Toon posts:

hifi advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dames en Heren,

Ik wil harstikke graag een paar minipods kopen (http://www.podspeakers.com/podspeakers.html). Nu is er gewoon twee kopen geen probleem (549,- standaard kleur en 599 speciale kleuren) MAAR op de site zag ik een ERG leuk 5.1 setje. (Hier in rotterdam 599+599+429 (centipod)+999 (bass station))

Tevens hebben wij ook geen leuk setje om deze aan te sluiten. Dus moet er ook een receiver/dvd setje komen.
Nu vind ik het uiterlijk van NAD heel erg mooi.

Vandaag ff wezen rondkijken en nu zag ik een setje
NAD Receiver 742 (599,-)
NAD DVD 512 (369,-)

Het probleem is alleen dat ik geen geld heb om dit allemaal te kopen (budget 1800,-). Maximaal 1 setje Minipods kan ik hierbij betalen dus.

Iets goedkoper setje met redelijk uiterlijk is
yamaha RXv640 (499,-)
yamaha dvd s530 (149,-)

Hier kan ik twee setjes minipods bij betalen.

Nu moet ik dus kiezen maar ik heb hier iets hulp bij nodig. Ik ben geen audiofreak, al het bovende beschreven is op basis van uiterlijk. Wij luisteren voornamelijk cd/radio en kijken 2x p/m een dvd film.

Optie 1:
NAD Receiver 742 (599,-)
NAD DVD 512 (369,-)
1 setje pods (599 ,-)

Stereo sound perfect.
Voor de film zou ik twee oude philips speakers kunnen aansluiten voor de rearsound.
Subwoofer: Komende 5 jaar zal ik wel niet die bass station voor 999,- kunnen betalen maar wel een iets kleinere niet bijpassende voor 400,-. (volgend jaar)
center: sony speakertje voor 100,- (oid)

Optie 2:
yamaha RXv640 (499,-)
yamaha dvd s530 (149,-)
2 setjes pods (2 x 599 ,-)

Stereo sound net iets minder dan NAD over 2 pods, maar yamaha kon iets van de stereo verdelen over 4 pods op een speciale manier dat erg mooi zou klinken (volgens verkoper)
Voor de film heb ik dus fronts en rears dan al aanwezig.
Subwoofer: Komende 5 jaar zal ik wel niet die bass station voor 999,- kunnen betalen maar wel een iets kleinere niet bijpassende voor 400,-. (volgend jaar)
center: sony speakertje voor 100,- (oid)

Problemen:
NAD uiterlijk is mooier maar die bijbehorende DVD is zo duur!
4 pods is mooier dan 2
centipod (center speaker van minipods 429,-) is erg groot en duur. Ik denk deze pas te kopen wanneer ik ook de bass station koop (heel erg lange tijd)

Wat zouden jullie doen?
Wat is jullie persoonlijke voorkeur?

Heel erg bedankt!

Verwijderd

neographikal hier:

Mijn voorkeur gaat uit naar de NAD als versterker ik vind hem net wat cleaner en mooier om te horen. Ik ben bezig geweest met de 630, maar NAD klinkt gewoonweg beter :)

Maar het is een kwestie van smaak, ga eens zelf luisteren en maak een afweging van wat je het mooie geluid waard is.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 22:24 ]

Verwijderd

Is het geen optie om een niet-bijpassende dvd speler te nemen die dan je budged weer vergroot? Of hecht je zó veel aan uiterlijk (wat natuurlijk te begrijpen is)?

Ik zou iig goed luisteren naar de receivers, als je daar een miskoop mee doet dan blijf je daar van balen. Als dat betekend dat je de 2e set speaekrs pas later kan veroorloven dan zou ik dat "persoonlijk" liever doen als een receiver aanschaffen die niet helemaal aan me wensen voldoet.
Stereo sound net iets minder dan NAD over 2 pods, maar yamaha kon iets van de stereo verdelen over 4 pods op een speciale manier dat erg mooi zou klinken (volgens verkoper)
Ik denk dat als je stereo wilt dat je daar maar 2 pods voor nodig hebt. 4weg stereo heb ik nog neit van gehoord, dus die Yamaha zou het dan misschien wel over 4 verdelen maar het blijft minder als de NAD ;). En als dat niet zo is... laat het hem maar horen :D
Vergeet niet dat het een verkoper blijft.

Ik zou btw wel wat meer aan me center besteden, die is ook erg belangrijk...

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 22:53:
Is het geen optie om een niet-bijpassende dvd speler te nemen die dan je budged weer vergroot? Of hecht je zó veel aan uiterlijk (wat natuurlijk te begrijpen is)?

