Functie verwerken in excel

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-07 21:05
Hoi,

Ik heb misschien een rare vraag,
Is het mogelijk om in excel een goniometrische functie op te geven zoals een sinus zodat er een wisselspanning weergegeven kan worden in excel met een formule. Dit moet dan weer weergegeven worden in een assenstelsel.

Kortom,

Ik wil het volgende weten,
kan een formule als --> y=4sin1000t of iets derelijks in excel verwerkt worden tot een grafiek.

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
je zou natuurlijk altijd je eerste colom kunnen vullen me 't' en de 2e met
y(t)=4*sin(1000*t) maarja of je daar zo blij van word... <-dit had je zelf ook al bedacht denk ik

dit soort dingen doe je het makkelijks met Maple, matlab, Mathematica. Die zijn voor dit soort dingen veel meer geschikt. Als het een eenmalig iets is wil ik het wel ff voor je plotten.

[ Voor 16% gewijzigd door Viva Vince op 18-09-2003 17:18 ]

• E-razor1984
nou het is eigenlijk voor een projectje van school. Ik weet niet of je Fourrier kent, maar dat heeft met blokspanningen te maken, deze zijn opgebouwd uit zogenaamde harmonischen en al die harmonischen samen vormen een blokspanning. Onze opdracht is nou dus, dat we een blokspanning moeten gaan splitsen in die harmonischen en daar moeten wij de sinussen van hebben. En deze harmonischen moeten dan ook weer bij elkaar opgeteld worden om dan die blokspanning te maken.

• Viva Vince
Met de fourrierreeksentheorie ben ik wel bekend... studeer Technische Natuurkunden dus tja dan krijg je daar ook wel een beetje over he(beetje veel).
Ik kan je wat formules en zo geven, en je op weghelpen, je roept het maar :) Je helpen met wat plotten of zo.. of wat meer achtergrond op de theorie of zo

mail me maar op v.vandalon@student.tue.nl als je er wat over wilt weten.

[ Voor 18% gewijzigd door Viva Vince op 19-09-2003 09:42 ]

• E-razor1984
nou je hoeft niet mijn hele opdracht te gaan doen want we zijn met dit project bezig op school en dit project sluit bij mijn lesstof aan maar waar het mij eigenlijk om gaat, zijn dit soort berekeingen mogelijk in excel of heb je daar iets geavanceerders voor nodig ? maar bedankt voor het aanbod ;)

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
Dit soort dingen zijn prima in Excel te doen. 2 tips hiervoor:
1. Insert -> Function -> Or select a category -> Math & Trig
2. Insert -> Chart

• Viva Vince
Dan zal er toch bvb in de A colom 0 tot 2Pi moeten staan en dan het resultaat van
=sin(a0:a100) in bvb de B colom.

Daarna de B colom tegen de A colom plotten? Nu wil ik het ook weten hoe je dit in exell moet doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Viva Vince op 18-09-2003 23:04 ]

• E-razor1984
Als het goed is heb ik er vandaag een vergaderingetje over, hoe dat het moet en eventuele ideeen die er zijn. Als ik de opdracht klaar heb wil ik het je wel een keer mailen, maar we zijn gisteren pas begonnen met het project en er staan 2 weken voor dus het zou enven kunnen duren

