Toon posts:

[BIOS]Update voor oude Acer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben enkele dagen geleden begonnen met het gebruikt van Linux op een oude pc: een Acer Aspire Pentium 166Mhz met 24MB RAM en een Maxtor 84000A6 (4GB ongeveer)
Nu heb ik Slackware 2x geinstalleerd en net nog Debian ook en mijn eeuwig probleem blijft, of ik nu Lilo of Grub gebruik, opstarten doet hij enkel met de rescue-disks. Wat het probleem net is weet ik niet, maar ik weet wel dat het feit dat mijn BIOS de HD niet goed herkend een mogelijkheid is.
Als ik in mijn BIOS ga kijken vindt hij een shcijf met 7763 cylinders, 16 Heads en 63 Sectoren. Dit klopt (ik heb gecontroleerd met de plakker op de HD zelf) maar hij geeft een capaciteit op in het BIOS van 1804MB ipv die 4GB. Er is dus een probleem met de herkenning van grotere harde schijven. (ondersteuning staat aan in BIOS maar is blijkbaar te oud)
Na wa zoeken vond ik dat het moederbord een V12LC-2X is (via Google vond ik dit ook Google)
Ik zit met versie E7 van het BIOS.
Via driverguide vond ik versie E8 maar daar stond al bij dat het geen large drive support had. Dit wil ik dus enkel proberen als ik echt niets anders vindt.
Mijn vraag: wie weet waar ik een BIOS-update kan vinden voor mijn mobo zodat mijn harde schijf wel goed herkend wordt en ik hopelijk Lilo gewoon kan gebruiken om Linux te booten?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Hmmm, gewoon als 1.8 gb in je bios zetten.
Linux ziet wel dat de hd groter is, en 'override' je bios. Gewoon de instructies volgen.

Ik heb hier zelf tijden met een p133 gedraaid die maar '8gb' max aan kon, ik had er echter een 40 en een 120 gb hd inhangen, pas du probleme.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Topicstarter
Emmeau schreef op 18 September 2003 @ 17:57:
Hmmm, gewoon als 1.8 gb in je bios zetten.
Linux ziet wel dat de hd groter is, en 'override' je bios. Gewoon de instructies volgen.

Ik heb hier zelf tijden met een p133 gedraaid die maar '8gb' max aan kon, ik had er echter een 40 en een 120 gb hd inhangen, pas du probleme.
Blijkbaar loopt er toch iets mis, als ik in lilo.conf lba32 verwijder en in bios large disk support afzet krijg ik Grub, Grub Geom Error of Li. Zet ik large disk support aan dan krijg ik ofwel L 40 40 40 ... of gewoon dat Grub aan het starten is en ff moet wachten maar dan loopt hij gewoon vast. Ik heb ongeveer alle combinaties geprobeert met Lilo en Grub (dus in bios large disk support aan en uit en lba32 in Grub en Lilo aan en uit) en blijf errors krijgen. Ik zou dus het probleem in het bios eerst willen aanpakken, ben ik zeker dat het daar al niet meer aan ligt.