Ik zou iig goed luisteren naar de receivers, als je daar een miskoop mee doet dan blijf je daar van balen. Als dat betekend dat je de 2e set speaekrs pas later kan veroorloven dan zou ik dat "persoonlijk" liever doen als een receiver aanschaffen die niet helemaal aan me wensen voldoet.
Zou ik ook doen , je speakerskeuze staat toch vast , dus die weet je al dat goed is ... Nu nog een receiver vinden die er goed bijpast en dan mag je niet besparen !
Ik denk dat als je stereo wilt dat je daar maar 2 pods voor nodig hebt. 4weg stereo heb ik nog neit van gehoord, dus die Yamaha zou het dan misschien wel over 4 verdelen maar het blijft minder als de NAD ;). En als dat niet zo is... laat het hem maar horen :D
Vergeet niet dat het een verkoper blijft.

Ik zou btw wel wat meer aan me center besteden, die is ook erg belangrijk
4weg stereo is a/b stereo denk ik ... werd vroeger veel meer toegepast... je weet wel , van die knopjes "Speakers A" "Speakers B" ... duw je ze allebei in krijg je zowel stereo vanvoor als vanachter ... geen plezante functie eigenlijk , stereo hoort op één paar speakers.... zou dus ook NAD kiezen ..
En de center is in surround héél belangrijk ... maar als je voorlopig toch stereo zit , kan je hem best wat laten wachten.
2.1 is trouwens ook nog zeer fatsoenlijk voor films... dus check ff die bass-station eerst mss ..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bedenk ook minipods in het zicht staan, dat moet ook vanwege de afstraling en richtingsgevoeligheid. Je subwoofer daarintegen hoeft niet in het zicht te staan, dat hoeft dus niet direct een bass station te zijn. Je kunt een andere sub makkelijk ergens weg zetten zodat je hem minder ziet . Kun je later altijd nog 999€ uitgeven als je hem speciaal in het zicht wilt hebben.

Ik zou wel voor de versterker gaan die het best klinkt. Dat hoeft niet perse de NAD te zijn, alhoewel over het algemeen daar meer muzikale kwaliteiten aan worden toegedicht als aan een Yamaha hoeft dat voor jouw oren (in combi met de pods) niet zo te zijn.

Over de center luidspreker: vaak worden dooor de center luidspreker de stemmen en de solo instrumenten weergegeven. Het is dus wel belangrijk dat die van redelijke kwaliteit is want voor deze frequenties is het oor gevoelig. Dit betekent echter niet dat dit ook perse een full range moet zijn want bassen hoor je maar weinig door de center. probeer het maar eens als je weer gaat luisteren.

Verwijderd

Je doet er denk ik verstandig aan om je kijken naar de langere termijn. En naar mijn mening heb je op de langere termijn meer aan een kwalitatief goede versterker, zoals bijvoorbeeld de NAD. Niet dat Yamaha niet goed is, maar NAD is toch net een trapje hoger. Dus als ik jou was ging ik voor de NAD versterker en dan misschien later de speakers uitbreiden met rears en een sub.

Verwijderd

Topicstarter
TomSwinnen schreef op 18 September 2003 @ 23:00:

4weg stereo is a/b stereo denk ik ... werd vroeger veel meer toegepast... je weet wel , van die knopjes "Speakers A" "Speakers B" ... duw je ze allebei in krijg je zowel stereo vanvoor als vanachter ... geen plezante functie eigenlijk , stereo hoort op één paar speakers.... zou dus ook NAD kiezen ..
En de center is in surround héél belangrijk ... maar als je voorlopig toch stereo zit , kan je hem best wat laten wachten.
2.1 is trouwens ook nog zeer fatsoenlijk voor films... dus check ff die bass-station eerst mss ..
Nee dat van A/B was het juist niet. Dat zou de NAD doen wanneer je perse stereo over 4 boxen wil. De yamaha had een all speaker stereo functie die dit dan juist wel mooi kon laten klinken.

De bass station vind ik wel heel erg duur. Maakt het uit als ik hier een ander merk voor neem en deze verstop. Ik bedoel vult de bijbehorende bassstation de minipods beter aan dan en van een ander merk of maakt dit (bijna) niet uit?

Het grote probleem is het luisteren. Hier in rotterdam ben ik 2 winkels tegen gekomen waar ze die minipods hebben. De ene wilde de NAD daar niet op aansluiten en deze kon ik alleen beluisteren met een rotel versterker. (NAD was daar 200,- duurder en koop ik daar toch niet). De andere zaak had ik geen tijd voor.
Bij correct heb ik gekeken voor een laserprinter en dacht toen laat ik ook ff bij audio kijken en daar hadden ze de NAD dus voor 200,- minder. Hier hebben ze de minipods weer niet. Ik kan hem wel over B&Ws luisteren

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op de site van minipod staat een lijst met dealers.
In Spijkenisse zat Linear Audio, die was ook dealer ervan. Maar ik zag vandeweek dat die zaak weg was.
Snijders Hifi op de hoogstraat heeft ze ook staan, maar ik denk dat je daar al geweest bent.

