "gaan!" tijd is - lange lange snare-roffel (meerdere 4-maten achter elkaar laten opbouwen), korte, met distortion ingeschakelde 303-loop, misschien later een paar gave stemsamples toevoegen, en dan vol open met cutoff, resonance en distortion - en wat complexere ritmesporen.
Authentieke acid mag misschien dan wat basic klinken, je gaat er echt wel van uit je dak. Dutch Acid Federation live @ Dance Terminal in 1999... ge-weldig
.
Anyway, over het niveau van je compositie (qua 'past die toon er wel bij'?) hoef je je niet heel veel zorgen te maken. Als de accenten maar lekker swingen en de opbouw maar in orde is. Wat dat betreft doe je niet veel anders dan een hoop gebruikers van de TB al deden - random patterns. Alleen haalden zij er na een half uur op batterijen gedraaid te hebben de batterijen eruit - half uurtje laten staan, op netspanning zetten en je hebt de meest ranzige random patronen
.
Van daaruit bouwt een song zich op. Er worden langzaam maar zeker instrumenten toegevoegd - bass (niet de drum!), supersaws (dat 'snerpende' geluid in veel trancenummers dat 'opkomt'), misschien nog een klein riedeltje erbij. Op een gegeven moment heb je een volle mix - maar nog niet de climax - en dan is het de truck om de drums te verwijderen en je hoofdthema te laten klinken. Als je dat 2 keer gedaan hebt of zo - even korte break erin zodat 't volk op de dansvloer even kan bijkomen, snareroll erin (alle 16 steps bezet, volume zwelt langzaam aan) en gewoon gaan.
Nu zit je alleen met het volgende - je drums zijn wel geschikt, maar je instrumenten zijn gelimiteerd. Je kunt geen akkoorden doen, en het truukje zoals hierboven geschreven is met Reason makkelijker uit te voeren. Acid (zoals 't hoort) begint ook met die kale drums maar voert het publiek langzaam naar een climax toe; door bijvoorbeeld de Cutoff/Resonance knob heel langzaam en subtiel open te draaien. Als het dan "gaan!" tijd is - lange lange snare-roffel (meerdere 4-maten achter elkaar laten opbouwen), korte, met distortion ingeschakelde 303-loop, misschien later een paar gave stemsamples toevoegen, en dan vol open met cutoff, resonance en distortion - en wat complexere ritmesporen.
Authentieke acid mag misschien dan wat basic klinken, je gaat er echt wel van uit je dak. Dutch Acid Federation live @ Dance Terminal in 1999... ge-weldig
Anyway, over het niveau van je compositie (qua 'past die toon er wel bij'?) hoef je je niet heel veel zorgen te maken. Als de accenten maar lekker swingen en de opbouw maar in orde is. Wat dat betreft doe je niet veel anders dan een hoop gebruikers van de TB al deden - random patterns. Alleen haalden zij er na een half uur op batterijen gedraaid te hebben de batterijen eruit - half uurtje laten staan, op netspanning zetten en je hebt de meest ranzige random patronen
teveel zooi, te weinig tijd
Met Rebirth een heel nummer maken lijkt mij vrij moeilijk. Veel geluiden kun je er niet uithalen, maar daar is Reason voor uitgevonden.
Waar denk je dat de 'echte' acid vandaan komt? Gewoon van die producers die met een 303 hebben zitten pielensmallboy schreef op 19 september 2003 @ 17:15:
Met Rebirth een heel nummer maken lijkt mij vrij moeilijk. Veel geluiden kun je er niet uithalen, maar daar is Reason voor uitgevonden.
Verwijderd
Het klooien met random is best leuk op zn tijd, en ik ga hier geen preek houden over dat het niet creatief is. Maar als je echt 'je eigen' muziek wilt gaan maken is het toch beter om zelf melodietjes te gaan verzinnen.
Nou weet ik dat dat moeilijk kan zijn. In het begin zullen je melodietjes erg houterig en/of infantiel lijken, ook al kan je daar een hoop van wegmoffelen d.m.v slides e.d. (In de tijd waarin ik het leerde met de trackers was het nog lastiger om je melodietje wat origineler te laten klinken)
Maar goed, je moet het gewoon een beetje uitbproberen. Eerst wat simpelere melodietjes, en kijk welke noten er goed na elkaar klinken. Als je het een beetje leeg vind klinken kan je tussen 2 noten die een paar 'hokjes' van elkaar staan bijvoorbeeld de zelfde noot als de 1e zetten, maar dan een octaaf lager.
Zo zijn er tientallen dingen. Het belangrijkste is dat je ermee speelt en zo al een beetje vantevoren kan verwachten wat het effect is als je een noot toevoegd.
EDIT: Hmm lekker, zit ik eerst een reactie te typen, kom ik er achter dat er naar de opbouw van een nummer gevraagd wordt ipv melodietjes...(LEZEN!!!
) Maarja, in het geval dat iemand er nog wat aan heeft laat ik het maar staan
Nou weet ik dat dat moeilijk kan zijn. In het begin zullen je melodietjes erg houterig en/of infantiel lijken, ook al kan je daar een hoop van wegmoffelen d.m.v slides e.d. (In de tijd waarin ik het leerde met de trackers was het nog lastiger om je melodietje wat origineler te laten klinken)
Maar goed, je moet het gewoon een beetje uitbproberen. Eerst wat simpelere melodietjes, en kijk welke noten er goed na elkaar klinken. Als je het een beetje leeg vind klinken kan je tussen 2 noten die een paar 'hokjes' van elkaar staan bijvoorbeeld de zelfde noot als de 1e zetten, maar dan een octaaf lager.
Zo zijn er tientallen dingen. Het belangrijkste is dat je ermee speelt en zo al een beetje vantevoren kan verwachten wat het effect is als je een noot toevoegd.
EDIT: Hmm lekker, zit ik eerst een reactie te typen, kom ik er achter dat er naar de opbouw van een nummer gevraagd wordt ipv melodietjes...(LEZEN!!!
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 18:05 ]
Mjah das waar. Ik ging teveel van mezelf uit denk. Ik heb rebirth ook wel 'ns gehad, maar ik was het gauw zat omdat ik niet echt van het geluid ervan hield.Glorix Jim schreef op 19 september 2003 @ 17:34:
[...]
Waar denk je dat de 'echte' acid vandaan komt? Gewoon van die producers die met een 303 hebben zitten pielen
@Yoozer: Bedankt voor de info. De randomize functie vermijdt ik liever. Het lukt me wel om energieke stukjes te maken, maar de opbouw ontbreekt een beetje. Die beschrijving van jou helpt wel. En het authentieke geluid van die 303's is superkoel!
Pagina: 1