[Ervaringen] Lexaan case (zelfbouw)

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Na het zien van de mods van o.a. A.P. Versteeg wilde ik eerst voor een Lian Li PC70 case gaan en deze flink modden. Deze case heeft echter een paar nadelen:

A. Je zit vast aan het Lian Li ontwerp, wel mooi en strak maar daar blijft het bij.
B. Windows vind ik persoonlijk niet zo mooi omdat ik PC hardware nou niet echt de moeite vind om naar te kijken.

Toen besloot ik om zelf een lexaan case te bouwen, met het nadeel van het kunnen zien van de hardware, maar deze valt wel stealth weg te werken, de ultieme mod factor voor mij. }) })
Ik ben dus van plan om zelf een case te gaan bouwen van lexaan. Na het doorlezen van tal van topics over plexi cases ben ik er achter gekomen dat lexaan beter te bewerken en sterker is dan plexi. 5mm lexaan schijnt voldoende te zijn om een case uit op te bouwen. Nu heb ik echter een paar vragen aan degenen die reeds een plexi case bezitten of er een gebouwd hebben:

1. Mijn gehele kast zal uit 5mm helder lexaan bestaan (front paneel 10mm). Ik wil om mijn HDD (6x) een 5mm lexaan case bouwen met een donkere kleur plexi zodat de HDD (6x) aan het oog onttrokken wordt. De “HDD case” zal doormiddel van 4 bouten aan de zijkant worden opgehangen. Is die 5mm lexaan dan sterk genoeg of kan ik beter voor de 8mm gaan? (front paneel wordt dan 15 of 20mm)

2. Hoe statisch wordt de buitenzijde van een lexaan case? (als dit het geval is)

3. Indien de buitenzijde statisch word, valt dit dan te behandelen met een of ander spul?

Verder zal de case waterkoeling krijgen en zal de “HDD case”worden voorzien van fans voor de koeling.

Graag jullie commentaar hierop en tips zijn altijd welkom.

Meeste topics die ik heb doorgenomen komen van dit forum.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Je moet wel even wat schetsjes posten, want of het stevig is is niet alleen afhankelijk van het materiaal, maar vooral hoe het word gebruikt! (net als gereedschap btw)

• Underground75
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vlie1207/case.jpg

Let even niet op de kinderlijke stijl, Mijn goede schetsen van de case zijn in potlood en en scannen niet echt goed in. Rode gedeeltes zijn " mobo case en HDD case" zwarte strepen/puntjes de ophangpunten.

Heldere case = DxHxB = 59x60x24cm
Mobo case = DxHxB = 35x35x15cm
HDD case = DxHxB = 20x9x12cm (deze maten staan nog niet vast)

De case komt dus als het ware in de helder lexaan case te hangen.

[ Voor 98% gewijzigd door Underground75 op 18-09-2003 20:01 ]

Verwijderd

Het statische worden kan je volgens mij tegen gaan door b.v een stukje aluminiumfollie aan je case te maken.
Dit stukje maak je dan aan de andere kant aan je verwarming vast.

Weet alleen niet helemaal zeker of het werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 19:57:
Het statische worden kan je volgens mij tegen gaan door b.v een stukje aluminiumfollie aan je case te maken.
Dit stukje maak je dan aan de andere kant aan je verwarming vast.

Weet alleen niet helemaal zeker of het werkt.
zou ik absoluut niet doen, je verwarming is niet gebouwd daarvoor, bovendien zitten er soms 'plastic' (teflon?) buisjes tussen om rare draaien te maken.
Je hebt al een aarde in je pc, de behuizing van je voeding.

Verwijderd

Punt 1, als je een eigen case wil gaan bouwen van lexaan. Dan moet je met goede plannen komen en goede tekeningen met maten.

Punt 2, raad ik je aan een standaar plexi case te kopen en die volledig om te modden. Zie Project Orac³ @ worklogs-forum-bit-tech. Als je um dat nadoet ben je über-liet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 23:07:
Punt 1, als je een eigen case wil gaan bouwen van lexaan. Dan moet je met goede plannen komen en goede tekeningen met maten.

Punt 2, raad ik je aan een standaar plexi case te kopen en die volledig om te modden. Zie Project Orac³ @ worklogs-forum-bit-tech. Als je um dat nadoet ben je über-liet ;)
Van punt 2 komt mijn idee, wat punt 1 betreft, de bestaande cases zijn iets te smal naar mijn zin, niet diep genoeg, en het front layout niet zoals ik het wil. Ik ben wel van plan om de gehele case eerst in 1mm dik karton te bouwen zodat ik zeker weet hoe en wat, plan fase ben ik mee bezig, uittekenen ook.