Ik zou gaan zoeken naar een zaak waar je je prettig voelt, ook al moet je er even voor reizen. Als je daar dan gewoon goed geholpen wordt en vooral goed geadviseerd is dat het zeker waard :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hoewel de minipods er erg leuk uitzien, zou ik je trouwens aanraden ze eerst nog even te beluisteren voor je zo'n smak geld eraan uitgeeft.
Ik heb anderhalve maand terug in die prijsklasse ook een tweetal speakers gekocht en vond de minipods vergeleken met andere (goedkopere!) oplossingen niet echt goed klinken, dat is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur (en het oog wil ook wat), maar als je later het geluid vindt tegenvallen is dat wel een vrij erge miskoop :)

Als je de kans hebt, vergelijk ze dan bijv met de Kef Q1, B&W 601 en 602 en iets duurdere speakers als de Audience 42 en andere speakers in die prijsklasse (laat ik de Quad 11L niet vergeten te spammen ;) Ik ben er nog steeds blij mee).
Die speakers (de Kef Q1 kon ik helaas niet beluisteren) vond ik mooier klinken, zeker de Audience 42 (die per paar net zo duur zijn als twee minipods) klonk erg goed.

[ Voor 12% gewijzigd door ACM op 19-09-2003 11:44 ]

Verwijderd

Nee dat van A/B was het juist niet. Dat zou de NAD doen wanneer je perse stereo over 4 boxen wil. De yamaha had een all speaker stereo functie die dit dan juist wel mooi kon laten klinken.
Hoe dan? Stereo betekend nog steeds niets anders als verschillend gluid van 2 kanten, of dit nu van 1 of 2 speaekrs per kant komt. Maar als jij het ruimtelijke van 4 speakers mooier vind als beter stereo over 2 speakers dan kun je dit overwegen. Kan de NAD dat btw ook als je 4 pod's zou hebben?
Nog even over de AV receiver, ik zeg neit dat de NAD béter is als de Yamaha, dat moet jij persoonlijk bepalen door te luisteren met de pod's aangesloten, dus geen andere speaker. Ik denk alleen dat de NAD je beter zou bevallen maar of dat zo is bepaal jij!

Een sub zou ik altijd aanraden om zelf te bouwen, tenzij je meer waarde hecht aan afwerking als aan geld en gluidskwaliteid. Voor 400 a 500 euro kun je een zeer goede DIY sub bouwen die een groot deel van de fabrieks subs (ook hoger geprijsde) achter zich laat. Je kan hem idd een beetje buiten het zicht stoppen, dat maakt niet zoveel uit. Als je hem maar niet in een hoek vlak achter een bank oid zet, dan kan hij wat boomy gaan klinken, maar midden in de kamer hoeft echt niet. Bas onder de 80Hz is vaak niet meer te "plaatsen", dus te horen waar het vandaan komt. Ik zou zoiezo geen 1000 euro voor zo'n pod sub betalen :|.

Verwijderd

Even kort:
- De Yamaha 640 is duidelijk beter dan een 630.
- Als dit boven je budget dreigt te gaan is de Yamaha 440 receiver ook het overwegen waard; de 440 kost slechts 295 euro en is 6 kanaals.
- De Yamaha 530 DVD speler is opgevolgd door de 540 en die schijnt een stuk goedkoper te zijn.
- Als je goedkoop goede apparatuur wilt zou je kunnen overwegen om de Yamaha 440 receiver te combineren met de Pioneer 565 DVD speler (ca. 300 euro): deze DVD speler is absoluut beter dan de NAD.
- goede zelfbouwzaken zijn Speaker en co (Rotterdam, Haarlem, Groningen) en Speakerland (Oss): 1000 euro voor een subwoofer is een boel geld.
- KEF KHT2005.2 is een sub-sat systeem dat relatief goed is, er mooi uit ziet (maar dat is natuurlijk subjectief) en niet al te duur is (ca. 1000 euro)