• Arnaud
Viva Vince: Om een grafiek te plotten met op de y-as de waarden van sin(0) t/m sin(2 * pi) en op de x-as de waarden van 0 tot 2 * pi kun je de volgende handleiding volgen:
1. Zet in kolom A getallen van 0 t/m 99, dus
A1 is 0,
A2 is 1,
...,
A99 is 98,
A100 is 99.
2. Zet in kolom B de waarden van 0 t/m 2 * pi via de volgende truuk:
B1 is =A1/MAX(A:A) * 2 * PI(),
B2 is = A2/MAX(A:A) * 2 * PI(),
...,
B99 is = A99/MAX(A:A) * 2 * PI(),
B100 is = A100/MAX(A:A) * 2 * PI().
3. Zet in kolom C de waarden van sin(0) t/m sin(2 * pi) als volgt neer:
C1 is =SIN(B1),
C2 is =SIN(B2),
...,
C99 is =SIN(B99),
C100 is =SIN(B100).
4. Selecteer C1 t/m C100.
5. Voeg een grafiek toe door achtereenvolgens te klikken op Insert -> Chart -> Chart type = Line -> Chart sub-type = Line. Displays trend over time or categories -> Next.
6. Zorg ervoor dat de B-kolom wordt gebruikt voor de X-as. Op het tabblad "Data Range" zou nu "Data Range" is =Sheet1!$C$1:$C$100 en "Series in:" is Columns moeten staan. Op het tabblad "Series" type je bij "Name:" iets als sin(x) en bij "Category (X) axis labels:" selecteer of type je =Sheet1!$B$1:$B$100.
7. Maak de grafiek verder naar wens. De rest van de stappen in deze wizard zijn optioneel en mag je zelf bepalen. Klik als alles naar wens is op "Finish".

• E-razor1984
Voor degenen die interesse hebben ik ben al een beetje aan het knutselen geweest en ik heb er het volgende al uit kunnen krijgen, een sinus waarvan U(max) en de frequentie instelbaar zijn.
Ik heb het document geupload,
http://home.wanadoo.nl/p.vanheel/Sinus/Sinus.xls

denk dat het zoiets moet worden maar dan moet ik nog sinussen bij elkaar op zien te tellen B)

• Arnaud
Dit ziet er fatsoenlijk uit, maar ik zou in kolom C niet 3,14 maar =pi() gebruiken. Verder snap ik niet waarvoor kolom B, C en E dienen, die zou ik persoonlijk weghalen.

Wat bedoel je met sinussen bij elkaar optellen? Als je bedoelt dat bij Tijd = 3 je de sinussen van Tijd = 1, Tijd = 2 en Tijd = 3 bij elkaar op wilt tellen dan kun je dat het beste als volgt doen:
Zet in F1 de tekst Sin. Cumulatief
Zet in F2 de formule = D2 + 0
Zet in F3 de formule = D3 + F2
Zet in F4 de formule = D4 + F3
...
Zet in F30 de formule = D30 + F29
Zet in F32 de formule = D31 + F30

• Viva Vince
Hebben jullie genoeg uitleg gevonden over fourier transformaties? Ik heb ff op internet gekeken en daar werk ik niet echt gelukkig van. Ik kan wel ff wat inscannen of zo... je roept het maar, is een kleine moeite!

Je docent realiseerd zich wel dat je voor een blokgolf gewoon de transformatie kan opzoeken? Net zoals alle standaard functies(driehoekspanning enz enz).

Ooh en om een perfecte blokspanning(eigenlijk gewoon de functie, niks spanning :) ) heb je natuurlijk oneindig veel sin en/of cos nodig. Maar met wat minder(stuk of 5 of zo) lijkt het al aardig op een blok.

• E-razor1984
Zo het is me eindelijk gelukt om een complete fourrier (vanaf de 1e t/m de 27 harmonische) reeks uit te werken in excel :*), voor degenen die interesse hebben zal ik em vanavond even uploaden. Kunnen de "kenners" onder ons even kijken.

• E-razor1984
Zoals ik had beloofd zie hier het resultaat,
http://home.wanadoo.nl/p....er/Fourrier%20analyse.xls
kostte me niet eens zoveel moeite B)

• Arnaud
Gefeliciteerd, Het ziet er goed (en duidelijk) uit en werkt ook perfect.

You've studied the force and now you are able to pass it on to others.

• Viva Vince
Yep ziet er idd goed uit. Netjes.

Wel een coole opdracht. Fourier is echt heel erg nuttig, en jullie hebben dus wel iets zinnigs op school geleerd :)

• E-razor1984
Hmmm waar school dan al niet goed voor is, iedereen bedankt voor jullie hulp en ideeen.
Als niemand nog iets op of aan te merken heeft mag deze topic gesloten worden wat mij betreft........
Pagina: 1