De kartonnen case zal als mal dienen voor de lexaan case. Mijn motto:

Eerst alles op papier, dan alles uitwerken en na checken, dubbel ckeck, dan pas iets gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hee, dat is origineel, een kartonnen case :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

met de search kon je al diverse topics vinden over zelfgebouwde cases van plexi.

En op THG of andere sites zijn diverse revieuws geweest (ook op de FP) van kant en klare kasten, daar kun je denk ik wel wat ideeen van opdoen over montage, uiterlijk, voor en nadelen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

ik zelf ben ook bezig met het maken van een plexi case en deze is bijna af nu heb ik gemerkt dat het best snel smelt :( en dat vinger afdrukken gewoon zijn :'( een mooie manier om deze weg te halen hebi knog niet gevonden :(

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 12:00:
hee, dat is origineel, een kartonnen case :P
Tja, een plan dient nou eenmaal goed uitgewerkt te worden :9
_ferry_ schreef op 19 September 2003 @ 13:28:
met de search kon je al diverse topics vinden over zelfgebouwde cases van plexi.

En op THG of andere sites zijn diverse revieuws geweest (ook op de FP) van kant en klare kasten, daar kun je denk ik wel wat ideeen van opdoen over montage, uiterlijk, voor en nadelen enz.
Het hele concept heb ik al uitgewerkt op papier staan, alleen de uitwerking moet nog. Er komen zeker wel onderrdelen die je bij de europese casemods niet zo 1,2,3 tegen komt }) })

[ Voor 18% gewijzigd door Underground75 op 19-09-2003 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben zelf ook eigenaar van een plexi case en wel die van sunbeam
ja ik val in de categorie lapzwansen ,ik maak hem niet ,ik koop hem :P
maar even over je vraag over het statische gedeelte ,ik heb er geen last van totaal niet
ook is mijn kast niet aangeloten via de randaarde ,goed of niet ,het werkt perfect ,
wat wel het nadeel is ,die vette vingers :X daarom mag ook niemand aan me kastje komen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik niet helemaal snap is dat je dus niet je hardware wilt zien, maar wél een 100% doorzichtige case wilt bouwen :?
Jaja, ik heb je startpost wel gelezen, maar ik denk niet dat je je hardware helemaal kunt stealthen behalve als je zeg maar nog een niet-doorzichtige kast in je doorzichtige kast bouwt. Ik weet niet hoe dat eruit gaat zien, maar het lijkt me... ehm... apart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 17:29:
Wat ik niet helemaal snap is dat je dus niet je hardware wilt zien, maar wél een 100% doorzichtige case wilt bouwen :?
Jaja, ik heb je startpost wel gelezen, maar ik denk niet dat je je hardware helemaal kunt stealthen behalve als je zeg maar nog een niet-doorzichtige kast in je doorzichtige kast bouwt. Ik weet niet hoe dat eruit gaat zien, maar het lijkt me... ehm... apart :P
Buitenzijde bestaat volledig uit helder lexan, de hardware krijgt een behuizing van een donkere kleur lexan, zo ondoorzichtig mogelijk. Het is dan ook een ORAC concept.
Verder word natuurlijk alle bekabeling zo veel mogelijk aan het oog onttrokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Underground75 op 19-09-2003 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

De laaste tijd ben ik bezig met het verwerken van Acrylaat voor mijn WC-reservoir. Bij de bouwmarkten kan je meestal kiezen uit Lexan (voor binnen gebruik) en Acrylaat (voor buiten gebruik, UV bestendig). Heb nu veel met de decoupeerzaag in het Acrylaat gezeten maar het smelt helemaal niet. :) Het lijkt mij ook wat steviger dan Lexan, dus misschien is dat wat voor je?

En natuurlijk zit er een nadeel aan... 1000x500x4mm plaatje koste maarliefst 32,75 eurrie. Was nog verdomt moeilijk te vinden ook, 4mm dik, laat staan nog dikker :(

Use the Search Luke...