Verwijderd

Ook even kort:
- In verscheidene reviews heb ik al gelezen dat de minioods luidsprekers zijn die echt moeten ingespeeld worden. Het is pas na een paar weken dat ze hun volle klank bekomen. Dat verklaart waarschijnlijk waarom ze bij een eerste luistersessie nogal flauwtjes klinken.
- Ik vind de minipods ook vrij duur voor wat de specs voorstellen. Je betaalt voor het design en de hype. Dit geld nog meer voor de sub. Voor dit geld heb je bij B&W of REL gewoon meer sub voor je geld.
- Op Ebay zit er een Canadees en die verkoopt voortdurend minipod stereosetjes aan 259 USD.
- Zoals hierboven al gezegd, kijk ook eens naar de KEF KHT2005(.2) 'eitjes'. De officiële prijs bedraagt 1250 EUR, maar goedkoper is zeker mogelijk. Ook zijn er dealers die de vorige editie (zonder toevoeging .2) wegdoen voor rond de 800 EUR. Verschillen tussen de eerste en de .2 zijn niet echt wereldschokkend.
- Kijk en luister zeker ook eens naar de B&W VM1 'worstjes'. Apart design, leverbaar in 3 kleuren en een fantastische klank. Worden bij mCP als 5.1 set verkocht voor 999 EUR. De bijhorende AS1 sub staat niet op hetzelfde niveau, maar het is een leuke instapsub die je achteraf altijd kan upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 12:35:

- Op Ebay zit er een Canadees en die verkoopt voortdurend minipod stereosetjes aan 259 USD.
.
Dat is de helft van wat ik hier betaal!!!!

Hij heeft 230 positieve reacties dus het zal wel goed gaan als ik iets bestel (toch?, ik heb nog nooit iets via ebay gekocht)
Snap niet hoe dat mogelijk is dat hij ze voor de helft kan verkopen???

Verwijderd

Ik heb al wat kleine spulletjes gekocht via Ebay in de US, tot nu toe zonder problemen. Maar het blijft altijd een riscio. Reken er wel op dat er allerlei taxen worden geheven op ingevoerde artikelen. Dit kan gaan tot 30% van de aankoopwaarde.
Vreemd dat die man ze zo goedkoop verkoopt. Via officiële kanalen kosten ze in de US ongeveer hetzelfde als hier. Ik hoop maar dat het geen namaak is.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58
houd even rekening met het feit dat we hier 230V netspanning hebben.

Als die speakertjes zo'n geschakelde universele voeding hebben, die van 100-250 gaat, dan maakt het niet uit. Maar als die speakertjes op ebay alleen 110V zijn (amerikaanse spanning), dan heb je er hier niet zoveel aan.
Zie de handleiding van dat apparaat om te checken welke netspanning hij nodig heeft :)

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Lampje schreef op 22 September 2003 @ 13:25:
houd even rekening met het feit dat we hier 230V netspanning hebben.

Als die speakertjes zo'n geschakelde universele voeding hebben, die van 100-250 gaat, dan maakt het niet uit. Maar als die speakertjes op ebay alleen 110V zijn (amerikaanse spanning), dan heb je er hier niet zoveel aan.
Zie de handleiding van dat apparaat om te checken welke netspanning hij nodig heeft :)
minipods zijn toch niet actief?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58
ow, ik dacht van wel :P
te snel gelezen zeker, ik dacht dat ik ergens de term pc speaker zag staan en ging er daarom vanuit dat ze actief waren :o

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Nee.Het zijn passieve speakers,dus aansturen met afzonderlijke versterker.
;)

Enne,ik zou trouwens in dit geval voor de NAD gaan,omdat ie toch wat minder problemen heeft met moeilijk aanstuurbare speakers.Weet ik niet wat de impedantie en gevoeligheid is van die pod's,maar hou daar wel rekening mee!

[ Voor 59% gewijzigd door Fern op 22-09-2003 13:58 ]

PowerStation

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 00:12

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Elke behoorlijke AV amp kan die Minipods wel aan. Daar hoef je niet persé NAD voor te kopen. Sterker nog, volgens mij hebben die minipods metaldome tweeters, wat ik persoonlijk vrij schel vind klinken met NAD, maar dat is een kwestie van smaak.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Dr. Strangelove schreef op 22 September 2003 @ 14:20:
Elke behoorlijke AV amp kan die Minipods wel aan. Daar hoef je niet persé NAD voor te kopen. Sterker nog, volgens mij hebben die minipods metaldome tweeters, wat ik persoonlijk vrij schel vind klinken met NAD, maar dat is een kwestie van smaak.
Ja dat snap ik wel dat je niet persè NAD hoeft te hebben.
Hij wil kiezen tussen een NAD en een Yamaha,dan zou ik voor de NAD gaan in zijn situatie,en ja ,wat bedoel je met behoorlijke AV amp?

PowerStation

Verwijderd

NAD is niet schel, NAD klinkt juist warm
Pagina: 1