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb ook mijn eigen case gebouwd van volledig "Lexan".
Om volledig te zijn, ik heb een standaard plexi kast van C3 (clearcomputercase.com) ingebouwd in een buitenkast van polycarbonaat (Makrolife en nog een merk, maar geen Lexan), en heb in de buitenkast mijn waterkoeling elementen gebouwd en ook voor de stilte heb ik een binnen / buiten kast. Wat erg goed werkt.

Maar in elk geval kan je 5 mm lexan frame je hardeschijf rek wel dragen denk ik, als het een constructie is zodat je die bevestigd aan voor en zij kant. Maar echt stevig is het niet, alleen 5 mm lexan. Het ligt er ook aan hoe je je case gaat bouwen, met profielen van alu of net zoals ik alleen van plastic en dan de plastic delen aan elkaar bevestigen. zie http://www.xs4all.nl/~gercomar/PCcase/ en http://www.xs4all.nl/~gercomar/Tnet/orig/IMG_7154.jpg

Kwa lexan of plexi, het zijn eigenlijk erg verschillende materialen. Plexi is 'sterker' dan lexan maar dat is erg relatief om het vooral stijver is en lexan dus bekend staat omdat het kogelvrij is en erg flexibel. Ik heb mijn case gemaakt van polycarbonaat (de familie van Lexan en meer) omdat het erg makkelijk te bewerken is en nooit gaat barsten of smelten of weet ik veel wat. Vlak aan de rand boren of met vol vermogen een cirkel decoupeerzagen is geen probleem met polycarbonaat. Ook is het wat krasvaster dan plexi. Ja het is wat duurder maar dat had ik wel voor over, gezien de vele voordelen die het bied.
Ik moest een paar kleine dingen zagen/boren aan mijn plexi C3 maar dat viel niet mee, het ging smelten en ook kreeg ik snel barsten dus dat was erg oppassen. Maar dus niet bij het polycarbonaat.

Voor de volledigheid, mijn case is gemaakt van 10 mm en 12 mm polycarbonaat voor het frame en de panelen en ik heb hier en daar ook wat dunnere stukken gebruikt, voor mijn "fanguard" en andere dingen. Alle panelen heb ik aan elkaar gemonteerd door draad te tappen in de panelen en dan aan elkaar te bouten. Ik hoor veel over lijmen maar mechanische montage bevalt me erg goed, voor onderhoud en bouwen en dergelijke is het makkelijker omdat ie zo weer helemaal in of uit elkaar kan.

Statisch, ik kijk nu langs mijn case die nu (sinds OverDose 2003) ongeveer 3 maand naast me staat maar ik zie erg weinig stof hoor. Als ik er dwars langs heen kijk zie ik iets meer maar nog steeds erg weinig, nauwelijks meer dan elk ander voorwerp zou ik zeggen. Vingerafdrukken staan ook hier en daar wel maar die zie ik ook niet echt. Ik kan me er ook niet aan storen want je went er wel aan :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Underground75
Gerco-M, waar heb jij het gehaald, ik zit nu aan RU'58 te denken in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb het van een kennis die bij een bedrijf werkt waar ze polycarbonaat in alle formaten verwerken en hij kon mij alle maten en diktes leveren voor een mooie prijs dus daar was ik wel blij mee
hoewel ik uiteindelijk nog wel ong E 500 aan polycarbonaat kwijt was, maar ik heb ook een redelijk grote case en aardig dik materiaal gebruikt, 10 en 12 mm

alle plastic (binnen en buitenkast) samen weegt dan ook ong 25 kg

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Ik kwam nog een goede tutorial tegen over het bouwen van een "plexi" case, compleet met uitleg over de verschillende soorten.
http://www.easy-mod.de/emcontent/default.php?seite=plexi1

Verder ga ik voor deze case informeren wat het kost om hem te verzenden http://www.beantech.com/product.asp?Por=1&t=70 Niet helemaal wat ik zoek maar het komt in de buurt (case moet breder worden en front en backpanel moeten worden veranderd.) :Y)

[ Voor 47% gewijzigd door Underground75 op 21-09-2003 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook bezig met een kast van lexaan te bouwen en dit is mijn ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/pcbouw.gif url: http://people.zeelandnet.nl/hloof/pcbouw.jpg Geef je mening hierover!

offtopic:
damn ik verneuk de lay out wel heel erg, kan iemand me ff helpen? _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 13:57 . Reden: volgende keer zelf doen! ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
hier nog wat nuttige tips:
[rml][ How2] Lijmen met chloroform[/rml]

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1